آخرین اخبار

10 نشانه مهم خرابي خودرو ماشين

10 نشانه مهم خرابي خودرو

  بزرگنمايي:

چه خبر - نشانه هاي خرابي خودرو

هر خودرو از قسمت‌هاي مختلفي تشکيل شده و استفاده مداوم از آن سبب استهلاک اين بخش‌ها مي‌شود.

کارکرد خودرو سبب فرسايش قطعات و اجزاي داخلي آن مي شود و ادامه فعاليت خودرو را از حالت طبيعي خارج مي‌کند تا جايي که ديگر نمي‌توان با وجود يک قطعه خراب از خودرو به طور طبيعي استفاده کرد. آشنا نبودن به مکانيسم کار هر کدام از اين قسمت‌ها و نداشتن آگاهي از نشانه‌هاي خرابي آنها، سبب اتلاف وقت و صرف هزينه‌هايي براي دارندگان خودرو مي‌شود.

اين در صورتي است که اگر رانندگان از دانش مختصري در اين حوزه برخوردار باشند، همان ابتدا و با صرف هزينه‌هاي نسبتا کمتري مي‌توانند سلامت خود و وسيله نقليه‌شان را تضمين کنند.

در ادامه با ده نشانه عمومي خرابي خودرو آشنا خواهيم شد که به آساني مي‌توان آنها را تشخيص داد و نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

1. خراشيدگي رنگ و بدنه

بيشتر رانندگان و مالکان خودرو نسبت به تميزي و زيبايي وسايل نقليه خود حساس هستند و معمولا با وسواس خاصي با آن برخورد مي‌کنند. در اين ميان رانندگاني نيز هستند که به خراش‌هاي ايجاد شده روي بدنه و رنگ خودروي خود اهميت نمي‌دهند و از آن به آساني مي‌گذرند. دانستن اين نکته بسيار ضروري است که از بين رفتن رنگ و حتي لايه‌هاي حفاظتي خودرو علاوه بر زشت و ناپسند کردن ظاهر خودرو، مي‌تواند به مرور زمان باعث زنگ‌زدگي و خوردگي فلزي وسيله نقليه شود.

اهميت اين موضوع زماني بيشتر خود را نشان مي‌دهد که هرگاه به قسمت زنگ‌زده خودرو فشار و ضربه‌اي به دليل تصادف يا... وارد شود؛ سطح فلزي بدنه که قبلا دچار زنگ‌زدگي و پوسيدگي شده، مقاومت کمتري از خود نشان مي‌دهد و باعث خسارت‌هاي بيشتري خواهد شد. حال در نظر بگيريد قدري فشار و ضربه وارد شده بيشتر از حد طبيعي باشد، آن وقت است که مي‌توان انتظار داشت سرنشينان نيز چوب پوسيدگي و رنگ‌پريدگي بدنه خودرو را بخورند.

2. لامپ‌هاي سوخته

از ابتداي ساخت خودرو، چراغ‌هايي در جلو و عقب وسيله نقليه جاگذاري شد که علاوه بر بخشيدن زيبايي به ظاهر آن، کار روشن کردن فضاي مقابل راننده و دادن اخطار به ماشين‌هاي روبه‌رو و پشت سر را نيز به عهده داشتند.

بازديد دوره‌اي لامپ‌هاي به کار گرفته شده در داخل چراغ‌ها ازجمله اقداماتي است که رانندگان نبايد آنها را فراموش کنند. نسل قديم لامپ‌ها از نوع رشته‌اي بود و به مرور زمان به علت خشک شدن رشته‌هاي فنري داخل آنها و پاره شدنشان، عملا از چرخه فعاليت خارج مي‌شدند. هرچند لامپ‌هايي که امروزه براي خودروها طراحي و ساخته مي‌شوند از نوع ال‌اي‌دي و با طول عمر بالاتري هستند؛ اما آنها نيز نبايد مورد غفلت قرار بگيرند و بازرسي نشوند. خرابي آنها علاوه بر اين که شما را با پرداخت جريمه پليس مواجه مي‌کند، باعث افزايش احتمال تصادف نيز خواهد شد. تصور کنيد لامپ راهنماي سمت راننده خودرويتان سوخته باشد و بخواهيد به سمت چپ دور بزنيد. عدم اطلاع راننده روبه‌رو از تصميم شما فاجعه‌ وحشتناکي را مي‌تواند به دنبال داشته باشد. همين خطر وقتي چراغ‌هاي ترمز عقب خودرو با مشکل موجه شده نيز شما، سرنشينان و خودرويتان را تهديد مي‌کند.

3. برجستگي‌هاي غيرطبيعي روي لاستيک

تاير خودروها از لايه‌هاي به هم چسبيده شده‌اي از جنس لاستيک تشکيل شده‌اند. کيفيت پايين ساخت تايرها، قديمي بودن آنها، برخورد تايرها با موانع و اتفاقاتي از اين دست سبب جدا شدن لايه‌هاي داخلي تاير و نفوذ هوا به داخل آنها مي‌شود. اين مساله سبب نازک‌تر شدن ضخامت ناحيه برجسته شده روي لاستيک مي شود و خطر ترکيدگي آن را بشدت افزايش مي‌دهد. همچنين وجود اين برجستگي‌ها سبب ايجاد تکان‌هاي غيرطبيعي در خودرو مي‌شود و به قسمت‌هاي مهمي مثل اتصالات جلوبندي خسارت‌هاي زيادي وارد مي‌کند. ضروري است در بازديدهاي دوره‌اي، از سلامت ظاهر تاير خودرو مطمئن شويد.

4. صداي غيرطبيعي تسمه‌ها

اجزاي داخل موتور خودرو با تعدادي تسمه با يکديگر در ارتباط هستند. تسمه‌ها که معمولا از جنس لاستيک ساخته مي‌شوند به مرور زمان در مواجهه با گرماي موتور، خاصيت نرم و انعطاف‌پذيري خود را از دست مي دهند و شکننده مي‌شوند. پاره شدن هر يک از آنها ادامه کار يکي از بخش‌هاي حياتي موتور را مختل يا غيرممکن مي‌کند. اگر هنگام کار کردن موتور با صداهاي غيرطبيعي و سوت‌مانندي از داخل کاپوت روبه‌رو شديد، نسبت به آن بي‌تفاوت نباشيد. اين صداها آغاز خرابي تسمه‌ها و اجزايي همچون هرزگردهاي داخل موتور است. رانندگان و مالکان خودرو بايد هر چند وقت يک بار وضع ظاهري تسمه‌ها را بازرسي کنند و در صورت وجود ترک‌هاي ريز روي آنها و همچنين صداهاي غيرطبيعي نسبت به رفع مشکل و تعويض سريع آنها اقدام کنند. تسمه تايم، يکي از مهم‌ترين آنهاست که اگر در زمان فعاليت موتور پاره شود، معمولا هزينه‌ زيادي روي دست مالکان خودرو خواهند گذاشت.

5. ترمزهايي که صداي سوت مي‌دهند

اگر هنگام ترمز گرفتن با صداهايي شبيه سوت و زوزه مواجه شديد بدانيد سامانه ترمز شما داراي مشکل است. اين صداها مي‌تواند حاکي از اتمام لنت ترمز، پايين بودن کيفيت ساخت آن و همچنين قرار نگرفتن لنت‌ها در جاي مناسبشان باشد. از آنجا که ترمز نقش حياتي در خودرو بازي مي‌کند هيچ گاه نسبت به آن بي‌تفاوت نباشيد و در بازديدهاي دوره‌اي از ميزان ساييدگي سطح لنت و ميزان خلاصي آن مطمئن شويد. هرچند در خودروهاي جديد، چراغي براي اتمام لنت ترمز در مجموعه آمپر تعبيه شده است، اما باز هم بازرسي دوره‌اي آن همچنان از مهم‌ترين وظايف يک راننده حرفه‌اي به شمار مي‌رود.

6. اگزوز و خروجي آن

اگزوز خودرو که در اصل نقش هدايت گازهاي حاصل از احتراق موتور به بيرون را به عهده دارد، مي‌تواند از مهم‌ترين معيارهاي سلامت خودروي شما باشد. اگر از اگزوز خودروي شما بوي بد بيرون مي‌آيد و چشمتان را مي‌سوزاند، بي‌تفاوت نباشيد. اين مساله نشان‌دهنده وجود اشکالاتي در سيستم سوخت‌رساني و برق خودروست که بايد خيلي سريع نسبت به رفع آنها اقدام کنيد. همچنين اگر وقتي موتور سرد است شاهد خروج دود سياه رنگ از اگزوز هستيد بدانيد موتور شما به روغن‌سوزي افتاده و هر چقدر نسبت به آن بي‌تفاوت‌تر باشيد، ميزان هزينه شما در رفع آن بيشتر خواهد بود.

شما ممکن است ابتدا با تعويض لاستيک‌هاي ساق سوپاپ بتوانيد مشکل را به طور کامل برطرف کنيد، اما سرسري گرفتن آن هزينه تعمير اساسي موتور را روي دستتان خواهد گذاشت.

7. دنده‌هايي که راحت تعويض نمي‌شوند

اگر خودرويي داريد که به مکانيسم تعويض دنده دستي مجهز است و مي‌بينيد مثل هميشه تعويض دنده‌هايتان به آساني انجام نمي‌شود، بي‌تفاوت نباشيد. تعويض سخت و معمولا همراه با صداهاي غيرطبيعي دنده‌ها مي‌تواند نشانه‌هايي از تنظيم نبودن کلاچ، کاهش سطح روغن واسگازين گيربکس، خرابي دنده برنجي‌هاي داخل گيربکس و خرابي ديسک و صفحه باشد. هر چقدر نسبت به اين مورد بي‌تفاوت‌تر باشيم هزينه برطرف کردن آن افزايش پيدا خواهد کرد. تصور کنيد فقط به دليل کم بودن سطح روغن واسگازين و سرريز نکردن آن دنده‌هاي داخل گيربکس دچار ساييدگي شوند. اين اتفاق علاوه بر ايجاد صداهاي ناهنجار زوزوه مانند در زمان حرکت، مي‌تواند در نهايت به تعويض کامل مجموعه گيربکس و پرداخت هزينه‌هاي هنگفت منجر شود.

8. لرزش‌هاي فرمان

اگر هنگام سواري متوجه شديد عملکرد غربيلک فرمان مثل هميشه نيست و اختلالي در آن ايجاد شده بايد کمي نگران شويد و در پي رفع مشکل برآييد. ممکن است غربيلک فرمان زير دست شما خيلي ريز بلرزد. اين حالت نشان از اختلال در سيستم برق خودروي شماست که بايد کوئل، شمع، وايرها و حتي تايم بودن موتور را بررسي کنيد. ممکن است در صورت رها کردن فرمان، خودرو به چپ يا راست کشيده شود. اين حالت نشان‌دهنده ايراد در سيستم جلوبندي خودروي شماست و بايد بسرعت نسبت به رفع آن اقدام کنيد. در حال حاضر بيشتر خودروها به سامانه هيدروليک فرمان مجهز هستند. اگر مي‌بينيد فرمان خودروي شما مانند قبل نرم نيست و براي چرخاندن آن به نيروي بيشتري نياز داريد بايد اين موارد را کنترل کنيد: اطمينان از ميزان باد چرخ‌هاي جلو، اطمينان از ميزان استاندارد سطح مايع هيدروليک در پمپ هيدروليک و اطمينان از سالم بودن تسمه هيدروليک.

9. بوي سوختگي داخل اتاق

اجزاي الکتريکي خودرو با سيم‌هاي روکش‌دار مسي به يکديگر متصل شده‌اند. در بعضي مواقع به علت فرسودگي يا وجود اتصالي در مدار سيم‌کشي، سيم‌ها داغ مي شوند و روکش پلاستيکي روي آنها شروع به سوختن مي‌کند. در اين حالت شما در داخل کابين خودرو بوي سوختگي غيرطبيعي‌اي را استشمام مي‌کنيد. به دليل استفاده از مواد پلاستيکي و آتش‌زا در ساخت ادوات داخلي خودرو، امکان آتش‌ گرفتن آنها زياد است. در اين زمان توصيه اکيد مي‌شود خودرو را به مکان خلوتي انتقال دهيد و پس از خاموش کردن موتور بسرعت اتصالات مثبت و منفي باتري را برداريد و تا رفع نقص از روشن کردن خودرو خودداري کنيد.

10. چراغي که نبايد روشن شود

روشن شدن همه چراغ‌هاي خودرو بخصوص چراغ‌هاي پشت آمپر نشانه سلامت خودرو و فعاليت طبيعي آنهاست. فقط در اين ميان يک چراغ وجود دارد که روشن شدن آن بايد خيلي سريع راننده را نگران کند. در خودروهاي جديد سلامت و طبيعي بودن مکانيسم برق و سنسورهاي خودرو با اي‌سي‌يو (ECU) و از طريق چراغي که به چراغ چک (Check) معروف است به راننده اطلاع داده مي‌شود. روشن شدن اين چراغ در هر زمان از خرابي و وجود نقص در يکي از قسمت‌هاي الکترونيک خودرو حکايت دارد. روشن‌شدن آن را جدي بگيريد و براي رفع مشکل به تعميرگاه‌هاي مجاز و آشنا به تعمير خودروي خود مراجعه کنيد.




منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها