آخرین اخبار

سقط جنين با 250 هزار تومان! اجتماعي

سقط جنين با 250 هزار تومان!

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازار سياه «قرص سقط جنين»

نگين باقري: بالا رفتن سن ازدواج از يک طرف و سقط جنين از طرف ديگر نرخ باروري را در ايران به چالش کشانده‌اند، آن‌چنان که متوليان امر نسبت به آن هشدار داده و خواهان رسيدگي به اين معضل هستند. از سوي ديگر، بازار سياه «قرص سقط جنين» به اين مساله دامن زده و موجي از سقط جنين غيرقانوني را رقم زده است؛ اين ماجرا نظارت بيشتر دستگاه‌هاي مسئول را مي‌طلبد.

هر روز زنان باردار بسياري تا يک قدمي مرگ مي‌روند؛ زناني که قرباني فقر فرهنگي و آموزشي‌اند. آنها به هر دليلي از حفظ آبرو گرفته تا نداشتن امکانات قيد فرزندآوري را زده و روي احساس مادرانه خود خط بطلان مي‌کشند؛ زناني که حتي ممکن است تا پايان عمر طعم مادر شدن را نيز نچشند. هر سال در جهان حدود 205‌ميليون بارداري اتفاق مي‌افتد. بيش از يک سوم آنها ناخواسته هستند و در حدود يک پنجم به سقط جنين عمدي ختم مي‌شوند. اين در حالي است ‌‌نشانه هايي از سقط جنين در دو‌هزار و 700 سال قبل از ميلادي در تمدن‌ چين،‌هزار و 500 سال قبل از ميلاد در تمدن مصر باستان و 200 سال قبل از ميلاد در امپراطوري رم مشهود است.

بر اساس آمارهاي موجود در سازمان پزشکي قانوني کشور آمار مراجعان و تعداد مجوزهاي صادر شده با افزايش مواجه بوده است، به گونه‌اي که در شش‌ماهه نخست سال گذشته 5720 نفر براي دريافت مجوز سقط درماني به مراکز پزشکي قانوني مراجعه کردند که براي 4019 نفر از آنان مجوز صادر شد. آمار مراجعان سقط درماني در نيمه نخست سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 9/17‌درصدي روبه رو بوده و تعداد مجوزهاي صادر شده 3/14‌درصد رشد داشته است. البته داستان به اينجا ختم نمي‌شود، چرا که اطلاعاتي از سقط‌هاي غيرقانوني در دست نيست و اين مساله عمق ماجرا را مي‌رساند، چرا که تنها کافي است با جست‌و‌جو در فضاي مجازي به انواع قرص‌هاي سقط جنين دست يابيد. افرادي پاي شبکه‌هاي اجتماعي نشسته و سريعا جوابگوي مشتريان خود هستند. نيازي به تحقيق نيست. آدرس سرراستي دارند. کافي است در قسمت جست‌و‌جو در اينستاگرام سه کلمه «قرص سقط جنين» را بنويسيد. بلافاصله تعداد زيادي پيشنهاد پيش روي شماست. بر همين اساس «آرمان» در اين گزارش به سراغ فروشندگان قرص‌هاي سقط جنين رفته است که ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

قرص زخم معده براي سقط جنين

انگار هميشه خدا آنلاين اند؛ قاتلان جنين را مي‌گوييم. طوري خيمه زده و به سرعت پيام‌هاي خود را بررسي مي‌کنند که گويا سقط جنين تنها رسالت آنها در زندگي است! با چند نفري از آنها صحبت کرده و متوجه مي‌شويم که قيمت قرص سقط جنين از 250 تا 350‌هزار تومان است. يکي از فروشندگان اين قرص به «آرمان» مي‌گويد: سقط جنين زياد شده و قرص مخصوص آن تنها تا سه ماه اول بارداري اثربخش است. او اظهار مي‌‌کند: تقريبا اين قرص را همه دارند؛ از ماما و متخصص زنان و زايمان گرفته تا عطاري‌ها و برخي شاغلان داروخانه ها. در واقع قرص سقط جنين بيشتر به صورت رابطه‌اي تهيه مي‌شود. از او درباره عوارضش مي‌پرسيم که مي‌گويد: کاربرد قرص سقط جنين در اصل براي زخم معده است، اما بعدها متوجه شدند که به سقط جنين هم کمک مي‌کند. تهوع، اسهال، استفراغ و آهسته شدن ضربان قلب مادر از جمله پيامدهاي اين قرص است که جاي نگراني ندارد.

گرچه سقط جنين در ايران ناپسند است و همچون قتل در نظر گرفته مي‌شود، اما اين آسيب اجتماعي روزبه‌روز در حال افزايش است و معمولا پنهاني از مراکز درماني انجام مي‌شود. از سوي ديگر، هيچ‌نظارتي هم در اين بين اتفاق نمي‌افتد و باعث مي‌شود که قرص سقط جنين به راحتي در دسترس همگان باشد؛ قرصي که در اصل بودن آن ابهام است و مصرف نادرست آن تبعاتي را با خود به همراه دارد. از اين رو خلأ نظارتي و نبود آموزش صحيح سلامت مادران را به خطر مي‌اندازد. بنابراين ضعف تنظيم خانواده بار ديگر در اين زمينه خود را نشان مي‌دهد، چرا که بسياري از معضلات ريشه در ناآگاهي دارد.

30‌درصد سقط‌ها «غيرعمد» هستند

هر‌ساله بالغ بر 200‌هزار سقط جنين در کشور به وقوع مي‌پيوندد. بنابر اظهارات يک جمعيت شناس، در حال حاضر نرخ باروري کشور 9/1 کودک به ازاي هر زن است و برخي از زنان پس از چندين سقط دچار ناباروري مي‌شوند. اين در حالي است که چنانچه سقط‌هاي «غيرعمد» در کشور کنترل شوند، نرخ باروري از 9/1 به 2/2 خواهد رسيد. چندي پيش شهلا کاظمي پور با بيان آنکه دو نوع سقط «عمد» و «غير عمد» وجود دارد گفت: سقط‌هاي غير عمد 30‌درصد سقط‌هاي کشور را شامل مي‌شوند؛ اين در حالي است که هيچ‌آمار قطعي در مورد سقط‌هاي غير قانوني در کشور وجود ندارد و آمار آنها در جايي ثبت نمي‌شود. آمارهاي ارائه شده نيز بر اساس برآوردهاي صورت گرفته اعلام مي‌شوند. او با بيان آنکه مسئولان وزارت بهداشت آمارهاي 200 تا 300هزار سقط در کشور را اعلام کرده‌اند، افزود: در مقابل 5/1‌ميليون تولد، سالانه حدود يک پنجم اين رقم سقط جنين در کشور اتفاق مي‌افتد که شامل سقط‌هاي عمد و غير عمد مي‌شوند.

اين جمعيت شناس درباره «سقط‌هاي غير عمد» تصريح کرد: سقط‌هاي غير عمد از جمله سقط‌هايي هستند که به صورت خود به خودي و در اثر حادثه، ضعف مادر، آسيب ديدگي، آلودگي‌هاي زيست‌محيطي، عدم مراقبت‌هاي بهداشتي و... اتفاق مي‌افتند و اين نوع سقط بيشترين تاثير را در نرخ جمعيت کشور بر جاي مي‌گذارد. کاظمي پور با تاکيد بر آنکه سقط‌هاي غير عمد بيشترين تاثير را بر نرخ جمعيت مي‌گذارند، تصريح کرد: سقط‌هاي قانوني به منظور جلوگيري از معلوليت زايي صورت گرفته و بايد اجرا شوند. سقط‌هاي عمدي نيز به علت آنکه فرد قصد به دنيا آوردن نوزاد خود را ندارد به هر طريقي اقدام به سقط مي‌کند و حتي اگر سقط انجام نشود نيز در صورت تولد نوزاد، فرد عملا از بارداري‌هاي بعدي خود جلوگيري مي‌کند. به همين دليل بيشترين سقطي که بر روي نرخ جمعيت تاثير مي‌گذارد سقط‌هاي غير عمد هستند.

مقابله با سقط جنين با فرهنگسازي

«به‌طور کلي اگر ختم بارداري به هر دليلي زير 20 هفته باشد، سقط جنين صورت گرفته است. البته برخي‌ها سه ماه اول را در نظر مي‌گيرند، ولي از نظر قانوني در کشور ما زير 20 هفته سقط محسوب مي‌شود.» اينها را مستانه نيکفر کارشناس مامايي به «آرمان» مي‌گويد. به گفته او آمار دقيقي از سقط عمد و غيرعمد وجود ندارد و برخي سقط‌ها بر اساس غربالگري‌ها به علت اينکه مادر يا جنين دچار عارضه مي‌شوند قانوني است، اما تعداد زيادي از سقط‌ها به دلايل فرهنگي و اينکه شايد قشر وسيعي از جامعه اطلاعاتي از تنظيم خانواده نداشته باشند، ايجاد مي‌شوند. براي مثال جواناني که آگاهي ندارند، موجب سقط جنين مي‌شوند.

نيکفر اضافه مي‌کند: سقط عوارض دارد. تعداد زيادي از سقط‌هاي غيرعمد به صورت غير درماني توسط افرادي که توانايي علمي ندارند، انجام مي‌شوند. همچنين داروهاي استفاده شده کنترل نشده است و تمامي اين موارد باعث آسيب‌ديدگي و در مواردي موجب مرگ مادر مي‌شوند. البته سقط عوارض ديگري هم دارد و در سال‌هاي بعد فرزندآوري را تهديد مي‌کند. اين کارشناس مامايي توضيح مي‌دهد: بنا به دلايلي اطلاعات زياد به جوانان نمي‌دهيم، در حالي که جوانان در کشور‌هاي درحال‌توسعه مي‌خواهند مانند جوامع پيشرفته عمل کنند، اما آگاهي ندارند. او عنوان مي‌کند: نداشتن اين آگاهي موجب فرزند ناخواسته مي‌شود و آنها به هر طريقي خود را به خطري مي‌اندازند تا جنين را از بين ببرند. نيکفر تاکيد مي‌کند: اين موضوع علاوه بر آنکه ضربه به خودشان مي‌زند، به جامعه هم آسيب مي‌رساند.

از سوي ديگر، نسل آينده هم جواناني هستند که بسياري از آنها به دلايل مختلف مشکلات نازايي و ناباروي دارند و سقط غيرعمد هم اين مساله را تشديد مي‌کند. او معتقد است: بايد فرهنگسازي و آموزش از مدارس شروع شود. با توجه به درک کودکان بايد آموزش را از اين سنين شروع کرد. نيکفر با اشاره به اينکه افزايش جمعيت با توجه به سياست‌هاي کشور مهم است، خاطرنشان مي‌کند: بايد آموزش تنظيم خانواده مورد توجه باشد و اگر فردي ناخواسته در اين شرايط قرار گرفت و به هر دليلي خواهان فرزندآوري نبود و مرتکب سقط شد، به مشاوره، روانشناس و متخصص زنان ارجاع داده شود. به عبارت ديگر بايد زيرساخت‌ها مهيا باشد، چون فردي که خواهان فرزند نيست خود را به آب و آتش مي‌زند تا جنين را از بين ببرد.

اين کارشناس مامايي مي‌گويد: سقط جنين تبعاتي دارد که بايد مانع آن شد و تنها راه آموزش جوانان است. در پايان بايد گفت که امروزه داشتن دانش جنسي به حدي حائز اهميت است که نمي‌توان آن را ناديده گرفت، چرا که سقط جنين ثمره اين ناآگاهي است و وضعيت باروري کشور را در حالت هشدار قرار داده است.



منبع: روزنامه آرمان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد