آخرین اخبار

خطر در همين نزديکي است اجتماعي

خطر در همين نزديکي است

  بزرگنمايي:

چه خبر - بيشترين فوت در اثر تصادفات رانندگي

بر اساس اين آمار، معابر درون شهري با 828 مورد، بيشترين فوت در اثر تصادفات رانندگي را به خود اختصاص داده اند و پس از آن جاده هاي برون شهري با 303 مورد، معابر و جاده هاي روستايي با 12 مورد در جايگاه بعدي قرار دارند.
اين آمار دور نماي آشفته اي از شيوه رانندگي و تردد عابران پياده در معابر عمومي جامعه ما حکايت مي کند. حوادثي که به دنبال خود مسائل مختلفي از جمله از دست دادن اعضاي خانواده و به دنبال آن خسارات فراوان به سيستم درماني کشور به همراه دارد.
کوچه ها و خيابان ها، محل تردد و رفت و آمد عابران پياده و البته خودروها است که هرکدام براي تردد در اين محل ها داراي حقوق ويژه هستند. به بيان ديگر همان طور که عابر پياده براي رفت و آمد در اين مکان ها داراي حقوقي مشخص است، رانندگان وسايل نقليه نيز از حقوق خاص خود برخوردارند.
بسياري از حوادث رانندگي ناشي از رعايت نکردن مقررات راهنمايي و رانندگي است که اين عارضه به وفور در خيابان هاي شهر ديده مي شود.
همانطور که آمار پزشکي قانوني نشان مي دهد ميزان تلفات رانندگي در معابر درون شهري بالا است و اين نشان مي دهد وقتي به بيرون از منزل پا مي گذاريم امنيت ما به حداقل مي رسد؛ خيابان هاي شهر و حتي اتوبان هاي شهر، محل سرعت و سبقت هاي غيرمجاز نيست و فرهنگ ترافيک مي گويد که در رانندگي به ويژه در معابر شهري آهسته و آرام حرکت کنيم و کاملا بر خودرو تسلط داشته باشيم زيرا ممکن است هر لحظه با عابر پياده مواجه شويم که اگر سرعت زياد و قابل کنترل نباشد شاهد حوادث ناگوار و تلفات سنگين خواهيم بود.
رانندگي در جوامع پيشرفته از جمله کشورهاي اروپايي مي تواند به عنوان يک الگو در جامعه ما مورد توجه قرار گيرد. خودروها در معابر عمومي درون شهري اين کشورها با سرعت کم و با دقت فراوان رانندگي مي کنند که همين مساله تلفات رانندگي در اين کشورها را به شدت کاهش داده است.
در سفري که چند سال قبل به ايتاليا داشتم و تحقيقي که در اين زمينه انجام داده ام به جنبه هاي مختلفي از فرهنگ رانندگي در اين کشور و کشورهاي اروپايي پي بردم.
در اين کشور فارغ از اينکه خودروها کاملا مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت مي کردند، عابران پياده نيز در رعايت اين قوانين وسواس مثال زدني از خود نشان مي دادند. عابران پياده هرگز از چراغ قرمز عبور نمي کردند هر چند اصلا خودرويي در آن حوالي نباشد.
عابران پياده خود را ملزم مي کردند که از روي خطوط ويژه عابر حرکت کنند و در تمام طول خيابان ها و کوچه ها نيز اين مقررات از سوي عابران پياده رعايت مي شد. متاسفانه در جامعه ما اين مسائل رعايت نمي شود و همين مساله نيز عامل افزايش آمار تلفات رانندگي است.
مقررات راهنمايي و رانندگي فقط براي رانندگان نوشته نشده و همه از جمله عابران پياده بايد آن را رعايت کنند هر چند در خيلي مواقع مقصر رانندگان هستند که عامل اغلب اين تصادف ها نيز سرعت غيرمجاز اعلام مي شود.
هنوز مقررات راهنمايي و رانندگي در خيلي از خيابان ها و کوچه هاي شهر ناديده گرفته مي شود که نتيجه آن افزايش تلفات رانندگي است. خيلي از موتورسواران هنوز به رعايت قوانين راهنمايي و راهنمايي پايبند نيستند و همين عامل تلفات رانندگي را افزايش داده است.
بسياري از راکبان موتور به حريم عابران پياده تجاوز مي کنند و با عبور از خط قرمز، مقررات راهنمايي و رانندگي را به چالش مي کشند که سرعت غيرمجاز آنان خطرات جاني را بالا برده است.
براي داشتن يک شهر امن، لازم است همه اين معضلات رفع شود. اگر اين مسائل برطرف نشود، همچنان آمار تلفات بالا خواهد بود و کودکان شهر همچنان خواب هاي آشفته خواهند ديد و اين قطعا در سلامتي آنان تاثير منفي خواهد گذاشت.
آموزش به رانندگان خودروها و موتورسواران بايد دائمي شود زيرا ممکن است برخي از همين رانندگان زمان دريافت گواهينامه رانندگي آنان به بيش از يک دهه برسد بنابراين، يادآوري مقررات راهنمايي و رانندگي يک ضرورت براي اين دسته از افراد محسوب مي شود.
تبليغات شهري و حتي رسانه اي براي درست رانندگي کردن يک ضرورت انکارناپذير است در حالي که اين مهم در جامعه ما در وضعيت مساعدي قرار ندارد و جا دارد همه دستگاه هاي ذيربط از جمله راهنمايي و رانندگي، سازمان ترافيک، شهرداري ها و رسانه ها در اين زمينه اقدام کنند.
براي رسيدن به يک شهر امن، يک راه وجود دارد و آن رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي است. اين نسخه درمان اين معضل است و اگر دير بجنبديم همچنان تلفات بالا خواهد ماند.



منبع: irna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد