آخرین اخبار

سيل جوابيه ها و تکذيبه ها بعد از مناظره جنجالي نامزدها اقتصادي

سيل جوابيه ها و تکذيبه ها بعد از مناظره جنجالي نامزدها

  بزرگنمايي:

چه خبر - اطلاعيه‌اي وزارت ارتباطات درباره افزايش قبوض تلفن

در اين اطلاعيه آمده است: «دولت تدبير و اميد در دو مرحله تعرفه اينترنت را حدود پنجاه درصد کاهش داد. نرخ اينترنت ثابت در سال 1392، ٣٤هزارو ٢٨٧ ريال بوده است و اکنون به ١٥هزارو ٤٠٠ ريال رسيده است و در شهرستان‌ها نيز نرخ اينترنت ثابت در سال 1392، ٣٥هزارو ٢٣٦ ريال بوده است و اکنون نيز به ٩ هزارو ٦٠ ريال رسيده است. همچنين با اجرائي‌شدن طرح هم کدسازي در سراسر کشور، هزينه تلفن ثابت مخصوصا در شهرهاي کوچک کاهش چشمگير پيدا کرد. با اجراي طرح هم کدسازي هزينه تلفن در شهرهاي داخل يک استان به‌صورت داخل شهري محاسبه شده و تقريبا يک سوم شد همچنين در شهرهاي دورافتاده هم کاهش بيش از 50 درصد داشته است. به‌عبارتي مکالمات بين‌شهري به‌عنوان درون‌شهري محاسبه شده و هزينه مکالمات مردم به‌شدت کاهش يافته است».

جوابيه پشت جوابيه؛ آن هم زماني‌که هنوز مناظره به اتمام نرسيده است. اين يعني تعداد اتهامات به قدري است که نياز به شفاف‌سازي فوري از سوي نهادهاي مسئول حس شده است. ادعاهاي خلاف واقع برخي کانديداها در دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري، چنان است که سايه دروغ و افترا را بر پرده مناظرات کشيده است. در ادامه به اين جوابيه‌ها اشاره مي‌شود.

ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز: نامزدهاي رياست‌جمهوري فرافکني نکنند

سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عملکرد ستاد مركزي مبارزه با قاچاق کالا در سه سال اخير در مقايسه با مدت مشابه بي‌نظير است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، قاسم خورشيدي با اشاره به اظهارات برخي از کانديداهاي رياست‌جمهوري درباره قاچاق کالا گفت: موضوع مبارزه با قاچاق کالا موضوعي ملي است و شايسته نيست دست‌مايه رقابت‌هاي انتخاباتي قرار گيرد. خورشيدي افزود: دولت تدبير و اميد در سال 92 حجم 255 ميليارد دلار قاچاق کالا را که محصول برخي سياست‌هاي ناکارآمد گذشته بود تحويل گرفته و اکنون مفتخر است که بگويد حجم قاچاق را به حدود 13ميليارد دلار رسانده که معناي آن ٥٠ درصد کاهش حجم قاچاق در سه سال گذشته است. وي تهيه و برآورد و اعلام حجم قاچاق کالا در کشور را طبق قانون وظيفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و گفت: اعداد و ارقامي که بعضا برخي کانديداها اعلام مي‌کنند مبناي علمي نداشته و بيشتر تبليغاتي و با هدف تخريب رقيب عنوان مي‌شود و بهتر است کانديداهاي محترم به‌جاي فرافکني و ارائه آمارهاي غيرمستند به معرفي خود بپردازند.

سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ايجاد زيرساخت‌هاي تجارت خارجي و راه‌اندازي سامانه‌هاي الکترونيکي و پنجره واحد تجاري را از اقدامات اصولي و هدفمند دولت در زمينه مبارزه با قاچاق اعلام کرد و گفت: عملکرد دولت در زمينه مبارزه با قاچاق کالا غيرقابل مقايسه با ادوار گذشته است.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور: تقسيط پلکاني بدهي مالياتي تعداد 7500 مودي
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در پاسخ به اظهارات خلاف‌واقع يک نامزد رياست‌جمهوري گفت: يکي از مشکلات واحدهاي توليدي کوچک و متوسط براي دريافت تسهيلات بانکي، بدهي‌هاي مالياتي بود که سازمان امور مالياتي با تقسيط پلکاني بدهي مالياتي تعداد هفت هزار و 500 مودي شرايطي را فراهم آورد تا امکان ادامه فعاليت آنها با مشکل مواجه نشود. سيدکامل تقوي‌نژاد افزود: امسال براساس ابلاغ ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، ماليات عملکرد سال 94 واحدهاي توليدي کوچک و متوسط، بدون رسيدگي مالياتي مورد پذيرش قرار مي‌گيرد.

‌ جوابيه نظام بانکي به ادعاي برخي از نامزدهاي انتخاباتي درخصوص وام ازدواج

نظام بانکي با وجود تنگناهاي مالي و اعتباري و به‌ويژه در سال‌هاي اخير از خود عملکرد مناسبي را نشان داده و اين امر شايسته تقدير است. بر‌اين‌اساس از ابتداي سال 1388 تا پايان سال 1391 تعداد 4.545.987 فقره بالغ بر مبلغ 111.440‌ميلياردريال پرداخت شده؛ اين در حالي است که از ابتداي سال 1392 تا پايان سال 1395 تعداد 4.112.146 فقره بالغ بر مبلغ 191.603‌ميليارد ريال تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج در اختيار متقاضيان قرار گرفته است. اين رقم در مقايسه با دوره چهارساله از ابتداي سال 1388 تا پايان سال 1391 که مبلغ تسهيلات پرداختي حدود 11هزار ميليارد تومان است، نشان مي‌دهد مبلغ تسهيلات پرداختي در دوره دولت يازدهم در مقايسه با دوره قبل، رشد بيش از 70درصدي داشته است. به گواه آخرين آمارهاي بانک مرکزي تا تاريخ ٣٠/١٢/١٣٩٥ تعداد متقاضيان در صف برابر با 483.885 نفر هستند که از اين تعداد 167.015 نفر از افراد يادشده در مراحل تکميل پرونده و انعقاد قرارداد براي اخذ تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند. براساس آمار در پايان سال 1391، بيش از 837‌هزار نفر در صف دريافت وام ازدواج بودند، اما در پايان سال 1395 تنها 483‌هزار و 885 نفر منتظر دريافت اين تسهيلات بودند که کاهش چشمگير بيش از 40 درصدي داشته است.

البته از تعداد منتظران در صف، تعداد 167.015 نفر در مراحل تکميل پرونده و انعقاد قرارداد براي اخذ تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند. علاوه‌براين حسب ماده 50 قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران، سقف فردي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج ايثارگران از تيرماه سال 1394 به ميزان دوبرابر تسهيلات افراد عادي افزايش يافت که در سال‌هاي 1394 و 1395 تعداد 44.558 نفر جمعا به مبلغ 7.161ميلياردريال از تسهيلات مذکور بهره‌مند شده‌اند. نظام بانکي از ابتداي راه‌اندازي سامانه تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج تا پايان سال 1395 مجموعا تعداد 8.668.133 فقره بالغ بر 303.044 ميليارد ريال تسهيلات ازدواج به متقاضيان پرداخت کرده است.

‌ حضور بخش خصوصي واقعي در دولت يازدهم به بيش از ٣,٥ برابر دولت قبل رسيد

سازمان خصوصي‌سازي در پاسخ به اظهارات يکي از کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري جوابيه‌اي صادر کرد. بر اساس اين جوابيه، در دولت يازدهم، در اجراي اصل 44 قانون اساسي، شيوه غلط دولت قبل براي واگذاري سهام شرکت‌هاي دولتي به صورت واگذاري مستقيم شرکت‌ها به نهادهاي عمومي و شبه‌دولتي بابت رد ديون دولت، اصلاح شد و خصوصي‌سازي فقط به بخش خصوصي واقعي کشور هدف قرار گرفت و درصد حضور بخش خصوصي واقعي در دولت يازدهم به بيش از ٣,٥ برابر دولت قبل رسيد و اين از افتخارات دولت تدبير و اميد بود که به بخش خصوصي واقعي اهميت داد و حضور بخش خصولتي‌ها و نهادهاي عمومي را بسيار کاهش داد.

‌جذب بيش از 11 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در دولت يازدهم

وزارت اقتصاد ادعاي آقاي رئيسي درخصوص ميزان جذب سرمايه‌گذاري خارجي را نادرست خواند. در اطلاعيه وزارت اقتصاد آمده است: برخلاف ادعاي مطرح‌شده از سوي جناب آقاي رئيسي ميزان جلب سرمايه‌گذاري خارجي بيش از 11 ميليارد دلار بوده است که تاکنون بيش از سه‌ميلياردو صد‌ميليون دلار آن جذب و وارد کشور شده است.

‌ واکنش وزارت جهاد کشاورزي به اظهارات خلاف‌واقع

دولت يازدهم براي ارائه خدمات بيشتر به روستاييان و کشاورزان، سرمايه بانک کشاورزي را از هزارو ٨٠٠ ميليارد تومان به شش هزار‌ ميليارد تومان افزايش داده است. اين افزايش بيش از سه‌برابري سرمايه توانسته است بانک کشاورزي را قادر به نقش‌آفريني بيشتر در محيط روستايي و کشاورزي کند. در همين ارتباط براي دسترسي آسان و راحت کشاورزان و روستاييان بيش از 90 درصد تسهيلات با ضمانت خود کشاورزان پرداخت شد.

‌ خريد تضميني گندم و ساير محصولات کشاورزي

بخش کشاورزي تأمين‌کننده کالاهاي اساسي مانند گندم، برنج، روغن، جو و... بوده که از نيازهاي اوليه هر کشوري است. ازاين‌رو ضروري است از بخش يادشده حمايت لازم صورت پذيرد. براين‌اساس بانک مرکزي همه‌ساله براي حمايت از توليدات بخش کشاورزي، کشاورزان و کمک به رفاه و رشد اقتصادي جامعه از تمام ظرفيت‌هاي سيستم بانکي براي تجهيز و هدايت منابع بانکي به سمت توليدات بخش مذکور استفاده کرده و تسهيلاتي را براي انجام خريد‌هاي تضميني گندم و ساير محصولات کشاورزي در اختيار دستگاه‌هاي ذي‌ربط قرار مي‌دهد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، بانک مرکزي به‌همراه بانک‌هاي عامل مساعي خود را معطوف حمايت از بخش کشاورزي و تأمين نقدينگي خريد گندم و ساير محصولات کشاورزي کرده است. ثمره اين حمايت جشن خودکفايي گندم و حتي توليد بيش از نياز کشور است. شبکه بانکي در مواقعي که دولت محترم با کمبود منابع مالي مواجه شده، با تمام جديت موضوع را پيگيري کرده و به‌عنوان يک ياور هميشه در کنار دولت بوده است.

در اين راستا در سال‌هاي 1393 الي 1395 بالغ بر 12‌ هزار ميليارد‌ تومان (مبلغ ١٢٢هزار‌ ميليارد ‌ريال) تسهيلات بانکي و همچنين مجوز حدود سه هزار‌ ميليارد تومان (٢٩ هزار‌ ميليارد ريال) اوراق مرابحه براي خريد تضميني گندم به شرکت بازرگاني دولتي ايران اعطا شده است. همچنين بالغ بر يک‌هزارو 300‌ ميليارد تومان (١٣هزارو ٩٠٨‌ ميليارد ريال) نيز براي خريد تضميني و توافقي ساير محصولات کشاورزي به سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران و شرکت پشتيباني امور دام کشور پرداخت شده است. در سال جاري جديد مقرر است مبلغ ٣٠ هزار‌ ميليارد ريال (سه هزار‌ ميليارد تومان) تسهيلات به منظور خريد تضميني گندم در اختيار دستگاه‌هاي اجرائي ذي‌ربط قرار گيرد که اين موضوع از سوي دولت محترم در دست بررسي است و به محض حصول نتيجه، اقدامات لازم از سوي اين بانک صورت خواهد گرفت.

‌ ١٢ دستگاه ايکس ري کاميوني در گمرک فعال است

ايرنا: گمرک ايران ادعاي يکي از نامزدهاي رياست‌جمهوري درخصوص گمرک را رد و اعلام کرد که اکنون ١٢ دستگاه ايکس ري کاميوني در گمرک فعال است. سيدمصطفي آقاميرسليم در سومين مناظره نامزدهاي رياست‌جمهوري، در شرايطي امکانات گمرک در مبارزه با قاچاق را نقد کرد که در سال‌هاي گذشته براساس اعلام دفتر منطقه‌اي مبارزه با قاچاق و تخلفات سازمان جهاني گمرک (رايلو) ايران در ميان سه کشور مبارزه با قاچاق در دنيا بوده است. اين اطلاعيه مي‌افزايد: اين ادعا در حالي از سوي اين نامزد انتخاباتي مطرح شد که گمرک جمهوري اسلامي ايران به دنبال فرمايشات رهبر معظم انقلاب در روزهاي نخست سال جاري مبني‌بر تجهيز گمرکات به دستگاه‌هاي ايکس ري اقدام به برنامه‌ريزي براي خريد ١٩ دستگاه ايکس‌ري کرده است.

اين ١٩ دستگاه ايکس ري کانتينري ديگر در مرحله خريد، حمل و در مرحله تجهيز سازه است که شامل دو دستگاه ايکس ري پيشرفته پرسرعت در مراحل تحويل به گمرک بوده و يکي از آنها تحويل و به بندرعباس منتقل شده و انجام تشريفات قانوني تعدادي از آنها از طريق بومي‌سازي و استفاده از توان صنايع داخلي و دانش و تخصص مهندسان کشور و امکانات داخل صورت پذيرفته است. اواخر سال گذشته سفارش توليد پنج دستگاه ايکس ري کاميوني به وزارت دفاع داده شده و قرارداد آن نيز منعقد شده است. در سال‌هاي فعاليت دولت يازدهم تعداد دستگاه‌هاي ايکس ري کاميوني به دوبرابر قبل افزايش يافته و درحال‌حاضر تعداد ١٢ دستگاه ايکس‌ري کاميوني در گمرکات اجرائي با حداکثر ظرفيت فعال و در حال بهره‌برداري است.

پاسخ وزارت کار به ادعاي يک کانديدا در مناظره

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ادعاي يکي از کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري در مناظره روز گذشته درباره افزايش مستمري اقشار نيازمند با هدف بهره‌برداري انتخاباتي را تکذيب کرد. در اطلاعيه اين وزارتخانه آمده است: «افزايش مستمري مددجويان بهزيستي در بودجه سال ١٣٩٦ يعني در بهمن ١٣٩٥ تصويب شد. با موفقيت برجام و افزايش درآمد نفت اين امکان به وجود آمد که مستمري مددجويان سازمان بهزيستي و کميته امداد امام خميني به سه‌برابر افزايش يابد». در مناظره سوم، رئيسي کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري، اظهار کرد: «آقاي روحاني مي‌گويد درآمد مستمري‌بگيران را سه‌برابر کرديم، چرا از روز اول اين کار را نکرديد؟ چرا کار تبليغاتي کرديد؟ ما مي‌گوييم چرا به زندگي فقرا بي‌توجهي کرديد؟ اينها کار تبليغاتي است... ما مي‌گوييم بايد به فقرا توجه کنيم. شما هم داريد اين کار را مي‌کنيد ولي ‌اي ‌کاش از روز اول اين کار را مي‌کرديد».

‌ اطلاعيه بانک مرکزي در پي شبهه‌افکني و ايجاد تشويش قاليباف

«با توجه به اقدامات و پايش‌هاي نظارتي بانک مرکزي، همه فعاليت‌هاي بانک‌ها و مؤسسات مجاز تحت‌ نظارت است و مشکلي سپرده سپرده‌گذاران محترم را تهديد نمي‌کند».
‌ واكنش بانک مرکزي درباره ادعاي مطرح‌شده درمورد مؤسسه «کاسپين»
موضوع مؤسسه کاسپين همان‌طورکه بارها توصيه ‌شده، به سپرده‌گذاري در تعاوني‌هاي غيرمجاز هشت‌گانه‌اي برمي‌گردد که بانک مرکزي با کمک دستگاه‌هاي نظارتي در حال ساماندهي است. طبيعي است پس از انتقال دارايي‌ها و بدهي‌هاي تعاوني‌هاي پيش‌گفته به «کاسپين»، اين مؤسسه پاسخ‌گوي تعهدات سپرده‌گذاران خواهد بود.

‌ تکذيب ادعاي يکي از کانديداهاي رياست‌جمهوري درخصوص کشف 100 کانتينر کالاي قاچاق در بندر شهيد رجايي هرمزگان

گمرک بندر شهيد رجايي بندرعباس ادعاي يکي از کانديداهاي رياست‌جمهوري درخصوص کشف صد کانتينر کالاي قاچاق در بندر شهيد رجايي را تکذيب کرد. روابط‌عمومي گمرک شهيد رجايي بندرعباس در جوابيه‌اي اعلام کرد؛ راجع به تعداد صد کانتينر مورد ادعا لازم به ذکر است موضوع توسط کارشناسان خبره و ارشد گمرک جمهوري اسلامي ايران مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد؛ اساسا قبل از بيان اين موضوع توسط فرماندهي انتظامي هرمزگان و به حکايت اعلام جرم‌هاي ارسالي از سوي گمرک شهيد رجايي بندرعباس به دادستان بندرعباس، گمرک شهيد رجايي در مورد تعداد ١٦ کانتينر متعلق به شرکت بازرگاني ا.م.ج و تعداد 27 کانتينر متعلق به شرکت آ.ت.ت.ش و همچنين تعداد ٣٦ کانتينر مربوط به شرکت ک نسبت به کشف کالا اقدام و نزد مرجع قضائي اعلام جرم کرده و خواهان تعقيب کيفري متهمان شده است و اصولا قبل از بيان موضوع توسط نيروي انتظامي؛ کشف و اعلام جرم به دادستاني بندرعباس توسط گمرک صورت پذيرفته است.

متعاقب اعلام کشف بي‌سابقه قرن توسط نيروي انتظامي هرمزگان مديرکل مرکز مبارزه با جرائم سازمان‌يافته گمرک به بازپرس شعبه دهم دادسراي بندرعباس مراجعه کرد و خواهان ارائه مدارک مورد ادعاي ناجا شد و نهايتا از تعداد کانتينرهاي مورد ادعاي ناجا اسناد و مدارک تعدادي از کانتينرهاي ادعايي به گمرک ارسال گرديد که فقط شامل هشت دستگاه کانتينر بود که در خلال بررسي اسنادي هيئت کارشناسي گمرک اعلام کرد که قاچاق است و به گمرک شهيد رجايي اعلام شد که اعلام جرم نمايد و مابقي اصلا قاچاق نبوده است.
نکته مهم‌تر اينکه اين تعداد کشفيات نيز بدون دستاورد‌هاي دولت يازدهم و تجهيز گمرک به سامانه‌هاي هوشمند الکترونيکي امکان رصد و کنترل و رهگيري نداشت.

ذکر اين نکته ضروري است که طبق ماده سه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بيش از ٢٠ دستگاه متولي امر مبارزه با قاچاق است حتي بخش خصوصي و صرفا گمرک متولي اين امر نيست.

منبع: روزنامه شرق



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي