آخرین اخبار

گفتگويي با الکساندر نوري مربي ايراني آلماني بعد از نود

گفتگويي با الکساندر نوري مربي ايراني آلماني

  بزرگنمايي:

چه خبر - با الکساندر نوري بيشتر آشنا شويد

سرمربي ايراني - آلماني تيم فوتبال وردربرمن که به تازگي به ايران سفر کرده، مي‌گويد: «من بارها از عشق و علاقه‌ام به ايران گفته‌ام و اينکه به دنبال هويت خودم هستم. ايران به خاطر پدرم در قلب من جاي دارد.»

يکي از نکات برجسته در بوندس‌ليگاي امسال آلمان، حضور يک مربي ايراني‌الاصل به عنوان سرمربي باشگاه وردربرمن بود. مربي جوان و 37 ساله‌اي که ابتدا به عنوان دستيار فعاليت مي‌کرد اما پس از برکناري سرمربي اين تيم، مسئولان باشگاه از او به عنوان سرمربي موقت استفاده کردند.

الکساندر نوري پس از به دست گرفتن سکان هدايت اين تيم توانست وردربرمن قعرنشين را که خطر سقوط را احساس مي‌کرد، با نتايج شگفت‌انگيز و پيروزي‌هاي پياپي در پايان بوندس‌ليگا به رده هشتم جدول برساند. همين نتايج مسئولان باشگاه را مجاب کرد که براي فصل بعد نيز با اين مربي قرارداد امضا کنند.

نوري که از پدري ايراني و مادري آلماني به دنيا آمده است، چهارشنبه گذشته به همراه سخنگوي باشگاه برمن ميهمان مؤسسه «ايران» بود و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که متن اين مصاحبه را مي‌خوانيد:

آقاي نوري! شما مسابقه ايران و ازبکستان را در ورزشگاه آزادي ديديد. اين ورزشگاه يکي از هيجان‌انگيزترين ورزشگاه‌هاي آسيا است. مي‌خواهيم احساس شما را درباره اين ورزشگاه بدانيم؟

طبيعتاً احساسي که داشتم، غيرقابل توصيف است. زماني که تماشاگران من را در استاديوم ديدند و عشق و محبت خودشان را به من نشان دادند، لحظه خاطره‌انگيز و فوق‌العاده‌اي براي من بود و پيروزي ايران و رسيدنش به جام جهاني نيز گل سرسبد آن شب بود.

فکر مي‌کنيد کيفيت بازيکنان ايران چقدر نزديک به بوندس‌ليگاي آلمان است و فکر مي‌کنيد مي‌توانند در بوندس‌ليگا بازي کنند و موفق باشند؟

من چند بازيکن خوب در تيم ملي ايران ديدم که در حد بوندس‌ليگا هستند اما اينکه چقدر امکانپذير است که در بوندس‌ليگا بازي کنند و موفق باشند اين مسأله را بايد از زواياي مختلف نگاه کرد. اما اينکه بگويم بخواهيم بازيکني را جذب کنيم، هنوز برنامه‌اي براي اين کار نداريم. حتي اشکان دژاگه که باشگاه وولفسبورگ با او قطع همکاري کرده در برنامه هاي ما نيست.

اکثر کارشناسان معتقدند که کارلوس کي‌روش تيم مقتدري ساخته است. مي‌خواهيم نظر شما را به عنوان يک مربي حرفه‌اي درباره تيم ملي ايران بدانيم؟

چيزي که من تاکنون از تيم ملي ايران ديده‌ام، کار بسيار عالي کي‌روش بوده است. ما شاهد يک انسجام تيمي هستيم. البته خود کي‌روش هم به اين نکته تأکيد کرده که در برخي حيطه‌ها بايد بهتر شويم. اما چيزي که مشاهده مي‌کنيم، اين است که يک ايده مشخص وجود دارد و نحوه بازي تيم ملي به صورتي است که مي‌توان خيلي مثبت به جام جهاني نگاه کرد.

فکر مي‌کنيد تيم ملي ايران اين توانايي را دارد در جام جهاني روسيه از گروه خود صعود کند؟

در برزيل انتظارات خيلي بزرگي وجود داشت که برآورده نشد اما ما بايد به آينده نگاه کنيم. اين تيم خوب خودش را آماده و انسجام خوبي پيدا کرده و مي‌تواند نقش مهمي در جام جهاني روسيه ايفا کند. مي‌بينيم که اين تيم يک سيستم دارد و قطعاً اين شانس را دارد که به دور دوم جام جهاني روسيه راه پيدا کند.

شما زماني که کارتان را در برمن شروع کرديد، تيم در انتهاي جدول قرار داشت و شما تجربه سرمربيگري در بوندس‌ليگا را نداشتيد و اين انتخاب يک ريسک بود، آيا فکر مي‌کرديد بتوانيد موفق شويد؟

اين موفقيت نه تنها براي من بلکه براي باشگاه هم مهم بود. ما در کادر فني به تيم و ايده‌هاي خودمان اعتقاد داشتيم. طبيعتاً براي موفقيت فاکتورهاي مختلفي وجود داشت اما چيزي که تعيين کننده بود، صبر و حوصله بود. به طوري که حتي زماني که با تيم نتايج خوبي حاصل نمي‌کرديم، به نحوه کارمان اعتقاد داشتيم و مي‌دانستيم با ايده‌هايمان مي‌توانيم اهداف‌مان را تحقق ببخشيم.

مهم‌ترين اقدام شما که باعث تحول تيم برمن شد، چه چيزي بود؟ آيا فني بود يا بيشتر روحي- رواني بود؟

طبعاً يک فاکتور دليل موفقيت تيم نبود. ما با يک ساختار تيمي مواجه شديم که بسيار پيچيده بود. بازيکناني داشتيم که از وضعيت خودشان رضايت نداشتند و در زمينه بدنسازي نيز متوجه شديم که بايد بيشتر کار کنيم. ايده بازي ما نيز بر مبناي يک‌سري اصولي بود که سعي کرديم آنها را به اجرا درآوريم.طبيعتاً مسائل روحي و رواني نيز تأثيرگذار است و اينکه اعتماد به نفس به وجود بياوريد، خيلي مهم است. به عنوان يک تيم جايگاه خودمان را پيدا کرديم و توانستيم ارزش‌هاي باشگاه را به بازيکنان تزريق کنيم. همه اين فاکتورها باعث موفقيت تيم شد.

نسل جديد مربيان موفق آلمان که خود شما نيز يکي از آنها هستيد چه تفاوتي با نسل مربيان قديم دارد؟

هر مربي براي خودش فلسفه‌اي دارد و نمي‌شود کلي‌گويي کرد. چيزي که ما امروز مي‌بينيم، اين است که يک‌سري فاکتورها وجود دارد که از بيرون روي بازيکنان تأثير مي‌گذارد و باعث بالا رفتن درک و فهم آنها مي‌شود. امروزه بايد بازيکن را با استدلال قانع کنيم که چرا مي‌خواهيم اين راه را پيش برويم تا مسئوليت‌پذير باشد. هم اکنون مربيان جواني را مي‌بينيم که واقعاً خوب هستند مانند يولين، مربي ‌هافنهايم يا دومنيکو تدسکو، مربي شالکه که داراي سطح کيفي بالايي هستند. در همين حال بايد عنوان کرد که يوپ‌ هاينکس با 70 سال سن 3 جام (جام حذفي و ليگ آلمان و جام قهرمانان اروپا) را در يک فصل برد. پس کيفيت يک مربي به سن و سال ارتباطي ندارد.

شما در برمن از سيستم‌هاي مختلفي استفاده کرديد آيا جزو مربياني هستيد که از يک سيستم واحد استفاده نمي‌کنيد يا اينکه به دليل کمبود بازيکن مجبور به اين کار شديد؟

ما بايد به کيفيت بازيکنان‌مان و چگونگي استفاده بهينه از آنها نگاه مي‌کرديم تا بتوانيم موفق شويم و از همان ابتدا به دنبال اين بوديم که تيمي انعطاف‌پذير داشته باشيم که به سيستم‌هاي مختلف واکنش مثبت نشان بدهد. ما ترکيب‌هاي متفاوتي داشتيم و به طور کلي من از سيستم زنجيره‌اي يا 3 دفاع مرکزي خوشم مي‌آيد و از آن استفاده مي‌کنم.

اهداف باشگاه براي فصل آينده چيست و آيا حضور در ليگ اروپا جزو اهدافشان است؟

هم اکنون به دنبال برنامه‌ريزي براي کادر فصل جديد و بازيکنان هستيم و پس از آن مي‌توانيم بگوييم که اهداف ما چيست. چيزي که در فصل گذشته مشاهده کرديم، اين بود که تيم‌هايي مانند لورکوزن، شالکه، وولفسبورگ و گلادباخ که بودجه‌شان به مراتب بالاتر از ما بود عملکرد دور از انتظاري داشتند و اين فصل نيز هزينه زيادي خواهند کرد. در عين حال دو تيم اشتوتگارت و ‌هانوفر را که از ليگ 2 به ليگ يک صعود کردند نمي‌توان به چشم تيم دسته دومي نگاه کرد. بنابراين رقابت بسيار بزرگي در پيش داريم. بالطبع برنامه‌هاي بلندپروازانه‌اي داريم.

برخورد هواداران برمن و رسانه‌هاي آلمان پس از انتخاب شما به عنوان سرمربي اين تيم چگونه بود؟

مهم‌ترين مسأله براي من موفقيت تيم بود و سعي کردم با جان و دل براي باشگاه کار کنم. بايد بدانيم در دنياي فوتبال همه چيز به موفقيت برمي‌گردد و ممکن است امروز موفق باشيد و فردا موفق نباشيد. طبيعتاً موفقيت نسبت به محبوبيت فاکتور تعيين کننده‌تري است. هم اکنون ديدگاه‌ها نسبت به من مثبت است اما من فريب نمي‌خورم و مي‌دانم که ممکن است در وضعيت بدي قرار بگيرم که همه چيز تغيير کند. دنياي فوتبال حرفه‌اي همين است.

آيا زماني که به عنوان سرمربي برمن انتخاب شديد، آن اعتماد به نفس لازم را داشتيد؟ سقف بعدي آرزوي شما کجاست؟

بدون شک مي‌دانستم اين قابليت را دارم که رهبري يک تيم را در دست داشته باشم. در سطح بوندس‌ليگا بايد اعتماد به نفس و خودباوري داشته باشيد. ما به دنبال اين بوديم که انسجام تيمي را تقويت کنيم و چيزي که از خودم توقع دارم، اين است که بايد هر روز بهتر از روز گذشته باشم. در باشگاه‌هاي ديگر به عنوان کارآموز حضور پيدا کردم و با مديران باشگاه و پيشکسوتان و باتجربه‌هاي تيم تعامل دارم. به درازمدت نگاه نمي‌کنم و برنامه‌اي هم براي آن ندارم.

شما در بوندس‌ليگا رکورد فوق‌العاده 11 بازي بدون شکست که 9 تاي آن با پيروزي همراه بود را به ثبت رسانديد، چطور به اين رکورد رسيديد؟

ما زماني به اين رکورد دست پيدا کرديم که بسياري از بازيکنان مهم‌مان مصدوم بودند و مجبور بوديم از بازيکنان جايگزين استفاده کنيم. نکته مهمي که در اين بين وجود داشت، اين بود که ما پي برديم چه انسجام تيمي پيدا کرده‌ايم و روحيه جنگندگي تيم را شاهد بوديم. هر بازيکني براي ديگري مي‌جنگيد و اين مسأله بسيار ارزشمند بود و بدون آن اين پيروزي‌ها امکانپذير نبود.

شما بارها از عشق و علاقه خود به ايران صحبت کرده‌ايد؛ آيا برنامه‌اي هم براي يادگيري زبان فارسي داريد؟

بله من بارها از عشق و علاقه‌ام به ايران گفته‌ام و اينکه به دنبال هويت خودم هستم. ايران به خاطر پدرم در قلب من جاي دارد و من عاشق زبان فارسي هستم و مي‌خواهم اين زبان را بهتر ياد بگيرم. به همين دليل يک معلم زبان فارسي استخدام خواهم کرد تا در اين زمينه به من کمک کند.

فکر مي‌کنيد بتوانيد جا پاي توماس شاف (مربي اسطوره‌اي برمن) بگذاريد؟

اصلاً فکر آن را هم نکنيد. جاي پاي توماس شاف آنقدر بزرگ است که کسي نمي‌تواند آن را پر کند و من حتي اين اجازه را به خودم نمي‌دهم که به آن فکر کنم.




منبع: روزنامه ايران




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد خنده دار استقلال براي دربي

تهديد بازيکن تيم ملي فوتسال بانوان بخاطر گلايه کردن

در جلسه احضار وريا غفوري به وزارت ورزش چه گذشت؛ بايد از ديدن صف گوشت شرمنده شد!

درخشش خيره کننده سردار آزمون در بازي شب گذشته

اين 5 نفر يا از فدراسيون فوتبال مي روند يا دادگاهي مي شوند!!

آتوسا حجازي دختر ناصر حجازي مدير تيم ملي شد! عکس

مذاکرات پنهاني فدراسيون با مربي ايراني؛ دوست دارم بيايم!

نقره داغ شدن چلسي توسط فيفا؛ محروميت از 2 پنجره نقل و انتقالات

اينتر ميلان باز هم اجازه بازي به مائورو ايکاردي نداد

علي کريمي استعفا داد

مذاکره ايران با سرمربي خوش چهره ايتاليايي !!

توضيح سرمربي چلسي درباره اتفاق عجيب و مقاومت دروازه بان تيم!

مدافع رئال مادريد الکلاسيکو را از دست داد

بهترين خبر ممکن براي استقلال و پرسپوليس

اسامي بازيکنان تيم ملي فوتبال اميد ايران: 5 استقلالي و 1 پرسپوليسي

موافقت با ميزباني دبي از بازي پرسپوليس و الاهلي

تغيير ساعت بازي حساس استقلال و فولاد خوزستان

تاريخ دادگاه حسين هدايتي به اتهام اخلال در نظام اقتصادي ايران

جريمه سنگين دروازه بان چلسي بخاطر حرکت عجيبش

بهترين خبر براي تيم ملي فوتبال بانوان ايران

مهدي تاج: مونتلا را نميشناسم؛ سرمربي بزودي معرفي مي شود

بازداشت عليرضا حقيقي بخاطر شکستن بيني معاون باشگاه استقلال!!

ادعاي علي خطير درباره کتک خوردن از عليرضا حقيقي

عکس: حسين هدايتي با لباس آبي زندان در دادگاه

مديرعامل سابق پرسپوليس: از هدايتي نمي پرسيديم پول ها را از کجا مي آورد!

کدام افراد بايد پول هايي که از حسين هدايتي گرفتند پس بدهند؟

محروميت سرخيو راموس پس از حرکت غيرورزشي و سوتي خودش!

ورود رئيس پليس به موضوع توقيف خودرو فرهاد مجيدي

توضيح پليسي که با فرهاد مجيدي درگير شد! عکس

تغيير زمان بازي العين و استقلال بخاطر ماه رمضان

شکايت عليرضا حقيقي از معاون باشگاه استقلال پس از شکستن بيني وي

توافق براي جابجايي ايکاردي و ديبالا بين اينتر ميلان و يوونتوس

خبر خوب براي پرسپوليس: حذف نام ژاوي از ليست السد در ليگ قهرمانان

محروميت منشا و حقيقي از فوتبال به دستور کميته اخلاق

شوک به ليگ قهرمانان اروپا؛ منچسترسيتي کنار گذاشته مي شود!

احضار پرسپوليسي هايي که از حسين هدايتي پول گرفته بودند

هواداران پرسپوليس: سوشا مکاني بخاطر باب اسفنجي محروم شد؛ منشا هم بايد محروم شود

قوانين جديد فيفا؛ گرفتن پنالتي سخت تر شد

درگيري بين هواداران تيم ملوان و نيروي انتظامي

درگذشت بازيکن 17 ساله تراکتورسازي

پيچيده شدن شرايط مهدي تاج در انتخابات آسيا

حذف عامل اصلي دعواي کي روش و برانکو

راي پرونده خوشحالي زشت و جنجالي ديگو سيمئونه صادر شد

محروميت مادام العمر بازيکن چاقوکش ترکيه اي!

ضرر فغاني به پرسپوليس؛ پنالتي هاي سرخ پوشان پريد

تاييد مهماني بازيکنان يوونتوس با حضور 60 مدل!!

درخواست فوتباليست جنجالي؛ علي اکبريان: علي دايي به دادم برس

علي کفاشيان بالاخره استعفا داد و از فوتبال رفت

تغيير عجيب داور بازي استقلال با درخواست عربستان!

برد زنيت با درخشش مجدد سردار آزمون