آخرین اخبار

روايت وزير بهداشت از پشت پرده تصويب تعرفه‌هاي پزشکي اقتصادي

روايت وزير بهداشت از پشت پرده تصويب تعرفه‌هاي پزشکي

  بزرگنمايي:

چه خبر - حمايتهاي وزارت بهداشت از افزايش تعرفه ها

دکتر سيد حسن هاشمي در نشستي با روساي بيمارستان‌هاي خصوصي تهران که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در شوراي عالي بيمه فقط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکي از قيمت تمام شده خدمات دفاع مي‌کنند، در حالي که در آن شورا، نماينده سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد نيز حضور دارند اما راي‌گيري در شوراي عالي بيمه، تقريبا دو به هفت است.

وي با بيان اينکه بسياري از مشکلات و گرفتاري‌هاي جامعه پزشکي در طول 20 سال گذشته ناشي از تصميمات نادرست بوده، افزود: عدم افزايش متناسب و منطقي تعرفه پزشکي، بر رفتار ارائه دهندگان خدمات، تاثير مي‌گذارد و آنها را به مسيرهاي نادرست سوق مي دهد ما اما هميشه به‌جاي رفع علت، با معلول‌ها برخورد مي‌کنيم؛ مثلا مي گوييم چرا زيرميزي راه افتاد و يا چرا در صورتحساب ها، تخلف صورت مي‎گيرد؟

دکتر هاشمي اظهار داشت: بر اساس قانون، تعرفه‌هاي پزشکي بايد در هيات وزيران به تصويب برسد اما قبل از آن لازم است در شوراي عالي بيمه مصوب شده، در سازمان برنامه و بودجه بررسي شود و سپس در هيات دولت مطرح و در مورد آن راي گيري صورت پذيرد؛ البته سازمان برنامه و بودجه، حق وتو هم دارد.

دکتر هاشمي ضمن تاکيد بر نقش مهم و اثرگذار سازمان برنامه و بودجه، گفت: قيمت تمام شده خدمات بايد در سازمان برنامه و بودجه محاسبه شده، متناسب با آن در بودجه ساليانه، اعتبارات مورد نياز پيش بيني گردد و سپس در هيات دولت مطرح و راي گيري شود.
وي در ادامه گفت: در ادوار گذشته، حدود خردادماه، تعرفه پزشکي مشخص مي‌شد اما از سال گذشته در برنامه بودجه آورديم که شوراي عالي بيمه بايد آذرماه هر سال در مورد تعرفه‌هاي پزشکي سال بعد تصميم بگيرد تا بهانه‌اي براي عدم پيش بيني در بودجه ساليانه وجود نداشته باشد که اين تصميم امسال محقق شد و وزارت بهداشت در آذرماه سال 95، تعرفه‌هاي پزشکي پيشنهادي براي سال 96 را به شوراي عالي بيمه ارائه کرد؛ اما در جلسه شورا که با تاخير هم برگزار شد، برخي بيمه‌ها از جمله تامين اجتماعي پيشنهاد تعرفه صفر و حتي رشد منفي و همچنين تغيير در کتاب ارزش نسبي را دادند.

دکتر هاشمي افزود: متاسفانه برخي مديران در مواجهه با جامعه پزشکي يک جور صحبت مي‌کنند و در مقام تصميم‌گيري جور ديگري عمل مي‌کنند؛ متاسفانه مديريت سازمان تامين اجتماعي هم از اين گروه است؛ سازماني که در سرمايه گذاري‌هاي کلان کشور هم نقش پررنگي دارد.

وي با اشاره به رشد 10 درصدي حقوق کارکنان دولت و رشد 12 درصدي حقوق کارگران در سال گذشته، خاطرنشان کرد: حرف ما در شوراي عالي بيمه اين بود که کار بيمارستان هم چيزي جز ارائه کالا و خدمات نيست و اگر متوسط نرخ تورم را حدود 10.3 درصد در نظر بگيريم تعرفه ها بايد 15 و حداقل 10 درصد افزايش پيدا کنند.
وزير بهداشت يادآور شد: معاون محترم درمان به من گزارش داد در جلسه‌اي که با بيمه‌ها براي تعيين اجزاي رشد تعرفه‌ها برگزار شد، سازمان تامين اجتماعي پيشنهاد کاي صفر را در قبال افزايش تا 10 درصدي دارو ارائه کرد؛ دليل آن هم مشخص است، 50 درصد داروي کشور توسط شرکت‌هاي زير مجموعه اين سازمان توليد مي‌شود و آقايان به فکر سود خود هستند. بيشتر گرفتاري‎هاي ما هم در اين بخشي‌نگري‌ها نهفته است و به دليل چند پارچگي توليت سلامت، هر نهادي به نفع خود عمل مي‌کند.

وي همچنين گفت: در جلسه هيات دولت مطرح کردم با چه منطقي به بخش خصوصي بگوييم که رشد تعرفه پزشکي آنها بايد صفر درصد باشد، در حالي که نرخ ديه، کالاها، حقوق و دستمزد افزايش پيدا کرده است؟
دکتر هاشمي در ادامه، مهمترين مشکل ساختاري را نه در شوراي عالي بيمه بلکه در سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: وقتي قيمت تمام شده يک کالا به عنوان نمونه 100 تومان است و آقايان مي‌گويند آن را 60 تومان بفروشيد؛ اين چنين رفتاري يعني ورشکستگي چه براي بخش خصوصي و چه براي بخش دولتي. درست است که با اين تعرفه بيمارستان‌هاي خصوصي دچار مشکل مي‌شوند ولي ما هم براي اداره 650 بيمارستان دولتي 2700 ميليارد تومان کسري خواهيم داشت در حالي که اگر تعرفه 12درصد افزايش مي‌يافت اين کسري جبران مي‌شد.

وي تاکيد کرد: در شرايطي که طي چند دهه اخير، اقتصاد کشور بيمار بوده و متاسفانه بيشترين سود به جيب واسطه‌ها رفته و مي‌رود، براي برخي افراد که سرمايه خود را به حوزه سلامت آورده‌اند چنان محدوديت‌هايي ايجاد مي‌شود که به پشيماني آنها مي‌انجامد. همه اينها نشان مي‌دهد، در عرصه سلامت، ساز و کار اقتصاد آزاد، به هيچ عنوان حاکم نيست؛ درحالي‌که در صنعت و حمل و نقل اين مهم را پذيرفته‌ايم!

دکتر هاشمي افزود: برخي از دوستان در سخنان و مصاحبه‌ها اعلام مي کنند که بايد براي بخش خصوصي فرش قرمز پهن کرد اما وقتي به حوزه بهداشت و درمان مي‌رسيم، دخالت‌ها به قدري زياد است که کسي جرات سرمايه گذاري ندارد؛ از سوي ديگر دولت هم به تنهايي نمي‌تواند بار درمان را به دوش بکشد، در نتيجه بيشترين آسيب به مردم مي‌رسد. اين مسير هم تغيير نخواهد کرد، مگر اينکه باور کنيم، اداره حوزه سلامت جز با تصحيح شرايط اقتصاد حاکم بر آن ميسر نيست.
براساس گزارش وبدا، وزير بهداشت در پايان سخنان خود به روساي بيمارستان‌هاي خصوصي توصيه کرد که با محوريت سازمان نظام پزشکي با مسئولان کشور جلسه بگذارند و استدلال‌هاي منطقي خود را بيان کنند تا ان‌شاءالله هم در نگاه کلان آنها به حوزه سلامت و هم تغيير تعرفه‌هاي پزشکي به صورت واقعي تغيير رخ دهد. بالاخره مسئولان کشور اگر نمي‌خواهند به عرصه سلامت سود معقول بدهند، بايد حداقل قيمت تمام شده را بپذيرند که هنوز با آن نقطه فاصله داريم



منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي