آخرین اخبار

چاي ژن هاي مرتبط با خطر سرطان در زنان را تغيير مي دهد! تغذيه

چاي ژن هاي مرتبط با خطر سرطان در زنان را تغيير مي دهد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - ارتباط بين نوشيدن چاي و خطر ابتلا به سرطان

تحقيقات جديد نشان مي دهد که چاي باعث ايجاد تغييرات *اپي ژنتيک Epigenetics در زنان مبتلا به سرطان و *متابوليسم استروژن مي شود.

*اپي ژنتيک Epigenetics يا وراژن‌شناسي يا وراژنتيک: مطالعهٔ اختلافات سلولي و فيزيولوژيکي است که بوسيلهٔ تغيير در توالي DNA ايجاد نمي‌شود، اپي ژنتيک اصولاً مطالعهٔ عوامل خارجي يا محيطي است که باعث روشن يا خاموش شدن ژن‌ها مي‌شود و بر روي چگونگي خوانده‌شدن ژن‌ها اثر مي‌گذارد.

*متابوليسم استروژن estrogen metabolism: خيلي مهم است که ميزان متابوليسم استروژن مطلوب باشد زيرا تغيير در ميزان اين متابوليسم مي تواند در بدن مردان، سرطان پروستات و در بدن زنان، سرطان سينه را باعث شود.

چاي ژن هاي مرتبط با خطر سرطان در زنان را تغيير مي دهدچاي ژن هاي مرتبط با خطر سرطان در زنان را تغيير مي دهد

پس از آب، چاي پر مصرف ترين نوشدني در سياره ماست. اما يک مطالعه جديد نشان مي دهد که چاي مي تواند تاثيري بيش از آب رساني بر سلامت بدن بگذارد. اين گزارش نشان مي دهد که چاي قادر به تغيير بيان ژن هاي خاص در زنان است. فرايندي که تحت عنوان تغييرات اپي ژنتيک شناخته مي شود. مشخص شده که چاي روي ژن هاي مرتبط با سرطان تاثير مي گذارد ولي هنوز کاملا واضح نيست که نوشيدن چاي بيشتر، تاثير مثبت يا منفي روي ژن هاي مرتبط با سرطان دارد.

اين مطالعه به صورت آنلاين در مجله Human Molecular Genetics منتشر شده است که نشان مي دهد که نوشيدن چاي همچنين با تغييرات اپي ژنتيک روي ژن هاي خاص که با متابوليسم استروژن در ارتباط هستند، همراه است. تغييرات در ژن ها فقط در زنان مشاهده شد. محققان هنوز در حال بررسي تاثير اين تغييرات بر سلامتي ما هستند، هر چند تحقيقات قبلي تاثير چاي بر سلامت کلي بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان را نشان دادند.

به گفته ورونيکا اي کا Weronica Ek، سرپرست مطالعه " مطالعات قبلي نشان داده که مصرف چاي باعث کاهش سطح استروژن مي شود که اختلاف بالقوه بين پاسخ بيولوژيکي به چاي در مردان و زنان را نشان مي دهد. همچنين زنان در مقايسه با مردان مقدار بيشتري چاي مي نوشند که سبب ايجاد قدرت تاثير بيشتر در زنان مي شود. "

در حالي که اثر چاي روي *ژنوم Genome ما شايد روشن نباشد، تحقيقات گذشته نشان داده است که بسياري از مواد فعال در چاي به جلوگيري از سرطان در سطح مولکولي کمک مي کنند. به عنوان مثال بر اساس گزارشي که در موسسه ملي سرطان Cancer.gov منتشر شده، پلي فنول هاي polyphenol غالب در چاي سبز، EGCG ، EGC ، ECG و EC به همراه تئافلاوين theaflavins و ترو بيجين ها thearubigins ي موجود در چاي سياه، فعاليت آنتي اکسيداني دارند. اين اجزاي چاي به جستجوي *راديکال هاي آزاد سرطان زا در بدن کمک کرده و سلول هاي DNA را از آسيب محافظت مي کنند. علاوه بر اين پلي فنول هاي چاي رشد سلول هاي تومور را مهار کرده و تهاجم تومور را محدود مي نمايند.

*ژنوم Genome: انسان همهٔ مادهٔ ژنتيکي يک فرد است که در اصل محتواي ژنتيکي ياخته آن فرد که شامل دي‌ان‌اي هسته، کلروپلاست و ميتوکندري است مي‌باشد. ژنوم دستورالعمل‌هاي ارثي براي ساخت، پيشبرد و نگهداري يک موجود زنده را دارا مي‌باشد. کلمهٔ ژنوم از دو کلمهٔ ژن (gen) و پسوند(ome-) که از کلمهٔ کروموزوم مي‌آيد ساخته شده است. بدن آدم به طور نسبي از پنجاه تا صد ميليارد ياخته تشکيل شده است که در هر ياخته تمام دستورالعمل‌هاي کد گذاري شدهٔ لازم براي هدايت تمامي فعاليت‌هاي ياخته و ساخت پروتين‌هاي لازم، موجود مي‌باشد. به هر گروه کامل از اين دستورالعمل‌هاي ما ژنوم گفته مي‌شود.

*راديکال‌هاي آزاد radicals: مولکول‌هايي با پوسته الکتروني ناقص هستند که در همه جا، هوايي که تنفس مي‌کنيم، در موادي که در اطراف ما هستند و در داخل بدن ما وجود دارند و مي‌توانند با تخريب سلول‌هاي بدن و انتشار مواد سمي به بافت‌هاي اطراف خود خسارات جبران ناپذيري به بدن وارد مي‌کنند.
به زبان ساده، راديکال‌هاي آزاد يعني مولکول يا اتم‌هاي ناپايداري که يک الکترون جفت نشده داشته باشند.

علاوه بر پيشگيري از سرطان، چاي در درمان سرطان هم مي تواند مفيد باشد. يک مطالعه در سال 2015 نشان داد که آنتي اکسيدان هاي اصلي، EGCG ، در چاي سبز به از بين بردن سلول هاي سرطاني درست مثل شيمي درماني کمک مي کنند، ولي بدون عوارض جانبي مضر.

مطالعه نشان داد که EGCG قابليت کشتن ميتوکندري mitochondria سلول هاي سرطاني را داد که به مرگ سلول منجر مي شود. البته اين تحقيقات هنوز در آزمايشگاه باقي مانده اند و پزشکان به بيماران توصيه نمي کنند که به چاي سبز به عنوان درماني براي سرطان خود تکيه کنند. با اين حال فوايد سلامتي غير مرتبط با سرطان زيادي در نوشيدن چاي وجوددارد که دليلي براي لذت بردن شما از اين نوشيدني باشد.

بر اساس گزارش منتشر شده در موسسه ملي سرطان Cancer.gov، اکثر تحقيقات روي ارتباط بين نوشيدن چاي و خطر ابتلا به سرطان تاکيد دارند که، نوشيدن چاي خطر ابتلا به سرطان هاي متعددي را کاهش مي دهد از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان پروستات و سرطان ريه. تحقيقات گذشته همچنين نشان داده اند که يکي از تشکيل دهنده هاي چاي به نام کاتچين catechins ، منجر به تغييرات اپي ژنتيک در شرايط آزمايشگاهي و از بين بردن سلول هاي سرطاني شده است.

اين تحقيق در سال 2017 انجام شده است.



منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها