آخرین اخبار

افزايش سلامت افراد با شبکه هاي اجتماعي چه خبر ... ؟

افزايش سلامت افراد با شبکه هاي اجتماعي

  بزرگنمايي:

چه خبر - نقش شبکه هاي اجتماعي در سلامت افراد

شبکه هاي اجتماعي افراد زيادي را در سرتاسر جهان به خود جذب کرده اند، به طوري که افراد زمان قابل توجهي را به سر زدن و چک کردن پيام ها صرف مي کنند. مي توان از پتانسيل شبکه هاي اجتماعي در راستاي ارتقاي سلامت افراد بهره برد.

امروزه با پيشرفت هايي که در حوزه هاي مختلف فناوري اطلاعات به وجود آمده است و با ظهور و بروز ابزارهاي آنلاين مختلف، حيطه سلامت و مراقبت بهداشتي و درماني نيز تحت تاثير اين گونه ابزارها قرار گرفته است. در سراسر جهان شبکه هاي اجتماعي توانسته است در ميان افراد در قشرهاي مختلف و گروه هاي سني متفاوت جا باز کند. توئيتر، فيسبوک، واتساپ و تلگرام جزو شبکه هاي اجتماعي هستند که طرفداران زيادي به خود جذب کردند.

بارزترين ويژگي شبکه هاي اجتماعي فراگير بودن آن ها و اتصال افراد مختلف به يکديگر است. استفاده از بستري که اين شبکه هاي اجتماعي به وجود مي آورند مي تواند در افزايش سطح سلامت، آگاهي و آموزش افراد جامعه مفيد واقع شود.

اما چگونه مي توان از پتانسيل بالقوه اي که شبکه هاي اجتماعي دارند به نفع بيماران و جهت بالا بردن سلامت افراد بهره برد؟


آموزش بيماران

زماني که قرار است بيمار خودش در مراقبت از خود نقش داشته باشد و بتواند در موارد مختلف تصميم گيري هاي حساسي اتخاذ کند، حضور در اجتماع ديگر بيماران، ارتباط با پزشک و فراهم آورندگان سلامت مي تواند بر سواد سلامت فرد بيافزايد، به او کمک کند که در شرايط حساس تصميم هاي درستي بگيرد و البته تصميم آگاهانه اي باشد. در سال هاي اخير، آموزش بيماران، به خصوص بيماراني که دچار يک بيماري مزمن هستند، جايگاه خاصي در برنامه هاي سلامت بدست آورده است. مهمترين هدف آموزش بيماران نيز افزايش دانش افراد در مورد درمان و مسائل سلامتي مربوطه است تا بهترين مراقبت را از خود داشته باشند.

در واقع نبايد قدرت شبکه هاي اجتماعي را ناديده گرفت. يکي از مهمترين کاربردهاي شبکه هاي اجتماعي، ايجاد گروه با اهداف خاص است. ايجاد گروه هاي بيماران مبتلا به يک نوع بيماري خاص و حضور افراد در اين گروه ها مي تواند فرد را از شرايط ديگر افراد با بيماري هاي مشابه آگاه سازد. اولين مزيت اين نوع گروه ها، افزايش اعتماد بنفس و خروج از گوشه گيري است. طرح سوالات و به اشتراک گذاري رنج هايي که افراد در طول دوره بيماري متحمل شده اند بيماران را در جريان مشکلات و راه حل ها قرار مي دهد و در زمان بروز مشکل مشابه در تصميم گيري و انتخاب راه حل به بيمار ياري مي رساند.

شبکه هاي اجتماعي آنلاين اکنون تاثير زيادي بر روي زندگي روزانه افراد گذاشته اند. تاثير اين شبکه ها در زندگي افرادي که با مشکلات و مسائل نادر و کمياب مواجه هستند بيشتر است. براي بيماري هاي کمياب ممکن است شبکه اجتماعي آفلايني وجود نداشته باشد، ولي ممکن است بتوان گروهي از افراد با شرايط مشابه را در سراسر جهان در يک شبکه اجتماعي آنلاين يافت. بيماري به نام ارن اکشيس در سال 2011 زماني که دچار بيماري عفونت آميبي نادر قرنيه شده بود توانسته بود يک گروه 38 نفره را در فيسبوک پيدا کند که آن ها نيز به اين بيماري مبتلا بودند. در حالي که آرن از خوشحالي به وجد آمده بود با اين افراد ارتباط برقرار کرده و احساسات و تجربيات خود را با آن ها به اشتراک گذاشته بود. او متوجه شده بود که افراد آن گروه نيز همان اضطراب و سرخوردگي که او به دليل بيماري دچار شده بود را دارند.

در مطالعه اي، پژوهشگران استدلال کرده اند که بيماران به پشتيباني در مديريت و مقابله با بيماري هاي مزمن نياز دارند. پژوهشگران دريافتند که بيماران ياد مي گيرند که چگونه از خود مراقبت کنند. پژوهشگران مي خواستند بفهمند چگونه ميليون ها کاربر در جوامع آنلاين از اين امکان استفاده مي کنند و اين جوامع آنلاين چگونه به پزشکان خانواده و پزشکان بيمارستان ها کمک مي کنند. با توسعه اين شبکه ها و رديابي بيماران، پژوهشگران متوجه شدند که با کمک شبکه هاي اجتماعي آنلاين مراقبت پزشکان سرعت بيشتري مي يابد.

آناليز پيام هاي کاربران شبکه هاي اجتماعي

با استفاده از هوش مصنوعي و تجزيه و تحليل داده هاي شبکه هاي اجتماعي، مي توان از دانش موجود در داده هاي اين شبکه هاي اجتماعي که افراد هر روزه به اشتراک مي گذارند براي تحقيقات در حوزه پزشکي و دارويي بهره برد. تجزيه و تحليل داده هاي شبکه هاي اجتماعي با استفاده از روش هاي يادگيري ماشين درک بهتري از جزييات، علايم و اثربخشي داروهاي مختلف براي هر نوع بيماري بدست مي آيد.

انجام تحقيقات

سايت­هاي شبکه هاي اجتماعي مانند MySpace، Facebook و … روزانه ميليون ­ها کاربر را به خود جذب مي کنند و بسياري از اين افراد سر زدن به اين سايت­ها را جزو فعاليت­ هاي روزمره خود قرار داده­اند.

استفاده از پتانسيل شبکه هاي اجتماعي در تسهيل خدمات پزشکي شخصي براي بيماران، اطمينان از خطر و ريسک دارو و درمان بسيار مفيد خواهد بود.توانايي شبکه هاي اجتماعي براي شناسايي و جذب بيماران براي آزمايش هاي باليني داروهاي جديد قابل توجه است. قبل از اين، مراکز تحقيقاتي و دانشگاه ها براي جذب بيماران جهت شرکت در تحقيقات پزشکي ممکن است چند ماه زمان صرف مي کردند، اما اکنون شبکه هاي اجتماعي باعث گسترش و به اشتراک گذاري سريع فراخوان هاي شرکت در پژوهش هاي باليني مي شود.

مشاوره

بي شک پزشکان نيز به شبکه هاي اجتماعي روي آورده و از آن در جهت مقاصد خود بهره مي بردند. به عنوان مثال، شبکه اجتماعي تلگرام در ايران که يکي از پر بازديد ترين شبکه هاي اجتماعي است، مکاني مناسب جهت ايجاد سوپر گروه هاي بزرگي از پزشکان و دستياران پزشک است تا سوالات خود را مطرح کنند و بر سر بالين بيمار تصميم صحيح اتخاذ کنند. بي ترديد مي توان گفت پزشکان عمومي پس از طي چندين سال مطالعه و طبابت، ممکن است به بيماري هاي بربخورند که تاکنون تجربه اي در خصوص آن نداشته اند، اينجاست که طرح يک سوال در يک گروه تلگرام يا واتساپ مي تواند سرنخي براي معالجه يا ارجاع بيمار باشد. در کشورهايي مانند ايران، استراليا که نقاط دورافتاده و محروم از امکانات پزشکي وجود دارد، استفاده از شبکه هاي اجتماعي و مشاوره در مورد يک بيمار و شرايط خاص او و انتخاب روش درمان مناسب مي تواند از برخي مسافرتهاي برون شهري و برون استاني جلوگيري کند.

پشتيباني از تصميم

فرض کنيد که مدتي است دچار سردرد شده ايد. قبل از مراجعه به پزشک، احتمالا در برخي سايت ها به جستجوي علت و روش هاي درمانس سردرد خود مي پردازيد. اگر يک ربات تلگرام در اختيار داشته باشيد که با پاسخ به چند سوال به شما بگويد سردردتان از چه نوعي است و دليل آن چيست آيا به وجد نمي آييد؟ آيا اين ربات شبيه يک پزشک عمل نمي کند؟

گرچه نمي توان اين ربات را جايگزين يک انسان کرد، اما مي توان تا حدودي از پيشنهادي که مي دهد در تصميم گيري ها استفاده کرد. اينجاست که اين ربات نقش پشتيبان از تصميم شما را بازي مي کند. ربات Your.MD را امتحان کنيد.




منبع: click.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس