آخرین اخبار

خوراکي هاي کاهش دهنده تستوسترون را بشناسيد سلامت خانواده

خوراکي هاي کاهش دهنده تستوسترون را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - خوراکي هاي کاهنده تستوسترون

در مورد هورمون تستوسترون بايد به اين نکته توجه داشت که هم مردان و هم زنان داراي اين هورمون جنسي هستند، اما ميزان توليد آن در مردان بسيار بيشتر از زنان است. توليد بيشتر تستوسترون در مردان موجب شکل گيري ويژگي هاي مردانه مي شود.

ميزان ناکافي از هورمون تستوسترون ممکن است به ناباروري در مردان منجر شود زيرا فرآيند اسپرم سازي به اين هورمون وابسته است. همچنين، تستوسترون در ميزان ميل جنسي موثر است و در توزيع چربي، توليد توده استخواني، اندازه و قدرت عضلات، و شکل گيري گلبول هاي قرمز خون، نقش دارد.

با افزايش سن مردان، سطوح هورمون تستوسترون کاهش مي يابد که اغلب به «سندرم تي کم» يا «هيپوگناديسم ديررس» ارجاع مي شود. پس از 40 سالگي، سطوح تستوسترون به ميزان 1.6 درصد در هر سال براي بيشتر مردان افت مي کند. سطوح پايين تستوسترون مي تواند به واسطه مواد غذايي مصرفي که در اينجا به معرفي آنها مي پردازيم، هر چه بيشتر کاهش يابد.

رژيم غذايي کم چرب و قند

دريافت ميزان مناسب چربي از رژيم غذايي براي ترشح هورمون تستوسترون و همچنين افزايش ميل جنسي توصيه شده است. مطالعات نشان داده اند که رژيم هاي غذايي کم چرب به سطوح پايين‌تر تستوسترون منجر مي شوند.

رژيم غذايي پر قند

مرداني که سطوح قند خون را بهتر مديريت مي کنند از زندگي جنسي بهتري برخوردار هستند. قند بيش از اندازه در رژيم غذايي مي تواند سطوح تستوسترون را کاهش دهد. در بسياري از رژيم هاي غذايي کم چرب، کربوهيدارت ها را به جاي چربي قرار مي دهند که مي تواند در بدن به گلوکز تبديل شده و سطح قند خون را افزايش دهد.

الکل

مصرف الکل با کاهش سطوح تستوسترون پيوند خورده است. با ترک الکل مي توانيد بهبود زندگي جنسي خود را شاهد باشيد. همچنين، پرهيز از نوشيدني هاي ترکيبي توصيه شده است، زيرا ممکن است حاوي ميزان بيش از اندازه قند باشند و به افزايش وزن منجر شوند.

بستني

اين خوراکي خوشمزه و محبوب، از محتواي قند و کالري بالا برخوردار است و از اين رو، انتخابي نامناسب براي سلامت بدن انسان محسوب مي شود. در صورت مصرف زياد، بستني ممکن است به افزايش خستگي و شکل گيري ميگرن نيز منجر شود. ماست ساده يا يخ زده مي تواند جايگزين بهتري براي بستني باشد.

پاستا

پاستا سرشار از کربوهيدارت ها است و از محتواي کالري بالايي سود مي برد. اگر کالري هاي اضافي دريافتي از پاستا سوزانده نشوند، بدن آنها را در قالب چربي ذخيره خواهد کرد.

تنقلات

تنقلاتي مانند چيپس، شکلات و کلوچه به واسطه مزه خوب و راحتي در استفاده، از محبوبيت بالايي برخوردار هستند، اما اين قبيل خوراکي ها از محتواي قند و کربوهيدارت بالا سود مي برند که مي تواند سطوح قند خون را به سرعت افزايش دهد. استفاده از سبزيجات خام، مغزهاي خوراکي، يا حتي شکلات تلخ به جاي تنقلات ناسالم، مي تواند به افزايش ميل جنسي مردان کمک کند و چربي هاي سالم که بدن به آنها نياز دارد را تامين کند.

بيسکوئيت ها و کلوچه هاي صبحانه

به طور کلي اين خوراکي از محتواي بالاي چربي هاي ترانس برخوردار هستند، زيرا ميزان پردازش روي آنها بسيار زياد است. اين نوع از خوراکي ها روي هورمون هاي بدن، از جمله تستوسترون تاثيرگذار هستند. با تغيير عادات غذايي صبحگاهي خود و مصرف مواد غذايي کمتر پردازش شده، مي توانيد تستوسترون را در سطوح بهينه حفظ کنيد.

ناچو و بال مرغ

مصرف ناچو مي تواند به دريافت بيش از اندازه کربوهيدارت ها منجر شود و در نتيجه افزايش وزن را به همراه داشته باشد. همچنين، مصرف بال مرغ سرخ شده در روغن زياد مي تواند به سطوح افزايش يافته کلسترول منجر شود که در گذر زمان مي تواند بر سلامت قلب نيز تاثيرگذار باشد.

دانه کتان

دانه کتان به عنوان يک ماده غذايي سالم و منبع فوق العاده اي براي اسيدهاي چرب امگا-3 شناخته مي شود. با اين وجود، دانه هاي کتان از ميزان کافي چربي براي غلبه بر اثر تستوسترون پايين برخوردار نيستند، زيرا آنها حاوي ترکيباتي به نام ليگنان هستند که به تقليد استروژن در بدن مي پردازند. اگر دانه هاي کتان منبع اصلي تامين اسيدهاي چرب امگا-3 شما محسوب مي شوند و مردي با سطوح پايين تستوسترون هستيد، ممکن است زمان استفاده از مکمل هاي امگا-3 فرا رسيده باشد.

شيرين بيان

شيرين بيان يک گياه دارويي است که هنگام استفاده به صورت چاي مي تواند به کاهش استرس کمک کند. اما اين محصول از محتواي بالاي ترکيبات شبه استروژن نيز برخوردار است.

آبجو

جداي از الکل، آبجو از محتواي کربوهيدارت ها و کالري بالا برخوردار است و مي تواند براي مردان بسيار بد باشد. رازک مورد استفاده در توليد آبجو استروژنيک است و حاوي 300 هزار واحد بين المللي استروژن در هر 100 گرم رازک است.

سويا

سويا حاوي ترکيبي به نام ايزوفلاون است که استروژنيک بودن آن ثابت شده است. سويا يکي از مواد غذايي است که مردان با سطوح تستوسترون پايين بايد از آن پرهيز کنند. اثر شبه استروژن سويا، چنان قوي است که در تئوري، مصرف مقدار زيادي از آن، تقريبا برابر با مصرف قرص هاي ضد بارداري است.

نعناع

اين گياه طراوت بخش در هر چيزي از چاي تا آدامس استفاده مي شود و به واسطه ترکيبات استروژنيک موجود در آن، درماني قديمي براي زنان به منظور خلاص شدن از موهاي زائد صورت است. مصرف عرق نعناع طبيعي، براي مرداني که نگران سطوح تستوسترون خود هستند، توصيه نمي شود.

حبوبات و لوبياها

اين دسته از مواد غذايي به واسطه فعاليت استروژني خود شناخته شده هستند. به عنوان مثال، لوبياي ليما سرشار از ترکيبي به نام فيتواستروژنيک فيبر اينوزيتول و ليگنان ها است که اثر آنها در کاهش ميزان تستوسترون ثابت شده است.

غلات کامل

در شرايطي که غلات کامل براي دستگاه گوارش گزينه هاي خوبي در نظر گرفته مي شوند، اما مي توانند بر سطوح تستوسترون تاثير منفي داشته باشند. آنها حاوي گلوتن هستند که مي تواند سطوح پرولاکتين را افزايش داده و سطوح تستوسترون را کاهش دهد. رژيم غذايي سرشار از فيبر غذايي مي تواند سطوح تستوسترون را کاهش دهد. افزون بر اين، بيشتر غلات مي توانند موجب دفع مواد معدني از بدن شوند.

نوشابه هاي گازدار

نوشابه هاي گازدار از محتواي قند بالايي برخوردار هستند و يکي از عوامل موثر در ابتلا به چاقي محسوب مي شوند. نه تنها اين نوشيدني ها به خودي خود براي انسان بد هستند، بلکه بطري هايي که در آنها روانه بازار مي شوند نيز ممکن است به سلامت انسان آسيب وارد کند، زيرا اغلب از فتالات ها تهيه شده اند که داراي ويژگي هاي شبه استروژني قوي هستند.

فست فود

به طور معمول در فست فودها از گوشت و فرآورده هاي گوشتي کم کيفيت استفاده مي شود. منابع گوشت ممکن است با غذاي کيفيت پايين تغذيه شده باشند و در طول زندگي خود به طور مرتب آنتي بيوتيک و هورمون رشد دريافت کرده باشند. فست فودها غذاهاي چربي نيز محسوب مي شوند و بيشتر آنها در روغن زياد سرخ مي شوند. روغن آفتابگردان و روغن سويا به طور قابل توجهي مي توانند سطوح تستوسترون را در مردان کاهش دهند.

پنير

در شرايطي که پنير طعمي فوق العاده به پيتزا و ناچو مي بخشد، اما اين محصول لبني مي تواند به طور بالقوه بر توليد طبيعي هورمون ها، از جمله استروژن و تستوسترون، در بدن انسان تاثيرگذار باشد.

روغن هاي گياهي حاوي چربي هاي غير اشباع چند پيوندي

چربي هاي غير اشباع چند پيوندي که در اين نوع از روغن ها يافت مي شوند، ثابت شده است که سطوح تستوسترون را کاهش مي دهند.

دوزهاي بالا از فيبر غذايي

در شرايطي که بسياري از مردم بر اين باورند که افزايش مصرف فيبر غذايي مي تواند براي انسان خوب باشد، اما ممکن است اين کار بر سطوح تستوسترون تاثير منفي داشته باشد. مشکل زماني شکل مي گيرد که مردان بيش از اندازه فيبر مصرف مي کنند، که اين کار موجب تغيير در سوخت و ساز تستوسترون و کاهش سطوح آن مي شود. قطع مصرف فيبرهاي غذايي توصيه نمي شود، اما ميزان مصرف بايد در حد اعتدال باشد.



منبع: asriran.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟