آخرین اخبار

روحاني در نشست خبري : مردم به «فريبکاران» نه گفتند/ براي آرامش کردم خيلي حرف ها را نميزنم ! سياسي

روحاني در نشست خبري : مردم به «فريبکاران» نه گفتند/ براي آرامش کردم خيلي حرف ها را نميزنم !

  بزرگنمايي:

چه خبر - نشست خبري حسن روحاني، رئيس جمهور منتخب مردم ايران با رسانه‌هاي داخلي و خارجي

نخستين نشست خبري رئيس دولت دوازدهم که در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران (سالن اجلاس سران) در حال برگزاري است، به طور مستقيم از شبکه خبر سيما و برخي شبکه‌هاي بين المللي پخش مي‌شود.

حسن روحاني که رياست جمهوريش در دور دوم با کسب بيش از 57 درصد مجموع آرا تداوم يافته است، در اين نشست، ضمن طرح مهمترين مسايل کشور، بويژه پس از ‏حضور ملت ايران در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا، مواضع ‏جمهوري اسلامي ايران را ‏درباره مسائل منطقه‌اي وبين‌المللي تشريح و تبيين مي‌کند و به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

در اين نشست محمدباقر نوبخت، حسينعلي اميري، شهيندخت ملاوردي، زهرا احمدي‌پور رئيس سازمان گردشگري، رضا صالحي اميري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدمحمود علوي وزير اطلاعات، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، محمد شريعتمداري، حسين دهقان و جمعي ديگر از اعضاي دولت حضور دارند.

آغاز نشست خبري روحاني با آياتي از سوره فتح.

گزيده سخنان روحاني به شرح زير است:

بايد صادقانه با تروريست مبارزه کرد

وي همچنين درباره نشست اخير ترامپ با برخي کشورهاي عربي و متهم کردن ايران به حمايت از تروريست در اين نشست ، اظهار داشت: اجتماع در عربستان به نظر من اجتماعي نمايشي بود و ارزش سياسي نخواهد داشت. عربستان قبلا هم از اين اجتماعات درست کرده بود. مبارزه با تروريست با پول ملتي را به ابرقدرتي دادن و با تشکيل يک جلسه حل نمي‌شود.

رئيس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: کسي که توانسته در مقابل تروريست بايستد،‌ ملت عراق، ملت سوريه و ملت لبنان بوده و ملت ايران نيز از طريق ديپلمات‌ها و مستشاران نظامي‌اش به اين دو ملت بزرگ و ساير ملل کمک کرده و کمک خواهد کرد.

وي تصريح کرد: چه کسي کمک کرده که امروز داعش در شهرهاي بزرگ عراق مستقر نباشد جز ملت عراق؟ چه کسي کمک کرده داعش در دمشق نباشد جز ملت سوريه ؟ البته ايران کنار آن‌ها بوده و خواهد بود. چه کسي مي‌تواند در منطقه ادعا کند بدون ايران ثبات منطقه حفظ شده و امنيت کامل مستقر مي‌شود؟ چه کساني با تروريسم جنگيدند؟ ايران ، عراق، سوريه ، حزب الله در کنار آن‌ها روسيه.

وي خاطر نشان کرد: چه کساني از تروريست حمايت کردند و به آن‌ها پول دادند؟ پس نمي‌توانند ادعاي مبارزه با تروريسم داشته باشند. در عين حال فکر نمي‌کنم مردم آمريکا حاضر باشند با خوني که در يازده سپتامبر دادند ، با ميلياردها دلاري که از خريد اسلحه است معامله کنند و در برابر تروريست‌هاي منطقه سر فرود بياورند. البته دولت آمريکا هيچ وقت با تروريست مبارزه نکرده اما مردم آمريکا حتما با تروريست‌ها مخالف‌اند و مي‌خواهند تروريست در جهان نباشد.

روحاني تاکيد کرد: با اتهام زدن کاري حل نمي شود و بايد صادقانه با تروريست مبارزه کرد.

همه تلاشم اين است که به وعده‌هايم عمل کنم

رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌که وي وعده‌هايي را که در طول انتخابات به مردم داده بود چه زماني عملکردش در اين زمينه را به آنان گزارش خواهد کرد و اين‌که تا چه اندازه در عملي کردن اين وعده‌ها جدي است، اظهار داشت: من در انتخابات وعده‌هايي دادم و گفتم همه تلاشم اين است که به وعده‌هايم عمل کنم. در دولت يازدهم هم وعده‌هاي زيادي دادم و تا حد زيادي در اجراي آنان موفق بودم. در آن دوره با کاهش قيمت نفت هم مواجه شديم اما مردم کمک کردند و گام هايي برداشتيم.

وي افزود: ما در صادرات غيرنفتي حتما برنامه‌ريزي و تلاش خواهيم کرد و مي‌کوشيم سالانه 25 درصد صادرات غير نفتي مان را افزايش دهيم و آن را به ميزان دو برابر حد فعلي برسانيم. ما تلاش‌مان بر اين است و در همين زمينه هم هدف‌گذاري کرده‌ايم و معتقديم که با شرايط فعلي اين کار شدني است.

وي با بيان اين‌که «ايجاد سالانه 950 هزار شغل را در برنامه دولت دوازدهم داريم»،‌ ادامه داد: ايجاد اين ميزان شغل عددي است که در برنامه 5 ساله که توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شده است بر آن تاکيد شده،‌ اما با شرط و شروط‌هايي از جمله اين‌که بايد سرمايه‌گذاري‌هايي انجام شود و نيز گفته شده که لازم است 770 هزار ميليارد تومان پول براي اين ميزان ايجاد شغل هزينه شود که از اين ميان 65 هزار ميليارد تومان بايد از طريق سرمايه گذاري خارجي جذب شود.

رئيس دولت دوازدهم تاکيد کرد: ما تلاش‌مان اين است که سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و داخلي را جذب کنيم و البته هر کاري که دولت انجام دهد با کمک و حضور مردم امکان پذير خواهد بود. ما براي کساني که در فشار اقتصادي هستند تلاش مي‌کنيم که مستمري‌شان را به سه برابر افزايش دهيم. ما اين کار شروع کرده‌ايم و تلاش‌مان اين است که فقر مطلق را در سال 1400 از بين ببريم.

وي با بيان اين‌که «ما براي برنامه هاي‌مان بر مبناي اصول کارشناسي و کتابي که تحت عنوان برنامه دولت دوازدهم تدوين کرده‌ايم عمل خواهيم کرد»، اظهار داشت: ما براي اجراي وعده هاي‌مان تمام تلاش‌مان را بکار مي‌بريم و از مردم هم کمک مي‌خواهيم. از همه رقبايم در انتخابات کمک مي‌خواهم. از تمام احزاب و جناح‌ها کمک مي‌خواهم. از رقبايم تشکر مي‌کنم و از کساني که مخالف دولت‌مان بودند و هستند کمک مي‌خواهيم؛ چراکه ما براي کشورمان کار مي‌کنيم و همان‌طور که رهبري گفت که براي کشورتان به پاي صندوق هاي راي بياييد حتي اگر نظام را قبول نداريد، ما هم مي‌گوييم کساني که دولت را قبول ندارند براي کشورشان به صحنه بيايند و کمک کنند.

منتظريم دولت آمريکا به استقرار برسد

رئيس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوال رسانه آسوشيتدپرس مبني بر چگونگي رابطه ايران با آمريکا در دور دوم رياست‌جمهوري وي ، اظهار کرد: ايران و آمريکا طي 39 سال گذشته مسير پر پيچ و خمي را با هم طي کردند. آمريکايي‌ها همواره از انواع شيوه‌ها عليه ايران استفاده کرده و شکست خوردند. از طبس تا مداخلات در جنگ هشت ساله و فشار به ملت ايران از طريق تحريم.

وي افزود: شايد يک جا موفقيتي داشتند و آن هم زماني بود که در مقابل ملت ايران سر فرود آوردند و پاي ميز مذاکره با نمايندگان ايران با احترام حرف زدند. آن‌جا به نتيجه برد – برد رسيديم. آمريکا اگر باز همين رفتار را داشته باشد باز هم شکست خواهد خورد.

وي با اشاره به استقرار دولت جديد آمريکا خاطر نشان کرد: ما منتظر يم اين دولت از نظر فکري ، موضع‌گيري و برنامه ريزي به يک استقراري برسد تا ما نسبت به دولت واشنگتن نظر دقيق‌تري داشته باشيم.

روحاني با بيان اين‌که «آمريکايي‌ها همواره نسبت به خاورميانه تصميمات اشتباهي گرفته‌اند» گفت:‌ آمريکايي‌ها هميشه نسبت به خاورميانه اشتباه کردند. آن‌ها در يمن و سوريه هم اشتباه کردند. من موردي نمي‌شناسم که آمريکا در تصميماتش نسبت به خاورميانه اشتباه نکرده باشد؛ چراکه آمريکا منطقه را نمي‌شناسد و کساني هم که به آن‌ها مشورت مي‌دهند اشتباه مي‌کنند. اميدوارم اين بار دولت آمريکا به فکر منافع مردم آمريکا باشد.

دولت دوازدهم يک برنامه براي توسعه و يک برنامه‌ براي حمايت دارد

روحاني در پاسخ به پرسشي درباره برنامه دولت دوازدهم براي خروج از رکود، گفت: من در يکي از مصاحبه‌هايم گفتم که بکار بردن واژه رکود کاربرد دقيقي نيست؛ چراکه وقتي در کشور دو فصل متوالي رشد اقتصادي مثبت داريم، رکود معني ندارد.

وي ادامه داد: در سال گذشته در همه فصل‌ها شاهد رشد اقتصادي بوديم و براي اولين بار بعد از سند چشم‌انداز که مربوط به سال 84 است، به رشد بالاي 8 درصد رسيديم. البته در بخش مسکن هنوز مشکل داريم که بايد از رکود خارج شود.

وي با بيان اين‌که «دولت دوازدهم يک برنامه براي توسعه و يک برنامه‌ براي حمايت دارد»، افزود: در بخش توسعه مي‌خواهيم اقتصاد کشور را بزرگ کنيم که در اين راستا نياز به صادرات غير نفتي، ارتباط با جهان و... است که براي همه آن‌ها برنامه داريم. در عين حال توانستيم در سال 93 رکود را بشکنيم و حتما در ادامه اين راه برنامه ها موفق خواهد بود.

رئيس‌جمهور کشورمان تصريح کرد: صندوق توسعه، بانک‌ها، بودجه کشورو سرمايه‌گذاري خارجي در اولويت قرار دارد و در زمينه حمايتي مي‌خواهيم فقر مطلق را از بين ببريم.

گزارش کارورزي را در صد روز آينده ارائه مي‌دهيم

رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌که وي چه برنامه اي براي رفع مشکلات اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي قشر جوان دارد؟ اظهار داشت: مسئله جوانان عزيز ما مسئله بسيار مهمي است و شور انتخاباتي را در اين دوره جوانان و دختران ما در کشور آفريدند. البته همه ملت ما سهيم بودند. هم آن پيرمرد و هم آن پيرزن قدخميده و هم آن کساني که با ويلچر آمده بودند و نيز کساني که ساعت‌ها در صف راي دادن ماندند. ما هرچه به مردم خدمت کنيم کم است.

وي افزود: مردم ما داراي آرمان‌هاي بلند و افکاري رفيع هستند که ما اميدواريم پيرو راه آنان باشيم و در مسئله اشتغال جوانان تحصيل کرده يکي از برنامه هاي دولت ما اين است که در اين زمينه گزارش کارورزي را در صد روز آينده و يا حتي زودتر ازآن ارائه دهيم و اين‌که مي‌گويم زودتر از صد روز اين است که لزوما نمي‌خواهيم براي ارائه گزارش منتظر تشکيل دولت بعدي شويم.

وي با بيان اين‌که «اميدوارم حرکت خوبي در زمينه اشتغال جوانان به وجود آوريم» اظهار داشت: ايجاد اشتغال در استان‌ها بسيار مهم است و ما کوشيده‌ايم که در استان‌هايي که به آن‌ها سفر کرده‌ايم آمار ايجاد اشتعال پيش و پس از دولت يازدهم ارائه کنيم و امروز نيز به دنبال اين هستيم که با فعال کردن بخش هاي توليدي به هدف 950 هزار شغل در سال دست يابيم.

روحاني تاکيد کرد: بحث مسکن،‌ازدواج، آزادي‌هاي اجتماعي و مسائل فرهنگي که دغدغه جوانان‌مان است از جمله مواردي است که ما اميدواريم بتوانيم در اين دولت آنان را عملي کنيم و خواست جوانان را پاسخ دهيم.

مسير مبارزه با تروريسم را با کمک کشورهاي منطقه ادامه مي‌دهيم

روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که برنامه دولت دوازدهم براي مبارزه با تروريسم چيست؟ خاطرنشان کرد: از ابتداي دولت يازدهم به دنيا اعلام کرديم که ما جهاني عاري از خشونت و افراطي‌گري مي‌خواهيم. اين موضوع مورد پذيرش جهانيان قرار گرفت. ما از همان ابتدا گفتيم که خشونت و افراطي‌گري براي منطقه مشکل بزرگي است.

وي سپس گفت: کساني که امروز در عربستان جمع مي‌شوند و جلسه مي‌گذارند هم به اين نتيجه رسيده‌اند که راهي جز اعتدال وجود ندارد. دوران دخالت در امور داخلي ديگران و جنگ در کشورهاي مختلف به پايان رسيده است.

وي در ارتباط با رويکرد جمهوري اسلامي ايران نسبت به معضل ترويسم گفت: طي چند سال گذشته نشان داديم که چگونه قدم به قدم تروريست را در مسير اضمحلال قرار داديم، البته مسير باقي مانده است. ما از اول گفتيم که به دنبال سلاح کشتار جمعي نيستيم اما گفتند که ايران راست نمي‌گويد. بعد با تاييد آژانس و مجامع بين المللي مشخص شد که ما راست مي‌گفتيم.

رييس‌جمهور افزود: دنيا ديد که ما نسبت به بقيه چگونه با تروريسم مبارزه مي‌کنيم. اين راه را دولت دوازدهم با کمک کشورهاي منطقه پيش مي‌گيرد.

ما نيازي نداريم سلاح بخريم ما خودمان سلاح مي سازيم،‌

روحاني در ادامه نشست خبري خود درباره فروش چند ميليارد دلاري اسلحه توسط آمريکا به عربستان ، اظهار داشت: عربستان قبلا هم يکصد ميليارد در جنگ تحميلي به صدام داده بود و نتيجه آن را در همان زمان ديد. الان هم اشکال ندارد اين صد ميليارد، صد ميلياردها را بدهد و پول مردم عربستان را به جيب آمريکا بريزد.

وي افوزد: ما نيازي نداريم سلاح بخريم ما خودمان سلاح مي سازيم،‌ هر سلاحي که بخواهيم توليد مي‌کنيم و مشکلي براي ما از اين جهت نيست. هر چند عربستان هم نمي‌تواند از اين سلاح ها استفاده کند و ناچار است مستشاران آمريکايي را به خدمت بياورد.

وي خطاب به دولت‌هاي مهم خاورميانه و عربستان گفت: مردم عربستان دوست و همسايه ما هستند و ما هميشه دوست‌شان داشتيم و داريم و اميدواريم بدانند که راه قدرت سلاح نيست . آن هم خريدن آن از ديگر کشورها . حتي راه قدرت درست کردن سلاح هم نيست که البته بخشي از قدرت کشور محسوب مي‌شود.

روحاني تاکيد کرد:‌ اساس قدرت، قدرت ملي است که با انتخابات و حضور مردم پاي صندوق آرا درست مي‌شود . ترامپ در زمان حضور 45 ميليوني مردم ايران پاي صندوق راي به منطقه آمد و به کشوري رفت که بنده‌هاي خدا تاکنون صندوق آرا را نديده‌اند و انتخاباتي برگزار نکرده‌اند و اميدوارم ادامه راه آن‌ها بگذارند حاکمان مورثي نباشند و توسط خود مردم انتخاب شود و آن روز قدرت عربستان بيشتر خواهد شد.

موشک و سلاح ما براي تهاجم نيست

رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسشي مبني بر واکنش وي نسبت به اظهارات وزير خارجه آمريکا درباره دست برداشتن حمايت ايران از حزب‌الله و گروه‌هاي مقاومت در منطقه اظهار داشت: قرار ما اين نيست که آنان دنبال روياهاي خود باشند. اين حرف‌ها روياسازي آن‌هاست. مردم ما براي رفع نيازهاي خود نه از کسي مي‌پرسند و نه از کسي اجازه مي‌گيرند. مردم ما تصميم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما براي صلح است و اگر ساخته نشود يک عده دچار اشتباهات محاسباتي مي شوند که قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفريدند.

وي با تاکيد بر اين‌که «موشک و سلاح ما براي تهاجم نيست،‌بلکه براي دفاع است» ادامه داد: مسئولان آمريکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نياز داشته باشيم، تست مي‌کنيم و منتظر آنان نخواهيم نماند. ما برجام و قطعنامه 2231 را پذيرفتيم که قدرت دفاعي‌مان را از دست ندهيم و آن را حفظ کنيم. من به آن آقا مي گويم که برود و قطعنامه 2231 را بخواند.

همه ما پشت رهبري خواهيم بود

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «من در دولت يازدهم به مردم وعده دادم تلاش خواهم کرد تا ديوارهاي تحريم فروريخته شود» خاطر نشان کرد: من اين وعده را به مردم دادم البته بعضي از دولت‌هايي که طرف حساب ما هستند خوب و برخي ديگر حداقلي عمل کرده‌اند. به طور کلي ما در چارچوب توافق خوب عمل کرديم.

وي گفت: من در ابتداي اين موضوعات گفتم اگر خواست ملت ايران بر رفع تحريم‌ها باشد و اگر همه پاي کار بيايند و اگر رهبري هدايت اين موضوع را بر عهده بگيرند و همه ما پشت رهبري خواهيم بود و اين کار سخت اما شدني را انجام مي‌دهيم.

روحاني همچنين گفت:‌ تحريم غلط، ظالمانه، خلاف اصول زندگي و جامعه بشري است و به ضرر همه خواهد بود به همين دليل ما هميشه آماده‌ايم تا مقابل عمل نادرست ايستادگي کنيم. دولت دوازدهم آمادگي تغييرات لازم در اين حوزه‌ها را دارد.

مخالفان بايد باشند، ما نيازشان داريم

روحاني با تاکيد بر اين‌که «مخالفان بايد باشند، ما نيازشان داريم» خاطر نشان کرد: در جامعه افکار واحد نيست و به طور طبيعي ما در زمينه مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي نظرات يکي نداريم و 80 ميليون جمعيت با آزادي‌هايي که دارند در کشور هستند.

وي افزود: يکسري مسائل که جزو اصول،‌قانون اساسي و دين ماست و درباره يکسري هم نظرات واحدي وجود ندارد. انتخابات نيز براي اين است که مردم پاي صندوق راي بيايند و اداره کشور را دست کسي بسپارند. من هم فقط رئيس‌جمهور 24 ميليوني که راي دادند و 4 ميليوني که در صف بودند تا راي بدهند نيستم. مساله اين است که اکثريت قاطع مردم راهي را انتخاب کردند و اين يعني همه پذيرفتيم نه اين‌که مخالف نباشد اما اجرا بر اين مبناست يعني بايد بر مبناي راي اکثريت جامعه اداره شود، البته منافع جمعي و ملي اقليت نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

سن مديريت در دولت دوازدهم پنج سال کاسته مي‌شود

رئيس دولت دوازدهم در پاسخ به اين پرسش که براي تحقق هدف کارامد تر شدن راه دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم چه تغييري در کابينه خواهد داشت؟ اظهار داشت: ما نياز به نيروي جوان‌تري براي اداره کشور داريم. ما در دولت يازدهم در شرايط - اگر نگويم بحراني که تعبير درستي نيست - سختي بوديم. تحريم و مشکلات و رشد منفي وجود داشت و شرايط خاصي داشتيم که لازم بود از همه تجربه کشور براي مقابله با آن استفاده کنيم.

وي افزود: برخي از وزرا در دولت يازدهم با ما کار کردند من چند بار خواستم و آن‌ها گفتند سن ما بالاست اما من ازآنان خواستم که بمانند که چرا من معتقد بودم تجربه آنان براي اداره کشور مفيد است و آنان بايد اداره را به دست بگيرند. البته من در دولت بعدي به دنبال اين هستم که مديران ما ميانگين سن‌شان کاهش پيدا کند و در واقع سن مديريت پنج سال کاسته شود و ديروز نيز در هيأت دولت دو توصيه را به وزرا کردم که يکي بکار گيري جوانان و ديگري بکار گرفتن بانوان بود.

وي تاکيدکرد: ما مي‌خواهيم با حضور همه ملت و جوانان ما در سراسر کشور دولت کارآمدتر شود و براي اين مهم مي‌کوشيم که دولت دوازدهم کمي جوان‌تر شود.

مردم را باور کنيم

رئيس‌جمهور در پاسخ به خبرنگاري مبني بر چگونگي احقاق وعده‌هايش که در دوران انتخابات از آن‌ها صحبت کرده بود نيز گفت: اولويت با احقاق وعده‌هايي است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌اي که ارائه کردم عمل مي‌کنم؛ اما معنيش اين نيست که فکر کنم نبايد از فکر و نظر رقبا و کانديداهاي ديگر استفاده کنم.

وي افزود: من خواهش مي‌کنم همه رئيس‌جمهور را به عنوان منتخب ملت ايران در نظر بگيرند تا بتوانيم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنيم. نشاط و سرزندگي مخالفتي با دين و انقلاب و منافع ملي ندارد. جمله‌اي مي‌گويم و خواهش مي‌کنم از آن سوء استفاده نشود. همانطور که در اين يک هفته با مردم رفتار کرديم در اين چهار سال هم با آن‌ها برخورد کنيم.

وي خاطر نشان کرد: همين مردم بايد کشور را بسازند و آينده را درست کنند. مردم مراقب دين و آينده کشور هستند. مردم را باور کنيم.

ونزوئلا پتانسيل بسيار ارزشمندي دارد

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي در خصوص راهکار عملي براي توسعه روابط ميان ايران با آمريکاي جنوبي گفت:‌ در زمينه مسائل اقتصادي ما مي‌خواهيم بر مبناي منافع دو طرف با همه کشورها کار کنيم و در اين راستا من معاون اول و ساير وزرا جلسات و نشست‌هاي مشترکي تاکنون داشته‌ايم.

وي خاطر نشان کرد: کشور ونزوئلا نيز پتانسيل بسيار ارزشمندي دارد و مردم و استعدادهاي خوبي در اين منطقه وجود دارد.

رئيس‌جمهور کشورمان درباره بحران سياسي و برخي اعتراضات در کشور ونزوئلا نيز اظهار داشت: در ونزوئلا عده‌اي مخالف هستند که در همه کشورها اين‌گونه است و اين ملت است که بايد تصميم بگيرد و در مجموع ملت‌ها در همه کشورها خودشان بايد براي سرنوشت خود تصميم بگيرد و هرچه خواست اکثريت قاطع مردم باشد بطور طبيعي اساس دموکراسي بر همين مبناست و دولت ونزوئلا هم استثنا نخواهد بود.

همه ما بايد در چارچوب قانون اساسي حرکت کنيم

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که چرا وي با وجود آن‌که حقوقدان است، يکبار به طور خاص درباره حصر سخن نمي‌گويد، اظهار داشت: کشور ما داراي چارچوب و مقرراتي است و همه ما بايد به دنبال اجراي مقررات باشيم. هم قوه قضاييه و هم قوه مجريه و هم مقننه مقررات و قوانيني دارند که بايد در چارچوب آن عمل کنند و همه ما بايد در چارچوب قانون اساسي حرکت کنيم.

وي افزود: من نسبت به حقوق شهروندان ايراني به عنوان رئيس دولت مسوول هستم حتي ايرانيان خارج از کشور. هر جا ببينم که حق يک ايراني چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است بايد آن را دنبال کنم و در داخل کشور نيز با قوه قضاييه از طريق وزارت دادگستري و يا مکاتبه مستقيم و نيز در جلسات مشترک روساي سه قوه موضوعات را دنبال مي‌کنم.

روحاني تاکيد کرد: يکي از برنامه‌هاي ما در دولت دوازدهم اجراي منشور حقوق شهروندي است که در اين زمينه حق همه مردم براي ما حائز اهميت است.

مشکلي در ارتباط با مسئله 2030 وجود ندارد

57493791.jpg57493791.jpg

روحاني در بخش ديگري از اين نشست خبري در ارتباط با سند 2030 اظهار داشت: وزراي ما شامل وزير خارجه ، علوم و آموزش و پرورش نامه‌اي خدمت مقام معظم رهبري نوشتند و مفصلا مسئله 2030 را توضيح دادند که جمهوري اسلامي ايران تحفظ خود را حفظ کرده است و اگر خلاف فرهنگ و ارزش هاي ملي بود به آن توجهي نمي‌کردند.

وي ادامه داد: ظاهرا گزارش‌هايي به رهبري دادند که ايشان را نگران کردند. من درسخنراني‌هايم پيش از اين به ايشان اطمينان دادم و الان هم اين اطمينان را مي‌دهم که مشکلي در ارتباط با مسئله 2030 وجود ندارد نه تنها اين سند بلکه تمام سندهاي بين‌المللي يا در مجلس و يا به عنوان سند بالادستي تصويب مي‌شوند.

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «آموزش و پرورش براي نظام جمهوري اسلامي ايران از اهميت بالايي برخوردار است» گفت : يازده تا 12 ميليون جمعيت ما در حال آموزش ديدن هستند و آموزش و پرورش براي ما بسيار مهم است. متاسف هستم که عده‌اي در دوران انتخابات از اين موضوع سوء استفاده کردند.

وي افزود: من از غيبت و تهمت‌هايي که به من زدند مي‌گذرم اما نسبت به موضوع 2030 گذشت نخواهم کرد؛ چراکه به معلمان ، ‌آموزش و پرورش و دين ما توهين کردند. اعلاميه‌هاي دروغ پخش مي‌کردند. من در حوزه زندگي کردم و مي‌دانم طلبه‌ها چقدر خوب هستند. من در حوزه بزرگ شدم. عده‌اي آمدند و طلبه‌هاي ما را تحريک کردند و براي حفظ اسلام بلندگو دست‌شان دادند و گفتند دين شما دارد از بين مي‌رود.

وي سپس گفت:‌عده‌اي فرياد وااسلاما سر دادند و 2030 را بهانه کردند . اين کار زشت بود. اميدوارم خداوند از گناه‌شان بگذرد. مردم و معلمين ما خودشان مي دانند اما من از اين موضوع نمي گذرم.

خيلي حرف‌ها را براي آرامش جامعه نمي‌زنم

روحاني تاکيد کرد: دو کار اساسي بايد انجام شود يکي اين‌که اقتصاد به مردم داده شود، البته من معتقدم فرهنگ و خدمات اجتماعي بايد به مردم داده شود چون مردم همه‌جا بهتر از دولت و بخش‌هاي خصولتي عمل مي‌کنند و ما بايد در اين دولت تلاش مضاعفي در اين راستا داشته باشيم.

وي همچنين گفت: شفافيت نيز موضوع ديگر است. هرکس ماليات مي‌دهد بايد معلوم شود چقدر و بايد بگويد چرا، در دنيا شرکت عمومي غيردولتي و خصولتي تعريف نشده است. اقتصاد ما يا تعاوني است يا دولتي و يا خصوصي و بايد شفاف شود که سود چقدر است، کجا سرمايه‌گذاري کرده‌اند و چقدر حقوق دريافت مي‌کنند.

رئيس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: براي انتخابات بحث اعلام اموال را درست کردند که خوب بود اما همه پولي گرفته شده 23 ميليارد تومان بود که همه آن نيز به خزانه برگردانده شده اما نهادهاي خصولتي چقدر دريافت مي‌کنند.

وي يادآور شد: من خيلي حرف‌ها را در اين چهار سال و در زمان انتخابات نزدم و براي آرامش جامعه نمي‌زنم اما همه ما به خاطر دين و مردم همه چيز را شفاف اعلام کنيم که در اين راستا لوايح مربوط به شفافيت نيز بزودي ارائه مي‌شود.

هيچ‌کس مثل ما قرباني تروريسم نيست

رئيس دولت د وازدهم در پاسخ به اين پرسش که چگونه مي‌خواهد ثبات در منطقه را ايجاد کند و مبارزه با تروريسم را تا کجا ادامه دهد؟ اظهار داشت: ما تا آخر مبارزه با تروريسم را ادامه مي‌دهيم. اين يک معضل بسيار بزرگ است و اولين ملتي که در منطقه خودمان غير از فلسطين که زجرش بيشتر از ماست . ما اولين ملتي بوديم که بيش از 17 ميليون و 500 هزار نفر از مردم‌مان توسط تروريست‌ها شهيد شده‌اند.

وي افزود: هيچ‌کس مثل ما قرباني تروريسم نيست و هيچ کس مثل ما تجربه مبارزه با آن ندارد. چرا تروريست‌ها با اين همه پولي که خرج مي‌کنند نمي‌توانند به کشور ما نفوذ پيدا کنند؟ به خاطر تجربه ماست و البته تروريست‌ها مي کوشند در ميان مردم باشند و مردم نيز بيدارند و بايد اين آگاهي و بيداري را ادامه دهند و ما نيز با تروريست در هر جا که باشد بايد مبارزه مي‌کنيم و اين راه را ادامه مي‌دهيم.

سياست ما نسبت به جهان سياستي تعاملي است

روحاني در پاسخ به خبرنگار ديگري باز هم در ارتباط با چگونگي روابط بين‌المللي دولتش با جهان خاطرنشان کرد: سياست ما نسبت به جهان سياستي تعاملي است. ما براي پيشرفت، صلح و ثبات در جهان راهي جزء تعامل نمي‌شناسيم.

وي سپس در تبيين چرايي عدم ارتباط جمهوري اسلامي ايران با دولت آمريکا تصريح کرد: ابتداي انقلاب ما مشکلي با دولت آمريکا نداشتيم. آن‌ها سفارتخانه داشتند، تجارت مي‌کردند و حتي از ما نفت مي‌خريدند اما دشمني را خودشان آغاز کردند. ما با ملت آمريکا که دشمن نيستيم بلکه با سياست‌هاي دولت آمريکا مشکل داريم. اميدواريم آمريکا راهي را انتخاب کند که به نفع خود و دنيا باشد.

با چين روابط خوبي داريم

57493781.jpg57493781.jpg

رئيس‌جمهور سپس در ارتباط با چگونگي رابطه ايران با دولت چين و سطح مبادلات اقتصادي ميان اين دو دولت نيز گفت: ما همواره نسبت به چين روابط خوبي داشته و داريم. مردم ما نه با چين مشکلي دارند و نه با کالاي چيني بلکه مشکل آن‌ها کالاهاي کم‌کيفيتي است که وارد کشور شده و مي‌شود. کم‌کيفيتي اين کالاها آزارشان مي‌دهد.

وي سپس گفت: مردم مي‌خواهند کالاهاي باکيفيت در بازارشان باشد. من فکر مي‌کنم با توانمندسازي کشور ما در حوزه توليد از اين مساله نجات پيدا مي‌کنيم و روابط ما با چين از کالاهاي مصرفي به سمت کالاهاي استراتژيک پيش مي‌رود.

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد