آخرین اخبار

زبان بدن در مناظره هاي انتخابات رياست جمهوري چه مي گويد؟ شادکامي و موفقيت

زبان بدن در مناظره هاي انتخابات رياست جمهوري چه مي گويد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تحليل زبان بدن مناظره هاي انتخابات سال 1396

شاهد مناظره هاي انتخابات رياست جمهوري دوره دوازدهم در حالي بوديم که بيشتر افراد به شدت رقبا و دولتهاي قبل را بي رحمانه مورد تاخت و تاز قرار دادند اين در حالي است که هر چند الفاظ در ظاهر کار کرد بسيار قوي و معني داري داشتند اما زبان رفتار و يا زبان بدن نقش تعيين کننده ايي دارد. در اين ميان هم هر دانشجو و يا نويسنده و حتي روزنامه نگاري با کم و زياد کردن تحليل هاي زبان بدن نسبت به تحليل زبان بدن دست مي زند که مانند مبحث آموزش اساسا غلط و باعث آشفته نمودن اذهان عمومي است که اين مسئله را به هيچ عنوان نبايد دامن زد و آنرا قبول نمود.

چند نکته را بايد تذکر داد :

اول : اين که هرگز نبايد به تحليل هاي زبان بدن صد در صد اعتماد و اکتفا نمود.

دوم : هيچ چيز، هيچکس، هيچ رفتار و گفتار و کرداري آنگونه که به نظر مي رسد نيست .

سوم : بايد به سن، قد، وزن، جنسيت و عوامل متعدد ديگري هم غير از ظاهر فرد توجه نمود.(برگرفته از کتاب زبان بدن ايراني)

حال با اطلاع از اين مهم مي توانيم نگاه و تحليل جامع تري داشته باشيم. متاسفانه در بيشتر سايتهاي خبري اجتماعي و تحليلي به نکته اساسي که اصلا پرداخته نشده است استرس و اضطرابي است که همه کانديداهاي محترم رياست جمهوري با آن روبرو هستند. آري من و شما هم اگر در مقابل بيش از 80 ميليون نفر ايراني داخل و خارج از کشور و مخصوصا همسايگان و دوست و دشمن قرار بگيريم چنين رفتارهايي کاملا عادي و غير قابل اجتناب است پس به اين مهم در مورد نامزدهاي انتخاباتي به شدت توجه فرمائيد.

وقتي هر فردي در چنين جايگاهي رفيعي قرار بگيرد دچار استرس و اضطراب مضاعف خواهد شد. چرا که تمام آينده مملکت جامعه حزب و حتي خود شخص هم به اين مهم گره خواهد خورد اما آيا نشانه هاي فيزيولوژيک استرس را به درستي مي دانيم قبل از آنکه پيرامون اين موارد سخني بميان اوريم بايد پيرامون يک نکته ظريف ديگري هم سخن بگويم علم با درک مساوي نيست بعبارت ديگر وقتي

در تمامي برنامه هاي انتخاباتي ما شاهد بي رنگ و يا پر رنگتر شدن صورت و مخصوصا لبهاي کانديداهاي محترم بوديم اين در حالي است که در کنار اين رفتار خشک شدن دهان و يا خيس کردن لبها و فرو دادن آب دهان را بايد اضافه نمود و خارش هم يکي ديگر از رفتارهاي رفلکسي عصبي است که در موقع استرس هاي حاد بيشتر بروز مي کند، که همه ناشي از فشار خون ضربان قلب تندتر و يا بلعکس است و هر کسي اگر بگويد لمس بيني مساوي با دروغگويي است يعني واقعا اصلا زبان بدن و يا تن گفتار را متوجه نشده است. اين تعابير سخيف مربوط به يک محقق استراليايي و متعلق به سالها پيش است بنام آلن پيز که بيشتر تئوري هاي ايشان از طريق دانشمندان رفتار شناس و يا جو ناوارو کاملا مردود اعلام شده است چرا که محدوده تفاسير مهم است و هرگز با يکي دو بار خارش بيني و يا رفتارهاي خاص ديگر مانند جلو و عقب رفتن و يا تمايل به جلو و عقب و ..، بايد بگويم که هرگز و تحت هيچ عنوان نبايد يک حالت را نبايد با يک متد و يک نگاه و ديدگاه تفسير نمود و يا نکته قابل توجه اينجاست که در طول صحبت لمس کردن بيني تا سه بار طبيعي است اما بيش از سه بار ممکن است به اين معنا باشد که فرد در حال دروغ گفتن است هر چند نبايد اين مسئله را به فصل بهار و آلرژي‌هايي که شدت مي‌گيرد تعميم داد!

لطفا استرس و يا اضطراب را با صادق نبودن اشتباه نگيريد

متاسفانه در بسياري از تحليلها و ديدگاه مي بينم که افراد بي تجربه و کم تجربه با يک علامت و علائم سنتي و آماتور افراد را تفسير و تحليل مي کنند و اين خطاي بزرگي بود .
بايد دانست به جز بيماري کهولت، سنت استرس و اضطراب زياد و همچنين عدم اعتقاد به انچه مي گويند همه و همه در گروه رفتاري قرار مي گيرند که نبايد هر کدام را به ديگري ربط داد و آن را اينقدر ساده و بي پيرايه و بدون در نظر گرفتن تقدم و تاخر تحليل نمود. در اين خصوص و پيرامون تحليل التقاطي در زبان بدن تاليف شده که در مقالات بعد به ان خواهيم پرداخت.

متاسفانه هنوز بسياري از مدرسين و تحليلگران از تحقيقات چارلز داروين درباره بيان احساسات در انسان و حيوان در سال و يا 1872 و يا الن پيز با مطالبي تاريخ گذشته که متعلق به 4 دهه است قبل بهره مي برند اما آيا منابع و رفرنسها ديگر در جهان امروز جايگاهي دارند. امروزه اکثر دانشمندان و محققين بخش قابل توجهي از ديالوگ‌ها و فعل و انفعالات انسانها را بر واژه‌ها استوار نمي دانند. مطلبي که مولاي متقيان علي عليه السلام فرمودند نشنويد چه مي گويد، ببينيد چه مي گويد.

براي درک حرکات و تفاسير واقعي کانديداهاي رياست جمهوري بايد به ريز جزئيات يا ميکرو اکسپرشن‌هاو مخصوصا واکنش‌هاي لحظه‌اي که در بدن و مخصوصا چهره به شدت تظاهر پيدا مي کنند و غير قابل کنترل است بيشتر و بهتر تمرکز کنيد.

بايد بدانيم که يکي از افسران بازنشسته CIA پيرامون اين موارد مي گويد که : هرگز اين ريز احساسات نمي توانند غير واقعي باشند و در صورت بروز بايد به آن بسيار توجه نمود.

دستهاي شناور و يا دستهاي لرزاني که بسياري در مناظره ملاحظه نمودند الزاما نشانه بيماري و ناتواني و يا کهولت سن نيست بلکه شايد نشان از غيرت و حساسيت هاي خاص روي موردي خاص وجود داشته باشد .

دستهاي درهم گره خورده مجري تکرار يک سنت نا ثواب در بيشتر مجريان که حس خوبي به مخاطب هم القائ نمي کند و بيشتر احساس استرس و اضطراب را منتقل مي کند بجاي ارامش، و اصلا مناسب نيست و شما خواننده گرامي چه يک دانشجو و يا کارگر و يا کارمند و يا يک استاد و فرهيخته و يا... بايد بدانيد اين رفتار مخصوصا اگر با جمع شدگي و اشغال فضاي کم باشد اصلا حس خوبي به مخاطب منتقل نخواهد کرد و بايد به شدت از ان احراز نمود.

دستهايي که جايي ندارند براي خيمه زدن لمس تريبون و يا ضرب گرفتن و يا لرزش و يا رفتارهاي رفت و برگشتي و يا رفتارهاي تعادلي همه در مخاطب يک مهم را تداعي مي کند و آن اين است که طرف مقابل يا ترشيده و يا خشمگين است و يا به سخني که مي گويد اعتقاد و اطميناني ندارد و يا همه واقعيت را بازگو ننموده و يا...

به عنوان حسن ختام بايد بگويم زبان بدن يا همان زبان بي زباني نقش سرنوشت ساز و بسيار تعيين کننده ايي در پيروزي و يا شکست کانديداهاي جهان تا امروز بازي نموده و در زندگي فردي و يا سازماني هر فردي هم مي تواند رل استراتژيکي را ايفا نمايد، پس در شناخت و اجرائ زبان بدن حرفه اي دقت بيشتر و زمان صرف نمائيد.

/ دکتر سيد مازيار مير
منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد