آخرین اخبار

رهبر : قوه قضائيه بايد پرچمدار حمايت از حقوق عامه و آزادي‌هاي مشروع مردم باشد سياسي

رهبر : قوه قضائيه بايد پرچمدار حمايت از حقوق عامه و آزادي‌هاي مشروع مردم باشد

  بزرگنمايي:

چه خبر - قوه قضائيه بايد پرچمدار حمايت مردم باشد

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار رئيس و مسئولان قوه قضاييه و رؤساي کل دادگستري‌هاي سراسر کشور، با اشاره به صلاحيت‌ها و جايگاه قانوني بسيار بالا و ويژه اين قوه و تأثيرگذاري آن در مديريت کلان کشور، نگاه تحولي در همه عرصه هاي قوه قضاييه را ضروري برشمردند و گفتند: قوه قضاييه بايد پرچمدار حقوق عمومي در جامعه شود و در هر زمينه اي که لازم بود، از حقوق مردم با قدرت دفاع، و با متخلفان و قانون شکنان مقابله کند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، «نگاه تحولي و جهادي» در برنامه ريزي ها و اقدامات در قوه قضاييه را ضروري خواندند و با اشاره به جايگاه قانوني بالاي اين قوه و تأثيرگذاري آن بر دو قوه ديگر و در مسائل عمومي کشور گفتند: در قانون اساسي تصريح شده است که نظارت بر حُسن اجراي قوانين و نظارت بر حسن اجراي امور بر عهده قوه قضاييه است و ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي کل کشور به عنوان دو بازوي اصلي قوه، مسئوليت اين دو وظيفه مهم را بر عهده دارند.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر استفاده قوه قضاييه از ظرفيت هاي قانوني، خاطرنشان کردند: احيا و استيفاي حقوق عامه و حمايت از آزاديهاي مشروع مردم از وظايف مهم قوه قضاييه است و اين قوه بايد پرچمدار اين موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومي در هر جايگاهي، مقابله کند.

ايشان موضوعاتي همچون مسئله انتخابات، ريزگردها و بورسيه ها را نمونه هايي از عرصه‌هاي لازم براي حمايت از حقوق مردم برشمردند و گفتند: البته در موضوع بورسيه‌ها، موضوع به درستي پيگيري نشد و آن کاري که بايد انجام مي شد، محقق نگرديد.
رهبر انقلاب اسلامي، حضور رئيس قوه قضاييه در مجامع فرا قوه اي همچون شوراي‌عالي امنيت ملي و شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و شوراي‌عالي فضاي مجازي را از ديگر ظرفيت‌هاي قانوني اين قوه برشمردند و تأکيد کردند: آيت الله آملي لاريجاني بواسطه شخصيت و فضل علمي قطعاً مي توانند در اين مجامع تأثيرگذاري بالايي داشته باشند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، پيگيري حقوقي مسائل و قضاياي بين المللي را نيز بسيار مهم دانستند و تأکيد کردند: قوه قضاييه بايد در موضوعاتي همچون تحريم ها، مصادره‌هاي امريکايي‌ها، تروريسم و يا حمايت از شخصيت هاي مظلوم دنيا همچون شيخ زکزاکي و يا حمايت از مسلمانان ميانمار و کشمير، از جايگاه حقوقي وارد شود و نظر حمايتي و يا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنيا منعکس شود.


ايشان، نقش آفريني در موضوع «آسيب هاي اجتماعي» را از ديگر وظايف قوه قضاييه دانستند.


رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، لازمه پيشرفت کارها در دستگاه قضايي و ايجاد تلقي عمومي از قوه قضائيه به‌عنوان مجموعه‌اي «نجات‌بخش، اميدبخش و آرامش‌بخش» را برخورد جدي با تخلفات دانستند و با قدرداني از اعزام بازرسان نامحسوس و ناشناس به شهرهاي مختلف با هدف کشف و برخورد با تخلفات، افزودند: بازرسي‌ها را هر چه مي‌توانيد افزايش دهيد و قوه قضائيه را از درون اصلاح کنيد.


حضرت آيت الله خامنه‌اي به برخورد و مجازات متخلفان و در عين حال، حفظ آبروي نزديکان و اعضاي خانواده آنها، تأکيد و خاطرنشان کردند: البته در جايي که آبروي نظام در معرض خطر است، حفظ آبروي نظام اسلامي مقدم و مهمتر است، زيرا مردم مسائل را مي‌بينند و متوجه مي‌شوند و نبايد اينگونه احساس شود که قوه قضائيه با متخلفانِ قضايي، برخورد نمي‌کند.


ايشان، «تشويق قضات عادل و درستکار» را مکمل «تنبيه و برخورد با متخلفان» خواندند و خطاب به مسئولان قضايي خاطرنشان کردند: قضات عادل، شجاع، قاطع، منصف و پر کاري را که بشدت خداترس هستند و عالمانه و بدون ملاحظه قضاوت مي‌کنند، مشهور و به جامعه معرفي کنيد.


«حقوق آمران به‌معروف و ناهيان از منکر» موضوع ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي بر آن تأکيد کردند و افزودند: برخي مکرراً مي‌گويند بعضي اصول قانون اساسي معطل مانده است، اما گويا آنها، اصل هشتم قانون اساسي را که مربوط به امر به‌معروف و نهي از منکر است، جزء اصول قانون اساسي نمي‌دانند و به اين امر واجب توجه نمي‌کنند.


ايشان با اشاره به حمايت بياني و عملي خود از آمران به‌معروف، اين کار را وظيفه قوه قضائيه خواندند.


حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين بر مسئله «آموزش عمومي» و در پيش گرفتن روشهاي جذاب در آموزش حقوق مردم به آنها، تأکيد کردند.


ايشان در جمع‌بندي سخنانشان، مراقبت از نعمت‌هاي الهي را ضروري خواندند و خاطرنشان کردند: «نعمت جوانان»، «نعمت جمهوري اسلامي»، «نعمت قوه قضائيه و توانايي‌هاي آن» و «نعمت همراهي و محبت و اطاعت مردم نسبت به نظام و انقلاب اسلامي»، از جمله نعمت‌هاي بزرگ پروردگار هستند و همه بايد مراقبت کنند که اين نعمت‌ها تضييع نشود و از آنها استفاده حداکثري شود.


رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي اين ديدار با تجليل از شخصيت شهيد آيت الله بهشتي به‌عنوان معمار قوه قضاييه جمهوري اسلامي، افزودند: نام شهيد بهشتي با قوه قضاييه پيوند خورده است زيرا وي با نيت خالص و با انديشه راهبردنگر و با تفکر ايجاد بناي جديد دستگاه قضايي در جمهور اسلامي، وارد اين قوه شد و با دانايي و نگاه تحولي، خدمات شاياني را در مدتي کوتاه انجام داد.


حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به حضور شخصيت هاي برجسته در رأس قوه قضاييه در طول سالهاي پس از انقلاب، آيت الله آملي لاريجاني را شخصيتي برجسته و داراي شايستگي هاي بالاي علمي، عملي، معنوي و فکري دانستند و ضمن قدرداني از زحمات ايشان و مسئولان دستگاه قضايي، خاطرنشان کردند: در سالهاي اخير کارهاي مهم و با ارزشي در قوه قضاييه انجام شده است و اين اقدامات بايد با شيوه هاي مؤثر تبليغي، به اطلاع افکار عمومي رسانده شود.


پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رئيس قوه قضائيه گزارشي از خدمات و فعاليت‌هاي اين قوه بيان کرد.


آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به توصيه‌هاي رهبر انقلاب به مسئولان دستگاه قضائي در سال گذشته، گفت: «مبارزه با مفاسد و تخلفات در درون قوه قضائيه و نظارت جدي بر عملکرد قضات»، «تصويب و ابلاغ برنامه چهارم توسعه قضايي»، «ابلاغ دستورالعمل ساماندهي زندانيان و کاهش پنج درصدي تعداد آنها»، «تربيت نيروهاي متخصص»، «تدوين لوايح قضاييِ مؤثر»، «انعکاس رسانه اي فعاليت‌هاي قوه قضائيه»، «ارائه آموزش‌هاي حقوقي و قضايي به مردم»، «تبيين دستاوردهاي حقوق بشري جمهوري اسلامي ايران» و «تلاش براي احياي حقوق بشر اسلامي» از جمله اقدامات و برنامه‌هاي اين دستگاه در يک سال اخير بوده است.


رئيس قوه قضائيه با اشاره به ورود بيش از 15 ميليون پرونده به دستگاه قضائي در سال گذشته خاطرنشان کرد: «تدوين دستورالعمل پيگيري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي»، «مبارزه با مفاسد اقتصادي و تأمين امنيت اقتصادي»، «توسعه منابع انساني و افزايش تعداد قضات»، «توسعه فناوري‌هاي نوين و اهتمام به پژوهش»، بخش ديگري از فعاليتهاي قوه قضائيه بوده است.



منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد