آخرین اخبار

يک راهنمايي کامل و اصولي: خودروي چيني بخريم يا نه؟ ماشين

يک راهنمايي کامل و اصولي: خودروي چيني بخريم يا نه؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - بالاخره خودروي چيني بخريم يا نه؟

جيلي، چري، ليفان، ام وي ام، جک و ... همگي اسامي ماشين هاي چيني است که در چند سال اخير بازار ايران را قرق کرده اند. ماشين هاي خوش بر و رويي که حالا مشتري هاي زيادي هم پيدا کرده اند و به دليل آپشن هاي مختلفي که دارند، خيلي ها را به سمت خودشان جلب کرده اند اما از آنجا که پشت سر اجناس چيني هيچ وقت خوب حرف نمي زنند، اين ماشين ها هم هيچ وقت با اقبال عمومي مواجه نشدند.

حالا در اين مطلب مي خواهيم با هم بررسي کنيم که اولا اصلا ماشين هاي چيني ماشين هاي خوبي براي خريدن هستند؟ ثانيا اين که اگر خريديم بايد چه انتظاراتي از آنها داشته باشيم؛ مثلا مي شود مثل قديم يک ماشين خريد و يک خانواده نسل در نسل از آن استفاده کند يا خير؟

براي اين که به اين سوال ها به درستي جواب دهيم از علي کاظمي و سيد پارسا پيشداد کمک گرفتيم. دو جوان ماشين باز که اگر اطلاعات شان در مورد ماشين هاي قديم و جديد، از مديران عامل کارخانجات سايپا و ايران خودرو بيشتر نباشد، کمتر نيست.

برند اول : ليفان

* بخريم يا نه؟ فقط در صورت صفر بودن
* عمر مفيد: نهايتا دو سال
* بهترين مدل: ليفان X60new
* قيمت: 72,000,000 تومان
* جايگزين: کيا سراتو مدل 2000

کمپاني ليفان، يکي از عجيب ترين کمپاني هاي ماشين سازي در دنياست. با وجود اين که بيشتر کارخانجات بزرگ ماشين سازي عمري طولاني دارند و سال هاي سال است که در زمينه ساخت اتومبيل فعاليت مي کنند، اما اين شرکت چيني از اوايل دهه 90 ميلادي کارش را شروع کرد و همسن و سال بروبچه هاي دهه هفتاد خودمان است. نکته بامزه ديگر در خصوص اين شرکت اين است که ابتدا کارش را با ساخت مشروبات الکلي شروع کرد و بعدها با ساخت کفش ورزشي ادامه داد.

ليفان در سال هاي 97-96 دوچرخه توليد مي کرد و از سال 98 خط توليد موتورسيکلت راه انداخت. بعد از اين که اين شرکت تصميم به توليد خودرو گرفت، اولين کاري که به ذهن شان رسيد، نگاه کرده از روي دست ديگر ماشين سازها بود. به همين دليل ليفان هاي اوليه همه کپي بودند ولي با همين روش و استفاده از بعضي بازارهاي تستي مثل بازار ايران براي فروش اجناس مختلف و عيب يابي ماشين هاي شان حالا تبديل به يکي از قطب هاي ماشين سازي در دنيا شده است. ماشين هاي مختلف ليفان با اتومبيل هاي همکلاس خود رقابت خوبي دارند؛ مثلا رنو ساندرو چيزي بين شاسي بلند و هاچ بک است. در اين کلاس اگر در کنار قيمت، زيبايي هم مد نظر شما باشد، ليفان ماشين خوبي است.

شما اگر حول و حوش 50 ميليون تومان پول داشته باشيد، مي توانيد يک ليفان 620 صفر بخريد. ماشيني که به شدت تروتميز است و از نظر آپشن از اتومبيل هاي هم قد و قواره اش چيز زيادي کم ندارد. اما اين ماشين با تمام امکاناتش باز هم يک محصول چيني است و عمر زيادي ندارد. پس اگر مي خواهيد به اندازه يکي دو سال خوش بگذرانيد و بعد ماشين را رد کنيد، اين مدل پيشنهاد خوبي است اما اگر مي خواهيد استفاده عمري از ماشين بکنيد، بد نيست که به مدل هاي قديمي تويوتا مثل کمري، گرند 2005 يا رنو ساندرو هم فکر کنيد.


برند دو : ام وي ام

* بخريم يا نه؟ فقط در صورت صفر بودن
* عمر مفيد: نهايتا دو سال و نيم
* بهترين مدل: X33
* قيمت: 54,000,000 تومان
* جايگزين: ماکسيما مدل 2005

ام وي ام به دليل نمايندگي هاي گسترده اي که دارد، يکي از بهترين ماشين هاي چيني در بازار ايران است. بسياري از کساني که به دنبال سوار شدن ماشين هاي شاسي بلند هستند و پول شان به سانتافه، توسان، قشقايي و ... نمي رسد به سراغ ام وي ام مي روند؛ ماشين هايي که بين 60 تا 70 ميليون تومان قيمت دارند. اما مهم ترين نکته در خصوص اين ماشين ها اين است که برخلاف ظاهر زيبايي که دارند، عمرشان بلند نيست؛ يعني مثل قديم نيست که شما يک پيکان 60 بخري، خودت سال ها سوارش شوي، پسرت سوارش شود و سال هاي آخرش را هم نوه ات پشت رل بنشيند.

نگهداري اين ماشين ها از سال سوم به بعد يک اشتباه محض است، چون عمر مفيد آنها دو، نهايتا دو و نيم سال است و بيشتر از اين يعني ضرر دادن. دقيقا از سال سوم به بعد است که شما به اين موضوع فکر مي کنيد که اگر از همان ابتدا يک ماشين با کيفيت تر مي گرفتيد چقدر بهتر بود؛ مثلا ماشين هاي چيني اکثرا بعد از 100 تا 120 هزار کيلومتر راه رفتن، ديگر مثل سابق نمي شوند ولي يک خودرو اصل تويوتا تا 200 هزار کيلومتر را بدون مشکل راه مي رود، بعد از آن هم با يک سرويس کامل مي شود چند سال روي سواري دادنش حساب کرد.


برند سوم : جيلي

* بخريم يا نه؟ فقط در صورت صفر بودن
* عمر مفيد: نهايتا دو سال
* بهترين مدل: ام گرند 7
* قيمت: 76,000,000 تومان
* جايگزين: هيونداي توسان، مدل 2008

جيلي يکي از چهار شرکت بزرگ خصوصي چين است؛ شرکتي که از سال 1986 وارد بازار خودرو شد و کم کم براي خودش اسم و رسمي در کرد تا جايي که سال گذشته همين مدل ام گرند 7 بهترين ماشين ساخته شده در چين لقب گرفت و از همه رقباي گردن کلفتش جلو زد. جيلي يکي از اولين شرکت هاي چيني بود که بازار ارزشمندي به نام بازار ايران را کشف کرد. بعد از آن بود که سيل شرکت هاي خودروساز چيني براي استفاده از بازار ايران به اين سمت سرازير شد.

جنس هاي چيني درجه هاي کيفيت مختلفي دارند؛ يعني خودروهايي که به ايران مي آيند با آنهايي که به آمريکا مي روند تا حدودي متفاوت است. همان ماه هاي ابتدايي که جيلي و دوستانش وارد بازار ايران شدند، خيلي ها که نمي دانستند کيفيت اين ماشين ها چطور است، آنها را مي خريدند و خيلي زود هم پشيمان مي شدند، چون ماشين هاي چيني اوليه که وارد کشورمان شدند به شدت بي کيفيت بودند و به مرور حال و اوضاع شان رو به بهبودي رفت. بازار ايران يک جورهايي براي شرکت هاي چيني شبيه به يک بازار تستي بود. شما مدل هاي اوليه جيلي را که وارد ايران شد با همين نمونه هاي آخر مقايسه کنيد، انگار نه انگار که هر دو ماشين را يک شرکت توليد کرده است.

مدل هاي مختلف جيلي بازار شاسي بلندها را متفاوت کرد. قيمت هاي نسبتا پايين اين خودروها باعث شد شرکت هاي بزرگ خودروسازي مثل نيسان، هيوندا و رنو با ساخت شاسي بلندهاي ارزان قيمت وارد بازار شوند تا رقابت را به چيني هاي تازه به ميدان آمده نبازند.


برند چهارم : جک

* بخريم يا نه؟ ترجيحا خير، مگر در صورت صفر بودن
* عمر مفيد: نهايتا يک سال و نيم
* بهترين مدل: S5 اتومات
* قيمت: 70,000,000 تومان
* جايگزين: تويوتا کمري مدل 2007

در ميان شرکت هاي چيني، جک، تقريبا آخرين شرکتي بود که وارد عرصه ساخت اتومبيل سواري شد. البته نه اين که کلا با اين صنعت بيگانه باشد، شرکت جک از دهه 60 ميلادي در کار ساخت کاميون بود. در سال 2000 به ساخت ون رو آوردند و حدود 10 سال پيش هم با تاييديه دولت چين وارد عرصه ماشين هاي سواري شدند. در ميان ماشين هاي چيني جک از کيفيت پايين تري برخوردار است و با توجه به مونتاژ نه چندان خوب بيشتر آنها در ايران، توصيه نمي کنيم که آنها را بخريد. عمر ماشين هاي اين شرکت هم مثل بيشتر ماشين هاي چيني پايين است و البته جک در ميان آنها از همه پايين تر.

اگر شما يک مدل از جک گرفتيد و دو سه سال براي تان کار کرد، آن را حلوا حلوا کرده و روي سرتان بگذاريد چون عمر مفيد اين ماشين ها معمولا اين قدر نمي شود. معمولا خيلي زود تکنولوژي اين ماشين ها دچار مشکل مي شود و با توجه به سيستم پيچيده اي که دارند، سرويس دوره اي سنسورهاي مختلف آن نيز هزينه بر است. با تمام اين تفاسير اما بد نيست اين موضوع را هم در نظر بگيريد که سرعت رشد چيني ها در صنعت خودرو به طرز عجيب و غريبي بالاست و به احتمال فراوان ظرف 10 سال آينده چين را بايد در کنار آمريکا، ژاپن، کره و آلمان يکي از قطب هاي صنعت خودروسازي دنيا دانست.


برند پنجم : چري

* بخريم يا نه؟ فقط در صورت صفر بودن
* عمر مفيد: نهايتا دو سال
* بهترين مدل: تيگو 3X
* قيمت: 55,000,000 تومان
* جايگزين: حتي 206 تيپ پنج (و با بقيه پول تان هم عشق و حال کنيد!)

چري دومين شرکت بزرگ خصوصي چين است اما از نظر توليد ماشين در اين کشور در رتبه هفتم قرار دارد. ماشين هاي ساخت اين شرکت هم مثل بيشتر اتومبيل هاي چيني بيشتر از دو سال عمر نمي کنند و اگر شما اين ريسک را بکنيد و سه چهار سال از آنها استفاده کنيد، به احتمال فراوان ديگر نمي توانيد آنها را بفروشيد و به اين ترتيب مالک اول و آخرشان خودتان هستيد. اين ماشين ها اگر از سن استفاده شان بگذرد، فروش شان به شدت پايين مي آيد.

خريد و فروش اين ماشين ها اين طور است که شما مثلا يک موتور پالس 200 خوش رنگ و لعاب مي خريد اما بعد از سه سال براي رد کردنش بايد پول يک سي جي 125 آن هم کپي را بگيري و موتور را تحويل بدهي. مهم ترين نکته در خصوص ماشين هاي چيني بعد از ظاهر زيباي شان، آپشن هايي است که دارند.

آنها در اين زمينه دنباله رو کره اي ها هستند. همان طور که کره اي ها امکانات يک بنز فول آپشن را در سوناتا قرار مي دهند، چيني ها نيز از هر سوراخ و سنبه اي براي قرار دادن آپشن اضافه استفاده مي کنند تا به اين شکل رتبه ماشين شان را بالاتر ببرند. البته اين طور نيست که ماشين هاي چيني فقط در بازار ايران عرض اندام کنند. در چند سال گذشته آنها کل دنيا را گرفته اند و در حال حاضر همين خودروي چري سومين ماشين پرفروش آمريکاي شمالي است.

ام وي ام 110 ارزان ترين ماشين چيني موجود در بازار است. ماشيني که مي توانيد آن را به قيمت سي ميليون تومان بخريد. البته مدل هاي کارکرده آن قيمت هاي به شدت پاييني دارد و از پرايد کار کرده هم ارزان تر است!




منبع: هفته نامه همشهري جوان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها