بزرگنمايي:
چه خبر - دلايل اصلي داغ کردن خودرو چيست؟
هيچ چيزي بدتر و ترسناکتر از ديدن آمپر آبي نيست که وارد منطقه قرمز شده است. زماني که دماي پيشرانه از حد معيني بگذرد احتمال گيرکردن يا تاب برداشتن برخي قطعات وجود دارد. ما معتقديم که از سيستم خنککنندگي با توجه به اهميت آن مخصوصاً در دورهاي بالا و خودروهاي اسپورتي که گرماي زيادي را توليد ميکنند غفلت شده است.
خب بياييد نگاهي به دلايل اصلي داغ کردن پيشرانه و نتايج آن و البته راهحلهاي احتمالي بيندازيم.
ترموستات خراب
ترموستات بين رادياتور و پيشرانه قرار گرفته و بهصورت مؤثري دماي آن را کنترل ميکند. اين قطعه باعث محدود کردن مايع خنککننده تا زمان رسيدن دماي پيشرانه به محدودهي مناسب شده و به ايجاد سريع دماي مناسب کمک ميکند. ترموستات که در ابتدا بسته است بين دماهاي 95 تا 110 درجه سانتي گراد باشد خواهد شد و سوپاپي که باز شده به سيستم خنککننده اجازه خواهد داد تا کار خود را انجام دهد.
يک ترموستات خراب ميتواند بسته باقي بماند و مانع از حرکت مايع خنککننده در اطراف پيشرانه شود. معني سخن اين است که ترموستات کار خود که همان حفظ دماي متعادل پيشرانه را انجام نداده و اگر راننده متوجه آن نشود پيشرانه به احتمال زياد داغ خواهد کرد.
خرابي لولهها، فن يا واترپمپ
لولههاي خنککننده اغلب زير کاپوت پنهان مانده و با توجه به اينکه اکثر سيستمها از لولههاي سادهي سيليکوني يا لاستيکي استفاده ميکنند، خرابي يا مسدودي بهکرات رخ ميدهد.
الکتروليزهاي داخل رادياتور ميتواند باعث ساخته شدن لايههاي ايزوله در اطراف لولههاي خنککننده شده و اين امر ميتواند باعث از کار افتادن جريان مايع خنککننده و انتقال گرما شود. همچنين احتمال از بين رفتن اين لولهها به خاطر گرمايي که تحمل ميکنند و همچنين انبساط و انقباضي که رخ ميدهد وجود دارد.
فن رادياتور پشت يا جلوي رادياتور قرار گرفته و براي انتقال هوا و کمک به خنک کردن مورد استفاده قرار ميگيرد. خودروهاي زيادي از فنهايي استفاده ميکنند که با رسيدن به دماي معين بهصورت الکترونيکي کنترل شده و اگر اين قطعات الکترونيکي از کار بيفتند يا پرههاي فن آسيب ببيند، جريان هوا ميتواند کاهش يافته و پيشرانه داغ کند.
يک واترپمپ معيوب نيز ميتواند پيشرانهي خودرو را در معرض خطر قرار دهد. مايع خنککننده نيازمند جزيان يافتن با سرعتي خاص در کانالهاي سيستم خنککننده است. اگر پروانهي داخل واترپمپ از کار بيفتد يا بشکند اين جريان مايع خنککننده کاهش يافته يا متوقف خواهد شد و اين امر باعث کاهش برهمکنش مايع با مناطق داغ پيشرانه خواهد شد.
نبود روغن
همانگونه که ميدانيد روغن هم براي روان کنندگي و هم براي خنک کردن قطعات متحرک داخل پيشرانه بکار ميرود. خواه نشتي واشر باشد يا مشکلات آببندي داخل سيلندرها به وجود آيد، روغن ميتواند از اينجاها به مناطقي که نبايد حضور داشته باشد برود و در زمان احتراق سوخته و آلودگي زيادي ايجاد کند. بدين ترتيب سيستم روان کنندگي پيشرانه فاقد روغن شده و پيشرانه داغ خواهد کرد.
اين انرژي گرمايي انباشته شده ميتواند از حد مجاز ظرفيت سيستم خنککنندگي فراتر رفته و درصورتيکه راننده متوجه آن نشود، باعث تاب برداشتن پيستونها گردد. اگر اين موضوع رخ ندهد احتمال ايجاد حفرهاي تيز در بلوک پيشرانه وجود خواهد داشت.
خرابي واشر سر سيلندر
در بحث دلايل از دست رفتن خنککنندگي پيشرانه، اين مورد پدر همهي آنهاست. نبود مايع داخل سيستم خنککننده باعث کاهش انتقال گرما از پيشرانه به سستم خنککننده شده و اين امر منجر به گرم شدن بيشازحد ميشود.
بسته به جايي که واشر سر سيلندر خراب ميشود (اکثراً به دليل اينکه افراد اجازهي گرم شدن کافي به پيشرانه را نداده و پر گاز حرکت ميکنند) مايع خنککننده ميتواند به آرامي وارد سيستم روغن شده و همين امر موجب ديده شدن رسوباتي در محفظهي روغن شود که اصطلاحاً مايونز ناميده ميشوند. اين مايع اساساً مخلوط آب و روغن بوده و ميتواند باعث داغ کردن پيشرانه شود. اگر دماي آب ثابت اما بالاتر از حد نرمال است، اين موضوع ميتواند منبع مشکل باشد.
وجود هوا در سيستم خنککننده
اگرچه که سيستم خنککننده يک سيستم بسته است اما در طول زمان هوا ميتواند وارد آن شود و باعث ايجاد گازهاي ناخواستهي زياد شود. اين ميزان هوا ميتواند رفتهرفته انباشته شده و جريان مايع خنککننده را مسدود کند. اين ميزان هوا همچنين ميتواند باعث شبيهسازي وجود مقادير زياد خنککننده در سيستم شود درحاليکه شايد مايع کافي براي خنک کردن پيشرانه وجود نداشته باشد زيرا هوا مايع خنککننده را بهسوي مخزن فرستاده و مقادير موردنياز براي خنک کردن کافي پيشرانه را شبيهسازي کند.
هواگيري سيستم خنککننده آسان و البته ضروري است زيرا ميتواند از داغ کردن پيشرانه جلوگيري کند.
تعميرات لازم براي رفع داغ کردن پيشرانه بسته به نوع مشکل عبارتاند از:
تعويض واترپمپ
تعمير يا تعويض رادياتور
تعويض ترموستات
تعويض روغن يا پر کردن آن
تعويض لولههاي سيستم خنککننده
منبع: pedal.ir