آخرین اخبار

نگاهي متفاوت به جدايي سروش رفيعي از پرسپوليس پرسپوليس

نگاهي متفاوت به جدايي سروش رفيعي از پرسپوليس

  بزرگنمايي:

چه خبر - رفيعي خيانت کرد يا سر طاهري کلاه رفت؟

نگاهي مجدد به پروسه حضور سروش رفيعي در پرسپوليس بخوبي نشان مي‌دهد او همان يک هفته قبل با باشگاه قطري به توافق کامل رسيده بود و تنها جزئيات کوچکي ماند که آن هم آنقدر مهم نبود که اين انتقال را خراب کند.

با اين وجود دو نوع برخورد به اين جدايي در رسانه‌ها شکل گرفت؛ عده‌اي اعتقاد داشتند مديريت پرسپوليس مقصر است و نبايد به هيچ‌وجه با چنين بازيکني قرارداد 6 ماهه مي‌بست و از سوي ديگر عده‌اي از رفيعي تمجيد مي‌کنند که راه طارمي و رضاييان را ادامه نداد و به روش مسالمت‌آميزي، بدون غافلگير کردن هواداران از مجموعه جدا شد.

اما واقعيت چيست؟

بهتر است در ابتدا به 6 ماه گذشته بازگرديم. همان روزهايي که امير قلعه‌نويي و مسؤولان تراکتورسازي در مصاحبه‌هاي خود مدعي بودند اين بازيکن به آنها گفته است پيشنهاد خارجي دارد و در صورت ماندن در ايران، تا پايان فصل پيراهن تراکتور را بر تن مي‌کند. ولي نزديکان پرسپوليس خبر مي‌دادند او با باشگاه تمام کرده و تنها يک مشکل کوچک بر سر راه است؛ پوشيدن پيراهن شماره 7.

سروش 3 مطالبه بزرگ داشت؛ رقم و زمان قرارداد و شماره پيراهن. او به هر سه رسيد. نزديک به 800 ميليون براي تنها يک نيم فصل گرفت و پيراهن شماره 7 را برتن کرد. از سوي ديگر او از برانکو ضمانت گرفته بود از همان بازي نخست در ترکيب اصلي باشد و به بهانه ناهماهنگي با ديگر بازيکنان، چندين هفته روي نيمکت نرود. در صورتي که مهدي طارمي و رامين رضاييان به بهانه عدم آمادگي جسماني و ناهماهنگي با ساير بازيکنان مجبور به تحمل نيمکت‌نشيني در ابتداي فصل شدند اما سروش از همان بازي نخست مقابل سياه‌جامگان (آخرين بازي نيم‌فصل نخست) در ترکيب اصلي قرار گرفت و اين به واسطه همان شرطي بود که برانکو آن را قبول کرده، بود.

مديربرنامه‌هاي رفيعي نتوانست در زمستان براي او هيچ پيشنهادي ولو از قطر پيدا کند اما حضور در ليگ قهرمانان آسيا بهترين ويترين براي سروش بود که او دست‌کم يک تيم عربي را براي خود دست و پا کند. با حضور سروش، خط مياني قرمزها جاني دوباره گرفت و اگرچه توپ‌هاي فراواني را به واسطه اعتماد به نفس فراوانش از دست مي‌داد اما در مجموع فانتزي او موجب زيباتر شدن نمايش شاگردان برانکو شد.

حالا که پرسپوليس قهرمان شده شايد اين انتقال اهميتش چندان به چشم نيايد اما فراموش نکنيم در آن برهه تراکتورسازي سايه به سايه پرسپوليس حرکت مي‌کرد و از قضا رفيعي يکي از بهترين بازيکنانش بود. مهم‌ترين رقيب پرسپوليس براي قهرماني در ليگ، به واسطه تصميم اشتباه و عجيب عاليشاه و نوراللهي، ناگهان کفه ترازو را به نفع خودش سنگين‌تر کرد. آنهايي که امروز منتقد طاهري هستند که چرا نتوانست قرارداد 18 ماهه را با اين بازيکن ببندد، خودشان را به 6 ماه قبل بازگردانند تا ببينند مديريت تيم چه چاره‌اي جز اين داشت.

قطعا سروش به دنبال حضور در ليگ قطر و درآمد آنچناني بود، چرا که به‌خاطر ابطال کارت پايان خدمتش، زيان فراواني را از لحاظ مالي متقبل شده بود. از اين رو به هيچ عنوان او با اين ارقام حاضر به امضاي قرارداد طولاني‌تر نبود. از سويي حضور او در تراکتورسازي به معناي قوي‌تر شدن رقيب اصلي بود. آن روزها هنوز حکم فيفا نيامده بود و طبيعتا اگر سروش، نوراللهي و عاليشاه هر سه در ترکيب اصلي تراکتورسازي بازي مي‌کردند، شايد پرسپوليس به همين راحتي‌ها قهرمان ليگ شانزدهم نمي‌شد. در اين موضوع ترديد نکنيد.

ولي طاهري بهترين کار ممکن را انجام داد و با اين خريد علاوه بر پر کردن جاي عاليشاه، از قدرت تراکتورسازي به مقدار قابل توجهي کاست (مراجعه شود به اعتراف امير قلعه‌نويي) از اين رو انتقادات از طاهري و حتي عنوان کردن اين موضوع که چرا پيراهن شماره 7 را به او داديد هم چندان منصفانه نيست. اتفاقا رفيعي با بازي‌هاي خوبش، نشان داد وارث خوبي براي علي پروين بود. ولو براي 6 ماه. پيش از اين هر بازيکني اين پيراهن را بر تن مي‌کرد يا بشدت مصدوم يا فوتبالش دچار افت فاحشي مي‌شد ولي رفيعي بعد از چندين دهه، نمايشي در خور آن پيراهن انجام داد.

از سويي رفيعي صراحتا اعتراف کرد براي پول بيشتر مجبور شد از تيم قهرمان ايران راهي تيم انتهاي جدول ليگ قطر شود. او مي‌داند وقتي با اين نمايش در پرسپوليس نتوانست نظر کي‌روش را جلب کند، طبيعتا در تيم سطح پايين الخور، احتمال دعوت شدنش بسيار کمتر است. مگر اينکه کي‌روش بخواهد با دعوت از او اين انگاره را در فوتبال ما جا بيندازد شما به ليگ خارج برو دعوتش با من. اما بعيد است دست‌کم براي جام‌جهاني روسيه، کي‌روش چنين ريسکي را مرتکب شود. مگر اينکه نمايش سروش در الخور برخلاف پرسپوليس، بيشتر حالت خدمت به تيم را داشته باشد تا نمايش فانتزي و خودنمايي؛ چيزي که کوچک‌ترين اهميتي براي سرمربي تيم‌ملي ندارد. در اين 6 ساله جز مسعود شجاعي هيچ هافبک دريبل‌زن و فانتزي نتوانست نظر کي‌روش را جلب کند. شجاعي هم در تيم‌ملي به هيچ‌وجه سراغ بازي نمايشي نمي‌رود، چرا که مي‌داند براي سرمربي تيم‌ملي از دست دادن توپ يعني بدترين کار ممکن در زمين. (يکي از رازهاي اصلي گل نخوردن تيم‌ملي به همين موضوع ارتباط دارد).

از اين رو نمي‌شود جدا شدن سروش رفيعي را با بي‌مديريتي طاهري مرتبط دانست. آنها با سروش يک معامله برد- برد کردند. پرسپوليس به خواسته‌اش رسيد و رفيعي هم موفق شد سرانجام يک مشتري پولدار عربي پيدا کند. سروش مي‌داند بهاي اين پول شايد از دست دادن جام‌جهاني باشد اما گويا مسائل مالي براي او اهميت به مراتب بيشتري دارد.

از اين رو شايد سال بعد درست در چنين روزهايي شاهد بازگشتش به پرسپوليس باشيم و مصاحبه‌هايي از جنس مصاحبه‌هاي محمد نوري که از جدا شدنش پشيمان به نظر مي‌رسيد. ولي مساله اصلي همان 800 هزار دلاري است که ترکاشوند به رسانه‌ها اعلام کرد.

به تصميم شخصي يک فوتباليست احترام بگذاريم و خدماتش را از ياد نبريم. او خودش بهتر از همه عواقب اين انتقال و حضور در تيم ضعيف و دست و پا بسته الخور را مي‌داند ولي 800 هزار دلار، شايد براي او به اندازه 3 بازي ثابت در جام‌جهاني ارزش داشته باشد. نه سروش خيانت کرد و نه طاهري سرش کلاه رفت؛ آنها يک معامله برد- برد را انجام دادند. براي قرمزها هم نمي‌تواند اين جدايي چندان پر ضرر باشد، چرا که سيامک نعمتي نشان داده بدون توپ لو دادن‌هاي رفيعي قادر است براحتي جاي او را پر کند.




منبع: وطن امروز




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خطر محروميت 4 بازيکن پرسپوليس در ديدار مقابل تراکتورسازي

شکست بدموقع پرسپوليس مقابل الاهلي در ليگ قهرمانان آسيا

چرا گل شجاع خليل زاده خيلي بيشتر از يک گل عادي ارزش دارد؟

بررسي گروه پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا؛ ببر و صعود کن!

برنامه سنگين پرسپوليس در ارديبهشت 98

هديه عجيب زن پرسپوليسي به برانکو در دبي! عکس

اعتراض پرسپوليس به نحوه بليت فروشي عربستاني

برانکو قبل از بازي با الاهلي: احتياط نخواهيم کرد

تنها شرطي که بشار رسن مي تواند پرسپوليس را ترک کند

همه نکات درباره داور جنجالي بازي پرسپوليس و الاهلي

عصبانيت بازيکنان پرسپوليس از خبري که برانکو به آنها داد

جلسه فوق العاده در باشگاه پرسپوليس بخاطر اولتيماتوم سوم برانکو

3 دروازه باني که جانشين بيرانوند در پرسپوليس مي شوند

آخرين تهديد پرسپوليس توسط برانکو؛ پول ندهيد مي روم

عاليشاه چهارمين ياغي و مغضوب برانکو!!

تغيير پست سيامک نعمتي در بازي مقابل ذوب آهن

ادعاي عجيب قطري ها؛ بشار رسن به يک تيم قطري مي رود

منظور بشار رسن از خوشحالي اش چه بود؟

سيدجلال حسيني به همه حمله کرد!

منتظر سوپرايز برانکو براي بازي با سايپا باشيد!

پرسپوليس چه زماني طلب برانکو را مي دهد

4 دليل شروع طوفاني پرسپوليس در سال 98

سرنوشت منشا در انتظار مهاجم مورد علاقه برانکو!

بازگشت کاپيتان اخراجي پرسپوليس به تمرينات

شرط عجيب يک ايجنت براي باشگاه پرسپوليس‌

بحران کارت زرد براي پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا

غرش پرسپوليس در آسيا با سوپر گل شجاع خليل زاده

3 دليلي که برانکو به عاليشاه بازي نمي دهد

خريد عجيب و غريب پرسپوليس!

ترديد برانکو براي انتخاب يک گزينه

برانکو از علت خط زدن نام عاليشاه و شرايط پرسپوليس گفت

عاقبت مصاحبه جنجالي عاليشاه؛ خط خوردن از ليست پرسپوليس

کاميابي نيا به بازي الاهلي مي رسد؟

جلسه فوري براي پرداخت دستمزد برانکو

ارسال نامه برانکو به باشگاه پرسپوليس براي طلب هايش

نگراني عليرضا بيرانوند براي خانواده اش در خرم آباد

عکس: نقشه برانکو براي بردن استقلال را ببينيد

بازيکنان کليدي برانکو براي کيش و مات کردن شفر

برنامه ويژه و پنهان برانکو براي دربي

اميدواري برانکو با درخشش ستاره پرسپوليس قبل از دربي

خطر پنهاني که پرسپوليس را در ليگ قهرمانان آسيا تهديد مي کند

2 برابر شدن قيمت بيرانوند در سايت ترانسفرمارکت؛ قيمت 55 ميليارد تومان!

اميد عاليشاه از فهرست پرسپوليس خط خورد!

پيش بازي پرسپوليس - پاختاکور ازبکستان؛ شروع با نيت قهرماني!

تساوي غيرمنتظره پرسپوليس در اولين بازي خود در ليگ قهرمانان آسيا

کتک زدن سيدجلال حسيني توسط هواداران نساجي قائمشهر

8 نکته از بازي ضعيف پرسپوليس در آسيا؛ زنگ خطر!!

درخشش سروش رفيعي بهتر خبر براي برانکو و پرسپوليس

هدف اصلي پرسپوليس در ديدار مقابل السد

معرفي داور بازي پرسپوليس و السد