آخرین اخبار

گزارشي از نشست اسلو فروم 2017 / سخنراني جنجالي ظريف،موگريني و جان کري سياسي

گزارشي از نشست اسلو فروم 2017 / سخنراني جنجالي ظريف،موگريني و جان کري

  بزرگنمايي:

چه خبر - نشست اسلو فروم2017

تکميلي

دفاع قاطع «فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در حضور ظريف و کري از برجام اتحاديه اروپا حفظ توافق را در هر شرايطي تضمين مي کند

محمد جواد ظريف و کوفي عنان دبير کل سابق سازمان ملل متحد در حاشيه "مجمع اسلو" ديدار و در خصوص مسائل مختلف جهاني و منطقه اي گفتگو و تبادل نظر کردند

photo_2017-06-13_21-41-32.jpgphoto_2017-06-13_21-41-32.jpg

محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه ايران در سخنان خود در مجمع اسلو در نروژ، به اظهارات اخير مقامات سعودي عليه کشورمان اشاره کرد و گفت که اين اظهارات از پيش حاکي از حملات تروريستي اخير در تهران بود.

ظريف اين اظهارات سعودي‌ها را تهديدي مستقيم و بسيار خطرناک و تحريک‌آميز از سوي رياض دانست.

بنا به گزارش شبکه پرس تي‌وي، وزيرامورخارجه ايران همچنين گفت: ايران هوشيار است. ما اطلاعاتي داريم که نشان مي‌دهد عربستان سعودي در توسعه گروه‌هاي تروريستي که در نزديکي مرزهاي شرقي و غربي ايران فعاليت مي‌کنند، مشارکت دارد.

محمد بن سلمان، وزير دفاع عربستان ماه گذشته در اظهاراتي خصمانه گفت که کشورش تلاش خواهد کرد جنگ به داخل خاک ايران کشيده شود. همچنين عادل الجبير، وزيرامورخارجه عربستان روز 6 ژوئن، ساعتي پيش از وقوع حادثه تروريستي در تهران گفت که ايران بايد براي آنچه رياض دخالت تهران در منطقه مي خواند، مجازات شود.

ظريف در بخش ديگري از سخنانش گفت که آمريکا تحت رياست جمهوري دونالد ترامپ چشم خود را روي واقعيت نقش عربستان در حملات تروريستي 11 سپتامبر در آمريکا و ديگر حوادث تروريستي در غرب بسته است.

وي افزود: ترامپ تلاش مي‌کند تا مليت 15 حمله کننده عربستاني يا هر حمله کننده ديگري که آمريکا يا کشورهاي غربي که در طول 20 سال گذشته هدف قرار داده است را تغيير دهد.

وزيرامورخارجه ايران گفت که آمريکا تلاش مي‌کند تاريخ را عوض کند.

********************************************

تکميلي


موگريني: اطمينان دارم آمريکا به برجام پايبند خواهند ماند

به نقل از خبرگزاري رويترز، فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز سه شنبه (امروز) در يک کنفرانس خبري در حاشيه مجمع اسلو در نروژ گفت: من اطمينان دارم که بازنگري آمريکا (در خصوص توافق هسته اي ايران و گروه 1+5) به تصميمات گسترده اي منجر خواهد شد که به معني حفظ توافقي است که موثر بوده.

موگريني افزود: در هر شرايطي اتحاديه اروپا ضمانت خواهد داد که اين توافق حفظ مي شود و ما به توافق پايبنديم. همچنين سياست ما براي تعامل با ايران ادامه خواهد داشت.

وي در سخنانش با تاکيد بر اين‌که برنامه جامع اقدام مشترک موثر بوده است، گفت: توافق هسته‌اي متعلق به جامعه بين‌الملل است و اتحاديه اروپا به اجراي اين توافق و تعامل با ايران ادامه خواهد داد و مهم نيست که ديگران چه کاري انجام مي‌دهند.

57432043.jpg

**********************************************

تکميلي

تاکيد کري بر اهميت اجراي برجام

جان کري در اين نشست در مورد تداوم توافق هسته‌اي و اهميت رسيدن به آن با ايران صحبت کرد

*********************************************

نشست اسلوفروم 2017 با حضور محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران، فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، بورگه برنده وزير خارجه نروژ، جان کري وزير خارجه سابق آمريکا و رتنو مرسودي وزير خارجه اندونزي در اسلو پايتخت نروژ آغاز شد.

در نشست اسلو فروم 2017 علاوه بر محمدجواد ظريف، وزراي خارجه بوسني و هرزگوين، اردن، عمان، کنيا، اسلواکي، سودان، اندونزي، فنلاند و کرواسي، وزير خارجه سابق نيوزلند، وزير اطلاعات ميانمار و نمايندگاني از کشورهاي سوئد، اتيوپي، اريتره، نيجريه، اقليم کردستان عراق، فيليپين و سودان جنوبي، مدير امور افغانستان در شوراي امنيت سازمان ملل، سفير چين در نروژ، مشاور نمايندگي سازمان ملل در امور قبرس، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور اختلافات گويان و ونزوئلا، رئيس موسسه شرق شناسي آکادمي علوم روسيه، معاون گروه بين‌المللي بحران و تعدادي از مديران مراکز مطالعاتي نروژي دعوت شده‌اند.

شرکت کنندگان در اين نشست در پنل‌هاي تخصصي حضور يافته و به سؤالات پاسخ مي‌دهند.

اجلاس‌هاي سالانه اسلو فروم محلي براي گفت‌وگو و تبادل‌نظر در خصوص موضوعات و بحران‌هاي منطقه‌اي است.

اسلو فروم يا مجمع اسلو (Oslo Forum) در سال 2003 در ابتدا به صورت يک جمع محدود متشکل از ميانجيگران مختلف برگزار شد. در اولين دور از اجلاس مجمع تنها 17 کشور شرکت داشتند، اما در حال حاضر نمايندگاني بالغ بر 100 کشور جهان هر ساله در اجلاس اين مجمع شرکت مي‌کنند. اين مجمع طي دو روز کاري برگزار مي‌شود.

از اهداف عمده اجلاس سالانه اسلو فروم، تسهيل تبادل صريح نقطه نظرات از سوي مقامات ارشد کشورهايي است که تلاش مي‌کنند طرفين درگير با يکديگر را به يافتن راه‌حل‌هايي مبتني بر مذاکرات تشويق کنند.

همچنين برگزاري اين مجمع در واقع تمرين و تلاشي به منظور موفق عمل کردن در اعمال ميانجيگرانه در منازعات است. موضوع مطرح در هر رويداد در نظر گرفته شده معمولاً خود منجر به شروع مباحث مختلف شده و در پي آن سؤالات مختلفي را مطرح کرده و نهايتاً رويکردهايي جديد و يا غير متعارف را براي کنترل منازعات و چالش‌ها پيشنهاد و ارائه مي‌کند.

معمولاً اين مجمع گروهي متشکل از ميانجيگران برجسته و ديگر کنشگران روند صلح را که به دنبال حل منازعات مسلحانه از طريق گفت‌وگو و مفاهمه هستند، گردهم جمع مي‌کند. مباحت و گفت‌وگوهاي مشارکت کنندگان و مدعوين، معطوف به مسائل مربوط به منازعات مسلحانه مي‌شود. شرکت کنندگان نيز معمولاً از بين مقامات ارشد کشورها، شخصيت‌هاي عمده سازمان ملل، سازمان‌هاي بين الدولي و منطقه‌اي، به همراه نمايندگان رسمي کشورها، سازمان‌هاي خصوصي، نمايندگان طرف‌هاي درگير، گزارشگران و خبرنگاران جنگي، تحليلگران مسائل مختلف مربوط به منازعات مسلحانه، روشنفکران و کارشناسان مختلف برگزار خواهد شد.

تاکنون در اسلو فروم شخصيت‌هايي همچون: کوفي عنان، جيمي کارتر، کاترين اشتون و برخي از روساي جمهور سابق کشورهاي جهان همچون خاتمي، اوبو سانچو، سانتوس و تني چند ديگر از روساي جمهور و شخصيت‌هايي همچون خاوير سولانا، جري آدامز و ديگر مقامات و شخصيت‌هاي بين‌المللي و سياسي شرکت کرده‌اند. در سال‌هاي اخير علاوه بر نمايندگاني از دولت افغانستان و گروه طالبان، نمايندگاني از دولت سوريه و مخالفان دولت آن کشور در اين مجمع شرکت کرده‌اند.

وزارت امور خارجه نروژ و مرکز گفت‌وگوي بشردوستانه ميزباني اين مجمع را برعهده دارند. مجمع به عنوان يک رويداد سالانه جهاني و معمولاً در ماه ژوئن در اسلو برگزار مي‌شود. مجمع اسلو به منظور رسيدگي به مجادلات و چالش‌هاي کشورهاي آسيايي و آفريقايي نيز هر دو سال يک بار اجلاس‌هايي در آفريقا و آسيا برگزار مي‌کند. مشارکت در مجمع اسلو منحصراً از طريق دعوتنامه بوده و تمامي مباحث مطروحه در آن بر اساس قوانين حاکم بر «چتم هاوس» صورت پذيرفته و قابل انتشار در رسانه‌هاي گروهي دنيا نيست.



منبع: فارس



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد