آخرین اخبار

اعلام نتيجه انتخابات، يک‌باره و توسط وزير کشور سياسي

اعلام نتيجه انتخابات، يک‌باره و توسط وزير کشور

  بزرگنمايي:

چه خبر - اعلام نتيجه يک باره انتخابات به وسيله وزير کشور

عبدالرضا رحماني فضلي اظهار کرد: با توجه به انصراف‌ها و ائتلاف‌هايي که انجام گرفته پيش‌بيني ما اين است که نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري در مرحله اول مشخص مي‌شود و ديگر نيازي به برگزاري مرحله دوم انتخابات نيست. وي افزود: حدود يک و نيم ميليون نفر عوامل اجرايي و نظارتي، 350 هزار عامل امنيتي، 70 هزار بازرس، 64 هزار شعبه و حدود 100 هزار نفر نماينده فرمانداران براي برگزاري انتخابات پيش‌بيني شده است. ما کاملا مهياي برگزاري انتخابات هستيم و هيچ دغدغه‌اي در اين زمينه نداريم.

رحماني فضلي با بيان اينکه در اين دوره از انتخابات تخلفات 63 درصد کاهش داشته است، تصريح کرد: اين تخلفات اکثرا به انتخابات شوراها باز مي‌گردد و مربوط به تبليغات زودرس، تخلفات رسانه‌اي و شکايت نامزدها از يکديگر بوده است. براي اطمينان از صحت روند راي‌گيري در هر شعبه يک بازرس در نظر گرفته‌ايم و به نامزدها هم گفته‌ايم آنها مي‌توانند نماينده‌اي در هر شعبه تا مرحله تجميع آرا داشته باشند. در هر شعبه يک بازرس، دو نماينده فرمانداري، يک نماينده از هر نامزد و تعدادي از نمايندگان شوراي نگهبان و هيات نظارت مجلس خواهيم داشت.

وزير کشور ادامه داد: اگر تخلفي يا اشکالي در هر شعبه پيش آمد همانجا بايد به آن رسيدگي فوري شود البته گزارشي از آن تهيه شود و به شوراي نگهبان و فرمانداري ارسال مي‌شود.

وي در مورد تامين امنيت انتخابات نيز خاطرنشان کرد: مسوول انتظامات و امنيت شعب نيروي انتظامي است و براساس برآورد وزارت کشور نيروي انتظامي و ستاد کل به 160 هزار نياز بود که نيروي انتظامي 120 هزار نيرو را تامين کرد و 40 هزار نيرو نيز از بسيج و سپاه تامين شد اما مسوول انتظامات نيروي انتظامي است.

رحماني فضلي در ادامه با بيان اينکه 200 ميليون تعرفه به چاپ رسيده و به سراسر کشور ارسال شده است، خاطرنشان کرد: 14 مورد علائم رمزي در تعرفه‌ها ايجاد شده، بانک ملي نيز تعرفه‌ها را چاپ کرده و تعرفه‌ها از همان کاغذهاي تراول تهيه شده است و با توجه به اين تمهيدات امکان توليد يا تکثير تعرفه‌ها وجود ندارد. در حال حاضر نيز تعرفه‌ها در قرنطينه قرار دارد.

به گفته وزير کشور، 63 هزار و 429 شعبه اخذ راي و 14 هزار صندوق سيار براي انتخابات در نظر گرفته شده است.

وي آوردن شناسنامه براي راي دادن را الزامي دانست و گفت: براساس کد ملي افراد آنها احراز هويت مي‌شوند ولي به شناسنامه هم نياز است. استفاده از شماره ملي اين احتمال که فردي در چند محل راي بدهد را به صفر مي‌رساند زيرا فرد وارد شعبه مي‌شود ابتدا از طريق سيستم احراز هويت مي‌شود و اگر يک بار راي داده باشد مشخص مي‌شود.

رحماني فضلي همچنين در مورد تامين امنيت انتخابات تصريح کرد: کميته امنيت ستاد انتخابات از شش ماه قبل تشکيل شده و دستگاه‌هاي امنيتي، انتظامي، نظامي، صداوسيما و قوه قضاييه که عضو اين کميته هستند هر روز جلسه دارند. ما تاکنون شاهد کوچکترين مشکل در حوزه امنيتي نبوده‌ايم. براي روز جمعه هم تمهيدات خاصي داريم از جمله افزايش تعداد نيروها و رصد لحظه‌اي شرايط کشور. از مردم هم مي‌خواهيم با نيروي انتظامي همکاري خوبي داشته باشند و هرگونه اطلاعاتي که به دست مي‌آورند در اختيار ما قرار دهند.

وزير کشور ادامه داد: مردم از طريق راديو به اطلاعيه‌هاي ستاد انتخابات کشور گوش دهند چون بازار شايعات داغ مي‌شود و تهديدات احتمالي در فضاي مجازي نيز افزايش مي‌يابد. از مردم همچنين مي‌خواهم روز جمعه اول وقت پاي صندوق بيايند تا در ساعات پاياني با ازدهام جمعيت روبه‌رو نشويم. از نامزدها هم مي‌خواهم که هواداران خود را کنترل کنند. در مجموع در يک ماه گذشته مساله خاص امنيتي براي انتخابات نداشته‌ايم.

رحماني فضلي در مورد تبليغات انتخابات گفت: به لحاظ شکلي مشکلي در تبليغات به وجود نيامد اما به لحاظ محتوا نامزدها صحبت‌هايي مطرح کردند که اين صحبت‌ها معيار خوبي براي ارزيابي مردم است. يکي از نگراني‌ها براي تبليغات فضاي مجازي بود که شوراي عالي فضاي مجازي به وزارت کشور و وزارت ارتباطات ابلاغ کرد دستورالعملي براي رصد و کنترل فضاي مجازي تهيه کنند که اين اقدام انجام شد و هماهنگي خوبي شکل گرفت. تبليغات با کمترين هزينه انجام شد و تعطيلي در شبکه‌هاي مجازي نداشته‌ايم البته تخلفات انجام شده را به قوه قضاييه ارجاع داديم.

وي خاطرنشان کرد: با شروع تبليغات انتخابات شوراها تخلفاتي انجام گرفت از جمله پلاکاردها در جاهايي نصب شد که ممنوع بود که ما هم تذکر داديم البته نيت ما اين نيست که نشاط سياسي جامعه کم شود و تا جايي که تبليغات هزينه‌اي براي رقيب نداشته باشد يا عفت عمومي را دچار خدشه نکند سختگيري نکرده‌ايم. راه‌اندازي کارناوال‌ها نيز ممنوع است که در اين زمينه تذکر هم داده‌ايم. يک مورد تقاضا براي راه‌اندازي کارناول بود که با آن موافقت نکرده‌ايم.

وي ادامه داد: مردم نبايد به آمار و اطلاعات فضاي مجازي و حقيقي توجه کنند. بيش از 95 درصد نظرسنجي‌ها ساختگي است و مردم نبايد به آن توجه کنند. گفته‌اند شنبه سالني تهيه کرده‌اند تا در آنجا جشن پيروزي بگيرند. به همه تذکر داده‌ايم که اين کارها را نکنند. مردم به اطلاعيه‌هاي وزارت کشور توجه کرده و آن را مبنا قرار دهند.

رحماني فضلي در مورد نحوه اعلام نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري تصريح کرد: قانون انتخابات رياست‌جمهوري مي‌گويد نتيجه يک باره به وسيله وزير کشور اعلام شود و اعلام اين آمار مقطعي نباشد. روند کار اينگونه است که آمار از تک تک شعبه‌ها جمع مي‌شود و اعضاي هيات‌هاي اجرايي و نظارت آن را امضا مي‌کنند سپس يک نسخه براي شوراي نگهبان و وزارت کشور مي‌آيد که اين آمار تطبيق داده شده و تجميع مي‌شود و سپس شوراي نگهبان و وزارت کشور آن را امضا مي‌کنند و وقتي همه آمار نهايي شد، وزير کشور آن را اعلام مي‌کند اگر هم اختلافي پيش آمد مبنا صورتجلسه شعبه‌هاست. ان‌شاءالله هم هيچ مشکلي نخواهيم داشت و هماهنگي با شوراي نگهبان را انجام داده‌ايم. اعلام نتايج احتمالا يکي دو روز يعني شنبه و يکشنبه به طول مي‌انجامد.

وزير کشور در پايان گفت: به همه استانداران گفته‌ام فردا به تهران بيايند تا نظرات شوراي نگهبان و وزارت کشور را جويا شوند. ما به هيچ‌وجه براي اعلام نتايج صحت و دقت را فداي زمان نمي‌کنيم.

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد