آخرین اخبار

هورمون هاي شادي آور را بشناسيد تازه هاي سلامت

هورمون هاي شادي آور را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - هورمون هاي احساسات خوب کدامند؟

هورمون هايي که در بدن ما آزاد مي شوند، ممکن است به ما احساس خوب دهند يا احساس بد. تحريک هورمون هايي که تزريق کننده احساسات خوب به شما هستند، روش مناسبي براي مقابله با درد و داشتن حس خوب است. شاد زيستن حق طبيعي هر آدمي است. بدن انسان معمولا در دو حالت قرار دارد: جنگ يا پرواز (سمپاتيک) و استراحت و هضم (پاراسمپاتيک).

با توجه به استرس هاي گوناگون روزمره، بدن انسان معمولا در حالت سپماتيک قرار دارد و ما بايد به تحريک هورمون هايي بپردازيم که بدن را به حالات پاراسمپاتيک هدايت کنند تا به آرامش برسيم.

هورمون هاي شادي بخش

هورمون ها مواد بيوشيميايي هستند که متابوليسم بدن را تنظيم مي کنند. همه چيز به آنها بستگي دارد: سلامتي، خلق و خو و ظاهر. ما به آنها فکر نمي کنيم، مگر اينکه دچار بيماري جسمي يا روحي شويم. هورمون ها احساسات و عوامل مرتبط با شيوه زندگي انسان ها را تحت تاثير قرار مي دهند و توجه به آنها مي تواند به برخورداري از يک شيوه زندگي سالم در انسان ها کمک شايان توجهي کند. آنها را فراموش نکنيد.

هورمون هاي شادي آور به آدم ها کمک مي کند تا از زندگي لذت ببرند. براي داشتن يک زندگي خوب بايد هميشه آنها را در وجودمان داشته باشيم. در ادامه به معرفي چند هورمون شادي آور معروف و تاثيرگذار مي پردازيم که به بدن و روح انسان کمک مي کند تا با شرايط سخت کنار آمده و دوباره شاد شود.

سروتونين، شادي بخش

اين هورمون از هيپوتالاموس ترشح مي شود و به هورمون شادي معروف است. سروتونين مسئول انتقال اطلاعات در مغز است، کيفيت خواب ما دستش است و اثر آرام بخش دارد.

سروتونين خلق و خو را تنظيم مي کند، از افسردگي پيشگيري مي کند، فشار خون را تنظيم مي کند، نقش مهمي در تنظيم چرخه قاعدگي در زنان دارد و باعث مي شود احساس شادي کنيد. کمبود اين هورمون باعث بي خوابي، اختلالات خلق و خو، احساس غم، افسردگي، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن مي شود. براي افزايش سطح سروتونين روزي 30 تا 45 دقيقه ورزش کنيد، غذاهاي غني از کربوهيدارت بخوريد، به طور منظم در معرض نور خورشيد قرار بگيرد، به اندازه کافي بخوابيد، مواد غذايي حاوي ويتامين ب را فراموش نکنيد. ويتامين ب در غلات و حبوبات، انواع مغزها و جوانه ها وجود دارد.

دوپامين، هورمون هوشياري

هورموني است که انسان را از لحاظ ذهني هوشيار نگه مي دارد. دوپامين از سلول هاي مغز و نخاع ترشح مي شود. وقتي صحنه اي در يک فيلم شما را خوشحال مي کند يا از ديدن منظره اي لذت مي بريد، هورمون دوپامين در بدن شما آزاد مي شود. کمبود اين هورمون موجب عدم تمرکز، عدم توجه، بدخوابي، تنبلي و بدخلقي مي شود.

افرادي که در طول روز به ميزان زياد قهوه يا نوشيدني هاي انرژي زا مي خورند از سطح دوپامين کمتري برخوردار هستند. براي افزايش سطح دوپامين، قبل از رفتن به رختخواب، اتاق خواب را بررسي کنيد تا چيزي موجب اختلال در خواب تان نشود. مي توانيد قبل از خواب از دمنونش بادرنجبويه براي آرامش استفاده کنيد.

دوپامين را مي توان با خوردن غذاهاي سرشار از پروتيين افزايش داد. خوردن ميوه هايي مثل موز را فراموش نکنيد. به طور منظم در معرض نور خورشيد قرار بگيريد. غذاهاي سرشار از آنتي اکسيدان را نيز در وعده هاي غذايي خود جاي دهيد.

ملاتونين، ساعت بدن

هورمون ضدپيري است و به عنوان ساعت بدن شناخته مي شود. ملاتونين از غده پينه آل ترشح مي شود. اين هورمون خواب شبانه را تنظيم مي کند. اگر سيگاري هستيد و شب ها نمي خوابيد، احتمالا از کمبود اين هورمون رنج مي بريد. به هم خوردن دوره روز و شب، ترشح ملاتونين را شديدا تحت تاثير قرار مي دهد. بهتر است شب ها زياد سراغ لپ تاپ و تبلت نرويد و در رختخواب از گوشي هاي هوشمند استفاده نکنيد.

بمباران اطلاعات در ساعاتي که به خواب نياز داريد، مغز را به طور مصنوعي تحريک و اذيت مي کند. علاوه بر اين بر بينايي نيز تاثير مي گذارد. براي افزايش سطح ملاتونين، دو ساعت قبل از خواب با ابزار تکنولوژي خداحافظي کنيد. سعي کنيد زندگي منظمي داشته باشيد؛ براي مثال هر شب در ساعت مشخصي شام بخورد و به رختخواب برويد. در اتاقي که تهويه مناسبي دارد بخوابيد. سعي کنيد از سبزيجات و غذاهاي سرشار از پروتيين استفاده کنيد و اين دو را همراه هم مصرف کنيد. جسم و جان تان را در معرض هواي تازه قرار دهيد.

اندروفين، ضددرد

هورموني که مانع درد است، از اضطراب جلوگيري مي کند و به عنوان آرامبخش عمل مي کند. اندروفين از غدد مخاطي و هيپوتالاموس ترشح مي شود. اين هورمون کمک مي کند احساس مثبتي به زندگي داشته باشيد. اندروفين يکي از مسکن هاي طبيعي بدن است.

براي افزايش سطح اندروفين، حتما ورزش کنيد. نياز نيست به ورزش هاي سنگين روي بياوريد. 30 دقيقه پياده روي در روز به افزايش اين هورمون در بدن شما کمک شايان توجهي مي کند.

عرق کردن نيز به آزادشدن اين هورمون کمک مي کند. حمام بخار و سونا موجب عرق کردن و شل شدن عضلات مي شود و استرس را از شما دور مي کند. مصرف غذاهاي تند را نيز فراموش نکنيد. فلفل يکي از مواد غذايي عالي محسوب مي شود. غذاهاي تند در تماس با گيرنده هاي روي زبان، سيگنال هايي مشابه با سيگنال هاي درد به مغز مي فرستند که باعث آزاد شدن اندروفين در بدن مي شود. اگر به طب سوزني دسترسي داريد، مي توانيد آن را امتحان کنيد.

اکسي توسين، هورمون عشقهورموني که با عنوان هورمون عشق شناخته مي شود. اکسي توسين در هيپوتالاموس ساخته شده و بعد به غده هيپوفيز منتقل مي شود. اين هورمون آدم ها را کنار هم نگه مي دارد، اعضاي خانواده را به هم نزديک مي کند، عشق را بين زوجين و والدين و فرزندان افزايش مي دهد.

در دوران بارداري و شيردهي، هورمون اکسي توسين در بدن زنان ترشح شده و باعث ارتباط عميق تر آنها با نوزادشان مي شود. اکسي توسين استرس را کاهش مي دهد و تعاملات اجتماعي را افزايش مي دهد. اين هورمون حامي قلب در مقابل انواع استرس هاست.

براي افزايش سطح اکسي توسين، وقت بيشتري را با دوستان، اعضاي خانواده و افرادي که دوست داريد بگذرانيد. به همنوعان خود کمک کنيد. ماساژ را فراموش نکنيد. سعي کنيد به آدم ها عشق بورزيد و عاشق بمانيد.

استروژن، ضداسترس

اين هورمون جنسي زنانه از غدد جنسي ترشح مي شود. استروژن مانع استرس محسوب مي شود و خلق و خوي فرد را ثابت نگه مي دارد. سيگار کشيدن و ورزش شديد ميزان اين هورمون را کاهش مي دهد. براي افزايش سطح استروژن، مي توانيد از مواد غذايي مختلف استفاده کنيد.

ميوه، سبزيجات و غلاتي چون، سيب، خرما، آلو و گيلاس، هويج، گوجه فرنگي، کلم بروکلي، خيار و بادنجان، جو دوسر، گندم و برنج، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و رازيانه به افزايش سطح اين هورمون در بدن کمک مي کند.



ماهنامه مطب




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم