آخرین اخبار

پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهيانه سلامت زناشويي

پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهيانه

  بزرگنمايي:

قاعدگي يا عادت ماهيانهسيكل قاعدگي چيست ؟
يك خانم تا چه زماني پريود مي‌شود ؟
دل پيچه، ناخوشي قبل از قاعدگي و جوش
تغيير رنگ در ترشحات مجراي تناسلي آيا طبيعي است يا نشانه‌اي از يك بيماري؟
تغييرات و اختلالاتي که ممکن است بعد از دوران قاعدگي رخ دهد
چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد ؟
چه مشكلاتي ممكن است زنان در مورد قاعدگي داشته باشند؟

قاعدگي در دختران

قاعدگي (پريود) يکي از مراحل بلوغ در دختران است. قاعدگي مانند بسياري از علايم ديگر بلوغ ممکن است براي دختران گيج کننده باشد. بعضي از دختران ممکن است به نوعي از آن ترس داشته باشند يا نگران آن باشند. بسياري از دختران و پسران درک کاملي از دستگاه تناسلي زنان و چگونگي کارکرد آن در طي يک دوره قاعدگي ندارند و همين موضوع قاعدگي را براي آنان اسرارآميز جلوه مي‌دهد. يک دوره‌ قاعدگي مدت زمان اولين روز خونريزي در يک ماه تا اولين روز خونريزي در ماه بعد است. مثلاً اگر اولين خونريزي دختري در 8 ارديبهشت باشد و روز اول خونريزي بعدي وي در 2 خرداد باشد دوره قاعدگي او 24 روز طول کشيده است (از 8 ارديبهشت تا 1 خرداد).

بلوغ و قاعدگي

زمانيکه دختري به بلوغ مي‌رسد (معمولاً در سنين8 تا 13 سالگي)، بدن و ذهن در بسياري جهات شروع به تغيير و تحول مي‌کند. هورمونها در بدن رشد فيزيکي جديدي را آغاز مي‌کنند، مثلاً پستانها شروع به رشد مي‌کنند. حدود2 الي 2.5 سال بعد از شروع رشد پستانها، اولين خونريزي قاعدگي در يک دختر اتفاق مي‌افتد. حدود 6ماه قبل از آغاز اولين دوره قاعدگي، دختر ممکن است متوجه افزايش ترشح از دستگاه تناسلي خود شود که مسأله‌اي شايع در ميان دختران است و نبايد از آن نگران باشد مگر آنکه اين ترشحات بسيار بد بو باشد يا باعث خارش گردد. اولين قاعدگي زماني اتفاق مي‌افتد که همه اجزاء دستگاه تناسلي دختر بالغ شده باشند و بتوانند با يکديگر کار کنند.

دختر بچه‌ها در بدو تولد با تخمدان‌ها، رحم و لوله‌‌هاي تخمداني يا لوله‌هاي فالوپ (لوله‌هايي که در ادامه رحم در دو سمت تا تخمدانها کشيده مي‌شوند) به دنيا مي‌آيند. تخمدانها تخم مرغي شکل هستند و در دو طرف رحم در پايين شکم که لگن ناميده مي‌شود، قرار مي‌گيرند و حاوي هزاران تخمک هستند. دو لوله تخمداني (فالوپ)، لوله‌هايي نازک و دراز هستند درست مثل يک رشته ماکاروني (البته کمي‌ضخيم‌تر) که داخل آن سوراخ باشد. هر لوله‌ فالوپ از رحم به سمت يک تخمدان کشيده مي‌شود. رحم به شکل يک گلابي وارونه است که در وسط لگن قرار دارد. ديواره رحم از عضلات قوي تشکيل شده است و وظيفه آن نگهداري از جنين در حال رشد است. پس از کامل شدن جنين، رحم با عضلات قوي خود، جنين را به بيرون مي‌فرستد و بدين ترتيب جنين با عبور از داخل واژن (عضوي که از دهانه‌ رحم تا بيرون بدن امتداد مي‌يابد) از بدن بيرون مي‌آيد و بدين وسيله نوزاد متولد مي‌شود.

با بلوغ دختر، هورمونهايي از هيپوفيز (يکي از غدد موجود در مغز) ترشح مي‌شود که اين هورمونها تخمدانها را وادار به ساخت هورمونهاي زنانه مي‌کنند. اين هورمونهاي زنانه استروژن و پروژسترون ناميده مي‌شوند که اثرات زيادي در بدن دختر دارند و به رشد جسمي‌و بالغ شدن او کمک مي‌کنند.
پس شروع دوره هاي قاعدگي يک دختر، در هر ماه يک تخمک کوچک –بسيار کوچک که با چشم ديده نمي‌شود- از درون تخمدان آزاد مي‌شود که به اين عمل تخمک گذاري مي‌گويند. تخمک وارد لوله‌هاي فالوپ مي‌شود و از طريق آن به سمت رحم حرکت مي‌کند. اگر در طي اين مسير تخمک توسط يک اسپرم مرد بارور شود تخم ايجاد مي‌شود و تخم به سمت رحم رفته و در آنجا لانه گزيني مي‌کند و با چسبيدن به ديواره رحم شروع به بزرگ شدن و رشد مي‌نمايد تا در پايان 9ماه به يک نوزاد کامل تبديل شود. در صورتيکه تخمک با اسپرم برخورد نداشته باشد – مسأله‌اي که در اکثر دروه‌هاي قاعدگي اتفاق مي‌افتد- تخمک بارور نمي‌شود و از بدن دفع مي‌شود. در اين صورت رحم که خود را آماده پذيرايي از تخم بارور کرده بود و با اضافه کردن مخاطات خود را براي لانه گزيني تخم آماده نموده بود، با تشکيل نشدن تخم (بارور نشدن تخمک) به حالت اول خود برمي‌گردد و براي اين کار مخاطات و بافت اضافي رحم شروع به ريزش مي‌کند. ريزش بافت و مخاطات که خوني است همان خونريزي قاعدگي است. بايد توجه کرد که همانطوريکه توضيح داده شد، خونريزي قاعدگي فقط شامل خون نيست بلکه بافت اضافي و مخاطات خوني است که از رحم به بيرون ريخته مي‌شود. اين وقايع هر ماه يکبار اتفاق مي‌افتد. رحم خود را براي پذيرش تخم در طي يک ماه به تدريج آماده مي‌کند و در نتيجه مخاطات و بافت اضافي در داخل آن بوجود مي‌آيد. در حدود اواسط يک دوره قاعدگي تخمک گذاري انجام مي‌شود که در صورت عدم باروري تخمک با اسپرم مرد، در انتهاي ماه همه بافت‌ها و مخاطات اضافي رحم به همراه تخمک به صورت خونريزي قاعدگي از بدن خارج مي‌شود و اين وقايع ماهانه ادامه مي‌يابد تا اينکه زن در حدود سن 50سالگي به يائسگي برسد. يائسگي به اين معني است که زن همه تخمک‌هاي موجود در تخمدانها را آزاد کرده است و ديگر تخمک ندارد. بنابراين دوره‌هاي قاعدگي نيز تمام مي‌شود و ديگر امکان بچه‌دار شدن براي او نيست.

عادت ماهيانه يا قاعدگي چيست ؟

عادت ماهيانه خونريزي ماهانه از رحم بانوان مي‌باشد. به نامهاي ديگري مانند قاعدگي، منس و پريود هم خوانده مي‌شود. خون قاعدگي تركيبي از خون كامل و بافتهاي ريزش كرده رحم مي‌باشد. اكثر دوره‌هاي قاعدگي بين 3 تا 5 روز طول مي‌كشد.

سيكل قاعدگي چيست ؟

خونريزي قاعدگي قسمتي از سيكل قاعدگي مي‌باشد. در يك سيكل قاعدگي بدن زنان تغييراتي مي‌كند تا هر ماه براي باردار شدن آمادگي داشته باشد. يك سيكل قاعدگي از اولين روز خونريزي قاعدگي شروع مي‌شود. متوسط زمان يك سيكل قاعدگي نرمال 28 روز است. اما يك سيكل نرمال ممكن است از 23 تا 35 روز متفاوت باشد. ارگانهاي دخيل در ايجاد يك سيكل قاعدگي عبارتد از : مغز، غده هيپوفيز، رحم و گردن رحم، تخمدانها و لوله‌هاي فالوپ و واژن. تغيير سطح هورمونهاي جنسي در بدن باعث ايجاد مراحل مختلف سيكل قاعدگي مي‌شود. دو هورمون اصلي مرتبط با قاعدگي كه توسط تخمدانها توليد مي‌شوند عبارتند از استروژن و پروژسترون. هورمونهاي FSH و LH كه در هيپوفيز ساخته مي‌شوند نيز در اين امر سهيم هستند.

در يك سيكل قاعدگي چه اتفاقي مي‌افتد؟

در نيمه اول سيكل ميزان استروژن بالا رفته و باعث رشد و افزايش سلولهاي رحمي‌مي‌شود. در پاسخ به هورمون FSH يك تخمك در داخل يكي از تخمدانها شروع به رشد مي‌كند. در حوالي روز 14 از يك سيكل 28 روزه در پاسخ به هورمون LH تخمك از تخمدان جدا مي‌شود. اين مرحله تخمك‌گذاري ناميده مي‌شود.
در نيمه دوم سيكل تخمك وارد لوله فالوپ كه بين تخمدا‌ن و رحم قرار دارد مي‌شود. در اين مرحله پروژسترون بالا رفته و رحم را آماده بارداري مي‌كند. اگر در اين مرحله تخمك توسط اسپرم بارور شود بارداري رخ خواهد داد. در غير اينصورت تخمك بعد از مدتي از بين مي‌رود. اگر بارداري رخ ندهد استروژن و پروژسترون كاهش مي‌يابند و لايه ضخيم رحم ريزش كرده و خونريزي قاعدگي يا عادت ماهيانه را ايجاد مي‌كند.

خونريزي قاعدگي هر چند وقت يک بار تکرار مي‌شود؟

همانگونه که سن شروع بلوغ در دختران متفاوت است، دوره‌هاي قاعدگي نيز براي دختران متفاوت است. دوره زماني ميان دو خونريزي را دوره قاعدگي مي‌گويند. دوره‌ قاعدگي براي بعضي دختران ممکن است 28روز، براي بعضي ديگر 24روز، 30روز و يا حتي 35روز طول بکشد. حتي اين زمان از يک دوره تا دوره بعد ممکن است فرق داشته باشد. دختران نوجوان و جوان ممکن است قاعدگي نامنظم داشته باشند که بخصوص در اولين دوره‌هاي قاعدگي بيشتر ديده مي‌شود. براي مثال يک دختر که به تازگي قاعده شده است ممکن است 2ماه متوالي دور‌هاي 28روزه داشته باشد و در طي يک ماه بعد هيچ خونريزي نداشته باشد يا حتي دو خونريزي متوالي با فاصله‌ زماني بسيار کم بين آنها داشته باشد. معمولاً پس از چندين ماه، دوره‌هاي قاعدگي از نظم بهتري برخوردار مي‌شود امّا بعضي از زنان حتي تا بزرگسالي نيز دوره‌هاي نامنظم دارند. با گذشت زمان و آشنايي بيشتر دختر با شرايط دوره‌هاي قاعدگي خود، معمولاًً دختران مي‌توانند دوره‌ خونريزي بعدي خود را حدس بزنند.

خونريزي به چه ميزان است و چند روز طول مي‌کشد؟

مدت زمان خونريزي نيز ثابت نيست و ممکن است تغيير کند. بعضي دختران فقط 3-2روز خونريزي دارند. بعضي ديگر ممکن است 7روز و يا حتي بيشتر خونريزي داشته باشند. مقدار خونريزي نيز ممکن است متفاوت باشد. بعضي از دختران آنقدر مقدار خونريزي اندکي دارند که حتي ممکن است شک کنند که آيا قاعده شده‌اند يا نه. بعضي ديگر ممکن است خونريزي شديدتري داشته باشند. براي اکثر دختران خونريزي در حد چند قاشق غذاخوري تا کمتر از نصف يک استکان (حدود 120ميلي‌ليتر) است که ممکن است زياد به نظر آيد ولي طبيعي باشد. خونريزي بسيار شديد در طي قاعدگي امکان پذير است اما شايع نيست. در واقع ممکن است خونريزي بسيار شديدتر از معمول، نشاندهنده اشکالات انعقادي خون باشد که نيازمند مراجعه به پزشک و بررسي بيشتر است. بايد متوجه بود که حتي از يک ماه به ماه بعد ممکن است مقدار خونريزي و تعداد روزهاي خونريزي در يک دختر متفاوت باشد. در صورتيکه از بي‌نظمي‌و يا مقدار خونريزي خود نگراني داريد بهتر است تا با يک پزشک مشورت کنيد.

يك سيكل قاعدگي نرمال چه ويژگي دارد؟

سيكل قاعدگي يك خانم ممكن است در ماههاي مختلف كاملاً شبيه هم نباشد. از طرف ديگر سيكل هاي هر نفر با ديگري متفاوت است. خونريزيها ممكن است كم، متوسط و زياد باشد و نيز طول مدت آن مي‌تواند متفاوت باشد . اگرچه اكثر پريودها 3 تا 5 روز طول مي‌كشد اما بين 2 تا 7 روز نرمال است. در سالهاي اول شروع قاعدگي و در سنين نزديك به يائسگي سيكلها ممكن است كاملاً نامنظم باشند.

سيكل هاي قاعدگي از چه سني شروع مي‌شوند؟

سن متوسط شروع قاعدگي حدود 12 سالگي است. اما اين بدان معني نيست كه همه دختران در سن 12 سالگي قاعده مي‌شوند. يك دختر در فاصله سني 8 تا 16 سالگي ممكن است قاعده شود.

يك خانم تا چه زماني پريود مي‌شود ؟

زنان تا زمان يائسگي پريود مي‌شوند. سن متوسط يائسگي حدود 51 سالگي است. يائسگي يعني زن قادر به توليد تخمك نبوده و نمي‌تواند ديگر باردار شود. مانند قاعدگي سن شروع يائسگي هم مي‌تواند متفاوت باشد.

دل پيچه، ناخوشي قبل از قاعدگي و جوش

* بعضي از دختران ممکن است در حوالي قاعدگي دچار تغييرات بدني و احساس شوند. دل پيچه‌هاي قاعدگي بسيار شايع است. در حقيقت بيش از نيمي‌از زناني که قاعده مي‌شوند مي‌گويند که در طي چند روز اول قاعدگي دچار دل‌پيچه مي‌شوند. پزشکان فکر مي‌کنند که علت اين دل‌پيچه‌ها ماده‌اي به نام پروستاگلندين باشد که باعث انقباض عضلات رحمي‌مي‌شود. انقباض عضلاني ممکن است مبهم، دردناک، تيرکشنده و يا شديد باشد و گاهي ممکن است در پشت يا حتي پاها و يا در شکم احساس شود. معمولاً با افزايش سن شدت اين دل‌پيچه‌ها کمتر مي‌شود و حتي ممکن است کاملاً از بين بروند. بعضي از داروهاي بدون نياز به نسخه مانند استامينوفن، ايبوپروفن و مفناميک اسيد مي‌تواند اين دل‌پيچه‌ها را از بين برد. قرار دادن يک حوله گرم يا يک دوش گرم ممکن است به تسکين دل‌پيچه‌ها کمک کند. داشتن فعاليت جسمي‌مناسب در کل طول دوره قاعدگي معمولاً باعث کاهش شدت دل‌پيچه مي‌شود. در صورتيکه اين اقدامات کمکي نکرد مي‌توانيد با پزشک خود مشورت نماييد.

* بعضي از دختران احساس مي‌کنند که در طي چند روز يا هفته قبل از قاعدگي ناراحت، بي حوصله و افسرده و يا بشيار حساس شده‌اند. ممکن است بيش از معمول گريه کنند و يا به راحتي عصباني شوند. بعضي ديگر ممکن است مشتاق به خوردن غذاهاي خاص شوند. ابن علائم معمولاً در چند روز پس از اتمام قاعدگي بهبود مي‌يابد. به اين علائم ناخوشي قبل از قاعدگي مي‌گويند. علت ناخوشي قبل از قاعدگي تغييرات هورموني است. افزايش و کاهش هورمونهاي زنانه در طي يک دوره قاعدگي مي‌تواند باعث تغييرات جسماني و احساسي دختر شود. به همين دليل بعضي از دختران دچار علائم جسمي‌نيز مي‌شوند. مثلاً ممکن است احساس کنند که پف کرده‌اند يا پستان آنها متورم شده است و دردناک است و يا دچار سردرد شوند. پزشکان معمولاً توصيه مي‌کنند که دختران به ورزش و فعاليت بدني بپردازند. بعضي از داروها نيز مي‌توانند کمک کننده باشند که توسط پزشک تجويز مي‌شود.

* بعضي از دختران در زمانهاي خاصي از دور‌ه قاعدگي دچار تشديد جوش و آکنه بدن مي‌شوند که اين هم به علت تغييرات هورموني در بدن است. اين مشکل معمولاً با افزايش سن بهبود قابل ملاحظه‌اي پيدا مي‌کند.

تامپون و نوار بهداشتي

پس از شروع قاعدگي شما نياز داريد که از وسيله‌اي براي جذب خون استفاده کنيد. براي اين منظور مي‌بايستي تامپون و يا نوار بهداشتي تهيه کنيد. براي انتخاب نوع نوار بهداشتي مي‌توانيد با پدر و مادر، معلمان بهداشت و يا خواهر بزرگتر خود مشورت کنيد. نوار بهداشتي در بسياري از داروخانه‌ها و سوپر مارکت‌ها قابل تهيه است.

تغيير رنگ در ترشحات مجراي تناسلي آيا طبيعي است يا نشانه‌اي از يك بيماري؟

قبل از هر چيز بايد بدانيد ترشحات طبيعي مهبل فوايد متعددي دارد:

مهبل را تميز و مرطوب نگه مي‌دارد و در پيشگيري از عفونت آن كمك مي‌كند. اگر چه رنگ، مقدار و حالت ترشحات مهبل در دوران قبل و بعد از عادت ماهيانه تغيير مي‌كند و اين مسئله كاملا طبيعي است اما گاهي تغيير در اين ترشحات نشانه‌اي از وجود مشكل است. ترشحات طبيعي مهبل هر از گاهي تغيير مي‌كند: رقيق، چسبنده،‌ غليظ، حالت كشساني، در مجموع حالت آن متغير است. نكته مهم در ترشحات مهبل آن است كه بايد شفاف،‌سفيد و يا شيري مايل به سفيد باشند. در مواردي كه مشكلي وجود دارد، ترشحات دچار تغييراتي مي‌شود، بوي آن تغيير كرده و نامطبوع مي‌شود،‌رنگ‌ آن سبز، خاكستري و يا حالتي دقيقا شبيه ترشحات عفوني مي‌شود،‌ در مهبل حالت خارش، ‌سوزش،‌ تورم و قرمزي بوجود مي‌آيد و يا حتي گاهي از مهبل در دوراني به‌غير از عادت ماهيانه خون خارج مي‌شود كه در اين موارد بايد حتما به پزشك متخصص زنان مراجعه شود. معمولا عفونت مهبل(باكتريايي يا قارچي) عامل شايعي در تغيير ترشحات آن است كه بهتر است نسبت به اين مسئله دقيق باشيد. در عفونت قارچي مهبل‌ ترشحات بسيار سفيد و غليظ مي‌شوند و شكل پيدا مي‌كنند،‌بوي ترشحات تند است و حالت خارش و سوزش در مهبل حس مي‌شود. در عفونتي كه توسط باكتري ايجاد مي‌شود، مقدار ترشحات زيادتر مي‌شود و حالت كف‌آلود پيدا كرده، به رنگ خاكستري در مي‌آيد. بوي ترشحات بسيار نامطبوع شده و مثل بوي ماهي مي‌شود. با مشاهده هر يك از علائم ذكر شده فورا به پزشك مراجعه كنيد.

من كه سنم از سن بلوغ گذشته، پس چرا عادت ماهيانه نمي‌شوم؟

عادت ماهيانه دختران بعد از رسيدن به بلوغ اتفاق مي‌افتد كه البته سن بلوغ بين 8 تا 13 سال در دختران متفاوت است. اما اينكه بعضي دخترها زودتر و يا ديرتر به بلوغ برسند، طبيعي است. معمولا اولين عادت ماهيانه 2 تا 2/5 سال بعد از اولين نشانه‌هاي بلوغ (كه اغلب رشد پستان‌هاست) اتفاق مي‌افتد. البته در بعضي‌ دخترها كمتر از يك‌سال بعد از بلوغ و يا 3 سال بعد از بلوغ هم عادت ماهيانه ديده مي‌شود كه طبيعي است. روش ديگري كه بتوان زمان اولين عادت ماهيانه را حدس زد، ترشحات مهبل است كه حدود 6 ماه قبل از اولين عادت ماهيانه اين ترشحات به صورت شفاف، سفيد و مخاطي شكل ديده مي‌‌شوند. سن اولين عادت ماهيانه به ارث هم بستگي دارد و شايد در مادر هم اين اتفاق ديرتر افتاده باشد، بنابراين صرف اينكه 14 سالگي گذشته و عادت ماهيانه رخ نداده مشكل‌ساز نيست. ديرتر شروع شدن عادت ماهيانه به عواملي ديگر هم بستگي دارد مثل لاغري شديد، ‌كم‌خوري عصبي،‌ورزشكار بودن (ورزش شديد و دائمي)، استرس‌هاي شديد يا بعضي بيماري‌هاي خاص هم در تاخير عادت ماهيانه دخالت دارند.

كوچك ماندن سينه‌ها يعني اختلا‌ل در روند بلوغ؟

تفاوت اندازه پستان‌ها كاملا طبيعي است. به‌خصوص اگر دخترها در سن بلوغ باشند. ‌البته در اكثر خانم‌ها در سنين بعد از بلوغ هم اندازه پستان‌ها يكي نيست، همان‌طور كه اندازه دو دست ‌و‌ پا يكسان نيست. معمولا اولين جوانه‌هاي پستان در سنين 8 تا 13 سالگي ديده و در اكثر موارد رشد و بزرگ شدن يكي از پستان‌ها سريع‌تر از ديگري است. بعضي دختر خانم‌ها بعدها هم از اين مسئله ناراحتند و فكر مي‌كنند مشكلي وجود دارد. در اين صورت اگر به يك پزشك متخصص زنان مراجعه شود، او شما را مطمئن مي‌كند كه مشكلي وجود ندارد. البته بهتر است دختر خانم‌ها هميشه در سنين بالاتر هم به پستان‌ها توجه داشته باشند و به هر نوع تغيير ظاهري آن توجه نشان دهند. به‌خصوص اينكه معاينه پستان‌ها را ياد بگيرند و هر ماه انجام دهند.

چرا عادت ماهيانه منظمي‌ندارم؟

گاهي اينقدر در مورد عادت ماهيانه دقت مي‌شود كه انگار قرار است همه چيز مثل ساعت كار كند. در بين خانم‌ها اين‌طور شايع شده كه عادت ماهيانه بايد هر 4 هفته يك‌‌بار اتفاق بيفتد، در حالي‌كه در اكثر خانم‌ها بي‌نظمي‌هاي زيادي در عادت ماهيانه وجود دارد. معمولا چرخه عادت ماهيانه 28 روزه است، اما اين عدد براي همه و حتي براي يك خانم‌ در تمام طول سال ثابت نيست و ممكن است بين 24 تا 34 روز متغير باشد. اولين روز عادت ماهيانه،‌روز اول چرخه يك خانم محسوب مي‌شود. معمولا در روز چهاردهم يكي از تخمك‌ها از تخمدان خارج مي‌شود كه به آن تخمك‌گذاري مي‌گويند و در صورت عدم حاملگي دو هفته بعد پوشش دروني رحم ريزش پيدا كرده و عادت ماهيانه اتفاق مي‌افتد. معمولا تا 2 سال بعد از اولين عادت ماهيانه بي‌نظمي‌هاي زيادي وجود دارد، اما بيماري،‌كاهش وزن شديد و استرس زياد هم باعث بي‌نظمي‌در قاعدگي مي‌شوند. حتي در مسافرت و يا تغييرات عمده زندگي (مثل مهاجرت و جابجايي) هم اختلال در زمان قاعدگي ديده مي‌‌شود. طول مدت عادت ماهيانه هم از 2 تا 10 روز متفاوت است وحتي اين مسئله هم هميشه در يك خانم ثابت نيست. بنابراين اگر داروي خاصي مصرف نشود،‌بيماري مشخصي وجود نداشته باشد و يا عدم تعادل هورموني مطرح نباشد، بي‌نظمي‌در قاعدگي طبيعي است اما اگر اين مسئله بسيار شديد و هميشگي شده است بهتر است با پزشك زنان صحبت شود تا مشكل زمينه‌اي به‌خصوص عدم تعادل هورموني بررسي شود، به خصوص اگر اين مسئله در دختر خانم‌ها بيش از 3 سال طول بكشد.

چرا پستان‌ها درد مي‌گيرند؟

درد پستان هر از گاهي اتفاق مي‌افتد. اين مسئله در دختر خانم‌ها در سن بلوغ و بعد از آن بيشتر به‌دليل رشد پستان‌هاست به‌خصوص در حمام هنگام شستشو و در خواب به‌خصوص در وضعيت امر اين درد بيشتر حس مي‌شود. با اين وجود از درد پستان‌ها هيچ وقت نبايد به راحتي گذشت. علاوه بر مسئله فوق،درد پستان‌ها در نزديكي شروع عادت ماهيانه (يك‌هفته قبل) بسيار شايع است كه به‌دليل ترشح هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون اتفاق مي‌افتد. اين هورمون‌ها باعث تجمع آب در بدن شده و پستان‌ها را متورم مي‌كنند. در اوايل حاملگي هم درد پستان‌ها شايع است كه دقيقا به‌علت ترشح هورمون‌ها و تاثير آنها بر پستان است. در صورتي كه درد پستان‌ها در موارد ذكر شده اتفاق بيفتد و هيچ ترشحي از پستان وجود نداشته باشد معمولا اين درد را با مصرف مسكن و يا حتي پوشيدن لباس زير مناسب‌تر برطرف كرد. تغذيه خوب و استراحت كافي در اوايل قاعدگي در تسكين اين درد بي‌تاثير نيست. بهتر است از يك‌هفته قبل از عادت ماهيانه از مصرف غذاهاي شور و كافئين‌دار (مثل قهوه،چاي و شكلات) پرهيز شود. اگر به‌غير از مواقع ذكر شده در پستان‌ها دردي حس شد بهتر است بدون معطلي به پزشك مراجعه شود. ‌

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد ؟

در موارد زير بايد با پزشك خود مشورت كنيد:

* عدم شروع قاعدگي تا سن 16 سالگي
* متوقف شدن بي دليل عادات ماهيانه
* خونريزي بيش از 7 روز
* حجم زياده از حد خونريزي
* در صورتي كه در فاصله بين پريودها خونريزي داشته باشيد
* درد شديد هنگام قاعدگي

چه مشكلاتي ممكن است زنان در مورد قاعدگي داشته باشند؟

زنان ممكن است مشكلات مختلفي با دوره هاي قاعدگي خود داشته باشند برخي از شايعترين آنها عبارتند از :

آمنوره يا عدم وجود عادات ماهيانه: اين لغت زماني به كار مي‌رود كه يك دختر خانم تا 16 سالگي پريود نشده باشد ( آمنوره اوليه ) و يا اينكه عادات ماهيانه در خانمي‌كه قبلاً قاعدگي مرتب داشته است قطع شود( آمنوره ثانويه ). علل اصلي آمنوره عبارتند از :بارداري، شيردهي، كاهش وزن شديد دراثر يك بيماري وخيم، ورزش سنگين، استرس و رژيم هاي غذايي سخت . اختلالات هورموني يا بيماريهاي دستگاه تناسلي نيز ممكن است عامل بيماري باشند.

ديسمنوره يا قاعدگي دردناك: عبارتست از درد خفيف تا بسيار شديد در هنگام خونريزي ماهيانه . معمولاً در زنان و دختران جوان علت خاصي ندارد. هورموني به نام پروستاگلندين عامل اين مشكل است. بعضي از انواع مسكنها مانند ايبو پروفن و مفناميك اسيد مي‌توانند درد را كاهش دهند. گاهي اوقات اين مشكل در اثر يك بيماري به نام آندومتريوز مي‌باشد .

خونريزي غير طبيعي از رحم: خونريزي غير طبيعي رحم با خونريزي قاعدگي متفاوت است. اين مشكل ممكن است بصورت خونريزي بسيار حجيم، خونريزي طولاني مدت، پريودهاي بسيار نزديك به هم و يا خونريزي بين پريودها خود را نشان دهد. در اوايل سنين قاعدگي و حوالي يائسگي اين اختلالات شايعتر هستند. ديگر علل خونريزيهاي غير طبيعي رحم پوليپها، فيبروم ها، عفونتها و علل هورموني هستند.



منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است