بزرگنمايي:
چه خبر - احتمال مرگ و جراحت در تصادف با چه سايز خودروهايي بيشتر است؟
بر اساس آمار خسارات جاني در تصادفات خودرويي آمريکا، با کوچک شدن سايز بدنه، احتمال آسيب فيزيکي و مرگ سرنشينان افزايش پيدا ميکند.
بنياد بيمه و امنيت بزرگراههاي آمريکا، خودروهاي دخيل در تصادفات سال 2014 اين کشور را مورد بررسي قرار داده است. بر طبق اين تحقيق، خودروهاي کلاس کامپکت بيشترين آمار مرگ سرنشينان را به همراه داشتهاند و در سمت مقابل، مدلهاي کلاس لوکس کمترين ميزان جراحات منجر به فوت را نشان ميدهند.
در ميان خودروهاي کامپکت، مينيهاي چهاردر با آمار 87 کشته در يک ميليون، مرگآورترين خودروهاي آمريکا بودهاند. بالاترين ميزان امنيت جاني هم به شاسيبلندهاي فولسايز و لوکس اختصاص داشته که 6 کشته در ميليون بوده است. در مجموع، احتمال مرگ هر شهروند آمريکايي در خودرو، 30 نفر به يک ميليون گزارش شده است.
مرگآورترين خودروي آمريکا در سال 2014، مدل اکسنت از هيونداي بوده که از هر 1 ميليون دستگاه، 104 سرنشين خود را از دست داده است. مدل ريو از کيا با آمار 102 کشته در ميليون، رتبهي دوم ليست را در اختيار دارد و مدل GT86 از تويوتا، شاخص 101 را به دست آورده است. ديگر خودروهاي کشندهي بازار آمريکا عباتند از: شورولت اسپارک (جانشين مدل ماتيز)، نيسان ورسا، فورد فيستا، کيا سول، دوج چلنجر، نيسان تايتان، نيسان سنترا، فورد فوکوس، کرايسلر 200 و هيونداي جنسيس.
جالب است بدانيد که خودروهايي با تيراژ بالا در آمريکا وجود دارند که حتي يک کشته در سال 2014 نداشتند. اين مدلها، مثل آئودي Q7، جيپ چروکي، مزدا CX-9، مرسدس بنز کلاس M، فولکسواگن تيگوان، فورد اکسپلورر، لکسوس RX و وانت تويوتا تاکوما، عموما در کلاس کراساوور و شاسيبلند هستند. در ميان سواريها، مثل سالهاي گذشته، خودروهاي بيامو سري 5 و مرسدس کلاس E، همراه با لکسوس CT-200h، کمترين ميزان فوت سرنشينان را داشتهاند.
ديگر نکته مهم در آمارهاي ارائهشده توسط بنياد بيمه و امنيت بزرگراههاي آمريکا (IIHS)، تمرکز بر خودروهاي مدل 2012 به بعد است. از سويي ديگر، خودروهايي که مدل قبل از 2011 ساخته شدهاند، اما فناوري ايمني و طرح بدنهي آنها تا سال 2014 تغيير نکرده است نيز در اين تحقيق لحاظ شدهاند. علاوه بر اين، تمامي مدلهايي که در اين فهرست حضور دارند، آمار فروش بيش از 100 هزار دستگاه در سال را به همراه داشتهاند.
بنياد بيمه و امنيت بزرگراههاي آمريکا اعلام کرده است که نمودار مرگ و جراحات در تصادفات اين کشور، در حال افزايش است و در سال 2015، حدود 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بيشتر شده است. اين نهاد پيشبيني ميکند که آمار فوت در تصادفات آمريکا روند افزايشي خود را حفظ کند؛ اما با رشد فناوريهاي ايمني و امکانات جادهها در سال جديد، با شيب ملايمتري در مقايسه با سالهاي قبل کاهش داشته باشد.
در پايان اين مطلب، نبايد فراموش کرد که افراد استفادهکننده از خودروهاي مختلف، در آمار تصادفات آنها شريک هستند. به عنوان مثال، سرنشينان هيونداي اکسنت عموما قشر جوان و دانشجويان هستند که نهتنها تجربهي رانندگي کمي به همراه دارند؛ به دلايل اقتصادي، حداقل آپشنهاي ايمني را خريداري ميکنند. اين موضوع، استفادهکنندگان از دوج چلنجر و تويوتا GT86 را نيز شامل ميشود؛ چراکه اين افراد عموما به رانندگي اسپرت با سرعت بالا علاقهمند هستند. با اين اوصاف، ميتوان رانندگان خودروهاي لوکس و شاسيبلند را افرادي ميانسال با سبک رانندگي آرام و محتاط در نظر گرفت که همراه با فناوري بالا و آپشنهاي ارزشمند ايمني در مدلهاي اين کلاس، کمترين آمار مرگ را ارائه ميکنند.
منبع: zoomit.ir