آخرین اخبار

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟ کار و زندگي

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

  بزرگنمايي:

با روش هاي زير مديريت اقتصادي خانواده را دردست بگيريد

در عرف و فرهنگ ايراني ما، هر يک از زن و مرد در جايگاه ويژه خودشان، در مديريت اقتصادي خانواده نقش مهمي را ايفا مي‌کنند. مردان هميشه به‌عنوان محور کسب درآمد خانواده محسوب مي‌شوند و مديريت اقتصاد خانواده به زنان واگذار مي‌شود، چرا که زنان اقتصادي‌تر هستند و با ملاحظه بيشتري مي‌توانند اقتصاد خانواده را به بهترين نحو ممکن مديريت کنند.
آگاهي از اصول مديريت اقتصادي يکي از بهترين روش‌هاي انتخاب و اتخاذ شيوه‌اي مناسب براي به سامان رساندن اوضاع اقتصادي خانواده است، با توجه به اين مهم، براي موفقيت روزافزون شما در مديريت اقتصادي خانواده، به چند نکته مهم و کاربردي اشاره مي‌کنيم:

براي يک کدبانوي مقتصد بودن بايد مصرف‌گرايي را کنار بگذاريد

يک بانوي مدبر، نه‌تنها به محدوديت‌هاي خانواده خويش آگاه است، بلکه بايد متوجه سختي‌هايي که براي کسب درآمد وجود دارد نيز باشد تا به‌راحتي آن را در موارد غير ضروري مصرف نکند. متاسفانه برخي از زنان امروزي نقش کمتري در توليد مايحتاج خانواده دارند و حتي براي اين کار، وقت کمتري را اختصاص مي‌دهند در حالي که کالاهاي واحدي مانند برنج، سبزي، گوشت، مرغ و... خريداري مي‌شود اما هيچ گاه اين کالاها به کالاهاي ترکيبي مانند انواع غذاها تبديل نمي‌شود، چرا که فست‌فود و غذاهاي آماده و ... جاي خالي چنين امري را به‌خوبي پر مي‌کنند. اين روزها حلقه ارتباطي بانوي خانه با بخش‌هاي مختلف خانه کم شده که اين مساله نه‌تنها باعث افزايش مصرف‌گرايي شده، بلکه نيازهاي جديدي را بر خانواده تحميل مي‌کند که به موجب آن نيز بروز مشکلاتي در برنامه‌ريزي مالي خانواده اجتناب‌ناپذير مي‌شود، اما شما به عنوان کدبانوي خانه مي‌توانيد نقش بسيار مهمي در کم کردن هزينه‌هاي خانواده داشته باشيد، تلاش کنيد حتي‌المقدور از هزينه‌هاي گزاف و بيهوده بپرهيزيد تا قدرت خريد خانواده و ميزان کالاي موجود در سبد خريد خانواده‌تان را به طريقي مناسب افزايش دهيد.

به عنوان يک کدبانوي مقتصد صرفه‌جويي کنيد

صرفه‌جويي، روشي مفيد براي کاهش هزينه‌هاست. مصرف را بايد تابع شرايط خانواده و اهداف آن تنظيم کنيد. توصيه مي‌شود هيچ‌گاه مصرف خانواده‌تان را براساس چشم و همچشمي به کساني که شرايط مالي و نيازهاي متفاوتي نسبت به شما دارند يا زياده خواهي غير‌ضروري و افراطي بنا نکنيد. به يقين بپذيريد صرفه‌جويي بهترين راه کاهش هزينه‌هاست و شما به‌عنوان يک بانوي مدبر و مدير با استفاده از روش‌هاي مختلف مي‌توانيد صرفه‌جويي را هنر خود و فرزندانتان کنيد. در نخستين گام بهتر است علم مصرف کردن صحيح را بدانيد. براي مثال در مورد کاهش مصرف برق، اگر به روش‌هاي نوين کاهش مصرف برق توجه داشته باشيد و از لامپ‌ها يا لوازم برقي کم مصرف استفاده کنيد يا در ساعات اوج مصرف، ميزان مصرف‌تان را به حداقل برسانيد يا براي صرفه‌جويي در مصرف آب از شيرهايي استفاده کنيد که مصرف آب را کاهش مي‌دهد و...، مي‌توانيد صرفه‌جويي زيادي را در بلند‌مدت داشته باشيد، بدون شک با صرفه‌جويي در مصرف برق و آب، مي‌توانيد سرمايه اوليه را در دراز‌مدت برگشت دهيد. در دومين گام لازم است آموزش ببينيد و تمرين کنيد؛ براي کاهش هزينه‌ها لازم است در دو بخش خريد انواع کالا و نحوه مصرف آنها کسب آگاهي کنيد. اگر در‌خصوص روش‌هاي کاهش مصرف انواع انرژي و ديگر کالاها اطلاعات مفيدي داشته باشيد و سعي کنيد در عمل نيز آنها را انجام دهيد، قطعا فرزندانتان نيز آموزش مي‌بينند و مانند شما اجرا مي‌کنند.

رفتار اقتصادي فرزندان را بهبود ببخشيد

شما به‌عنوان بانوي مقتصد خانواده، وظيفه داريد با توسل به روش‌ها و الگوهاي تربيتي صحيح، رفتارهاي اقتصادي فرزندانتان را اصلاح و بهبود ببخشيد. بهتر است فرزندانتان را با محدوديت‌هاي اقتصادي خانواده آشنا کنيد، چه‌بسا اين آشنايي‌ها باعث مي‌شود آنها درست رفتار کنند و در انتخاب صحيح نيز به شما کمک کنند. مثلا به فرزندانتان آموزش دهيد که درآمد به‌راحتي به‌دست نمي‌آيد و چقدر پدر و مادرش براي حصول آن مجبورند زحمت بکشند، از سوي ديگر، هميشه به او متذکر شويد بايد قدردان محبت والدينش باشد و بي‌خود و بي‌جهت پولي را خرج نکند. بهتر است هنگام خريد، فرزندانتان را همراه خود ببريد يا اگر شرايط سني آنها اجازه مي‌دهد، گاهي آنها را براي خريد برخي از مايحتاج خانه بيرون بفرستيد تا با ايستادن در صف نانوايي يا با دست به جيب شدن و... حساب کار دست‌شان بياييد و به‌سختي و خستگي خريد آشنايي پيدا کنند. در اين صورت شما با يک تير دو نشان زده‌ايد، هم در جهت تربيت اقتصادي و مسئوليت‌هاي متعاقب آن گام برداشته‌ايد و هم آن که نسبت به چگونگي هزينه‌ها و درآمد خانواده حساسش کرده‌ايد. اين حق مسلم شما و فرزندتان است که درخصوص دخل و خرج خانه به يکديگر اطلاعات بدهيد تا دچار مصرف‌زدگي، چشم و همچشمي و ولخرجي نشويد تا بتوانيد در اين چارچوب، بهترين اولويت‌بندي و انتخاب‌ها را داشته باشيد.

يک کدبانو مقتصد پدر خانواده را ياري مي کند

مشکلات اقتصادي چند سال اخير باعث شده است مرد خانواده به‌تنهايي نتواند عهده‌دار تامين مخارج زندگي و خانواده شود، بي‌شک در اين راستا، شما به‌عنوان شريک و همدم زندگي همسرتان، بايد به کمک او بشتابيد و براي درآمدزايي هر چه بيشتر، از هرآنچه که براي بهبود شرايط اقتصادي خانواده مي‌توانيد انجام دهيد، دريغ نکنيد. اگر بانوي شاغلي هستيد، درآمد‌تان را در حساب مشترک زندگي مشترکتان به اشتراک بگذاريد، اين کار همسرتان را دلگرم و اميدوار مي‌کند اما اگر خانه‌دار هستيد، از هنرها و استعدادهاي بسيارتان همچون آشپزي، خياطي، عروسک‌سازي، شمع‌سازي و... در جهت درآمد‌زايي نهايت استفاده را ببريد.



منبع : چهارديواري جام جم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟