آخرین اخبار

حاشيه هاي کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار کشور سياسي

حاشيه هاي کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار کشور

  بزرگنمايي:

چه خبر - معضل زيست محيطي يک معضل فراملي و فرامنطقه‌اي است

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني امروز در کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: محيط زيست يکي از مسائل بسيار مهم براي سلامت جامعه،‌ توسعه جوامع ما و براي جلوگيري از مهاجرت‌هاي بي رويه است براي آنکه بتوانيم با اين معضل مواجه شويم و خطرات اين تهديد را مهار کنيم به برنامه ريزي، سرمايه گذاري و همکاري منطقه‌اي و بين المللي نياز داريم.

وي همچنين ادامه داد: دولت يازدهم،‌ محيط زيست را يکي از اولويت هاي خود قرار داد و حتي دولت يازدهم به عنوان دولت محيط زيست نامگذاري شد. اولين مصوبه دولت هم در رابطه با احياي درياچه اروميه بود که اگر اقدام دولت نبود،‌ امروز در غرب کشور با طوفان گرد و غبار و طوفان نمک مواجه بوديم و حدود 14 ميليون نفر از مردم غرب ايران ناچار به مهاجرت مي‌شدند. تثبيت درياچه اروميه يکي از افتخارات دولت يازدهم و يک الگوي مهم زيست محيطي براي منطقه و جهان است.

روحاني با طرح اين پرسش که چرا با معضل درياچه اروميه مواجه شديم، خاطر نشان کرد: شرايط آب و هوايي و کاهش ريزش هاي آسماني در ايجاد اين معضل نقش داشت،‌ اما عدم مديريت صحيح منابع آب، توسعه کشت‌هاي بي رويه و افقي، عدم در نظر گرفتن حقابه درياچه‌ها و تالاب‌ها از عواملي اصلي ايجاد اين مشکل بود و درياچه اروميه مي‌رفت تا سال 95 به طور کامل خشک شود و ما با گرد و غبار و طوفان شن مواجه شويم که کشاورزي و زندگي ما را تهديد مي‌کرد.

رئيس دولت تدبير و اميد همچنين يادآور شد: علاوه بر احياي درياچه اروميه اقدامات ديگري مثل احياي تالاب هورالعظيم و هامون و ساير تالاب‌ها انجام شد،‌ به گونه اي که امروز بيش از 80 درصد تالاب هورالعظيم را آب فراگرفته است، البته اين بدان معنا نيست که اقدامات ما کافي بوده ولي در حد توان و اعتبارات خود اقدامات ارزشمندي در اين چهار سال انجام گرفته است. قرار بود براي درياچه اروميه بيش از 3 هزار ميليارد تومان اعتبار مصرف شود که از اين مبلغ تا پايان سال95 حدود 2 هزار ميليارد تومان هزينه شده است.

روحاني تصريح کرد: امروز مردم غرب کشور مي توانند نسبت به آينده مطمئن باشند. دولت دوازدهم اقدامات خود را درباره درياچه اروميه تکميل مي کند و نسبت به هورالعظيم و هامون نيز اقدامات خود را ادامه مي دهد.

رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اينکه منشاء خارجي گرد و غبار در ايران با منشاء داخي آن قابل قياس نيست، گفت: گرد و غبار ايران 20 درصد منشاء داخلي و 80 درصد منشاء خارجي دارد. حدود 2 ميليون هکتار از بيابان هاي ايران مي تواند منشاء گرد و غبار باشد،‌ اما کشورهاي عراق، سوريه، اردن، کويت، عربستان، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان جزو کشورهايي هستند که گرد و غبار از آنها به داخل کشور ما سرازير مي‌شود. گاهي در يک 24 ساعت 8 ميليون متر مکعب خاک با طوفان گرد و غبار جابجا مي‌شود که آثار منفي بر زندگي مردم،‌ کشاورزي و محيط زيست کشورهاي منطقه دارد.

رئيس جمهور در ادامه افزود: گرد و غبار در کشور ما سابقه داشته ، اما نسبت به گذشته اين پديده خطرناک به چند برابر افزايش يافته است. اگر در گذشته در طول سال 10 يا 20 روز اين پديده رخ مي‌داد امروز 100 و گاهي 130 روز در طول سال شاهد اين پديده هستيم. در گذشته درياچه هامون مي‌توانست بادهاي 120 روزه سيستان را به صورت مطبوعي در اختيار مردم قرار دهد، اما امروز تقريبا با خشک شدن اين درياچه،‌ تبديل به معضل بزرگ براي مردم شده است.

وي در ادامه با طرح اين پرسش که راه چاره براي موضوع گرد و غبار چيست؟ گفت: اين موضوع از حد مسائل ملي فراتر رفته و منطقه‌اي و جهاني شده است. امروز غرب و شرق آسيا و شمال آفريقا و بسياري از مناطق ديگر جهان از اين موضوع در رنج هستند. بي ترديد اين معضل راه حلي دارد که برخي راه حل‌ها سلبي و برخي ايجابي هستند. احداث سدها و بندها بدون مطالعه کافي زيست محيطي مي تواند براي آينده منطقه ما خطرناک باشد. بسياري از اين فعاليت‌ها بايد متوقف شود. طرح ايجاد 22 سد بزرگ در يکي از کشورهاي همسايه مي‌تواند تاثيرات بسيار مخربي بر فرات و دجله بگذارد. نمي توان در برابر آثار مخرب اين اقدامات بي تفاوت بود. کشورهاي منطقه و سازمان‌هاي بين المللي در اين زمينه مسئوليت دارند و نمي توان نسبت به آنچه محيط زيست را تخريب مي کند بي تفاوت باشيم.

رئيس جمهور ادامه داد: احداث سدهاي متعدد در افغانستان در استان هاي خراسان و سيستان تاثيرگذار است. اگر هامون به طور کامل خشک شود، هم مردم سيستان و افغانستان از گرد و غبار رنج مي‌برند. اگر جلو طوفان شن گرفته نشود، همه مردم منطقه ما ناچار به مهاجرت مي‌شوند. تمدن‌ها رخت برخواهد بست، کشاورزي،‌شهرسازي و زندگي مردم متوقف مي‌شود بنابراين يک مسئوليت انساني، منطقه‌اي و بين المللي در مقابل اين تهديد خطرناک داريم.

وي افزود: نمي توانيم بدون همکاري با کشورهاي همسايه، منطقه و جهان در اين معضل پيروز شويم. قبلا هم گفته‌ام بحث در مورد اينکه کدام کشور بايد در منطقه قوي‌تر باشد را کنار بگذاريم. قوي‌ترين کشور در منطقه نبايد به عنوان هدف اول دنبال شود،‌ بلکه منطقه قوي تر بايد مدنظر باشد. نه اينکه يک کشور بخواهد در برابر ساير کشورها قد علم کرده و تفرقه و اختلاف را بيشتر کند. ما همه يک خانواده در خاورميانه هستيم و نمي‌توانيم از هم فاصله بگيريم. بايد به فکر منطقه قوي‌تر باشيم.

روحاني با اشاره به اينکه بايد رقابت‌هاي مخرب نابجا را کنار گذاشته و جنگ‌هاي منطقه‌اي را خاموش کنيم، ‌تصريح کرد: شعله‌هاي جنگ منجر به طوفان گرد و غبار هم مي‌شود، اگر داعش و ساير گروه هاي تروريستي در عراق و سوريه،‌ شهرها،‌ ساختمان ها و مزارع را خراب مي‌کنند، ‌کشاورزي منطقه به بيابان تبديل شده و مردم منطقه از گرد و غبارش رنج خواهند برد. تروريسم يک ميکروب مسري است و همه منطقه را فرامي‌گيرد و اگر کشوري فکر کند با ابزار قرار دادن تروريسم اهدافش را به پيش ببرد در اشتباه است. تروريست دامن همه را فرا مي‌گيرد مگر آنکه دست به دست هم دهيم و اين معضل بزرگ را از بين ببريم. سياست برد – برد موفق خواهد بود. اگر کسي فکر کند به تنهايي مي تواند منافع خود را به قيمت از بين بردن منافع ديگران تامين کند اشتباه کرده، ولو آمريکا باشد. اگر هر قدرت يا ابرقدرتي زندگي ديگري را تهديد کند، اول زندگي خود را تهديد کرده است.

رئيس دولت يازدهم خاطر نشان کرد: امروز دوران ديوارکشي پايان يافته و رهبران کشورهاي تازه به دوران رسيده که به فکر ديوار کشيدن افتاده اند بايد بدانند دوران اين اقدامات خاتمه يافته است. بايد دست به دست هم دهيم نه اينکه دست ها را قطع کنيم. بايد با احترام به ديگران،‌حقوق ملت خود را حفظ کنيم. اگر عربستان و آمريکا در فکر تامين منافع خود هستند،‌ اشتباه مي‌کنند. از اسرائيل نام نمي‌برم که همه زندگي سياسي‌اش اشغال،‌ تجاوز و خطا بوده است. تنها راه براي زندگي مسالمت آميز در خاورميانه و جهان سياست برد – برد است.

وي با اشاره به اينکه در مساله محيط زيست هم بايد از سياست برد – برد استفاده کنيم، ادامه داد: بايد دنبال طرح‌هايي باشيم که همه کشورهاي منطقه از آن سود ببرند. نمي‌توان به گونه اي رفتار کرد که يک کشور از سرچشمه‌هاي آب بهره ببرد و ديگران محروم شوند. راهي نداريم جز اينکه هم ديگر را ياري کنيم.

روحاني با بيان اينکه 7.5 ميليون هکتار از بيابان‌هاي ايران کنترل و مهار شده،‌ اما بيش از 2 ميليون هکتار از بيابان‌هاي کشور منشاء گرد و غبار است، خاطر نشان کرد: دولت ايران اقدامات لازم را در درون سرزمين خود ضروري مي داند. احياي درياچه‌ها و تالاب‌ها،‌ مهار بيابان‌ها و جلوگيري از بيابان زايي دنبال مي‌شود اما در عين حال کشورهاي همسايه بايد به هم کمک کنند. در اين راستا اقداماتي با کشور عراق و افغانستان آغاز و مذاکراتي با ترکمنستان شروع شده، کشورهاي منطقه در سايه مذاکره و مفاهمه به طرح‌هاي مشترک و قراردادهايي برسند که به نفع کل منطقه باشد. ما بايد حس کنيم اعضاي يک خانواده هستيم. بايد بدانيم مهاجرت در اثر گرد و غبار در عراق به تجارت و شهرهاي مرزي ما هم آسيب وارد مي‌کند و ضرر مهاجرت مردم عراق متوجه مردم ما هم مي‌شود.

رئيس جمهور در پايان با بيان اينکه معضل زيست محيطي يک معضل فراملي و فرا منطقه‌اي است، گفت: راه حل اين موضوع اين است که همکاري‌هاي کشورهاي منطقه بيشتر شود،‌ سازمان ملل متحد بار سنگيني از وظيفه احساس کرده و از همه توان خود بهره بگيرد تا با قطعنامه‌هاي متعدد،‌ کمک‌هاي مالي و فني بتوانيم در اين موضوع پيروز شويم.



منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد