بزرگنمايي:
چه خبر - يادگيري يک زبان خارجي براي درمان زوال عقل
براي بهبود عملکرد حافظه مي توانيد شروع به فراگيري زبان دوم کنيد. بخشهاي مختلفي از مغز با يادگيري زبان دوم تحريک خواهند شد.
يادگيري يک زبان خارجي بدون شک ميتواند مايه افتخار انسان باشد. خواه از اين زبان فقط در سفرهاي خارج از کشور استفاده کنيد، خواه براي کارهاي ضروريتر و روزانه. زبان دوم ميتواند شما را نسبت به کنار آمدن با محيط جديد و درک فرهنگهاي متفاوت متبهر کند. فوايد يادگيري زبان دوم، فراتر از سفارش يک غذا يا گرفتن آدرس در خارج از کشور است. براساس تحقيقات انجام شده، يادگيري زبان جديد، سلامت مغز را افزايش داده و با تحريک چندين بخش از مغز به طور همزمان، باعث دور کردن زوال عقل در سنين بالا ميشود.
يادگيري زبان دوم، با انجام فعاليتهاي فيزيکي برابري ميکند. مغز را مانند يک ماهيچه تصور کنيد. اگر به صورت مرتب و کافي با آن کار کنيد، ميتوانيد آن را قوي کنيد. به گفته دکتر توماس باک، عصبشناس دانشگاه ادينبورگ، اين قياس از آنچه شما تصورش را ميکنيد هم فراتر ميرود و به درمان زوال عقل نيز کمک مي کند. او معتقد است که براي استفاده بهينه از مغز و جلوگيري از زوال عقل، زبانآموزان بايد 5 ساعت در هفته، درست برابر با زماني که به فعاليت فيزيکي اختصاص ميدهيم، به يادگيري و تمرين زبان جديد اختصاص دهند. حتي اگر شده اين زمان کوتاه و روزانه باشد، بهتر از هيچ است. درست همانند ورزش فيزيکي، ثبات داشتن بهترين تأثير را تقويت عقل دارد.
– يادگيري زبان دوم، بخشهاي مختلفي از مغز را تحريک ميکند. زماني که صحبت از يادگيري يک زبان ديگر است، فقط به خاطر سپردن قواعد، واژگان و تلفظ مورد بحث نيست بلکه شما در حال درگير شدن با يک کار چند جانبه هستيد. براساس مطالعات انجام شده در سال 2011، افراد دوزبانه، در حذف اطلاعات به غير ضروري، اولويتبندي کارها و پردازشهاي ذهني، بهتر عمل ميکنند. علت آن، عادت داشتن افراد دوزبانه به سوئيچ کردن از يک زبان به زبان ديگر است. همچنين افراد دوزبانه، در مشاهده و بررسي اطراف بهتر هستند. حتي اگر قادر نباشيد مانند زبان مادري خود، به زبان دوم صحبت کنيد، ولي حداقل هوشياري ذهنتان را افزايش و مغزتان را پرورش دادهايد. باک معتقد است که يادگيري زبان دوم، از بازيهاي فکري و حل جدول هم براي پرورش مغز و مقابله با زوال عقل بهتر است. هرچه فعاليت ذهني، همه جانبهتر باشد، براي عملکرد شناختي مغز بهتر است و يادگيري زبان، يکي از بهترين روشهاي تحريک مغز است زيرا: اصوات مختلف، کلمات و مفاهيم مختلف، قواعد گوناگون و مکالمات اجتماعي، همگي محرک بخشهاي مختلفي از مغز هستند.
– يادگيري زبان دوم ميتواند در هر سني مفيد باشد. افراد دوزبانهاي که تسليم زوال عقل شدند، 4 سال ديرتر از افراد تکزبانه دچار زوال عقل شدند. اولين علايم زوال عقل معمولا در سن 71 سالگي بروز پيدا ميکند، اما در افراد دوزبانه، به طور متوسط در 75 سالگي نمايان ميشود. باک معتقد است که يادگيري زبان دوم، صرفا باعث بهبود عملکرد حافظه نميشود، اما استفاده از آن را بالا برده و از مرگ تدريجي سلولهاي مغز جلوگيري ميکند. همچنين تحقيقات نشان ميدهند که افراد دو زبانه، سريعتر ميتوانند پس از سکته مغزي، سلامت خود را باز يابند. سن، منعي براي يادگيري زبان دوم محسوب نميشود. اين يک باور غلط است که اگر در کودکي زبان دوم را نياموزيد، ديگر نخواهيد آموخت. بلکه به گفته باک، حتي سنين بالاتر براي يادگيري زبان دوم بهتر است. جالب است بدانيد که شيوه يادگيري زبان دوم در هر فردي، با ديگري متفاوت است و به سبک يادگيري طبيعي او بستگي دارد.
منبع: salamatism.com