آخرین اخبار

جلوي سيل ويرانگر فضاي مجازي را تنها با فيلتر نمي توان گرفت علمي

جلوي سيل ويرانگر فضاي مجازي را تنها با فيلتر نمي توان گرفت

  بزرگنمايي:

چه خبر - دبير شوراي عالي فضاي مجازي:

به گزارش ايرنا از مرکز خبر حوزه، ابوالحسن فيروزآبادي روز پنجشنبه در مراسم اختتاميه نخستين نمايشگاه و سومين همايش ملي فضاي مجازي پاک در سالن همايش هاي غدير دفتر تبليغات اسلامي ،با بيان اينکه محدوديت مي توان ايجاد کرد اما جلوي آن را نمي توان گرفت؛ گفت: فيلتر بايد باشد و پالايش در همه دنيا وجود دارد اما با پالايش نمي توان جلوي آن را گرفت.
وي با بيان اينکه وجه شرعي شبکه هاي اجتماعي بايد تعيين تکليف شود، گفت: امروز نظام هاي آموزشي و اقتصادي در شبکه هايي مثل تلگرام و اينستاگرام در حال شکل گيري است؛ 30 درصد کانال هاي پرترافيک در تلگرام، آموزشي است و بيشتر در حوزه خانواده شامل آشپزي، بهداشتي، روانکاوي و زبان هاي خارجي مي شود.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي در ادامه با بيان اينکه د حال شکل گيري کسب و کارهاي بزرگ در فضاي مجازي هستيم، گفت: در حالي ما نگران از فيلم هاي هاليوودي و سازندگي فضاي ذهني جوامع بشري هستيم که اقتصاد اين فيلم ها هفت ميليارد دلار است و اين در حالي است که اقتصاد ساخت بازي در دنيا 90 ميليارد دلار شده است.
وي با بيان اينکه پنج درصد بازار `بازي هاي رايانه اي` در اختيار ما است، گفت: همين بازار پيش بيني مي شود در ايران 200 ميليارد تومان باشد.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به اينکه براساس گزارش هاي دريافت شده از شرکت هاي واسطه، بازي کلش آو کلنز حداقل 120ميليارد تومان در سال درآمد دارد، گفت: براين اساس تصميم گرفته شد در تعداد کساني که استفاده مي کنند محدوديتي ايجاد شود و سرعت آن چند روزي در شبکه محدود شد اما يک عکس العمل اجتماعي نسبتا وسيعي صورت گرفت زيرا افراد زيادي هستند که در اين بازي زندگي و کسب و کار مي کنند.
وي با بيان اينکه در سه حوزه پيشگيري و توانمندي و درمان نياز اساسي به همکاري با حوزه هاي علميه وجود دارد، تصريح کرد: طرح صيانت از کودکان، طرح فرهنگ سازي، طرح بازيهاي رايانه اي،طرح ارتقاي سواد فضاي مجازي و نيز طرح تشکل هاي اسلامي در فضاي مجازي از جمله طرح هاي شوراي عالي فضاي مجازي براي تغيير در شرايط فعلي فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي است.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفت: بيش از 100 هزار تشکل در کشور داريم که حدود 90 درصد آنها مذهبي هستند که به طور معمول از توان آنها در فضاي مجازي استفاده نمي شود که با طرح «تشکل هاي اسلامي در فضاي مجازي» شاهد شکل گيري يک نهضت در حوزه توليد محتوا و آموزش سواد فضاي مجازي خواهيم بود.
فيروزآبادي فضاي مجازي را مولد عقلانيت جديدي دانست و افزود: ما در اين فضا شاهد توليد علم و تحولات بسيار سريع هستيم که اگر مي خواهيم در اين حوزه انساني حرکت کنيم، بايد عقلانيت تطبيقي با شرايط فعلي را داشته باشيم.
وي با بيان اينکه امروز نظام شبکه اي، به عنوان يک نظام فکري در حال پذيرش توسط بشريت تبديل شده ادامه داد: بنده معتقدم نظام بانکي و اقتصاد هم در آينده به طور نظام شبکه اي خواهد شد.
فيروزآبادي با بيان اينکه يکي از بخش هاي فضاي مجازي پاک بحث توجه به اوقات فراغت است، تصريح کرد: اوقات فراغت انسان ها در جامعه اي که فضاي مجازي توسعه يافته داشته باشد، بيشتر خواهد شد
وي بر لزوم ايجاد يک مدل اقتصادي براي دارا بودن يک فضاي مجازي پاک تاکيد کرد و گفت: اين مدل طراحي شده بايد جذاب باشد و همه نخبگان مشارکت داشته باشند و مورد مقبوليت مردم قرار بگيرد.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به اينکه کارهاي خوبي در کشور براي توليد `بازي` صورت گرفته است، گفت: انحرافاتي نيز در توليد بازي هاي ايراني وجود دارد و بسياري از بازي هاي توليدشده در کشور متاسفانه همان نگاه غربي را در بي بندوباري و ترويج خشونت دارند که بايد مطابق با فرهنگ ايراني اسلامي هدايت شود.
معاون آمار و فناوري اطلاعات قوه قضائيه نيز در اين آئين با بيان اينکه بايد شبکه ملي فضاي مجازي راه اندازي کنيم، گفت: غفلت ده سال در سرمايه گذاري فضاي مجازي موجب عقب ماندگي ناخواسته در اين حوزه شد و اين اين مسئله امروز گريبان ما را گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمين حميد شهرياري افزود: ما دچار کمبود سرمايه گذاري در اين زمينه هستيم و متوليان امر کوتاهي هاي بزرگي کردند که نتوانستيم در حوزه ارتباطات سرمايه گذاري لازم داشته باشيم.
وي با بيان اينکه دو رويکرد بسيار متفاوت در بازيگران صحنه فضاي مجازي وجود دارد و اين يک چالش در عرصه تصميم گيري است، تصريح کرد: گروهي از مسئولان قائل به حقوق شهروندي و فضاي باز اطلاعات هستند و قانون در رابطه با حقوق شهروندي مي نويسند در حالي که بخش ديگري از مسئولان مي گويند دسترسي به فضاي مجازي محدود و فيلتر شود.
وي با اشاره به راهکارهاي مديريت فضاي مجازي، نخستين اقدام را مديريت VPN و فيلترشکن در کشور دانست، افزود: هر موضوعي که در کشور فيلتر و ممنوع است، با فيلترشکن مي توان آن را دور زد.
عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي با بيان اينکه در ظاهر فيس بوک و توئيتر فيلتر هستند اما همه هم به آن دسترسي دارند و در آن حضور دارند، گفت: بانک ها و سفارتخانه ها و برخي مراکز نيازمند VPNهستند و بايد يک نهادي وجود داشته باشد تا vpn مديريت شده به مراکز و اشخاصي که نيازمند اين مسئله هستند، ارائه دهد.
معاون قوه قضائيه راهکار دوم را احراز هويت دانست و افزود: يکي از خطاي راهبردي مملکت اين بود که چهار ميليون سيم کارت ناشناخته در کشور وجود داشت
وي با بيان اينکه کشورهاي بزرگ و پيشرفته به افراد ناشناخته اينترنت ارائه نمي دهند، گفت: اگر افراد شناسايي شده باشند، اينترنت نيازمند بسته شدن نمي شود.
عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي بر لزوم توسعه دانش بومي تاکيد کرد و گفت: ما بايد پست الکترونيکي ملي، موتور جست وجوي ملي و شبکه اجتماعي ملي داشته باشيم نبايد اطلاعات ما در بستر تلگرام مبادله شود.
شهرياري گفت: ما نمي گوييم شبکه اينترنت تعطيل شود بلکه بايد در کنار آن، شبکه ملي اطلاعات داشته باشيم.
معاون قوه قضائيه با اشاره به اينکه در مديريت شبکه خارجي دست ما خالي است، گفت: تعاملي ميان وزارت ارتباطات با تلگرام شکل گرفته که آدرس صفحات مستهجن را مي دهند و مسدود مي کنند.
وي با بيان اينکه انتقال سرورها بايد به داخل کشور انجام شود، گفت: نبايد اطلاعات مردم و خانواده ايراني در اختيار اسرائيل و انگليس باشد.
وي گفت: فضاي مجازي در حال حاضر به طور مستقيم مرکزيت حاکميت ما را نشانه رفته است و اگر راهکارهاي ارائه شده عملي نشود چاره اي جز بستن فضاي مجازي نداريم.
سومين همايش ملي و نخستين نمايشگاه فضاي مجازي پاک از 17 اسفندماه با هدف ترويج گفتمان توأمان فرصت و تهديد در فضاي مجازي آغاز و امروز به کار خود پايان داد.
در حاشيه اين همايش نمايشگاهي با مشارکت مجموعه هاي توليد کننده محصولات فضاي مجازي ترتيب يافته بود.
7404/ 6133/ تنظيم کننده: محمد زماني راد ** انتشار- جعفرمسلي

انتهاي پيام /*



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه