آخرین اخبار

باور هاي غلط در مورد شکلات و کاکائو تغذيه

باور هاي غلط در مورد شکلات و کاکائو

  بزرگنمايي:

چه خبر - در مورد کاکائو و شکلات بيشتر بدانيد

اين باور وجود دارد که اقوامي چون «ماياها» و «آزتک‌ها» در مراسم مهمي همچون تولد، ازدواج و مرگ از دانه هاي کاکائو استفاده مي کردند. در قرن 17 ميلادي و در ميان روشنفکران اروپايي نوشيدن شکلات به صورت مايع رواج يافت. آنها تصور مي کردند که شکلات داراي مواد مغذي و دارويي است و به افزايش قواي جنسي نيز کمک مي کند.

علاقه به اين ماده خوراکي هرگز کاهش پيدا نکرد و تنها در ايالات متحده آمريکا به صنعتي 11 ميليارد دلاري بدل گرديد و هر آمريکايي در ماه و به طور متوسط حداقل حدود 250 گرم شکلات مصرف مي کند.

در سال هاي اخير نيز به مصارف پزشکي جديد کاکائو پي برده شد و دانشمندان دريافتند که اين ماده خطر حملات قلبي و سکته را نيز کاهش مي دهد. مطالعه اخير محققان دانمارکي، نيز نشان مي دهد، خوردن اندکي شکلات در طول يک يا دو هفته، ابتلا به «فيبريلاسيون دهليزي» که سبب ريتم غيرطبيعي قلب مي شود را با کاهش همراه مي سازد. با اين حال در کنار مزاياي شکلات باورهاي نادرستي نيز وجود دارد. به عنوان مثال تصور مي شود که شکلات به ايجاد آکنه بر روي پوست انجاميده و سبب افزايش وزن و کلسترول خون نيز مي شود.

اکنون اين سئوال پيش مي آيد که با توجه به مزايا و مضرات احتمالي کاکائو، آيا بايد به مصرف آن ادامه داد يا از خوردن آن پرهيز کرد؟ آنچه در ادامه خواهيد خواند، باورهاي رايج نادرستي هستند که در مورد اين ماده وجود دارد. آنها را مرور کرده و به بررسي آخرين پژوهش هاي انجام شده در هر مورد خواهيم پرداخت.

باورهاي کاملا غلط در مورد شکلات ( کاکائو )1- کلسترول بد خون را افزايش مي دهد

شکلات محتوي مقادير فراواني اسيدهاي چرب اشباع شده است که بيشتر آن از طريق «اسيد استريک» بدست مي آيد. اين ماده همانند ساير اسيدهاي چرب اشباع شده عمل نمي کند. به همين دليل نيز بر خلاف تصور رايج عموم، شکلات سبب افزايش کلسترول بد خون نخواهد شد و در برخي از افراد کلسترول بد خون شان را نيز با کاهش همراه خواهد ساخت.

2- مقادير فراواني کافئين دارد

بر خلاف تصور عموم، در شکلات مقادير فراواني کافئين وجود ندارد. به عنوان مثال يک تکه شکلات «هرشيز» تنها حاوي 9 ميلي گرم کافئين و شکلات تلخ و مخصوص اين کمپاني 31 ميلي گرم کافئين دارد. اين در حالي است که ميزان کافئين موجود در يک قهوه استارباکس در حدود 320 ميلي گرم است. بله تصور رايج مردم صحيح و شکلات تلخ حاوي مقادير بيشتري کافئين است اما اين مقدار بسيار کمتر از تصور رايج عموم مردم است.

3- شکر موجود در شکلات به بيش فعالي مي انجامد

مصرف بيش از اندازه شکر به بيش فعالي در کودکان مي انجامد اما مطالعات و پژوهش هاي دانشمندان نشان داده که وجود اندکي شکر در رژيم غذايي کودکان لازم است.

4- افراد مبتلا به ديابت بايد از خوردن شکلات پرهيز کنند

لزومي ندارد که افراد مبتلا به ديابت به طور کامل مصرف شکلات را کنار بگذارند. بسياري از پايين بودن «شاخص قند خون» در شکلات متعجب مي شوند. مطالعات و پژوهش هاي اخير دانشمندان نشان مي دهد که شکلات تلخ حساسيت به انسولين در افراد نرمال و کساني که فشار خون بالايي دارند را افزايش داده و در مبتلايان به ديابت نيز به تقويت عملکرد نادرست اندوتليال عروقي مي انجامد. با تمام اينها حتما با پزشک معالج خود مورد مصرف شکلات مشورت کنيد.

5- سبب ايجاد حفره و تخريب دندان ها مي شود

پژوهش هاي انجام پذيرفته اخير نشان داده که آسيبي که شکلات به دندان مي رساند کمتر از شکري است که بر روي ميز گذاشته و به خوراکي ها و نوشيدني ها افزوده مي شود. برخي ديگر از مطالعات نيز عدم ارتباط ميان ايجاد حفره هاي دنداني با شکلات را نشان مي دهند.

مطالعه ديگري که در دانشگاه اوساکاي ژاپن و بر روي دانه هاي کاکائو انجام شد نشان داده که اين ماده در خنثي کردن باکتري هاي دندان و تخريب آنها موثر است.

6- سبب افزايش وزن مي شود

البته مصرف بيش از اندازه آن به افزايش وزن مي انجامد، اما مطالعات مرکز ملي سلامت آمريکا نشان داده که مصرف اندکي از آن و پنج بار در هفته به کاهش وزن مي انجامد.

7- خوردن مواد قندي و شکلات به ميزان استرس افراد مي افزايد

پژوهش هاي دانشمندان نشان داده کساني که به مدت دو هفته و روزانه حدود 28 گرم شکلات مصرف مي کنند، ميزان ترشح هورمون استرس در آنها با کاهش همراه خواهد بود.

8- شکلات هيچ ماده مغذي ندارد

بر خلاف اين باور نادرست، ميزان آنتي اکسيدان موجود در شکلات، به اندازه نوشيدن چند فنجان چاي سبز يا انواع بري است. به علاوه در شکلات مواد معدني و فيبر نيز وجود دارد.

9- شکلات خوب و مفيد بايد حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد

بر خلاف اين تصور، مطالعه 18 هفته اي محققان نشان داده، افرادي که طي اين مدت، شکلات هايي که تنها 50 درصد کاکائو داشتند را به رژيم غذايي خود اضافه کرده بودند، ميزان «سيستوليک» و «دياستوليک» فشار خون آنها با کاهش قابل توجهي همراه بود. پژوهش ديگري نيز نتايج خوبي از مصرف شکلات 60 درصد بدست آورد.

10- سبب کاهش ميل جنسي مي شود

شايد بتوان گفت «آزتک‌ها» نخستين اقوامي بودند که به رابطه ميان ميل جنسي و مصرف کاکائو پي بردند. به همين دليل نيز، Montezuma، پنجمين فرمانرواي اين قوم، مقادير فرواني از آن را مصرف مي کرد. مطالعات فراوان انجام شده، نتايج قطعي و حتمي را در اين زمينه نشان نمي دهد. با اين حال شکلات به کاهش ميزان استرس انجاميده و احتمال دارد که به افزايش قواي جنسي نيز کمک کند.

11- به آکنه هاي پوستي مي انجامد

اگرچه بسياري از افراد بر اين باورند که شکلات به ايجاد آکنه هاي پوستي مي انجامد، بسياري از مطالعات که از دهه هفتاد ميلادي آغاز و در اين زمينه انجام پذيرفته، چنين نتيجه اي را به اثبات نمي رساند. انجمن پزشکي آمريکا، نقش تغذيه بر ايجاد آکنه را موثر مي داند اما حتي مصرف فراوان شکلات از ديدگاه پزشکي به ايجاد آکنه نمي انجامد.

با توجه به آنچه برشمرده شد، بهترين روايتي که مي توان در مورد شکلات نقل کرد، اين است که حتما شکلات ميل کنيد اما حد و اندازه مصرف آن را نيز در نظر داشته باشيد.

يک تکه شکلات 85 گرمي حاوي 420 کالري و 26 گرم چربي است که معادل يک ساندويچ همبرگر بزرگ است. بايد در هنگام مصرف شکلات، همواره اين موضوع را در نظر داشته باشيد.



منبع: rooziato.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها