آخرین اخبار

خودروي جايگزين پرايد، چند ميليون است؟ ماشين

خودروي جايگزين پرايد، چند ميليون است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - پس از پرايد چه خودرويي مي تواند جايگزين آن شود؟

الزام قانوني خودروسازان مبني بر توقف توليد خودروهاي مدل هاي کهنه، از مد افتاده و غيرقابل ارتقاي کيفيت، همواره به بهانه هاي مختلف به زمان ديگري موکول مي شود. دو خودروساز بزرگ کشور گويي مايل به ارتقاي کيفي توليدات خود نيستند و ساده ترين راه را که همان ادامه راه هميشگي و عرضه کالاي بي کيفيت به مشتري است، برگزيده اند. عرضه مدل هاي بين 30 تا 40 سال قبل ساده ترين و بي دردسرترين راه براي فعاليت و پول درآوردن يک بازار انحصاري داخلي است که خودروسازان ما انتخاب کرده اند.

محصولاتي مانند پژو 405 و پرايد خودروهايي هستند که در کشور مبدا از دهه ها قبل توليد نمي شوند ضمن اينکه اصولا خودرويي که در ايران توليد مي شود با خودروي مشابه فرانسوي و يا کره اي آن نيز تفاوت هاي کيفي بسيار زيادي دارد. موسسه استاندارد، وزارت صنعت و معدن و پليس راهنمايي و رانندگي هر يک در محدوده وظايف قانوني خود، مسئول رسيدگي و کنترل کيفي و ايمني خودروها هستند. اگر چه بارها و بارها تذکر و الزاماتي براي خودروسازان تعيين شده است اما متاسفانه همواره از عملي شدن آنها خبري نشده و به بهانه هاي مختلف به مرحله اجرا گذاشته نشده اند. وضعيت توليد در سال هاي اخير در واحدهاي خودروسازي، همزمان با جهش يکباره قيمت ها نزد افکار عمومي غيرقابل قبول گرديده و مصرف کننده ايراني مصمم به دفاع از حقوق قانوني و بحق خود در اين زمينه است.

اين در حالي است که مديران خودروساز داخلي آشکارا از اجراي قانون و رعايت الزامات سرباز مي زنند و تمايلي به رعايت حق مشتري ندارند. هر چند قرار بوده خودروي پرايد تا پايان سال 96 از چرخه توليد خارج شود اما به گفته محمد رضا نجفي منش عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان خودرو عدم جايگزيني خودرويي با قيمت پايين درحد پرايد اصلي ترين مانع در خارج کردن اين خودرو از چرخه توليد است.

محمد رضا نجفي‌منش عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به برتري پرايد به خودروهاي وارداتي چيني به قدس آنلاين گفت: يکي از ايراداتي که همواره بر خودروي پرايد گرفته مي شود تصادفات و آمار بالاي کشته شدگان اين خودرو است در حالي که پرايد يکي از خودروهايي است که در ايران قبل از رسيدن به دست مشتري تست مي شود، يعني وقتي اين خودرو در اختيار مشتري قرار مي گيرد که از نظر استحکام و ايمني هاي خاص خود تاييد شده باشد در حالي که بسياري از خودروهاي چيني که وارد بازار شده اند از پس تست هايي که از پرايد گرفته مي شود برنمي آيند.

وي با اشاره به نقش عامل انساني در افزايش تصادفات در ايران اظهار داشت: بيش از شش ميليون پرايد در کشور در حال تردد است يعني سي درصد از خودروهاي داخلي پرايد است، بنابراين طبيعي است که پرايد بيشترين حجم تصادف را داشته باشد. يکي از مهمترين دلايل افزايش تلفات جاني درايران عامل انساني است. عامل انساني و خطاي انساني است که منجر به افزايش تصادفات جاده اي شده است بنابراين نبايد تقصير را تنها به گردن خودروي پرايد انداخت و اين مساله را به عدم ايمني اين خودرو ارتباط داد چرا که پرايد قبل از رسيدن به دست مشتري تست مي شود.

اين فعال صنعت خودرو با اشاره به اقبال مردم به پرايد به دليل قيمت پايين آن خاطر نشان کرد: اينکه بعد از گذشت ده سال از عمر توليد يک خودرو، بايد از چرخه توليد خارج شود به خودي خود صحيح و اجرايي است اما اين موضوع زماني بايد محقق شود که پيش بيني هايي براي جايگزيني خودروي بعدي شده باشد. مطمئنا بايد خودرويي جايگزين پرايد شود تا اين خودرو از رده خارج شود. با توجه به قيمت پايين پرايد و اقبال عمومي طبقه اي از جامعه که امکان خريد خودروي گران تري را ندارند هنوز خودرويي با قيمت پرايد جايگزين آن نشده است.

وي با بيان اينکه تغييرات و تحولات در صنعت خودروي ايران قابل اعتنا نيست تصريح کرد: براساس پيش بيني ها قرار بود يک ماشين بيش از ده سال توليد نشود چرا که بازار نيازمند تنوع وخودروي جديد است. تحريم ها و عدم همکاري هاي بين المللي تبعات منفي بر صنعت خودروي ايران به جاي گذاشت از اين رو قادر به طراحي خودروهاي جايگزين و افزايش استانداردهاي جهاني نبوديم و اين موضوع در عدم تنوع خودروها و عرضه به مشتري نمايان است. در حال حاضر خوشبختانه با توجه به همکاري هاي فني و بين المللي که با خودرو سازي هاي بزرگ دنيا چون پژو، رنو، فولکس و... صورت گرفته است به زودي شاهد ورود تنوع به بازار خودرو خواهيم بود. نجفي منش ادامه داد: بازار و رقابت حکم مي کند مدل ها جديد شود. تنوع و جديد شدن مدلها حق مردم است در حالي که برخي خودروها بين 20 تا 25 سال در بازار به مردم عرضه مي شوند هر چند که در طي اين مدت تغييراتي کرده اند اما اين تغييرات آنقدر قابل اعتنا نيست که پاسخگوي نيازهاي واقعي متقاضي باشد. لذا خبرها حاکي از آن است که خودروي پرايد تا سال 97 بايد از رده خارج شود تا خودرويي جديد جايگزين آن شود. جايگزين شدن خودروهاي جديد تيبا نشان از تداوم رويه تنوع مدلهاست.

عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان با بيان اينکه جايگزين پرايد با قيمتي نزديک به 50 ميليون عرضه خواهد شد خاطرنشان کرد: به هر حال همانطور که سال 85 پارچه سياهي روي پيکان کشيده شد روزي هم نوبت به خارج شدن پرايد از چرخه توليد مي رسد اما قبل از اينکه چاله اي بکنيم و محيط را مساعد نماييم آيا مي توان مناره هايي را روي زمين مسطح جا داد؟ آيا دولت و خودروسازان براي قشري که بضاعت 20 تا 25 ميليون توماني دارند تمهيداتي انديشيده اند؟ آيا جايگزيني با اين قيمت در نظر گرفته شده است. بهتر است بدانيم بعد از خروج پرايد از رده توليد، نزديک ترين خودرو به پرايد با قيمتي نزديک به 50 ميليون تومان به مشتري عرضه مي شود حال بايد پرسيد آيا مردمي که توان خريد بيش از 20 ميليون تومان ندارند مي توانند خودرويي را با دو و نيم برابر قيمت خريداري کنند؟ آيا بعد از خارج کردن پرايد از چرخه توليد براي توليد کنندگان قطعات اين خودرو و حضور آنها در بازار کار چاره اي انديشيده شده است؟

وي دراين باره افزود: طبق اطلاعات بنده رئيس کميسيون صنايع مجلس پايان توليد پرايد را انتهاي سال 97 اعلام کرده اند و اينکه موسسه استاندارد اعلام کرده که توليد پرايد تا پايان سال 96 متوقف مي شود به دليل وظيفه اين موسسه است که اگر کالايي مطابق استاندارها نباشد مي تواند مانع توليد آن شود اما بنده تا کنون مطلبي درباره اخطار کيفي به خودروي پرايد از موسسه استاندارد نديده ام. لذا ممکن است طولاني شدن فرآيند خارج کردن پرايد از چرخه توليد به اين موضوع نزديک تر باشد که براي جايگزيني خودرويي به جاي پرايد با رنج قيمتي نزديک به اين خودرو بايد تمهيدات مناسبي انديشيده شود. به هر حال جايگزين کردن وبه روز کردن خودروي جايگزين يکي از اصول اساسي در خارج کردن و وارد کردن خودروي جديد ي به بازاراست.

نجفي منش در خصوص استانداردهاي پرايد گفت: اينکه برخي ادعا مي کنند پرايد فاقد استانداردهاي لازم نيست به خودي خود قابل اتکا نيست چرا که تا زماني که استانداردي که خاص پرايد است تاييد نشود يعني همان استاندارهاي پنجاه و پنج گانه خودرو حق خروج از کارخانه و شماره گذاري شدن را ندارد. اما اينکه بگويم پرايد بايد مثل مرسدس بنز باشد اين مساله محقق نمي شود چرا که استانداردهاي خاص پرايد با استانداردهاي مرسدس بنز متفاوت است.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: تجربه به ما ثابت کرده که بايد صنعت خودروي کشور متحول شود و خودروهايي با توان ملي براي مردم طراحي شود که جوابگوي نيازها و ميزان بودجه آنان باشد. هر چند ارتباطات بين المللي ايران نسبت به سالهاي اخير از رشد قابل توجهي برخوردار بوده و صنعت خودروسازي توانسته با خودروسازان مطرح دنيا کار کند اما اين به معناي آن نيست که با خارج کردن پرايد از چرخه توليد بتوانيم خودرويي چون پژو 2008 را جايگزين آن کنيم چرا که قيمت اين خودرو حدودا صد ميليون تومان خواهد بود بنابراين جايگزيني براي پرايد وجود دارد. هر چند در موضوع تحريم ها شرکت پژو نيز ما را تحريم کرد اما ديديم که توليد پژو درايران متوقف نشد به اين دليل که بخشي از قطعات آن در داخل توليد مي شود و بخشي ديگر آن از ساير نقاط دنيا تهيه مي شد. به هر حال لازم است بدانيم که بايد بيش از پيش براي توسعه و پيشرفت صنعت خودروسازي و داخلي کردن آن تلاش کنيم.

نجفي منش در پايان گفت: يادمان باشد صنعت خودرو صنعتي کليدي براي کشور است وارزش افزوده و تکنولوژي بالايي دارد بنابراين بايد به فکر گسترش اين صنعت در داخل کشور باشيم حتي اگر قرار است با خودروسازان و قطعه سازان خارجي همکاري کنيم بايد با انتقال فناوري به کشور صنعت خودرو را توسعه دهيم.




منبع: qudsonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها