آخرین اخبار

مريم محبي دونده ايراني که با نام دختر باد شناخته مي شود! عکس ساير ورزش ها

مريم محبي دونده ايراني که با نام دختر باد شناخته مي شود! عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر - با مريم محبي بيشتر آشنا شويد

وقتي شرايط براي حضور اجتماعي بانوان فراهم مي‌شود، نتايجش را مي‌توان در تمام عرصه‌ها مشاهده کرد. ورود زنان و دختران ايراني به ورزش قهرماني، يکي از پيامدهاي توجه به ورزش بانوان است که در يک دهه اخير تا حدودي افزايش‌يافته است.

يکي از چهره‌هايي که بتازگي مطرح‌شده، مريم محبي است که در رشته دووميداني فعاليت قابل‌توجهي دارد. او متولد ششم بهمن 1378 است و در مقطع سوم دبيرستان و رشته تجربي در حال تحصيل است.

کسب بيش از 45 مدال داخلي و خارجي در جريان رقابت‌هاي مختلف دووميداني،‌ کارنامه درخشاني است که با اضافه شدن مدال برنز مسابقات آسيايي رنگ و بوي ديگري به خود گرفته است.

مريم محبي استعدادي که شکوفا شد

در جريان مسابقاتي مانند المپيک، وقتي به حجم زياد مدال‌هاي برخي کشورها نگاه مي‌کنيم، سوالي که مطرح مي‌شود، اين است که اين همه ورزشکار چطور شناسايي شده و پرورش پيدا کرده‌اند. استعداديابي در سنين پايين، يکي از روش‌هايي است که برخي کشورهاي موفق در ورزش از آن بخوبي استفاده کرده‌اند. مريم محبي، يکي از استعدادهايي است که بموقع شناسايي شد و در مسير درستي تعليم ديد.

اين بانوي دونده ايراني مي‌گويد: از 9 سالگي توسط معلم ورزش سوم دبستانم استعداديابي و وارد اين رشته شدم و بعد از آن وقتي خانواده ديدند خودم علاقه دارم، حمايتم کردند و برايم مربي خصوصي گرفتند تا توانستم در همان سال به مسابقات کشوري برسم. استعداديابي بموقع و حمايت خانواده، زمينه‌هاي اتفاقي هيجان‌انگيز و رکوردشکني را برايش فراهم کرد و توانست تنها دختر راه‌يافته به مسابقات جهاني در طول تاريخ دو و ميداني ايران شود.

او توانست با ثبت رکورد 55 ثانيه و 94 صدم ثانيه، مسافت 400متري را طي کند و رکورددار ايران شود و مجوز حضور در رقابت‌هايي را به دست بياورد که تا به حال توسط هيچ بانوي ايراني به دست نيامده است.

تلاش و تمرين سخت و نفسگير

براي رسيدن به سکوي قهرماني، راهي ‌جز تلاش و کوشش وجود ندارد. اين دونده چابک و نوجوان ايراني در رابطه با تلاشي که براي سکوي جهاني انجام داده است، مي‌گويد: ما در هفته پنج بار تمرين مي‌کنيم و اين تمرينات بين دو تا چهار ساعت طول مي‌کشد که شامل تمرينات سرعتي، قدرتي و استقامتي مي‌شود. زمان تمرين در تابستان بيشتر مي‌شود.

من وقتي وارد اين رشته شدم، خيلي کوچک بودم ولي مسابقات اروپايي و خارجي و المپيک را از تلويزيون نگاه مي‌کردم و هميشه خودم را جاي آنها تصور مي‌کردم. مادرم هميشه مي‌گفت: ببين، مثل تو مي‌دوند. دختر من مي‌تواند قهرمان جهان شود. اين جمله مادرم در ذهنم مانده است. براي ورود به مسابقات در سطح جهاني خيلي از عوامل تأثير گذارند که شامل امکانات مناسب، مربي و استعداد و توانايي و تلاش فرد است که در کنار هم قرار مي‌گيرند تا پرچم يک کشور به اهتزاز درآيد.

مريم محبي دونده ايراني

مريم محبي دونده ايرانيمريم محبي دونده ايراني

بزرگ‌ترين هدف مريم محبي

براي مريم محبي تنها يک هدف وجود دارد و آن رسيدن به سکوي قهرماني دووميداني در المپيک است. او با داشتن مدال برنز رقابت‌هاي آسيايي در ماده 400 متر در رده نوجوانان سخت در حال تلاش است تا افتخارهاي جديدي براي ايران به ارمغان بياورد. در حال حاضر، تمرين هايش را با هدف رسيدن به المپيک توکيو انجام مي‌دهد که سال 2020 برگزار خواهد شد و ماه آينده هم مسابقات جهاني نوجوانان را که در کنيا برگزار مي‌شود، پيش رو دارد.

تلاش‌هاي امروز او در جهت فتح سکوي قهرماني است و غير از قهرماني به چيز ديگري فکر نمي‌کند. قصد دارد در رشته تربيت بدني با گرايش آسيب‌شناسي تحصيل کند تا تحصيلاتش در راستاي ورزش باشد. برنامه‌ريزي زندگي ايشان تنها در مسير ورزش قهرماني است و تمام تلاش خود را در همين جهت متمرکز کرده و برنامه‌اي طولاني مدت براي رسيدن به بالاترين افتخارات در دست دارد.

ورزش بانوان در سرازيري پيشرفت

مريم محبي در رابطه با ورزش بانوان معتقد است: شرايط براي ورزش خانم‌ها روز به روز بهتر مي‌شود. دختران ايراني خودشان را ثابت کرده و نشان داده‌اند، مي‌توانند در المپيک و جهان نام‌آور باشند و همگام با مردان و حتي جلوتر از آنها مدال‌آور شوند. سکوي المپيک براي ورزشکاران حرفه‌اي بالاترين سکويي است که مي‌توانند در زندگي قهرماني خود به آن دست پيدا کنند. رسيدن به اين سکوها به همان نسبت که بلند و دور از دسترس به نظر مي‌رسيد، به حمايت همه‌جانبه و برنامه‌ريزي بلند مرتبه و طولاني‌مدت نياز دارد. شرايط ورزش در ايران به دلايل مختلف با مشکلات زياد در زير ساخت‌ها همراه است، اما اراده پولادين ورزشکاران باعث مي‌شود اين موانع کمتر ديده شود و با همت خود از سد آنها مي‌گذرند.

لحظه ناب قهرماني

مسابقات جهاني که در تايلند و شهر بانکوک برگزار مي‌شود، مريم محبي با انگيزه‌اي بالا و باوجود بدشانسي در قرعه‌اي که برايش در مسابقات فينال اتفاق مي‌افتد، انگيزه‌اش را از دست نمي‌دهد و با تمام توان براي رسيدن به سکو مي‌جنگد. اين قرعه باعث مي‌شود او در خط 8 قرار بگيرد. از بدي‌هاي اين خط اين است که به دليل قرار گرفتن جلوتر از ساير رقبا که بهترين‌ها بودند، نمي‌توان آنها را ديد، اما اين موضوع باعث نمي‌شود دست از تلاش بردارد.

انگيزه‌اي که از مربي‌اش مي‌گيرد، باعث مي‌شود او بيشتر از قبل خودش را باور داشته باشد که مي‌تواند در ميان سه نفر اول قرار بگيرد. مسابقه آغاز مي‌شود و او تنها 400 متر فرصت دارد تا براي هميشه به مقامي دست پيدا کند که هيچ دختر ايراني تا به حال آن را تجربه نکرده است: بودن در خط 8، استرس زيادي برايم ايجاد کرد و مربي خودم هم همراهم نبود، اما مربي تيم به من گفت با پرچم در انتهاي مسير منتظرت هستم تا قهرماني را جشن بگيريم. من هم تصميم گرفتم کار خودم را انجام بدهم و تمام تلاشم را کردم و توانستم به مدال برنز برسم. وقتي اسمم و اسم کشورم در ورزشگاه اعلام شد، بغض گلويم را گرفت و اشک شوق ريختم و خوشحال بودم که نتيجه تلاش‌هايم را ديدم.

بالا و پايين‌ زندگي قهرماني

براي اين که يک قهرمان در مسير قهرماني باقي بماند، سختي‌هاي زيادي را بايد تحمل کند. يکي از مهم‌ترين مسائلي که مي‌تواند براي ورزشکاران اتفاق بيفتد، آسيب‌ديدگي است که در برخي موارد مي‌تواند بسيار خطرناک و جبران‌ناپذير باشد. در رابطه با مريم محبي، اين موضوع باعث شد تا يک سال دور از ميدان‌هاي مسابقه باشد. ورزش حرفه‌اي نياز به سبک زندگي حرفه‌اي دارد و کمبود حاميان مالي در اين زمينه، مشکلات زيادي براي ورزشکاران ايجاد مي‌کند.

او در اين باره مي‌گويد: به دليل تحصيل و دور بودن محل تمرين مخصوصا در زمستان، مشکلات زيادي را متحمل مي‌شوم تا بتوانم درست و حرفه‌اي تمرين کنم. اخيرا با يافتن يک حامي مالي توانسته‌ام تنها گوشه کوچکي از هزينه‌ها را جبران کنم. ما نسبت به خيلي از رقبا در شرايط مشابه تمرين نمي‌کنيم و مسائل و مشکلات زيادي را بايد به جان بخريم تا بتوانيم به هدف برسيم. اگر کمک هزينه‌هاي مالي وجود داشت، افراد بيشتري مي‌توانستند وارد ورزش قهرماني شوند. اين حمايت از خانم‌ها بسيار کمتر است و شرايط ورزش حرفه‌اي آنها بسيار دشوارتر از مردهاست.

روحيه جنگندگي

زندگي اجتماعي افراد، تحت تاثير فعاليت‌هايي است که عموما به آن اشتغال دارند. در رابطه با مريم محبي، ورزش باعث شده روحيه تلاشگري، جنگندگي و شکست‌ناپذيري در او تقويت شود، به طوري که براي تمام خواسته‌ها و اهدافش آنقدر مي‌جنگد تا موفق شود. او در رابطه با روحيه خاصي که دارد، معتقداست از همان دوران کودکي آموخته‌ام براي رسيدن به مدال بايد تلاش کنم و روحيه‌ام را در هر شرايطي حفظ کنم. از خانواده‌ام ممنونم که حمايتم کردند و همين طور از مربي خوبم خانم مريم طوسي تشکر مي‌کنم که همواره يار و ياورم بوده است.




منبع: jamejamonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

روز خوب ايران در دو و ميداني قهرماني آسيا

واقعيتي درباره مسابقه صدف خادم که نميدانيد

صدف خادم 24 ساله اولين دختر ايراني در مسابقات جهاني بوکس

قهرماني احسان حدادي در کاليفرنيا

محروميت مادام العمر مربي کشتي که گوش شاگردانش را مي شکست!

بازگشت آقاي ستاره به تيم ملي واليبال ايران

مهاجرت کشتي گير سرشناس و حضور در تيم ملي جمهوري آذربايجان

درگذشت قهرمان وزنه برداري در روز اول عيد

اعزام تيم ملي وزنه برداري زنان ايران به مسابقات آسيا 2019

خداحافظي جذاب ترين اسکي باز زن از مسابقات! عکس

سوژه شدن مرجان کلهر اسکي باز کشورمان بخاطر اقدام غيرمنتظره اش!

چند نکته درباره چهارمين دوره تورنمنت بين المللي جام فجر

پشت پرده استعفاي اميررضا خادم؛ تلاش پنهاني براي رياست کشتي!

وضعيت پيچيده کشتي بانوان ايران

ادامه رفتار هاي زشت سيد محمد موسوي در ليگ واليبال

شاکي شدن محمد موسوي؛ از اين واليبال مي روم

حرف هاي عجيب کيانوش رستمي در برنامه زنده

خودکشي غيرمنتظره قهرمان دوچرخه سواري زنان در 23 سالگي!! عکس

جنجالي شدن کشيدن کاريکاتور از حرکت سرنا ويليامز! عکس

حذف کاراته از المپيک و جايگزيني برک دنس Break Dance !!

بچه دار شدن محمد بنا در 60 سالگي! + نام فرزندش

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات اتومبيلراني ايران! عکس

حجاب را در المپيک ممنوع کنيد!

4 سال محروميت کشتي گير کشورمان بخاطر دوپينگ

سوژه شدن حرکت ماتريکسي ورزشکار زن ايراني! عکس

حذف غيرمنتظره سرنا ويليامز از تنيس اوپن استراليا

بازگشت قدرتمندانه ماريا شاراپووا پس از دوپينگ و محروميت

شکست غيرمنتظره ماريا شاراپووا در تنيس اوپن استراليا

مصاحبه با دختري که يک قاتل ژاپني است! عکس

برنده مسابقه هيجان انگيز راجر فدرر با سرنا ويليامز که بود؟

2 برنز براي کشتي آزاد ايران در رقابت هاي جهاني

حمله تند سعيد معروف به رئيس فدراسيون واليبال! عکس

چهره ديگر سعيد معروف با ادبياتي زننده!

نتايج ضعيف کشتي فرنگي ايران در 4 وزن نخست قهرماني جهان

افشاگري هاي عجيب فرهاد ظريف در برنامه تلويزيوني درباره واليبال ايران

تيم جودو زنان و مردان پاري سن ژرمن را ببينيد! عکس

کتک زدن محمد موسوي در ديدار جنجالي شهرداري اروميه و پيام مشهد

معرفي سرمربي تيم ملي کشتي آزاد

احسان حدادي بي خيال طلاي المپيک 2020 شود!

احضار سرمربي تيم ملي بانوان براي پاسخگويي

رکوردشکني تيم واليبال بانوان ايران

بهترين خبر براي کشتي فرنگي: محمد بنا سرمربي ايران شد

ماجراي خيانت و ظلم رسول خادم از زبان شاگرد محمد بنا

آزمايش غيرمنتظره دوپينگ از احسان حدادي در منزلش!

قرعه دشوار در کشتي آزاد قهرماني جهان در انتظار ايراني ها

عکس: بُهت حسن يزداني پس از شکست غيرمنتظره مقابل حريف آمريکايي

قرعه ناباورانه در مسابقات کشتي جهاني 2018 براي حسن يزداني

مونا آشفته و مهسا صابري در ليگ ترکيه!

دردسر مائده برهاني در اولين بازي براي تيم ترکيه اي بخاطر داشتن حجاب

محمد موسوي زير حرف خودش زد!