آخرین اخبار

کدام روي آمريکا را باور کنيم؟ قرارداد با عربستان و تبريک به ايران جهان

کدام روي آمريکا را باور کنيم؟ قرارداد با عربستان و تبريک به ايران

  بزرگنمايي:

چه خبر - رفتار عجيب و دوگانه ترامپ

استانداردهاي دوگانه در سياست‌هاي امريکا بيش از هر زماني در حال خودنمايي است. از يک سو دونالد ترامپ طي سفر دو روزه‌اش به عربستان، مهم‌ترين قرارداد تسليحاتي امريکا و عربستان به ارزش 110 ميليارد دلار را به امضا رساند و از سوي ديگر وزير خارجه امريکا در بيانيه‌اي که به مناسبت پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران صادر کرد،به ايران درباره پرتاب موشک و آزمايش‌هاي موشکي هشدار داد.

اين در حالي است که عربستان کشوري است که به شهادت مجامع حقوق بشري در يمن دست به جنايات فجيعي عليه مردم اين کشور زده و در مقابل ايران نه تنها کارنامه‌اي سفيد در چنين تهاجم‌هايي در سطح جهان دارد، بلکه تلاش‌ها و آزمايش‌هاي نظامي‌اش در جهت دفاع از خود است نه حمله به ديگران.

دونالد ترامپ که کمتر از يک سال پيش عربستان را کشوري توصيف کرده بود که گاوي شيرده است که بايد شير آن را دوشيد، اين هفته در سفر دو روزه خود به رياض قراردادهاي چندين ميليارد دلاري با سران عربستان امضا کرد که مهم‌ترين آنها قراردادي بود که به موجب آن امريکا به عربستان 110 ميليارد دلار تسليحات شامل تانک، سامانه موشکي تاد و جنگنده‌هاي مختلف مي‌فروشد. ترامپ در حالي اين قرارداد را امضا کرد که اندکي پيش از آن رکس تيلرسون، وزير امور خارجه امريکا با طرح ادعاهاي واهي و خصمانه واشنگتن عليه کشورمان به انتخاب مجدد حسن روحاني واکنش نشان داد و در بيانيه‌اي با تکرار اين ادعا که ايران از تروريسم در منطقه حمايت مي‌کند، آورد: آنچه ما اميدواريم اين است که روحاني اکنون يک دوره جديد دارد و بايد از آن براي برچيدن شبکه تروريسم ايران و پايان دادن به تأمين مالي شبکه‌هاي تروريستي استفاده کند. وي در ادامه ادعاهاي خصمانه خود ابراز اميدواري کرد که رئيس جمهوري روحاني آزمايش‌هاي موشکي بالستيک در ايران را متوقف کند. اين در حالي است که حقايق نشان مي‌دهد حاميان اصلي تروريسم در خاورميانه و جهان، امريکا، غرب و متحدان منطقه‌اي آنها هستند.

ساير قراردادهاي امريکا و عربستان

در نخستين روز حضور ترامپ در عربستان، علاوه بر امضاي توافق تسليحاتي 110 ميليارد دلاري بين واشنگتن – رياض، توافق‌هاي اقتصادي متعددي نيز امضا شد که برخي رسانه‌ها از جمله سايت شبکه خبري الجزيره ارزش آنها را 350 ميليارد دلار و برخي رسانه‌هاي ديگر مانند اسکاي نيوز عربي ارزش آنها را 500 ميليارد دلار اعلام کرده‌اند. عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان نيز در يک کنفرانس مطبوعاتي ضمن تاريخي خواندن سفر ترامپ به رياض، توافق‌هاي امضا شده ميان دو کشور در جريان اين سفر را بي‌سابقه اعلام کرد.دولت ترامپ همچنين به عربستان وعده داده است، خط مونتاژ برخي توليدات دفاعي خود را به عربستان منتقل کند که از جمله آنها غول‌هاي تسليحاتي امريکا يعني لاکهيد مارتين، جنرال دايناميک، رايتون و جنرال الکتريک است.

امريکا طبق اين توافق بايد خط مونتاژ بالگردهاي نظامي بلک هاوک را به عربستان منتقل کند. تحقيقات، برنامه‌ريزي و ساخت 50 درصد از نيازهاي ارتش عربستان به انواع خودروهاي زرهي شامل تانک و خودروهاي سبک و سنگين نيز به امريکايي‌ها واگذار شد که خط توليد اين محصولات بايد در داخل عربستان ايجاد شود.سعودي‌ها نيز قرار است دست‌کم 45 ميليارد دلار در بازارهاي امريکا سرمايه‌گذاري کنند.

رقص شمشير و سخنراني براي اسلام

همان اندازه که رقص شمشير، به ظاهر امريکايي، اتو کشيده، کت و شلوار پوشيده و کراوات زده دونالد ترامپ، رئيس جمهوري 70 ساله امريکا نيامد و او را در ميان دشداشه پوش‌هاي سعودي شمشير به دست و ملک سلمان، پادشاه سعودي به وصله‌اي ناجور و سوژه‌اي طنز براي عکاسان جهان تبديل کرد، صحبت کردن از اسلام در جمع رهبران بيش از 50 کشور مسلمان هم در قد و قواره‌هاي رئيس جمهوري که در طول رقابت‌هاي انتخاباتي‌اش مدام عليه مسلمانان شعار مي‌داد و در ماه اول ورود به کاخ سفيد نيز فرمان ممنوعيت ورود مسلمانان به خاک امريکا را صادر کرد، نبود.ظهر ديروز يکشنبه ترامپ در دومين و آخرين روز اقامتش در رياض در مراسم ناهاري که مقام‌هاي سعودي ترتيب داده و رهبران 56 کشور مسلمان را نيز به آن دعوت کرده بودند، درباره اسلام سخنراني و با محکوم کردن افراط‌ گرايي ابراز اميدواري کرد، «چهره صلح‌آميز اسلام» در جهان بروز و ظهور کند. گذشته از سابقه اظهارات ضد اسلامي ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي و پس از ورود به کاخ سفيد، سخنراني روز گذشته رئيس جمهوري امريکا از دو جهت حائز اهميت بود.

نخست آنکه نشان دهنده تغيير مواضع و ملايم شدن ادبيات او در قبال مسلمانان بود و هم امريکايي‌ها و هم جامعه بين‌الملل بار ديگر دريافتند ترامپ دوران رقابت‌هاي انتخاباتي با ترامپ رئيس جمهوري تفاوت‌هاي بسيار زيادي دارد زيرا کسي که براي تهييج احساسات ملي امريکايي‌ها مي‌گفت «مسلمانان از امريکايي ها» متنفرند، نه تنها نخستين مقصد سفر خارجي خود را يک کشور مسلمان انتخاب کرد بلکه در عربستان در جمع سعودي‌ها رقص شمشير انجام مي‌دهد.

نکته حائز اهميت دوم درباره سخنراني ترامپ در جمع رهبران کشورهاي اسلامي اين بود که او با الگوگيري از جورج بوش و باراک اوباما، رؤساي جمهوري سابق که در سال‌هاي گذشته درباره اسلام سخنراني کرده بودند، اين اقدام را انجام داد و اميدوار بود با اين کار از جهان اسلام که پس از فرمان‌هاي مهاجرتي جنجال برانگيزش به خشم آمده بودند، دلجويي کند.

واکنش جبهه مقاومت يمن و لبنان

اين توافق‌ها در حالي است که مردم کشور يمن که حدود دو سال و دو ماه است هدف تجاوز هوايي عربستان و متحدان عربي‌اش قرار گرفته‌اند و عزيزان خود را از دست داده و آواره و بي‌خانمان شده‌اند، در روزهاي شنبه و يکشنبه در اعتراض به سفر ترامپ به عربستان به خيابان‌ها آمدند. آنها از منفعل بودن جامعه بين‌الملل در قبال جنايت‌هايي که در يمن رخ مي‌دهد خشمگين هستند و توافق تسليحاتي امريکا با عربستان را محکوم مي‌کنند؛ توافقي که حاصلش ريختن بمب‌هاي بيشتر بر سر مردم بيگناه، فقير، گرسنه و بي‌خانمان يمن است. عبدالملک حوثي، رهبر انصارالله يمن ديروز يکشنبه در پيامي به شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات گفت، سفر ترامپ به عربستان و آنچه که اجلاس «سران اسلامي – امريکايي» خوانده مي‌شود، در جهت خدمت به برنامه‌هاي امريکا و اسرائيل در راستاي نابودي کشورهاي عربي بعد از تضعيف و تقسيم آنهاست.

او در اين پيام افزود: آنچه ترامپ و حاضران در نشست رياض دنبال مي‌کنند در دو نقطه تجلي مي‌يابد؛ اول حمايت از اسرائيل و تحميل آن و نابودي مسأله فلسطين و مسائل جهان عرب و تسليم فلسطين به اسرائيل و امريکا، دوم در تقسيم و تجزيه کشورهاي عربي و اسلامي تحت عناوين نژادي و طايفه‌اي به دولت‌هاي کوچک با هدف برداشتن خطر از سر اسرائيل. نقش عربستان و امارات نيز تأمين مالي اين توطئه‌هاست.سيد هاشم صفي‌الدين، رئيس شوراي اجرايي حزب‌الله لبنان نيز که همزمان با سفر ترامپ به عربستان نامش در فهرست سياه امريکا و عربستان قرار گرفت، در واکنش به حضور ترامپ در رياض گفت: محور مقاومت، ترسي از نشست عربي، اسلامي و امريکايي ندارد. اين نشست‌ها پايان خواهد يافت و اين تنها محور مقاومت است که باقي خواهد ماند.

منبع: روزنامه ايران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد