بزرگنمايي:
چه خبر - بيپاسخ ماندن، ناخوشايند تر از نه شنيدن است
به گزارش ساينس ديلي، محققان دانشگاه بازل سوييس دريافتند که شرکتها بايستي متقاضيان استخدام را با يک جواب قطعي مواجه سازند، بله يا خير! اصولا رها کردن کسي بدون جواب يا معلق گذاشتن افراد در حالت بي خبري خوشايند نيست.
اگر متقاضيان بايد مدتي براي پاسخ منتظر بمانند، شرکتها بايد آنها را در جريان بگذارند. دانشگاه بازل با همکاري دانشگاه پردو(purdue) آمريکا به اين نتايج جالب توجه رسيدند.
پژوهش اخير نشان داد، مردم در قبال کوچکترين محروميتهاي اجتماعي بسيار حساس هستند، چرا که اين موارد تهديدي براي نيازهاي اوليه بشر و تعلقات آنها است. ناديده گرفته شدن ميتواند احساس مهم و مفيد بودن افراد براي ديگران را نابود کند.
در اين پژوهش به استناد نتايج دانشکده روانشناسي، همه اين آزمايشات نتايج مشابهي در پي داشت. نتايج نشان داد در مقايسه با ناديده گرفتن شدن، کوچکترين توجه و يا حتي يک اعتناي بيادبانه حس پريشاني ناشي از محروميتهاي اجتماعي را کاهش ميدهد. اين نتايج اهميت بالاي اعطاي حداقل توجه در طول مراحل انتخاب و استخدام را نشان ميدهد.
دکتر سلما رودرت، يکي از محققان دانشگاه بازل گفت: مالکان شرکتها و مديران منابع انساني که مسئوليت استخدام نيرو دارند، بايستي حداقل با ارسال يک ايميل يا نامه به متقاضياني که رد شدهاند، به آنها احترام گذاشته و اعتنا کنند. حتي انتقاد سازنده از کارمندان شرکت در دفتر، در مقايسه با اينکه بدون هيچ حرفي آنها را به بيرون راهنمايي کنند، احساس رضايت بيشتري به آنها ميدهد.
روانشناسان ميگويند، افرادي که ناديده گرفته ميشوند دچار مشکلات ذهني و رواني ميشوند.
لازم به ذکر است، اين پژوهش از اولين پژوهشهاي نوع خودش است که بر روي تعيين فاکتورهايي که احساسات منفي را بعد از مواجه شدن با يک محروميت اجتماعي به وجود آورده و ميتوانند باعث بهبوديشان شوند، تمرکز کرده است. در واقع نتايج اين پژوهش به افراد کمک ميکند تا يکديگر را بيشتر درک کنند و به احساسات همديگر اهميت بدهند.
ذکر اين نکته بسيار مهم است، مردم بايد دست از اين تفکر که سکوت علامت رضايت است بردارند و فراموش نکنيم که هيچکس آن قدر قوي نيست که از ناديده گرفتن شدن و بي پاسخ ماندن آسيب نبيند.
seemprgh.com/health
منبع: isna.ir