آخرین اخبار

کاهش تشنگي روزه‌ داري با راهکارهاي طب سنتي تغذيه

کاهش تشنگي روزه‌ داري با راهکارهاي طب سنتي

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه با عطش روزه داري مقابله کنيم

دکتر ناصر رضايي‌پور، متخصص طب ايراني مي‌گويد: راه‌ها و روش‌هاي زيادي براي کمک به رفع عطش در ساعات روزه‌داري وجود دارد. بوييدن سيب گلاب، خيار، ليمو و گلاب، اسپري‌کردن گلاب خنک در فضاي اتاق و شست‌وشوي سر و گردن و سينه با آب خنک آغشته به گلاب، تنفس هوا و نسيم خنک، حرارت زايد قلب را کاهش مي‌دهند.

وي مي‌افزايد: خواب روزانه حدود يک ساعت که بهتر است پيش ‌از ظهر باشد و نه نزديک غروب آفتاب (در جاي تاريک با ‌هواي خنک و بوهاي خنک)، همچنين توقف کمتر در آفتاب و کاهش فعاليت‌هاي جسمي و درگيري‌هاي فکري، بويژه در محيط‌هاي گرم نيز، به کاهش عطش روزه‌داران در روزهاي گرم سال کمک مي‌کند. از سوي ديگر، استفاده کمتر از رنگ‌هاي گرم و پوشيدن لباس‌هايي با رنگ‌هاي روشن و طبيعت خنک، پرهيز از بوها و عطرهاي گرم و ماليدن روغن بادام يا بنفشه به بدن، شکم، گونه‌ها، پيشاني و پشت گوش، از نخستين گام‌ها براي کاهش عطش در ساعات روزه‌داري است.

در مواجهه با عطش شديد چه بايد کرد؟

به گفته دکتر رضايي‌پور کساني که طي ساعات روزه‌داري، دچار تشنگي شديد و کاهش رطوبت بدن مي‌شوند، مي‌توانند با مصرف ماءالشعير طبي به جاي آب و چاي، در سحر و ساعات پس از افطار، عوارض ناخواسته احتمالي را کاهش دهند.

اين متخصص تصريح مي‌کند در رمضان‌هاي تابستانه، قطع مصرف نوشيدني‌ها و خوراک‌هاي تري‌بخش و خنکي‌بخش در کنار رويارويي با گرماي خورشيد و عوامل گرم‌کننده ديگر مانند فعاليت‌هاي بدني موجب کاهش رطوبت بدن و غلبه گرمي و خشکي بر قلب و کبد و معده مي‌شود و فرد دچار تشنگي زياد مي‌شود. اين وضعيت موجب خشکي پوست و مزاج،‌ مشکلات روحي، عدم تمرکز، افکار بد، کم خوابي و بدخوابي، عصبانيت، تحريک‌پذيري و بي‌قراري، بويژه در افراد گرم و خشک ‌مزاج مي‌‌شود.

چه غذاهايي به رفع تشنگي کمک مي‌کند؟

علاوه بر مايعات، غذاهايي هم هستند که مي‌توان با مصرف يا پرهيز از آنها با تشنگي زياد در زمان روزه‌داري مقابله کرد. دکتر رضايي‌پور اظهار مي‌کند، مي‌توان در وعده‌هاي سحر و افطار با خوردن خورش‌هاي همراه با آلو، تمرهندي و زرشک، پرهيز از غذاهاي عطش‌آور چون بادنجان، کشک، ماکاروني، ماهي، انواع کنسروها و خوراکي‌هاي چرب، اجتناب از خوردن ميوه‌هاي گرمسيري چون موز و انبه، مصرف کمتر شيريني‌هاي قنادي چون زولبيا و باميه يا پشمک، از ايجاد تشنگي زياد در طول روز پيشگيري کرد.

اين متخصص طب سنتي مي‌افزايد بايد توجه کنيم که تشنگي، الزاما با نوشيدن آب برطرف نمي‌شود و مصرف تري‌بخش‌هايي چون کاهو، خيار بوته‌اي بدون پوست و نمک، خاکشير، جو و همچنين مصرف شربت‌هاي سرکه ‌شيره، سکنجبين، شربت آبليمو، شربت بيدمشک با گلاب، آب آلو، زرشک، نوشيدن عرق کاسني به تنهايي يا همراه با يک قاشق چايخوري تخم خرفه به تأمين رطوبت مورد نياز بدن کمک مي‌کند.

يک توصيه خوشمزه براي رفع تشنگي کاذب اين است که دو ساعت پس از افطار، فالوده هندوانه با سکنجبين يا عرق کاهو و تخم خرفه يا فالوده خيار با سکنجبين ميل کنيد.

تخم خرفه،‌کاهنده عطش مفرط

دکتر الهام قدمي يزدي، متخصص طب سنتي مي‌گويد براي کمک به رفع عطش در ماه مبارک رمضان پيشنهاد مي‌شود در شربتي که در تهيه آن خاکشير، عرق کاسني، عرق شاه‌تره و کمي شکر به کار رفته، از تخم خرفه نيز استفاده کنيد. با افزودن مقدار کمي از تخم خرفه به نوشيدني فوق، مي‌توان از ايجاد عطش مفرط پيشگيري کرد.

اين متخصص مي‌افزايد، بهترين خوردني که مصرف آن براي جلوگيري از تشنگي در وعده سحر توصيه مي‌شود، تخم خرفه خيسانده شده در دوغ است. به اين روش که تخم خرفه کوبيده را در ظرفي بريزيد و روي آن کمي دوغ بريزيد و بگذاريد تا خشک شود. اين عمل را سه تا هفت بار تکرار کنيد تا تخم خرفه آماده مصرف شود. اين ترکيب در طولاني‌مدت از بروز تشنگي جلوگيري خواهد کرد.

تشنگي ناشي از عطش قلبي چيست؟

برخي تشنگي‌ها ناشي از عطش قلبي هستند که به علت تنفس در هواي گرم و برخي عوامل روحي ايجاد مي‌شوند. دکتر رضايي‌پور ضمن اشاره به اين موضوع مي‌گويد اين تشنگي‌ها معمولا با نوشيدن آب خنک چندان برطرف نمي‌شوند و تنها با قرار گرفتن در محيط خنک و به‌کام‌کشيدن هواي خنک رفع مي‌شوند، ضمن اين که از ديگر روش‌هاي کاهش اين نوع عطش، بوييدن خيار رنده شده و ليمو و گلاب است.

در وعده سحر هم مي‌توان چاي نوشيد اما...

طبيعت چاي، گرم و خشک و بسيار مدر است .اين نوشيدني براي مصرف سحرگاهي چندان مناسب نيست. البته براي کساني که نفخ و سنگيني معده همراه با زبان باردار سفيد و مرطوب دارند، مي‌توان توصيه کرد که در ابتداي بيدارشدن براي سحر، يک استکان چاي همراه با کمي دارچين يا هل بنوشند، زيرا اين کار به پاک‌شدن مواد لزج و چسبيده به سطح مخاط معده کمک مي‌کند و موجب بهبود هضم وعده سحري مي‌شود، اما افراد گرم‌مزاج، بهتر است در سحر چاي ننوشند يا چاي را کم‌رنگ‌ و بدون دارچين و زنجبيل مصرف کنند.

آيا دوغ به رفع تشنگي کمک مي‌کند؟

دوغ، اگر چرب، پرنمک و گازدار نباشد، مي‌تواند به عنوان يک نوشيدني مفيد، حدود نيم تا يک ساعت پس از غذا در ماه رمضان ميل شود. براي جلوگيري از بروز اختلال در گوارش غذا بيش از يک ليوان دوغ مصرف نکنيد و به هر ليوان از آن يک قاشق مرباخوري پونه يا نعنا خشک بيفزاييد. همچنين با توجه به اين که سيب و آب سيب، تقويت‌کننده معده و قلب و مغز است، مصرف سحرگاهي سيب يا آب آن موجب مي‌شود فرد در طول روزه‌داري، از عطش و التهاب معده، کاهش تمرکز و بي‌حوصلگي دور بماند.



منبع: jamejamonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها