آخرین اخبار

دومينوي مسدود کردن پولهاي ايراني به دست اعراب اقتصادي

دومينوي مسدود کردن پولهاي ايراني به دست اعراب

  بزرگنمايي:

چه خبر - کشورهاي عربي، فشارهاي زيادي را به ايرانيان براي مراودات بانکي وارد مي‌آورند

تحريم‌هاي بانکي اگرچه يکي از سيبل‌هاي اصلي کشورهاي غربي براي تحت فشار قرار دادن ايران و مراوداتش با جامعه جهاني بود، اما به سرعت در صدر شرايطي قرار گرفت که مذاکره‌کنندگان ايراني براي به ثمر رساندن برجام، به آن تکيه داشتند و آن را از محورهاي معامله خود با غرب معرفي مي‌کردند. آن روزها بسياري از مردان تيم اقتصادي دولت، از شرايط سهلي سخن مي‌گفتند که قرار بود بر نظام بانکي ايران و به طور قطع، اقتصاد بانک محور کشور حاکم شود.

تبليغات در رابطه با گشايش‌هاي بانکي با نظام مالي دنيا، ارتباطات با بانکهاي بزرگ اروپايي، گشايش سهل‌الوصول ال سي و بازگشت دوباره سوئيفت، آنقدر زياد بود که همه فکر مي‌کردند که همه چيز در نظام بانکي ايران، به شرايط ايده‌آل خواهد رسيد و ديگر بساط همه حواله‌ها و صرافي‌ها برچيده خواهد شد. البته بانک مرکزي هم مدعي بود که نظام بانکي گشايش‌هاي زيادي را تجربه خواهد کرد و ديگر ردپايي از حواله‌ها و مراودات بانکي پشت پرده و حتي جابجايي دلار با پالت‌هاي نقدي هم برچيده خواهد شد و حسابهاي بلوکه شده ايراني‌ها، به زودي زود آزاد خواهد شد و ديگر بلوکه نمي‌ماند.

فرجام تلخ برجام بانکي

همه اين وعده ها به مطالبات فعالان اقتصادي تبديل شد؛ مطالباتي که هنوز محقق نشده و فعالان اقتصادي بر اين باورند که هنوز، قفل‌ تحريم بر پاي مراودات بانکي ايران بسته مانده است و گشايش جدي در مراودات بانکي ايران حاصل نشده است. آنها اکنون ديگر از دولت يازدهم براي تسهيل مراودات بانکي و ارتباط کارگزاري با بسياري از بانکهاي دنيا نااميد شده‌اند و به اين دل بسته‌اند که شايد در دولت دوازدهم، اين گشايش‌ها اتفاق بيافتد.

واقعيت اين است که برجام کار بزرگي بود و توانست بخشي از مشکلات اقتصادي ايران را حل کند، اما برخي مشکلات نيز همچنان باقي است و در زمينه مراودات بانکي، گشايش هاي مورد انتظار، آنگونه که بايد و شايد، انجام نشده است.

تحريم‌هاي جديد بانکي عليه ايران توسط کشورهاي منطقه

حال خبر رسيده که حساب‌ بانکي ايراني‌ها در کشورهايي همچون ترکيه، عمان، امارات متحده عربي به خصوص دوبي و ابوظبي يکي پس از ديگري در حال مسدود شدن است و اين اتفاقات جديدي است که برگي ديگر از تحريم‌هاي بانکي ايران را در حال رقم زدن دارد.

فعالان اقتصادي مي‌گويند در چند هفته گذشته و به خصوص بعد از سفر دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور حاشيه‌ساز ايالات متحده آمريکا به عربستان سعودي، اين موضوع تشديد شده و اکنون کشورهاي عربي، فشارهاي زيادي را به ايرانيان براي مراودات بانکي وارد مي‌آورند. آنها حسابهاي بانکي ايراني‌ها را بدون اطلاع مسدود مي‌کنند و حتي راه را براي انجام عمليات بانکي به ميزان بيشتري از نياز روزانه يک خانواده دشوار کرده‌اند.

حساب بانکي ايراني‌ها در دوبي، ابوظبي و امارات مسدود شد

يکي از فعالان اقتصادي که مي‌خواهد نامش ذکر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر مي‌گويد: واقعيت اين است که بعد از برجام، تغيير زيادي در روند باز کردن حسابهاي مسدود ايراني‌ها يا حتي گشايش حسابهاي بانکي جديد اتفاق نيفتاده که بتوان گفت اکنون اين حسابها در حال مسدود شدن است؛ حسابهايي که در دوران تحريم باز بوده، که همچنان کار مي‌کرده و فعال بوده است؛ ولي حسابهايي که بسته بودند، هيچگاه بعد از برجام فعال نشد.

وي تصريح کرد: اما اگر بخواهيم بعد از برجام، شرايط را بررسي کرده و بگوييم تغييري به سمت بدتر شدن شرايط ايجاد شده است يا خير، بايد گفت که اين تغييرات منفي در کشورهاي عربي رخ داده است و حتي امارات متحده عربي هم از اين تغييرات منفي مستثني نبوده است؛ به خصوص اکنون در دوبي و ابوظبي؛ اوضاع روابط بانکي بدتر شده است.

حواله يکهزار و دو هزار يورويي هم ديگر امکان پذير نيست!

يکي ديگر از فعالان باسابقه اقتصادي در اين رابطه به خبرنگار مهر مي‌گويد: به خصوص از بعد اختلاف نظرهايي که اخيرا عربستان سعودي با ايران پيدا کرده، کار مراودات بانکي به مراتب سخت تر از زمان تحريم شده است و حسابهاي بانکي ايراني‌ها، به صورت مرتب يا چک مي‌شود يا در بسياري از موارد مسدود مي‌گردد؛ در برخي موارد هم اصولا حسابي براي ايراني‌ها و افراد داراي مليت ايراني، باز نمي‌کنند.

وي که مي‌خواهد نامش در گزارش ذکر نشود، تصريح مي‌کند: اکنون دوبي و ابوظبي، در يک اقدام غيرمنتظره حتي حواله هاي کوچک به ميزان يکهزار تا دو هزار يورو براي کشورهاي خارجي را هم که در حد هزينه‌هاي خانوادگي است، حاضر نيستند انجام دهند؛ جالب اينجا است که وقتي فردي حتي آي دي کشوري مثل امارات را هم دارد؛ ولي مليتش ايراني است، بانکها حاضر نمي‌شوند پول‌هاي کوچک را هم حواله کنند؛ در واقع اکنون شرايط سخت‌تر از زمان تحريم شده است.

اين فعال اقتصادي مي‌افزايد: يکي از موارد مرتبط با اجراي برجام اين بود که بايد به نوعي مشکلات بانکي حل شود؛ اما اکنون عملا روابط بانکي با قبل برجام خيلي متفاوت نشده؛ البته درست است وقتي ما صحبت مي کنيم که برخي بانکها باز شده‌اند و برخي کارها بعد از برجام، انجام مي‌شود؛ ولي اين کار به صورت روتين و ساده نيست و به خصوص در مورد افراد حقيقي، امکان گشايش حساب در کشورهاي ديگر وجود نداشته و حتي عددهاي کوچک را هم حواله نمي‌کنند اينها مشکلاتي است که کماکان پابرجا است و لازم است تا دولت دوازدهم، زمينه را براي رفع آنها فراهم کند.

پول ايراني‌ها در ترکيه و عمان بلوکه شد

اکنون حسابهاي ايراني‌ها در ترکيه و عمان مسدود مي‌شود و هيچ راه گريزي هم از آن وجود ندارد. اين اتفاق دو سه هفته‌اي هست که آغاز شده و دومينووار به ساير کشورهاي عربي در حال سرايت است.

وي مي‌افزايد: متاسفانه مسدود کردن حسابهاي ايراني‌ها در برخي کشورهاي غيراروپايي و به خصوص کشورهاي عربي، چند روزي است رونق بيشتري گرفته؛ در حاليکه مدتي بود که اين نوع حرکات در قبال ايراني‌ها متوقف شده بود؛ اما اکنون به بهانه و به دليل از ترس اينکه تحريم ها دوباره شدت بگيرد و سنا تصميمات جديدي را اتخاذ کند، بانکها در لاک احتياط فرو رفته اند.

اين فعال اقتصادي مي‌گويد: چنين حرکاتي سياسي است و از دامنه تصميمات اقتصادي خارج است، بنابراين دستگاه ديپلماسي ايران بايد فشارهاي سياسي به اين کشورها وارد بياورد که منجر به تجديدنظر در اين رفتار شود.

وي مي افزايد: ترکيه هنوز هم با ايران ده ها ميليارد دلار مبادله بانکي دارد و آنها به ايران ميلياردها دلار کالا صادر مي‌کنند اما با اين وجود، حسابهاي تجار غيرمقيم ايراني را مي بندند؛ البته اين رفتار از سوي اروپايي‌ها مشاهده نشده و کشورهاي عربي و ترکيه اين راه را در پيش گرفته اند؛ اين در حالي است که در انگليس، آمريکا و اروپا و مخصوصا آلمان و سوئيس، در زمان تحريم‌ها اين کار صورت گرفت؛ ولي بعد از اينکه تحريم‌ها لغو شد، فضا به حالت عادي برگشت؛ اما اکنون در کشورهاي منطقه دوباره اين رفتارها عليه ايراني‌ها مد شده است.

اين فعال اقتصادي مي‌گويد: هنوز چنين مواردي از سوي کشورهاي اروپايي ديده نشده که حسابهاي ايراني ها را پس از برجام مسدود کنند.



منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي