آخرین اخبار

عرقيات و نوشيدني هاي مفيد براي روزه داران تغذيه

عرقيات و نوشيدني هاي مفيد براي روزه داران

  بزرگنمايي:

چه خبر - نوشيدني هاي مفيد براي روزه داران

بسياري از ما سعي مي‌کنيم پس از افطار تشنگي خود را با نوشيدن آب خنک، چاي، نوشيدني‌هاي گازدار يا آبميوه‌هاي مصنوعي رفع کنيم. اما آيا اين مواد براي جبران کم‌آبي بدن که در اين ايام از اهميت بالايي برخوردار است، مناسبند؟ مطمئنا آبميوه‌هاي موجود در بازار به‌دليل مواد قندي، فشار خون را افزايش داده و شما را براي مدتي سر حال نگه مي‌دارند، اما گزينه مناسبي براي رفع تشنگي نيستند. از طرفي نوشابه‌هاي گازدار نيز مي‌توانند در فاصله سحر تا افطار باعث بروز مشکلاتي براي معده شما شوند.

حتي بهتر است در اين روزها چاي را به‌صورت کم‌رنگ‌ بنوشيد، زيرا برگ چاي به‌دليل خاصيت مدر بودن باعث از دست رفتن آب بدن مي‌شود. ما پيشنهاد مي‌کنيم اگر عرقيات گياهي يا دمنوش‌ها تا به حال در سفره شما جايي نداشته، در اين‌ماه آنها را به‌عنوان نوشيدني‌هاي مناسب اين ايام امتحان کنيد.

اما کدام گياهان دمنوش و عرقيات مفيدتري براي اين زمان هستند؟

عرق کاسني و شا‌تره

عرق کاسني يکي از بهترين عرقيات براي کاهش دماي بدن است، علاوه بر آن مي‌تواند باعث مقاومت بدن در برابر گرما باشد. با نوشيدن اين عرق، عملکرد معده و اندام گوارشي نيز بهتر مي‌شود. مي‌توانيد يک يا 2 استکان از آن را در فاصله افطار تا سحر بنوشيد. اما توجه کنيد اگر فشار خون‌تان پايين است، آن را با شکر يا گلاب مخلوط کرده و سپس استفاده کنيد. عرق شا‌تره نيز در رفع تشنگي بسيار مؤثر است و براي جلوگيري از احساس خشکي در دهان و گلو توصيه مي‌شود. ممکن است طعم اين عرق گياهي را نپسنديد، در اين صورت مي‌توانيد آن را با خاکشير و عسل مخلوط کرده و ميل کنيد. همچنين مي‌توانيد از مخلوط عرق کاسني و شا‌تره 2 تا 3 استکان در اين فاصله استفاده کنيد. براي خريدن اين عرقيات مي‌توانيد به عطاري‌ها و فروشگاه‌هاي مواد غذايي معتبر مراجعه کنيد. درنظر داشته باشيد که حتما از برند شناخته شده‌اي خريد کنيد تا محصول موردنظرتان بهداشتي، صددرصد خالص و منطبق با استانداردها باشد.

پيشنهاد: براي آنکه هم از خواص اين عرقيات بهره ببريد و هم يک نوشيدني با طعم خوب و هزينه کم ميل کنيد مي‌توانيد کاسني و شا‌تره را با سکنجبين و خيار مخلوط کرده و اين شربت را بنوشيد.

دمنوش نعناع

اين دمنوش براي بهبود اختلال سيستم گوارشي و نفخ بسيار مؤثر است، به همين دليل مصرف آن در‌ماه رمضان که معده براي مدت طولاني خالي است توصيه مي‌شود. علاوه بر آن از بوي بد دهان جلوگيري مي‌کند. همچنين براي کاهش دماي بدن نيز استفاده مي‌شود. مي‌توانيد اين دمنوش را با استفاده از برگ‌هاي تازه نعناع آماده کنيد. چند برگ نعناع را در آب‌جوش انداخته و حدود 5 تا 8 دقيقه درپوشي روي فنجان بگذاريد تا دم بکشد. اگر برگ‌هاي تازه نعناع در دسترس شما نيست مي‌توانيد از بسته‌بندي‌هاي آماده اين دمنوش که به‌صورت غيرکيسه‌اي و کيسه‌اي در بازار عرضه مي‌شود استفاده کنيد.

پيشنهاد: پس از حاضر کردن اين دمنوش مي‌توانيد براي مدتي آن را در يخچال گذاشته تا سرد شود و سپس با اضافه کردن تکه‌هاي ليموي تازه و کمي شکر يا عسل به‌صورت يک نوشيدني خنک نيز آن را ميل کنيد.

چاي سبز

اين دمنوش در طب سنتي چين از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و از آن به‌عنوان تب‌بر و براي رفع گرمازدگي استفاده مي‌شود. علاوه بر آن، اين دمنوش گياهي از عطش مي‌کاهد و باعث توليد عرق بيشتر در بدن و خنک شدن آن مي‌شود. در ايام ‌ماه‌رمضان، به‌دليل خالي بودن معده ممکن است دچار بوي بد دهان شويد. چاي سبز براي از بين‌بردن باکتر‌ي‌هاي دهان مفيد بوده و باعث خوشبو شدن آن ‌مي‌شود. توجه کنيد که اگر فشار خون پاييني داريد بهتر است اين چاي را همراه با عسل بنوشيد.

پيشنهاد: چاي سبز به‌صورت طعم‌دار نيز در بازار موجود است، اگر از افت ناگهاني فشار خون رنج مي‌بريد يا طعم چاي سبز را دوست نداريد مي‌توانيد انواع طعم‌دار آن را مثل چاي سبز دارچيني يا زعفراني و... بخريد.

دمنوش بابونه

اين گياه در طب سنتي ايران طبعي گرم و خشک دارد، اما براي فصل تابستان توصيه مي‌شود. بابونه يک گياه با خاصيت ضد‌التهابي است به همين دليل براي جلوگيري از گر گرفتگي و عطش در روزهاي‌ماه رمضان مي‌توانيد از آن استفاده کنيد. علاوه بر آن به‌تسکين ورم معده کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود مي‌بخشد. اين دمنوش را مي‌توانيد پس از افطار و نزديک به زمان خواب‌تان مصرف کنيد، زيرا آرام‌کننده اعصاب و خواب‌آور است.

پيشنهاد: اگر مي‌خواهيد اين دمنوش را به‌صورت سرد مصرف کنيد، بهتر است هنگام تهيه آن چند چوب دارچين نيز در آب انداخته و پس از خنک شدن کمي عسل و آبليمو به آن اضافه کنيد.

عرق بهارنارنج

اگر در طول روز در معرض گرما بوده‌ و کلافه شده‌ايد، خوردن اين عرق بعد از افطار مي‌تواند شما را سرحال کند. عرق بهارنارنج نشاط‌آور بوده و اضطراب را از بين مي‌برد. همچنين سردرد‌هاي ناشي از گرمازدگي را بهبود مي‌بخشد و براي ناراحتي‌هاي گوارشي مفيد است. توجه کنيد که به‌دليل طعم و عطر خوب اين عرق، مي‌توانيد آن را با شربت‌ها يا عرقيات ديگر مخلوط کرده و ميل کنيد.

پيشنهاد: اگر دو قاشق غذا‌خوري عرق بهار نارنج را با نصف ليوان آب و کمي خاکشير مخلوط کنيد، يک نوشيدني عالي براي رفع عطش خواهيد داشت. خاکشير نيز مانند تخم شربتي آب را درون خود نگه داشته و تشنگي را کاهش مي‌دهد.

عرق بيدمشک

ميوه يکي از چيزهايي است که معمولا بعد از افطار مي‌خوريم، با توجه به آنکه ميوه‌هاي اين فصل اکثرا طبع سرد دارند، ممکن است کمي ما را دچار معده‌درد يا اختلالاتي در ناحيه شکم کنند، براي رفع اين مسئله مي‌توانيد عرق بيد‌مشک را استفاده کنيد. اين عرق همچنين خاصيت تب‌بر دارد و مي‌تواند باعث کاهش گرما در بدن شود، علاوه بر آن، به‌عنوان يک آرام‌بخش خوب نيز مي‌توان روي آن حساب کرد. اما توجه کنيد که قند خون را به‌شدت کاهش مي‌دهد. مي‌توانيد يک استکان از آن را به هر شربتي که مي‌خواهيد اضافه کرده و سپس ميل کنيد.

پيشنهاد: مي‌توانيد اين عرق را با مقداري آب، تخم شربتي و گلاب مخلوط کرده و سپس بنوشيد. تخم شربتي با ذخيره آب درون خود مي‌تواند به کمتر تشنه شدن شما کم کند.



منبع: hamshahrionline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها