آخرین اخبار

تاکيد ابتکار بر ضرورت اجراي سخت گيرانه سياست هاي تمرکز زدايي براي تهران علمي

تاکيد ابتکار بر ضرورت اجراي سخت گيرانه سياست هاي تمرکز زدايي براي تهران

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش پنجشنبه شب گروه علمي ايرنا از سازمان محيط زيست، معصومه ابتکار در مراسم گراميداشت هفته منابع طبيعي و درختکاري در منطقه آرادکوه استان تهران که امروز با حضور جمعي از نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، با بيان اينکه هر استان و منطقه اي در کشور داراي چالش هاي محيط زيستي خاص خود است، افزود: در اين ميان تهران از جمله استان هايي است که به دليل دشواري ها و پيچيدگي هاي خاص خود با معضلات بسيار گسترده تري در حوزه محيط زيست رو به رو است.
معاون رئيس جمهور ضمن بيان اين موضوع که تمرکز جمعيتي بسيار بالا در تهران از جمله دلايل اصلي معضلات محيط زيستي اين استان است، اظهار کرد: تمامي مطالعات نشان مي دهد که ظرفيت زيستي تهران در سال 1375 به پايان رسيده و هر آنچه در حوزه هاي مختلف جمعيت، اقتصاد، صنعت و ساير حوزه ها پس از اين تاريخ در تهران بارگذاري شده است، بهره کشي از طبيعت بوده و منجر به افزايش شکنندگي طبيعت و محيط زيست تهران شده است.
به گفته وي، بحران هاي مختلف محيط زيستي تهران همچون آلودگي هاي آب و هوا از آثار همين بهره کشي و بارگذاري بيش از ظرفيت زيستي است.
ابتکار با اشاره به آمار موجود در اين زمينه، گفت: آمارها نشان مي دهد بيش از 30 درصد فعاليت هاي اقتصادي کشور در تهران با مساحتي حدود يک درصد مساحت کل کشور بارگذاري و متمرکز شده و اين به معني اتخاذ سياست هاي نادرست و ناپايدار توسعه اي براي تهران است که تبعات محيط زيستي بسياري را به همراه داشته است.
رييس سازمان حفاظت از محيط زيست اشاره اي هم به بازديد اخير خود از شهرستان پاکدشت از توابع استان تهران داشت و گفت: به رغم وضعيت بسيار نگران کننده محيط زيستي در اين منطقه، شاهد شکل گيري مجتمع هاي عظيم مسکوني و افزايش جمعيت در آن هستيم و اين در حالي است که به رغم عدم انتشار آمار آخرين سرمشاري انجام شده، آمارهاي سال هاي گذشته نشان مي دهد تنها طي 35 سال در استان هاي البرز، تهران و قزوين با 25 ميليون نفر جمعيت مهاجر روبه رو بوده ايم.
معاون رئيس جمهور ضمن تاکيد بر اين موضوع که روند بارگذاري در استان تهران بايد متوقف شود، تصريح کرد: اگرچه سياست عدم بارگذاري صنايع و فعاليت هاي آلاينده در شعاع 120 کيلومتري پيش از انقلاب به تصويب رسيده اما به دليل عدم اراده جدي براي تحقق آن، شاهد چنين شرايطي در تهران و بسياري ديگر از کلانشهرها و شهرهاي کشور هستيم.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: به دليل جاذبه هايي که در تهران ايجاد کرديم همچون ارزش افزوده و ارزش زمين، همه واحدهاي صنفي، صنعتي و اقتصادي مي خواهند تنها در تهران فعاليت کنند و از اين رو بايد با سياست گذاري صحيح و يکپارچه نگري و پرهيز از بخشي نگري، اين روند بارگذاري را متوقف کنيم.
وي با بيان اينکه هيچ دليلي ندارد براي محدوده شعاع 120 کيلومتري معافيت مالياتي داشته باشيم، گفت: اتفاقا بايد برعکس باشد و سياست هاي سخت گيرانه مالياتي حداقل شعاع 120 کيلومتري داشته باشيم. يعني اگر کسي مي خواهد در اين محدوده فعاليت کند، بايد بهاي آن را نيز بپردازد و البته اين بها، محيط زيستي است.
ابتکار افزود: خوشبختانه در بحث ماليات هاي سبز و اصلاح لايحه ماليات بر ارزش افزوده، دولت به اين موضوع توجه کرده و براي نخستين بار در کشور شاهد تصويب ماليات سبز در هيات دولت هستيم که براي اجرايي شدن آن نيازمند حمايت نمايندگان از اين مصوبه در مجلس هستيم.
معاون رئيس جمهور ضمن تاکيد بر ضرورت رشد و توسعه اقتصادي براي کشور، تصريح کرد: اما اين رشد نبايد به قيمت تخريب و آلودگي محيط زيست باشد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: به همين دليل جهان حرکت در مسير اقتصاد و رشد اقتصادي سبز را برگزيده است و امروز شاهد کشورهايي هستيم که همراه با رشد اقتصادي بسيار بالا، موفق به حفظ محيط زيست و ارتقاء شاخص هاي محيط زيستي و توسعه انساني خود شده اند.
وي ادامه داد: حتي امروزه بسياري از کشورهاي جهان معتقدند که مي توان از طريق اعمال و اجراي سياست هاي درست محيط زيستي، اشتغال ايجاد کرد و حتي با رشد مشاغل سبز، وضعيت و کيفيت محيط زيست را نيز بهبود بخشيد.
ابتکار ضمن يادآوري سياست ها و برنامه ها و اقدام هاي دولت يازدهم در حوزه اقتصاد و اشتغال سبز، ابراز اميدواري کرد: اين اقدام ها با همکاري مجلس دهم و به ويژه با حضور افراد شاخصي همچون محمدرضا عارف و ساير اعضاء فراکسيون اميد و همه نمايندگان مجلس به نتياج مثبت برسد.
معاون رئيس جمهور افزود: پس از کارهاي خوبي که در برنامه ششم و بودجه 96 براي محيط زيست صورت گرفت، مجلس با تسريع در روند تصويب لايحه هواي پاک و ساير لوايح محيط زيستي ارائه شده به مجلس مي تواند به محيط زيست کمک کند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اشاره اي هم به اقدام هاي دولت يازدهم براي بهبود کيفيت هوا در کشور به ويژه در کلانشهرها و مناطق صنعتي به واسطه جمعيت 35 نفري ساکن در آن ها داشت و گفت: به رغم آنکه برنامه هاي محيط زيست به ويژه در حوزه مقابله با آلودگي هوا بلند مدت است ولي به دليل انجام فعاليت هايي همچون ارتقاء استاندارد خودروها به يورو 4، حذف بنزين آلوده پتروشيمي و توزيع بنزين استاندارد يورو 4، خروج موتورسيکلت ها کاربراتوري، حذف سوخت مازوت از نيروگاه ها و کاهش شديد مصرف آن از 45 درصد در سال 92 به حدود 8 درصد در سال 95، شاهد بهبود چشمگير کيفيت هوا در کشور هستيم.
وي ادامه داد: حدود 40 اقدام در اين زمينه انجام شد که يکي از مهم ترين هاي آن راه اندازي سيستم يکپارچه معاينه فني و اتصال 440 مرکز معاينه فني کشور به آن که مجهز به دوربين پلاک خوان و ثبت اطلاعات خودروها است نيز انجام شد که دعوت مي کنم حتما از اين طرح مهم و بزرگ بازديد داشته باشيد. زيرا معاينه فني درست در کاهش آلودگي هوا بسيار تاثير دارد و حتي ما نبايد اجازه بدهيم در کلانشهري که داراي مشکلات عديده اي در زمينه آلودگي هوا است، خودرو بدون معاينه فني تردد کند.
ابتکار با يادآوري آخرين آمار ارائه شده توسط راهنمايي و رانندگي در زمينه تعداد خودروها و موتورسيکلت هاي در حال تردد در تهران، گفت: در حال حاضر 8 ميليون و 600 هزار خودرو و موتورسيکلت در تهران در حال تردد است که از اين ميزان حدود 3 ميليون مربوط به موتورسيکلت ها است.
معاون رئيس جمهور افزود: وقتي مي گوييم آلودگي هوا در تهران کاهش پيدا کرده است و تعداد روزهاي سالم و پاک از 196 روز در سال 92 به 266 روز در سال 95 رسيده و 70 روز هواي سالم و پاک بيشتري را تا 16 اسفندماه 1395 تجربه کرديم در حالي است که حتي تعداد خودروها و موتورسيکلت ها چند برابر افزايش يافته است و وضعيت آب و هوايي خوبي نيز در سالجاري نداشتيم تا جايي که تقريبا به جز ماه هاي بهمن و اسفند که وضعيت بارندگي بهتر شد، بقيه ماه ها تقريبا در تهران، خشکسالي داشتيم.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: مشارکت مردم، تغيير الگوي حمل و نقل از حمل و نقل شخصي به حمل و نقل عمومي به ويژه در کلانشهرها، توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل عمومي، توسعه فضاي سبز و کمربند سبز در سراسر کشور و به ويژه در کلانشهر تهران براي مقابله با آلودگي هوا بايد در دستور کار قرار گيرد.
وي ضمن اشاره به کمپين سه شنبه هاي بدون خودرو، گفت: اين کمپين و همچنين توسعه استفاده از دوچرخه سواري به ويژه در نسل جوان، تمريني براي کاهش استفاده از خودرو شخصي است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست يادآور شد: در همين زمينه، خروج 40 هزار تاکسي فرسوده از سيستم حمل و نقل عمومي اجرايي شده است و برنامه ريزي براي خروج اتوبوس ها و ميني بوس هاي فرسوده نيز به زودي اجرايي خواهد شد.
ابتکار تاکيد کرد: اگر تنها آمار تهران را ارائه دادم و در خصوص تهران صحبت کردم به دليل اين بود که مراسم ويژه اين استان بود. ولي بايد بگويم روند بهبود کيفيت هوا در کل کشور است و به طور نمونه در اصفهان تعداد روزهاي سالم و پاک، افزايشي سه برابري داشته و در شيراز هم هيچ روز ناسالمي طي سال جاري نداشته ايم.
معاون رئيس جمهور خاطرنشان کرد: همه تلاش خود را مي کنيم تا با وجود مشکلات و موانع و مسائل موجود به موفقيت هاي بيشتري در زمينه بهبود کيفيت هوا کشور برسيم. چون در مقابل مردم متعهديم و بهره مندي از محيط زيست و هواي سالم را حق مردم مي دانيم.
بنابراين گزارش، پس از اين مراسم ابتکار در جمع خبرنگاران گفت: انتخاب محدوده شهر آفتاب براي درختکاري، به دليل آسيب هاي زيادي است که در اين منطقه به دليل آراد کوه و مجتمع پردازش پسماند تهران داريم و البته طرح هاي مختلفي نيز در اين محدوده در حال اجرا است.
معاون رئيس جمهور افزود: شرايط اين منطقه مي تواند اشاره اي به تهديدها و آسيب هايي باشد که براي تهران در حوزه محيط زيست و به ويژه شکل گيري کانون هاي گرد و غبار وجود دارد. البته کانون هاي گرد و غبار تهران، شناسايي شده و برنامه هاي اجرايي براي کنترل اين کانون ها و مقابله با بيابان زايي نيز توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري و ساير دستگاه هاي مرتبط آغاز شده است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ابراز اميدواري کرد: همکاري نمايندگان با دولت در حوزه محيط زيست، منجر به تسهيل فعاليت هاي شکل گرفته براي مقابله با کانون هاي گرد و غبار در تهران شود. زيرا تهران به دليل بارگذاري بسيار زياد جمعيت و اقتصادي و صنعتي و دخل و تصرف هاي انساني نيازمند توجه ويژه است.
وي تاکيد کرد: سرانه فضاي سبز تهران بايد افزايش پيدا کند و علاوه بر توسعه فضاي سبز، بايد به حفظ فضاهاي سبز کنوني و باغات و درختان در استان نيز توجه ويژه داشته باشيم و به همين دليل در دولت و از طريق شوراي عالي معماري و شهرسازي مصوبه اي داشتيم که شهرداري هاي سراسر کشور را مکلف و موظف به حفظ و توسعه فضاي سبز و کمربند سبز مي کند.
ابتکار خاطرنشان کرد: توسعه فضاي سبز، علاوه بر کمک به تلطيف هوا و کاهش آلودگي هوا، نقشي بسيار مهم در جلوگيري از طوفان هاي گرد و غبار و ايجاد ارتباط و پيوند شهرنشينان با محيط زيست و طبيعت دارد که منجر به افزايش نشاط روحي آن ها مي شود. زيرا قطع پيوند انسان با طبيعت در شهرها منجر به عوارض بسيار زيادي براي آن ها شده و اين موضوع به ويژه در شرايط روحي و رواني افراد ساکن در محيط هاي شهري و صنعتي تاثيري منفي و رو به افزايش دارد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: توسعه فضاي سبز در محيط هاي شهري بايد تنها با گونه هاي بومي و سازگار و کم آب بر صورت پذيرد و از توسعه با چمن کاري به دليل نياز شديد به آب و شرايط خشکسالي و بحران آب در کشور، همچنين کاشت گونه هاي ناسازگار يا آبياري سنتي پرهيز شود.
معاون رئيس جمهور ابراز اميدواري کرد: افزايش همکاري دولت و مجلس و تصويب لوايح محيط زيستي در مجلس، بتوان با تامين قوانين مورد نياز در اين حوزه، گام هاي موثرتري براي پيشبرد برنامه هاي محيط زيستي و حفظ محيط زيست در کشور برداشت.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به سابقه فعاليت خود در شوراي سوم شهر تهران، گفت: آن زمان تصويب کرديم که تحت هيچ شرايطي قطع درختان در تهران صورت نگيرد و اگر در جايي هم به دليل شرايط اضطرار همچون اجبار به ايجاد جاده براي دسترسي مردم، نياز به قطع درخت بود بايد درخت با استفاده از فناوري هاي نوين به صورت کامل، جابه جا و در محل جديدي کاشته شود.
لازم به ذکر است، محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد مجلس دهم شوراي اسلامي، فريده اولاد قباد و فاطمه ذوالقدر نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و ناصر مهردادي مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران از جمله حاضران در اين مراسم بودند.
علمي**1023** 1701
تنظيم کننده:ابوالقاسم تيموري** انتشار دهنده: حميد قديمي

انتهاي پيام /*



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه