آخرین اخبار

جزييات پرداخت وام 5 ميليون توماني اعلام شد اقتصادي

جزييات پرداخت وام 5 ميليون توماني اعلام شد

  بزرگنمايي:

چه خبر - پرداخت وام 5 ميليون توماني

يک مسئول در بانک مرکزي با بيان اينکه سرپرستان خانوار مي‌توانند حساب يارانه نقدي خود را بعنوان ضمانت وام 5 ميليون توماني معرفي کنند، گفت: بازپرداخت اين تسهيلات 5ساله و نرخ سود 18 درصد است.

حميدرضا غني آبادي با تشريح جزئيات تمهيدات جديد بانک مرکزي براي ارايه تسهيلات آسان به مردم گفت: بانک مرکزي همواره در پي اين است که تسهيلات را با روشي سريع، ساده و ارزان در اختيار مردم قرار دهد؛ اين در حالي است که يکي از مشکلاتي که به ويژه در بحث تامين مالي خرد وجود داشته که مبتلابه خانوارها بوده، اين است که تامين مالي با تشريفات اداري طولاني صورت مي‌گيرد و حتي ممکن است که براي متقاضيان، امکان پذير نباشد.

مدير اداره مطالعات و مقررات بانکي بانک مرکزي افزود: در اين راستا بانک مرکزي از سال گذشته، ساز و کار اعطاي کارت اعتباري به مردم را فراهم کند تا بانکها بتوانند کارتهاي اعتباري را بر مبناي عقد مرابحه صادر کرده و در اختيار مردم قرار گيرد؛ در اين ميان، رويکرد اصلي اين بود که کارتهاي اعتباري، به تدريج جايگزين تسيهلات خرد بانکي شده و يا تمامي تسهيلات، از طريق کارت اعتباري اعطا شود.

وي تصريح کرد: دستورالعمل اعطاي کارتهاي اعتباري سال قبل ابلاغ شد که بر مبناي آن، سقف تسهيلات 50 ميليون توماني براي کارتهاي طلايي، نقره‌اي و برنز در نظر گرفته شده و نرخ سود هم همان 18 درصد مبتني بر نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار بود؛ در واقع هدف اصلي اين بود که رضايتمندي شهروندان افزايش يابد؛ چراکه سرعت استفاده از تسيهلات بانکي افزايش مي‌يافت.

غني آبادي ادامه داد: موضوع دوم پيگيري براي کاهش تشريفات اداري و ساده‌سازي فرآينده اعطاي تسهيلات بود که ن دريافت تامين مالي راحت‌تر از گذشته شود؛ اما يکسري ايرادات و نقدهايي که به تامين مالي خرد وجود داشت که در بحث فاکتورهاي صوري بود که پيچيدگي‌ها، رانت ها و ملاحظات شرعي به دنبال داشت؛ به اين معنا که وقتي فردي براي دريافت وام به بانک مراجعه مي‌کرد و موضوع دريافت وام را تسهيلات خريد خودرو عنوان مي‌کرد، به لحاظ شرعي بايد حتما آن وام حتما آن را در براي خريد خرودرو مصرف مي‌کرد و اگر غير از اين رخ مي‌داد، ملاحظات شرعي وجود داشت.

وي افزود: کارتهاي اعتباري اين امکان را فراهم مي‌کرد که فرد با خيال راحت، منابع را براي تامين هر نيازمندي خود اعم از کالا و خدمت مصرف کند و مبلغ آن را هم بر مبناي توافق با بانک پرداخت نمايد؛ نکته ديگر اين است که در بخش خدمات مي توان از آن کارتها استفاد کرد؛ به اين ترتيب که براي خدمات درماني و کمک پرداخت شهريه تحصيلي و خدمات گردشگري نيز، کارتهاي اعتباري قابليت استفاده دارد؛ در حاليکه اين موارد قبلا وجود نداشت و اگر کارت مرابحه ايجاد نمي‌شد، بانکها نمي توانستند اعطاي تسهيلات را براي خدماتي مثل درماني و شهريه تحصيلي بدهند؛ لذا اين مباحث باعث شد که کارت اعتباري به عنوان يک مزيت مطرح شود.

اين مقام مسئول در بانک مرکزي خاطرنشان کرد: بانک مرکزي در ميان مدت و بلندمدت در پي اين است که کارتهاي اعتباري را جايگزين روش هاي اعطاي تسهيلات خانوار کرده و به ساده سازي دريافت وام کمک کند و بنابراين متقاضيان، نياز به رفت و آمد مکرر به بانک يا تهيه فاکتور و هزينه‌کرد آن نداشته باشند؛ البته در اين ميان دريافت وثايق از سوي بانکها نيز خود يک معضل بود.

غني‌آبادي خاطرنشان کرد: بانکها از مشتريان وثايقي را طلب مي‌کردند که بعضا مردم امکان تامين آن را نداشته و لذا نمي توانستند از اين کارتهاي اعتباري يا تسهيلات استفاده کنند؛ بر همين اساس بانک مرکزي در سال 96 در صدد است که روش‌هايي را براي تامين وثيقه آسان از سوي مردم در دستور کار قرار دهد. بر همين اساس به دليل اينکه اکثريت و قاطبه سرپرستان خانوار، يک حساب يارانه اي دارند، در واقع اين تدبير اتخاد شد که به پشتوانه يارانه و حساب يارانه اي، امکان صدور کارت اعتباري فراهم باشد و در واقع، وثيقه مورد نياز بانک، به صورت خودکار تامين شود.

مدير اداره مطالعات و مقررات بانکي بانک مرکزي افزود: متقاضيان کارتهاي اعتباري با ضمانت قرار دادن حسابهاي يارانه اي، مي‌توانند از وام استفاده کنند؛ به اين معنا که مردم با پشتوانه قرار دادن حسابهاي يارانه اي خود، حداکثر تا سقف 5 ميليون تومان با عقد مرابحه و امکان بازپرداخت حداکثر 5 ساله و سود 18 درصد، وام دريافت کنند که بازپرداخت تسهيلات، به صورت خودکار از محل يارانه هاي نقدي از سوي دولت باشد.

وي اظهار داشت: مبالغ اين وام ها، صرفا براي خريد کالا و خدمات بوده و تراکنش‌هاي مالي برداشت وجه و انتقال وجوه، امکان پذير نيست؛ بر همين اساس، بخشنامه مربوطه در 27 ارديبهشت ماه امسال به شبکه بانکي ابلاغ شده و قابليت اجرايي دارد.




منبع: ميزان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي