آخرین اخبار

ضعف تجارت الکترونيکي را جدي بگيريد علمي

ضعف تجارت الکترونيکي را جدي بگيريد

  بزرگنمايي:

چه خبر - دبير شوراي عالي فضاي مجازيبه گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دکتر سيد ابوالحسن فيروزآبادي روز شنبه در بيست و دومين کنفرانس ملي سالانه کامپيوتر ايران اظهار داشت: امروزه فضاي مجازي، يک فضاي گسترش يافته از فضاي حقيقي مي سازد که اين رابطه آن با فضاي واقعي قطع نيست بلکه يک ارتباط تعاملي دارد و يک عقلانيت جديد توليد مي کند.

وي افزود: فناوري اطلاعات با رشدي که طي چهار پنج دهه گذشته داشته، يک بازار چهار هزار ميليارد دلاري در دنيا ايجاد کرده است و با وجود رکود در بازارهاي جهاني و مشکلات جهان سرمايه داري، اين بازار در سال هاي گذشته، سالانه رشد چهار درصدي داشته و پيش بيني مي شود سال هاي آينده نيز همين اندازه رشد داشته باشد.
رئيس مرکز ملي فضاي مجازي کشور، وقوع پست مدرنيسم در غرب را نتيجه تحولات و توسعه فناوري اطلاعات دانست و گفت: حتي تحولات نظام مديريتي و معماري سازمان ها و دولتها فارغ از حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات (آي سي تي) نيست.
وي درخصوص ويژگي هاي اينترنت آينده نيز توضيح داد: در اينترنت آينده، مباحثي که در اينترنت فعلي مغفول واقع شده بود، پيش بيني شده است که يکي بحث گمنامي و ديگري غيرهوشمند بودن پروتکل هاي ارتباطي بود که کاري به شناسايي دو طرف ارتباط نداشت.
فيروزآبادي خاطرنشان کرد: نبود اعتمادي که در فضاي مجازي، زائيده شد فضاي ناامني براي بشر به وجود آورده که در آن اعتماد وجود ندارد درحاليکه شمار منابع فضاي مجازي روز به روز با شدت بيشتري نسبت به فضاي واقعي در حال رشد هستند و در اينجا بحث امنيت به صورت جدي مطرح مي شود.
وي يادآور شد: در شرايط حاضر، رابطه نامتقارن `هجوم` و `دفاع` اين فضا را به شدت خطرناک کرده است زيرا هجوم در اينترنت، بسيار ساده و ارزان و دفاع، بسيار گران و دشوار است و در شرايطي که دارايي ها در اين محيط قرار مي گيرد نگراني ها افزايش مي يابد.
فيروزآبادي با نامطلوب خواندن وضعيت کشور در حوزه دولت الکترونيک و حوزه دولت همراه گفت: علت اين است که زيرساخت هاي اساسي در حوزه مربوط به نظام اعتماد و امنيت در اين فضا وجود ندارد و همه به راحتي در اين فضا وارد مي شوند درحالي که براي تنظيم روابط در آن فکر اساسي نشده است.
وي بر لزوم تقويت تجارت الکترونيکي در کشور تاکيد کرد و گفت: ما بايد در اين فضا بتوانيم تجارت الکترونيکي (E-Commerce) داشته باشيم درحاليکه فقط بانک الکترونيکي ( E-Banking ) و در اين بخش هم فقط پرداخت الکترونيکي داريم که البته همين پرداخت الکترونيکي، بسياري از مشکلات کشور را حل کرده است.
وي بخشي از معضلات رکود اقتصادي و پايين بودن گردش پول در کشور را متاثر از تجارت الکترونيکي خواند و گفت: رکود اقتصادي در کشور به خاطر اين است که در مواجهه با بسياري از کسب و کارهاي جديدي که استارتاپ ها در اين حوزه مي توانند عمل کنند، نمي دانيم که آنها مشروع هستند يا خير و يا اينکه به لحاظ زيرساخت هاي نهادي که در کشور وجود دارد، عملياتي است يا خير.
فيروزآبادي تصريح کرد: منظور ما از زيرساخت ها در اينجا، زيرساخت هاي ارتباطاتي نيست و خوشبختانه در اين حوزه پيشرفت هايي خوبي داشته ايم، به طوري که حتي شکاف بين شهر و روستا را در اين زمينه از بين برده ايم و ابزارهاي نوين ارتباطي در اختيار اکثر شهروندان است؛ شخصا در خيابان، نوجوان گدايي را ديدم که با تلفن هوشمند، تلگرامش را چک مي کرد.
به گفته فيروزآبادي، ما الان با چندين ميليون تحصيل کرده بيکار مواجه هستيم و تا چند سال آينده به ازاي هر دو نفر ليسانس به بالا، يک نفر ديپلم و زيرديپلم در کشور خواهيم داشت.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي ادامه داد: در اين فضا بايد کسب و کارهاي جديد راه بيافتد و معتقدم نظام سرمايه داري غرب را همين فناوري اطلاعات و ارتباطات نجات خواهد داد و رويکرد استارتاپ ها به سمت خروج از بنگاه هاي بزرگ سنتي چندمليتي و رفتن به سمت بنگاه هاي کوچک چالاک که براساس خواسته ها و نيازهاي واقعي و غيرواقعي کاربران، توليد کالا و خدمات مي کنند، در واقع براي نجات نظام سرمايه داري است.
وي تاکيد کرد: نظام سرمايه داري قطعا در يک بن بست گرفتار شده و اگر قرار است نجات پيدا کند از طريق استارتاپ ها خواهد بود.
فيروزآبادي افزود: در کشور ما ضمن درنظر گرفتن نيازها و اولويت ها، حکومت وظيفه دارد علاوه بر توسعه زيرساخت هاي مخابراتي، زيرساخت هاي ديگر در حوزه تجارت الکترونيکي فراهم کند.
وي بيان داشت: اقتصاد ديجيتالي ما در کشور نسبت به ديگر کشورها بسيار غيرنرمال است بخش بزرگي از اقتصاد ديجيتال ما، خدمات تلفني است و بيشترين پول اين بخش به جيب اپراتورها و پايانه ها مي رود.
فيروزآبادي يادآور شد: سالانه چندين ميليارد دلار تلفن همراه وارد کشور مي شود درحالي که در اوج تحريم هاي غرب عليه ايران، اين بخش شامل تحريم نشد و شرکت اپل هم رسما اين استثنا را اعلام کرد ولي در جاهايي که زيرساخت هاي اينترنتي است با محدوديت هاي شديد روبه رو بوده و هستيم.
وي تاکيد کرد: صرفنظر از اين که اينترنت آينده هرچه مي خواهد بشود، نياز عاجل ما چند چيز است؛ يکي در حوزه حکومتي، ايجاد زيرساخت هايي به جز زيرساخت هاي تلکامي است زيرا اين بخش، متولي وزارتخانه اي است و در سال هاي اخير رشد خوبي داشته است تا اتصال ديجيتالي ما متعادل شود و قرار است اتصال تلکامي که الان 80 تا 85 درصد اقتصاد ديجيتال ما را تشکيل مي دهد، 40 درصد اقتصاد باشد.
وي خواستار همکاري بيشتر دانشگاه هاي کشور در حوزه امنيت فناوري اطلاعات شد و گفت : هرچند قرار است در اينترنت آينده، بحث امنيت حل شود ولي ما نمي توانيم تا آن زمان صبر کنيم و بايد در کشور، چاره اي براي آن بيانديشيم.
فيروزآبادي، راه اندازي و توسعه ايميل ملي، موتورهاي جستجوگر ملي، شبکه اجتماعي و خدمات ابري را از اولويت هاي شوراي عالي فضاي مجازي برشمرد که در سند شبکه ملي اطلاعات نيز به تصويب رسيده است.
بيست و دومين کنفرانس ملي سالانه کامپيوتر ايران با حضور دبير شوراي عالي فضاي مجازي، رييس سازمان فناوري اطلاعات و جمعي از صاحبنظران حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات از امروز 21 اسفندماه در دانشگاه صنعتي شريف گشايش يافت و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.


منبع: ايرنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه