آخرین اخبار

اطلاعاتي تازه از بيماري کيميا عليزاده ساير ورزش ها

اطلاعاتي تازه از بيماري کيميا عليزاده

  بزرگنمايي:

چه خبر -

همه چيز درباره مشکلات و بيمار کيميا عليزاده

يکي از چهره هايي که اين روزها در صدر اخبار رسانه اي ورزشي است، «دکتر سارا جمهوري» نام دارد. دکتري که به واسطه بيماري «کيميا عليزاده» مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و بسياري از اهالي رسانه براي پيگيري حال کيميا، با او تماس مي گيرند. سوالي که ذهن نگارنده را درگير کرده اين است:«آيا دکتر کيميا هم در تشديد بيماري اش سهم داشته؟!»

سرگيجه کره اي

بيماري کيميا عليزاده پس از بازگشت به تهران خود را نشان نداد بلکه کيميا از کره جنوبي درگير بيماري بود. خانم دکتر جمهوري در گفتگويي عنوان کرده بود که کيميا در همان کره دچار سرگيجه، بيهوشي و عدم تعادل بوده و پس از بازگشت به ايران در بيمارستان بستري شده است. البته خانم دکتر اشاره نکردند که اين بيهوشي بعد از حضور کيميا در فينال بوده و يا قبل از حضور کيميا در مسابقات؟! برخي شاهدان مدعي هستند که کيميا يک يا دو روز قبل از حضور در مسابقات قهرماني جهان دچار بيماري شده که کادر پزشکي تيم آن را موضوعي وخيم تشخيص نداده و مجوز شرکت در مسابقه را برايش صادر کرده است.

سوال اين است که چرا کادر پزشکي اين سرگيجه ها را جدي تلقي نکرده؟! به دليل اينکه کادر پزشکي تيم ملي، پزشک نبود!

پزشک فيزيوتراپ؟!

شايد بهتر باشد ابتدا تفاوت يک دکتر و پزشک را بدانيم. پزشکي يک شغل و حرفه است، يعني فردي که حرفه اش درمانگري است اما از آنجا که مصطلح شده به تمام پزشکان، دکتر مي گويند برخي از مشاغل ديگر نيز به نوعي خود را پزشک مي دانند. مثلا فيزيوتراپيستها بعضا از واژه پزشک براي خود استفاده مي کنند که اشتباه است. يک نفر مي تواند دکتراي فيزيوتراپي داشته باشد، همانند فردي که دکتراي رياضي دارد اما نمي تواند خود را پزشک معرفي کند. همين دو واژه باعث بروز سوتفاهمها و البته بروز برخي اشتباهات شده است.

يکي از مسوولين نظام پزشکي که علاقه اي به افشاي اسمش نداشت به اين نکته اشاره کرد که همين استفاده از واژه پزشک مي تواند جرم تلقي شده و از فردي که آن را به کار مي برد، مي توان شکايت کرد.

سرکار خانم سارا جمهوري ساليان سال است به عنوان فيزيوتراپ با فدراسيون هاي مختلف همکاري دارد. وي در المپيک لندن به عنوان فيزيوتراپ همراه کاروان اعزامي مسابقات حضور داشت اما همان زمان مصاحبه اي با خبرگزاري ايسنا داشت تحت عنوان «گفتگو با اولين پزشک بانوي المپيک ايران». وي در آن گفتگو مدعي شد که «در حقيقت يك فيزيوتراپ بايد در ابتداي امر به روانكاوي ورزشكار بپردازد و سپس درمان را شروع كند در اين صورت عملكرد وي نتيجه‌ بخش خواهد بود.»تا به اينجا با فيزيوتراپي طرف هستيم که پزشک و روانکاو نيز هست!

البته بايد به اين نکته اشاره کرد که سال 89 قرار شد از خانم جمهوري به عنوان متخصص فيزيوتراپي و زن برجسته کشور توسط رييس جمهور وقت جناب آقاي احمدي نژاد، تقدير به عمل آيد.

کيمياي بي پزشک

به طور حتم بسياري از ورزشکاران حرفه اي نمي دانند دکتري که همراه تيمشان حضور دارد، پزشک نيست و به همين دليل هر مشکلي که برايشان پيش آيد سراغش مي روند. منبع ما در سازمان نظام پزشکي مي گويد:« يک فيزيوتراپ به هيچ وجه حق و حتي صلاحيت تشخيص بيماري را ندارد! براي درمان يک بيماري ابتدا پزشک متخصص بايد فرد را معاينه و سپس در صورت نياز آن بيمار به فيزيوتراپ معرفي شود. حال چطور شده که در تيمهاي ورزشي ما يک فيزيوتراپ جانشين پزشک متخصص شده و خودش اقدام به درمان مي کند، سوالي است که مسوولان بايد پاسخگويش باشند.»

کيميا عليزاده با ويروسي نادر در حال مبارزه است و پزشک تيم که پزشک نبوده و به هيچ وجه از بيماري و تشخيص آن سردرنمي آورد به او مي گويد که مي تواند مسابقه دهد. کيميا هم با تمام وجود براي موفقيت مي جنگد اما در ديدار نهايي مشاهده کرديم او گيج بود. گيجي که نه به خاطر حريف و ضعف فيزيکي، بلکه به خاطر همين بيماري سراغش آمد. حال بايد از دکتر تيم پرسيد مسبب حال بد اين روزهاي کيميا کيست؟! بيماري که اگر زودتشخيص داده مي شد، اثرات کمتري روي کيميا داشته و تا الان مي توانست مرخص شود.اما خانم دکتر در زمينه اين بيماري هم گويا تخصص گرفته و در گفتگوي ديگري بيان مي کند:« بيماري او ويروسي است که وارد بدنش شده و کاملا تحت کنترل و درمان است. بيماري عليزاده خاص و خطرناک نيست و به زودي درمان مي‌شود.»

هرچقدر با فدراسيون پزشکي ورزشي و رياست آن تماس گرفتيم که سوالاتمان را از آنها بپرسيم، متاسفانه جوابگو نبودند. به همين دليل از منبع خودمان در نظام پزشکي پرسيديم که آيا پزشک تيم اعزامي را فدراسيون پزشکي ورزشي معرفي مي کند يا فدراسيون مربوطه؟ وي در پاسخ بيان کرد:« قاعده خاصي در اينباره وجود ندارد. برخي مواقع تيمي قرار باشد اعزام شود فدراسيون پزشکي ورزشي پزشک را معرفي مي کند و برخي مواقع مثل اعزام تيم کارگران به مسابقات جهاني، فدراسيون مربوطه. اما تا جايي که اطلاع دارم خانم جمهوري مدتهاست با فدراسيون تکواندو همکاري دارد و مسوولان فدراسيون با علم به اينکه وي فيزيوتراپ هست، او را به عنوان پزشک راهي مسابقات کردند. شايد دنبال کاهش هزينه بودند و شايد اعتقادي به کادر پزشکي ندارند!»

حال گفته مي شود وضعيت درمان کيميا رو به بهبودي است اما بهتر است فدراسيون تکواندو براي رسيدن به خواسته هايش، قهرمانهاي آينده دارد اين کشور را قرباني نکند. شايد اگر يک کادر پزشکي مجرب در کنار تيم ملي حضور داشت، اجازه نمي داد کيميا با حال بيمارش فشار شديد مسابقه را تحمل کند. شايد يک مدال کمتر مي گرفتيم اما با جان قهرمان محبوب کشورمان بازي نمي کرديم. دوست ما در نظام پزشکي مي گويد:« عدم استفاده از متخصصين باعث مي شود موردي همانند کيميا همه را ناراحت کند. خانواده کيميا مي توانند به خاطر اين قصور از فدراسيون تکواندو شکايت کنند. شايد هم لازم باشد در اين پرونده خاص مدعي العموم وارد شود تا جلوي اهمال ديگر فدراسيون ها هم گرفته شود.»




منبع: khabaronline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

روز خوب ايران در دو و ميداني قهرماني آسيا

واقعيتي درباره مسابقه صدف خادم که نميدانيد

صدف خادم 24 ساله اولين دختر ايراني در مسابقات جهاني بوکس

قهرماني احسان حدادي در کاليفرنيا

محروميت مادام العمر مربي کشتي که گوش شاگردانش را مي شکست!

بازگشت آقاي ستاره به تيم ملي واليبال ايران

مهاجرت کشتي گير سرشناس و حضور در تيم ملي جمهوري آذربايجان

درگذشت قهرمان وزنه برداري در روز اول عيد

اعزام تيم ملي وزنه برداري زنان ايران به مسابقات آسيا 2019

خداحافظي جذاب ترين اسکي باز زن از مسابقات! عکس

سوژه شدن مرجان کلهر اسکي باز کشورمان بخاطر اقدام غيرمنتظره اش!

چند نکته درباره چهارمين دوره تورنمنت بين المللي جام فجر

پشت پرده استعفاي اميررضا خادم؛ تلاش پنهاني براي رياست کشتي!

وضعيت پيچيده کشتي بانوان ايران

ادامه رفتار هاي زشت سيد محمد موسوي در ليگ واليبال

شاکي شدن محمد موسوي؛ از اين واليبال مي روم

حرف هاي عجيب کيانوش رستمي در برنامه زنده

خودکشي غيرمنتظره قهرمان دوچرخه سواري زنان در 23 سالگي!! عکس

جنجالي شدن کشيدن کاريکاتور از حرکت سرنا ويليامز! عکس

حذف کاراته از المپيک و جايگزيني برک دنس Break Dance !!

بچه دار شدن محمد بنا در 60 سالگي! + نام فرزندش

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات اتومبيلراني ايران! عکس

حجاب را در المپيک ممنوع کنيد!

4 سال محروميت کشتي گير کشورمان بخاطر دوپينگ

سوژه شدن حرکت ماتريکسي ورزشکار زن ايراني! عکس

حذف غيرمنتظره سرنا ويليامز از تنيس اوپن استراليا

بازگشت قدرتمندانه ماريا شاراپووا پس از دوپينگ و محروميت

شکست غيرمنتظره ماريا شاراپووا در تنيس اوپن استراليا

مصاحبه با دختري که يک قاتل ژاپني است! عکس

برنده مسابقه هيجان انگيز راجر فدرر با سرنا ويليامز که بود؟

2 برنز براي کشتي آزاد ايران در رقابت هاي جهاني

حمله تند سعيد معروف به رئيس فدراسيون واليبال! عکس

چهره ديگر سعيد معروف با ادبياتي زننده!

نتايج ضعيف کشتي فرنگي ايران در 4 وزن نخست قهرماني جهان

افشاگري هاي عجيب فرهاد ظريف در برنامه تلويزيوني درباره واليبال ايران

تيم جودو زنان و مردان پاري سن ژرمن را ببينيد! عکس

کتک زدن محمد موسوي در ديدار جنجالي شهرداري اروميه و پيام مشهد

معرفي سرمربي تيم ملي کشتي آزاد

احسان حدادي بي خيال طلاي المپيک 2020 شود!

احضار سرمربي تيم ملي بانوان براي پاسخگويي

رکوردشکني تيم واليبال بانوان ايران

بهترين خبر براي کشتي فرنگي: محمد بنا سرمربي ايران شد

ماجراي خيانت و ظلم رسول خادم از زبان شاگرد محمد بنا

آزمايش غيرمنتظره دوپينگ از احسان حدادي در منزلش!

قرعه دشوار در کشتي آزاد قهرماني جهان در انتظار ايراني ها

عکس: بُهت حسن يزداني پس از شکست غيرمنتظره مقابل حريف آمريکايي

قرعه ناباورانه در مسابقات کشتي جهاني 2018 براي حسن يزداني

مونا آشفته و مهسا صابري در ليگ ترکيه!

دردسر مائده برهاني در اولين بازي براي تيم ترکيه اي بخاطر داشتن حجاب

محمد موسوي زير حرف خودش زد!