بزرگنمايي:
چه خبر - فولکس واگن به ايران مي آيد
براساس بررسيهاي موسسه تحقيقاتي BMI در آوريل سال جاري ميزان توليد خودرو در ايران تا سال 2021 حدود 11 درصد رشد خواهد کرد.
زماني که نام فولکس واگن به ميان ميآيد، نام بيتلها در ذهن تداعي ميشود که ساليان سال در ايران قورباغهاي صدايش ميکردند.
خودرويي که بخش مهمي از از تاريخ آلمان به شمار ميآيد و داستانهاي زيادي در پس آن نهفته است. اما شايد در آيندهاي نه چندان دور، اين ذهنيت تغيير کند و فولکس واگن پس از 17 سال خودروهاي خود در را در ايران به فروش برساند.
گروه خودروي فولکس واگن قصد دارد براي اولين بار پس از 17 سال روابط تجاري خود با ايران را گسترش دهد که نتيجه تسهيل تحريمهاي جهاني در رابطه با اين کشور است. فولکس واگن اميدوار است با اجرائي کردن اين سياست کاهش رشد خود در اروپا و چين را جبران کند.
فولکسواگن در حال امضاي قراردادي با گروه خودروسازي داخلي ماموت ( بخش خصوصي) است تا بتواند SUV کامپکت تيگوان و خودروي پاسات را در ايران به فروش برساند داد. گسترش روابط با اقتصادهاي در حال ظهور بخشي از استراتژي فولکسواگن است تا وابستگي اين گروه به بازارهاي بزرگ کاهش داده و بر منابع جديد درآمدي آن بيفزاد.
برخي، بهاي پاسات را بين 180 تا 200 ميليون و تيگوآن را بين 220 تا 240 ميليون تومان اعلام کردند.رقيبان اصلي اين خودروها رنو کولئوس جديد، هيونداي سانتافه و نيسان ايکس تريل هستند.تيگوآن با مصرف سوخت 5/ 5 ليتر در صدکيلومتر يکي از کممصرفترين خودروهاي شهري بهشمار ميرود.
با ورود شرکت مادر، يعني فولکسواگن، زمينه براي حضور توليدات زيرمجموعههاي اين غول آلماني خودروسازي، يعني آئودي، اشکودا، بنتلي، بوگاتي، پورشه، سئات و لامبورگيني نيز در بازار ايران فراهم شود.
اندرس ساندت ينسن، مدير پروژههاي اين کمپاني در ايران اعلام کرد:با بازگشت به ايران فولکسواگن يکي ديگر از نقاط خالي خود در نقشه خودروسازي جهاني را پر خواهد کرد.
فولکسواگن يکي از رهبران پيشرو صنعت اتومبيل در بازارهاي اروپا و چين است و تلاش دارد تا پس از رسوايي بزرگ ديزلي وجهه و اعتبار از دست رفته خود را در آمريکا بازسازي کند.
ايران با جمعيت 80 ميليوني يک فرصت نادر براي رشد فولکسواگن محسوب ميشود. پس از رفع برنامههاي تحريمي در يک سال گذشته شرکتهايي مانند بوئينگ و توتال معاملات اجرائي با ايران را افزايش دادهاند.
اينک ايران نيز به ليست کشورهايي که فولکسواگن در سال گذشته 10.3 ميليون خودرو به آنها صادر کرده، اضافه خواهد شد. فروش تيگوان و پاسات در ماه آگوست (مرداد) در 8 نمايندگي معتبر اآغاز ميشود. فولکسواگن تلاش زيادي براي موفقيت در بازارهاي در حال ظهور دارد، جائي که خريداران مدلهاي ارزانتر از برندهاي بزرگ را ترجيح ميدهند.
آرندت الينگهورست تحليلگر موسسه تحقيقاتي "اورکور ISI" در لندن در اين خصوص گفت: فروش هزاران خودرو توسط فولکسواگن در ايران علامتي در خصوص نمايش توان اين بنگاه خودرويي در بازارهاي در حال ظهور است. وي در ادامه افزود: ايران براي پژو بازار مهمتري نسبت به فولکسواگن محسوب ميشود، چرا که فرانسوها قبل از شروع تحريمها در اين کشور بزرگتر و شناخته شدهتر بودند.
پژو اولين خودروسازي است که با ورود دوباره به ايران به ارتقاي کارخانهاش در تهران پرداخت و ساخت برخي از مدلهاي سيتروئن را آغاز کرد. کمي بعد از آن نيز رنو اعلام کرد که قصد ساخت 150 هزار خودرو را در طول سال در ايران دارد.
براساس بررسيهاي موسسه تحقيقاتي BMI در آوريل سال جاري ميزان توليد خودرو در ايران تا سال 2021 حدود 11 درصد رشد خواهد کرد.
منبع: asriran.com