آخرین اخبار

جزئياتي از طرح شگفت انگيز امارات براي انتقال کوه يخ براي تامين آب آشاميدني چه خبر ... ؟

جزئياتي از طرح شگفت انگيز امارات براي انتقال کوه يخ براي تامين آب آشاميدني

  بزرگنمايي:

چه خبر - امارات چطور مي‌خواهد کوه هاي يخي را منتقل کند؟

يک شرکت اماراتي تصميم دارد با انتقال کوه يخي بزرگ از قطب جنوب به سواحل فجيره، يکي از جاه‌طلبانه‌ترين و بزرگ‌ترين پروژه‌هاي محيط زيستي ممکن را عملي کند.

اين پروژه که اوايل ماه مي و از سوي يک شرکت مستقر در دبي به نام National Advisor Bureau Limited معرفي شد، شامل کشيدن کوه‌هاي يخي از قطب جنوب و به مسافتي بيش از 9200 کيلومتر از ميان اقيانوس‌ هند و پس از آن رساندن يخ‌ها به سواحل امارات و مستقر ساختن آن‌ها در ساحل به‌منظور استفاده در قالب منابعي براي آب شرب خواهد بود.

سليمان الشهي، مدير سرپرست اين شرکت در اين رابطه مي‌گويد: چنين منبعي به‌عنوان خالص‌ترين آب در دنيا قلمداد مي‌شود. ما برنامه‌ي فني و مالي پروژه را سازمان‌دهي و محاسبه کرده‌ايم. يدک کشيدن با طناب‌هاي ويژه بهترين روش براي اين کار است. ما اين پروژه را در آغاز سال 2018 شروع خواهيم کرد.

به باور الشهي، هر کوه يخ به‌طور متوسط حاوي حدود 80 ميليون ليتر آب سالم است و اين مي‌تواند براي رفع نيازهاي آب آشاميدني حدود يک ميليون نفر در طي 5 سال کافي باشد. برنامه‌ريزي شده است که کوه يخ از ميان اقيانوس هند کشيده شود. يک سال طول مي‌کشد تا اين کوه يخي به فُجَيره برسد.

محاسبات کامپيوتري نشان داده‌اند که کوه يخ در طي اين مدت بيش از 30 درصد حجم خود را از دست خواهد داد. پس از رسيدن به محل مورد نظر و مستقر شدن در آنجا، اين کمپاني اقداماتي براي انجام فرايندهايي روي يخ‌ها آغاز خواهد کرد و در اين راستا ما شاهد تقسيم کوه‌هاي يخ به بلوک‌هاي کوچک‌تر خواهيم بود.

بلوک‌هاي يخ‌هاي قطبي در ادامه به آب آشاميدني تبديل خواهند شد که اين آب مي‌تواند در ادامه در تانک‌هاي بزرگ نگه‌دارنده‌ براي انجام فرايندهاي لازم روي آن ذخيره شود. اين پروژه از سويي ديگر براي مورد توجه قرار دادن اين واقعيت طراحي شده است که کشور امارات با سرعت زيادي در حال از دست دادن و اتمام منابع آب آشاميدني خود است و فرايند نمک‌زدايي از اين پس براي تأمين آب شرب مورد نياز مردم کافي نخواهد بود.

پيش‌تر در سال 2015،آسوشيتدپرس گزارش داده بود که منابع آب‌ زيرزميني اين کشور مي‌تواند در مدت‌زمان کمي و در حدود 15 سال آينده کاملا خالي از آب شود و شهرها نيز با متکي بودن به مصرف آب‌ آشاميدني حاصل از نمک‌زدايي براي برآورده کردن بيش از 98 درصد از نيازشان، در حال نابود کردن محيط زيست و همين‌طور بودجه‌ خودشان هستند.

از طرفي با وجود تلاش‌ها و توصيه‌هاي مقامات رسمي در مورد اينکه آب در منطقه‌ي خاورميانه داراي شرايطي حتي حساس‌تر از نفت است، باز هم به نظر مي‌رسد که صرفه‌جويي در مصرف آب براي بيشتر مردم محلي خيلي در اولويت نيست.

الشهي همچنين به اين موضوع اشاره دارد که مناظر ايجادشده از اين کوه‌هاي يخ در سواحل امارات نيز مي‌توانند باعث جذب برخي توريست‌ها به اين منطقه بشوند. اين امر وقتي جلوه‌ي ويژه‌تري پيدا مي‌کند که بدانيم شرکت وي پيش‌بيني کرده است که کو‌ه‌هاي يخ انتقال‌يافته باعث توليد آب‌وهواي منحصر به خودشان در ناحيه‌ي ساحل فجيره خواهند شد.

وي در گفتگو با پايگاه گلف نيوز مي‌گويد: کوه يخ مي‌تواند يک گردباد ايجاد کند؛ گردبادي که باعث کشيده شدن ابرهاي تمام آن ناحيه به بالاي محل کوه يخ خواهد شد.

هواي سرد فوران کننده از يک کوه يخ در نزديک سواحل درياي عرب مي‌تواند منجر به نواحي کم‌فشار و توفان‌هاي باران‌زا در ناحيه‌ي خليج فارس و بخش جنوبي شبه‌جزيره‌ي عربستان در تمام طول سال شود.
با گسترش يافتن هواي بالاآمده به خاطر سرمايش‌ها و چگالش‌هاي ناشي از کاهش فشار هوا، بخار آب در ميان ابرها انباشته مي‌شود و آن‌ها رفته‌رفته سنگين مي‌شوند و در نهايت به‌صورت باران به زمين مي‌آيند.

درحالي‌که يک بلوک عظيم از يخ مستقرشده در ناحيه‌ي آفتابي شايد بتواند چنين تأثير فوري را روي اتمسفر ناحيه داشته باشد؛ بارش باران در اثر چنين روندي اندکي مبالغه‌آميز است. با در نظر داشتن اختلاف دماي زيادي که ميان دماي يخ و آب اطراف آن وجود دارد، برخي از تأثيرات ناشي از اين اختلاف دما از قبيل توسعه‌ي ابرهايي در اطراف کوه يخ محتمل خواهند بود.

با اين حال، با در نظر آوردن برهم‌کنش‌هاي پيچيده‌اي که در اين فرايند دخيل هستند؛ برهم‌کنش‌هايي از قبيل هرگونه تأثيرهاي اعمال‌شده در مقياس‌هاي بزرگ‌تر الگوي چرخه‌ي آب، به نظر نمي‌رسد ما در واقعيت شاهد وجود توفان‌هاي باران‌زا در تمام طول سال در اين ناحيه باشيم. شايد بتوانيم يک سؤال ديگر نيز مطرح کنيم؛ آيا اين پروژه اصلا مي‌تواند در عمل انجام شود؟

اين طرح واقعا امکان‌پذير است؟

الشهي اظهار مي‌کند که با وجود شک و ترديدهايي که از طرف منتقدان براي عملي شدن اين پروژه وجود دارد، شرکت او در حال حاضر شروع به تعيين دقيق مسير راه کرده است. اما بايد در نظر داشته باشيم که آن‌ها نخستين گروهي نيستند که به دنبال انجام چنين پروژه‌هايي در چنين مقياسي رفته باشند.

پيش‌تر در سال‌هاي دهه‌ي 1970 ميلادي، يک مهندس فرانسوي به نام ژرژ موژا، مأموريتي از طرف شاهزاده‌ي سعودي محمد الفيصل دريافت کرده بود تا با جمع‌آوري گروهي از مهندسان و کاوشگران قطبي، اقدام به راه‌اندازي يک پروژه‌ي جديد موسوم به Iceberg Transport International کنند.

ديويد زاکس در گزارش خود براي فست کمپاني در سال 2011 در اين رابطه چنين گفت:
فيصل برنامه‌ريزي کرده بود تا يک کوه يخ 100 ميليون تني در پارچه‌ها و پلاستيک‌هاي ويژه بسته‌بندي شود و آن را به‌طور يدک‌کش از قطب شمال به‌سوي درياي سرخ منتقل کنند. هزينه‌ي چنين پروژه‌اي 100 ميليون دلار برآورد شده بود.
او حتي در راستاي يک کنفرانس باشکوه و خودنمايانه در مورد به‌کارگيري کوه‌هاي يخ، موفق به انتقال يک کوه يخ کوچک 2 تني از طريق هلي‌کوپتر، هواپيما و کاميون از آلاسکا به ايالت آيووا شد. در آنجا بلوک‌ عظيم يخ را به قطعات کوچک‌تر تقسيم و با آن قطعات، نوشيدني‌هاي حاضران در کنفرانس را خنک کردند.

به هر ترتيب و با اينکه کنفرانس به‌ظاهر خوب پيش رفته بود؛ اما حاضران در کنفرانس در مورد امکان‌پذير بودن آن طرح و هزينه‌هاي بسيار بالاي آن مردد بودند و از اين‌رو آن پروژه براي هميشه متوقف شد.

موژا از سال 2011 همچنان در حال تلاش براي سروشکل دادن به برنامه‌ است که بتواند در دنياي واقعي نيز عملي شود و نتيجه‌بخش باشد؛ پس از گذشت 3 دهه از آن روزگار، هنوز به نظر نمي‌رسد که وي به نتايج قابل اتکايي رسيده باشد. آيا گروه الشهي و کارکنان آن‌ مي‌توانند کاري را انجام دهند که شاهزاده فيصل و مهندس فرانسوي از انجام آن دست کشيده بودند؟

عجيب‌ترين بخش پروژه‌ کوه يخ امارات اين است که پنگوئن‌ها و خرس‌هاي قطبي که روي يخ‌ها زندگي‌ مي‌کنند، به همراه اين کوه يخ به سواحل امارات خواهند آمد!




منبع: zoomit.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس