آخرین اخبار

لحظه به لحظه با آخرين مناظره کانديداها سياسي

لحظه به لحظه با آخرين مناظره کانديداها

  بزرگنمايي:

چه خبر -

قرار است در اين مناظره اسحاق جهانگيري، حسن روحاني، ابراهيم رئيسي، محمدباقر قاليباف، مصطفي آقا ميرسليم و مصطفي هاشمي ‌طبا به بيان برنامه‌هاي اقتصادي خود براي دولت دوازدهم بپردازند.

پيش از اين دو مناظره با موضوعات مسائلي سياسي، فرهنگي و اجتماعي برگزار شده است.

آخرين مناظره‌ي کانديداها آغاز شد


اسحاق جهانگيري به عنوان اولين نامزد پشت تريبون آخرين مناظره قرار گرفت

سوال از جهانگيري: برنامه شما براي مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مديريت واردات کالا چيست؟

جهانگيري: قاچاق کالا همواره توسط کساني انجام مي گيرد ميخواهند به توليد ضربه بزنند و اقتصاد کشور را از مسير خارج کنند.

پاسخ جهانگيري به سوال درباره جلوگيري از قاچاق کالا: توليد داخلي از قاچاق آسيب مي‌بيند. قاچاق پيش از اين دولت 25 ميليارد دلار بود که به 12 ميليارد دلار کاهش يافت .

کانديداها از سابقه خودشان نترسند، در ناجا بوديم ان کارها را انجام داديم.

قاليباف، در يک دوره طولاني مسئول مبارزه با قاچاق بوده اند، بايد پاسخگوي عملکرد خود باشند.

کسي که بيشترين سابقه را در قوه قضائيه دارند آقاي رئيسي هستند بايد عملکرد خود را توضيح دهند .

آقاي رئيسي يک ماه قبل از کانديداتوري گفتند که مي خواهم در خدمت امام رضا باشند بعد از ورود به انتخابات گفتند که 6 ماه است براي اين برنامه کار کرده اند ولي برنامه اي ارائه نشد.

رئيسي:

پشتوانه برنامه ما کارهاي بسياري است که در دانشگاه هاي کشور اجام شده و از روزي که وارد شدم از استايد استفاده کرده ام و از تجربيات استفاده کرده ام و برنامه ام مدون است.

قاچاق کالا کجا توليد مي شود؟ دستگاه اچرايي دارد پرونده توليد مي کند. قضات دارند پيگيري مي کنند/ دولت خود مسئولينش وزير باشند اما اگر خودشان در بخش خصوصي باشند، طبيعتا اتفاق نمي افتد.

با کنترل مبادي ورودي ميتوان جلوي قاچاق را گرفت .

هاشمي طبا در نقد سخنان جهانگيري:

من اطلاعاتي را که فقط از روزنامه هاي خودمان کسب کردم مي گويم که از 114 اسکله رسمي قاچاق وارد کشور مي شود که در هيچ جاي دنيا قابل درک نيست

چطور از اسکله هاي رسمي قاچاق وارد مي شود ، البته تاکيد بر آن است که گمرک ايران مبادي خود را محکم کرده است و اظهار بر اين است که مناطق آزاد حداکثر رقمي که کالا وارد مي شود حدود 450 ميليون دلار است

اين 114 اسکله از آن کيست چرا شناخته نمي شود و به مردم اعلام نمي شود.

قاليباف:

وقتي که در يک دولتي، بعضي از اعضا و مديرانش که اقتصاد در دستشان است، ولي وزراي انجا پايه گذار حقوق هاي نجومي مي شوند، مثل جهانگيري که در دوره وزارت پاداش هاي چند ميلياردي براي خودتان تصويب کرديد

چون وزراي شما مشغول کار تجاري هستند، وقتي فردي مديربانک را معين ميکند، و 40 ميليارد تومان بدون هيچ روالي جابجا مي کند، خب اين است، پيشگيري وظيفه شماست.

لبخند روحاني هنگام سخنان ميرسليم

ميرسليم:

اقاي جهانگيري شما که به رئيسي ايراد ميگيريد، خودتان برنامه ارائه دهيد .

4 سال قاچاق مملکت را بيچاره کرده، حالا ميگوييد برنامه بدهند بقيه.

روحاني:

در مسئله ي قاچاق و مفاسد، اوليت توجه ما اين باشد که بايد به ريشه ها بپردازيم/ چرا قاچاق بوجود مي ايد/اگر کيفيت توليد داخلي را بالا ببريم، قاچاقي ديگر نمي ماند

پس بايد در کشور، رقابت ازاد ايجاد کنيم، بايد به بخش خصوصي مهلت دهيم

بايد به رسانه ها اجازه دهيم، حرف بزنيم

بايد به رسانه ها اجازه دهيم، حرف بزنند، وقتي از املاک نجومي گفت، جلوي انها را نگيريم

جهانگيري:

فکر ميکنم، اقاي رئيسي سابقه و برنامه شان را اعلام کنند.

زمانيکه دولت اصلاحات بود، بحث قاچاق 2، 3 ميليارد دلار بود، اما وقتي تحوي لگرفتيم 23 ميليارد دلار بوديم، اقاي ميرسليم دولت ايده ال شما قاچاق را به ان ميزان رساند

قاليباف عادت به خلاف گويي کرده است. دولت با افتخار افتاد دنبال ماجراي حقوق نجومي، مديران متخلف کنار گذاشتند

اقاي قاليباف، با املاک مردم چه کرديد، 2200 ميليارد تومن املاک مردم را به حراج گذاشتيد. دادستان گفت تا الان به 59 مورد تخلف در بحث املاک نجومي رسيديم، لابي کرديد و نگذاشتيد مجلس آن را پيگيري کند .مي خواهند با همان روحيه نظامي گري ميخواهند کشور را جلو ببرند. شما که بيشترين تخلف را در بانک ها داشته ايد/ اين موسسات اعتباري را شما ايجاد کرده ايد/ فقط به خاطر مصالح ملي اين حرف ها را نمي زنم. ميدانيد در بانک شهر چه مي گذرد؟ مي دانيد بانک سرمايه را با چه قيمتي به چه کسي واگذار کرده ايد؟
آقاي قاليباف، طلبکار شده ايد؟ اقاي قاليباف، وقتي مردم در سال 91 پول دارو نداشتند، شما در برج ميلاد بستني 400 هزارتوماني مي فروختيد

قاليباف: اميدوارم از حرف هايتان عقب نشيني نکنيد

ميرسليم به عنوان دومين نامزد پشت تريبون آخرين مناظره قرار گرفت

سوال از ميرسليم: برنامه مهمي که در چارچوب اقتصاد مقاومتي تدوين شده اين است که به نفت به عنوان يک ماده خام متکي نباشيم

ميرسليم در پاسخ به سوال مطرح شده:

روشي که دولت اتخاذ کرده و به آن افتخار مي کند که خام فروشي نفت را از يک ميليون به دو و نيم ميليون بشکه در روز برساند بر خلاف سياستهاي اقتصاد مقاومتي است و افتخاري هم ندارد.

توسعه صادرات نيازمند مقررات ويژه گمرکي است. تسهيل صادرات نبايد به گونه اي باشد که مانع تقويت صدور کالاهاي توليدي ما و گسترش آنها در کشورهاي هدف ما شود. متاسفانه تعرفه ها به گونه اي تعيين شده که موجب مي شود سود آن را کشورهاي وارد کننده که همسايگان ما هستند ببرند.

اين نحوه صادرات به شکلي نيست که ما را تقويت کند و شيوه مناسبي براي بدست آوردن منابع ارزي نيست.

دولت حتما بايد تشويق کننده باشد. از برنامه هاي مهم ما اين است که توليد کنندگان را تشويق کنيم براي ارتقاي کيفيت و صدور کالاها.

روحاني در نقد سخنان ميرسليم:

▪️صادرات مسئله بسيار مهمي است. با برجام بازار صادرات به روي کشور ما باز شد. پتروشيمي و ميعانات ما توانستند صادر شود.

▪️من تعجب مي‌کنم؛ صادرات نفت خام بر مبناي قانون مجلس و سياست‌هاي کلي است که آقاي ميرسليم مي‌فرمايند.

▪️ما در غرب کارون امروز 300 هزار بشکه در روز مي‌توانيم نفت صادر کنيم که قبلاً حدود 50-60 هزار بشکه بود. ايشان مي‌گويند غرب کارون نفت استخراج نکنيم تا عراقي‌ها ببرند.

▪️در ديپلماسي نفتي و اوپک توانستيم حق خودمان را پس بگيريم. بازاري که عربستان داشت از آن استفاده مي‌کرد. همه کشورها نفت خود را کاهش دادند جز ايران که نفت خود را افزايش داد.


جهانگيري در نقد سخنان ميرسليم

▪️اطلاعات آقاي ميرسليم راجع به مسايل کشور بسيار ناقص است. من فکر ميکردم به دليل حضورش در مجمع تشخيص اطلاعات بيشتري داشته باشند.

▪️رهبري تاکيد کردند که چون بنده مورد وثوق ايشان و رييس جمهور هستم، فرماندهي ستاد اقتصاد مقاومتي را برعهده بگيرم.

▪️در تمام زمينه ها تلاش کرديم که خام فروشي به صادرات کالا منجر شود.

▪️براي اولين بار ميزان صادرات ما از واردات بيشتر شد که در اين دولت اتفاق افتاده است.

▪️آيين نامه هايي را ابلاغ کرديم که چگونه از صادارت کالاها حمايت کنيم. براي خام فروشي عوارض گذاشتيم. خط اعتباري گذاشتيم براي کشورهايي که کالاي ايراني را مي برند .يک بسته حمايتي براي صادرات ايجاد کرديم.

توهين مستقيم قاليباف به جهانگيري و روحاني: همانطور که قبلا گفتم،‌4درصديها خيلي پرو هستند!

▪️او پيش از اين دولت روحاني را دولت 4درصديها خوانده بود.

تذکر ميرسليم به قاليباف پس از سخنان تند عليه جهانگيري و روحاني در وقت نقد سخنان ميرسليم:

لطفا در موضوع حرف بزنيد، موضوع خام فروشي و صادرات است. در بحث فساد، به وقتش حرف بزنيد

قاليباف در نقد سخنان ميرسليم:

▪️مشکل صادرات حل نخواهد شد با وجود همين عملکرد و روحيه 4 درصدي‌ها.

▪️نکاتي که آقاي جهانگيري گفتند که دروغ آشکار است. گفتند 2200 ميليارد دزدي در املاک نجومي شده است و اين بايد ثابت شود و اين حق براي من است.

▪️در املاکي که گفته شد بنده نامه به دادستان نوشتم و اعلام کردند که جرم و تخلف سازمان يافته نبود و چون فساد حقوق نجومي شما در آمده بود مشاور آقاي روحاني جلسه گذاشت و در آن جلسه گفتند املاک نجومي را معادل‌سازي کنند تا اين آبروريزي از بين برود. اين است که من هميشه مي‌گويم 4 درصدي‌ها خيلي پر رو هستند و خيلي جو سازي مي‌کنند.

▪️آقاي جهانگيري بانک گردشگري برادر خودتان را جمع کنيد. آقاي جهانگيري شما از اين دولت وقتي که وزير بوديد در ونک در منطقه 3، 385 متر زمين گرفتيد به قيمت متري 140 هزار تومان بعد ما املاک نجومي داديم؟

▪️مجلس در قضيه املاک تحقيق و تفحص از شوراي شهر را وارد ندانست چون سياسي‌کاري کرديد. نجومي‌بگير و نجومي‌خور شما هستيد.


حسن روحاني به عنوان سومين نامزد پشت تريبون آخرين مناظره قرار گرفت

سوال از روحاني: مهمترين مشکل نظام بانکي از نظر جنابعالي چيست و چه برنامه‌اي براي اعطاي وام‌هاي هدفمند براي توليد، خدمات، مسکن، ازدواج و ساير موارد ضروري داريد.

روحاني در پاسخ به سوال مطرح شده:

▪️يکي از ارکان بزرگ براي اقتصاد امروز و فرداي ما بانک‌ها هستند. در بودجه عمراني هم تصميم ما بر اين است که بودجه عمراني را با همکاري و تقويت بانک‌ها بتوانيم افزايش دهيم و با همکاري هم بتوانيم طرح‌هاي عمراني را انجام دهيم. بانک‌ها نياز به اصلاح دارند.

▪️برخي از موسسه‌هاي اعتباري غيرمجاز در دولت قبل بوجود آمدند از جمله همين موسسه متعلق به دستگاه آقاي رئيسي که کلي وقت ما را گرفت تا به نحوي پول مردم را برگردانيم. تلاش زيادي براي بانکي که براي همان دستگاه آقاي رئيسي است انجام شد. سرمايه‌بانکهاي دولتي را دو برابر کرديم. بانک‌ها را اولاً براي توليد نياز داريم.

▪️در سالي که گذشت 24 هزار واحد توليدي از تسهيلات استفاده کردند. اين تسهيلات باعث شد بنگاه‌هاي کوچک و متوسط امروز فعال شده‌اند.

▪️ما از طريق بانک‌ها سرمايه خارجي را جذب مي‌کنيم.

▪️اگر بخواهيم در کشور وضع زندگي و معيشت مردم درست شود و فقر ريشه‌کن شود و اقتصاد ما ظهور کند يکي از راه‌هايش تقويت بانک‌هاست و گرفتن اعتبار از بانک‌هاي مختلف است.

▪️امروز با يک بانک خارجي به مبلغ 10 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري به توافق رسيديم. براي تحول در زندگي مردم نياز به افزايش صادرات داريم.

▪️دوستان مرتب مي‌گويند که ما به مردم پول مي‌دهيم براي شغل، يارانه و نمي‌گويند اين پول را از کجا مي‌آوريد؟ از بانک مرکزي مي‌گيريد؟ به معناي اينکه از اين جيب مردم به آن جيب مي‌گذارند؟ اين يعني تورم 50-70 درصد.

▪️چرا نمي‌گوييد منابع اين پول‌هايي که مي‌خواهيد بدهيد از کجا هست؟آيا مردم يارانه نقدي را بيشتر دوست دارند يا طرح تحول سلامت را؟

▪️در دولت بعد برنامه‌مان اين است که هر روستايي که سرمايه‌اي براي اشتغالش بياورد ما بتوانيم 2 برابر آن را به آن فرد بدهيم.

جهانگيري نقد سخنان روحاني

▪️نظام بانکي نقش اصلي در اقتصاد ايران دارد. اقتصاد ايران بانک محور است. متاسفانه در دوره گذشته با بانک مثل خزانه دولت برخورد شد. منابع بانکي در جاهايي حبس شد. معوقات بانکي به وجود آمد.

▪️سرمايه نظام بانکي بايد افزايش پيدا کند. طرح تحول نظام بانکي در دستور کار دولت است.

▪️وام ازدواج را از سه به ده ميليون تومان افزايش داديم. يک ميليون نفر وام ازدواج گرفتند.

رئيسي نقد سخنان روحاني:

▪️در مصاحبه قبل اعلام کردم که يک بار براي هميشه يک مناظره‌اي را بين آقاي روحاني و مسئولن دولت قبل برگزار کنند تا همه چيز تمام شود. نمي‌شود که هر چه بگوييم بگويند دولت قبل.

▪️آقاي روحاني اشاره مي‌کنند که در دولت بعد فلان کار را مي‌کنيم، چرا در همين دولت اين کار را نکرديد؟ 4 سال کشور را به ناحق و ناروا معطل گذاشتيد. آينده را حواله ندهيد.

▪️شما يکي از گلابي‌هايي که بايد از برجام مي‌چيديد سرمايه‌گذاري خارجي بود. سرمايه خارجي شما چقدر است؟

▪️سال 95 کل سرمايه خارجي که جذب شده 500 ميليون دلار بوده.

▪️آماري که ما داريم آن است که صادرات غير نفتي 10 درصد کاهش داشته است. آمارسازي که مي‌کنيد کار درستي نيست.

هاشمي طبا در نقد سخنان روحاني

▪️بدون ترديد مشکلات بانکي از دولت قبل و شايد دولتهاي قبلي به ارث رسيده. اگر نگوييم دولت قبلي چه کرده مراجعه به تاريخ را معلق گذاشته ايم. نمي شود گذشته را منکر شد چرا که عملکرد گذشته تاثير مستقيم بر عملکرد فعلي ما دارد.

▪️نظام بانکي کمي اصلاح شده اما نظام بانکداريِ به اصطلاح اسلامي از اروپا نشات گرفته. ما فقط عقود اسلامي را به نظام بانکي سوار کرده ايم و تمام کساني که عقود را امضا مي کنند متوجه نيستند چه چيزي را امضا مي کنند.

▪️اگر قرار است بانک به توليد و تجارت و صادرات ما کمک کند بايد خيلي شفاف باشد و موضوع وام دادن و قرض دادن را مشخص کنيم. بانکها به بنگاه هاي مالي تبديل مي شوند. بايد در نظام بانکداري تغيير اساسي ايجاد شود.


ميرسليم در نقد سخنان روحاني

▪️خود آقاي روحاني اشاره کردند که نظام بانکداري ما از نقاط ضعف دولت است.

▪️اين اختلاسهاي کلاني که صورت گرفته چکونه ميخواهيد برخورد کنيد. بسياري از اينها از نورچشمي هاي دولتي هستند

▪️برخي از دولتمردان شما در بانکها سهيم هستند. بانکداري الان رباخواري است. کلاه شرعي برايش درست کرده اند و رباخواري مي کنند. چه کار ميخواهيد بکنيد. مراجع اعتراض مي کنند اما چه کار کرده ايد؟

▪️بانکها به ورشکستگي رسيده اند چه کار ميخواهيد کنيد. اگر مردم بدانند چه اتفاقي در بانکها رخ داده سلب اعتماد مي شود.

روحاني در سخنان تکميلي:

▪️آقاي رييسي تا حالا چند بار گفته اند که خوب است بين دولت فعلي و گذشته مناظره شود. من با خود ايشان مناظره مي کنم چون همه وزراي دولت قبل در ستاد ايشان فعال هستند و برايش برنامه مي نويسند. ما با خود آقاي رييسي حاضريم مناظره بگذاريم.

▪️شما مگر در قوه قضاييه نبوديد چرا به مفاسد و مشکلات رسيدگي نکرديد؟ چطور آمريکايي ها که پول مردم را مصادره کردند شما کاري نکرديد؟ ما در سالهاي گذشته فرصت داشتيم اين پول را برگردانيم اما برگردانده نشد.

▪️در دولت گذشته که پول نفت را به يک نفر دادند چه کار کرديد؟ در سازمان تامين اجتماعي دوست قضايي شما آن مفاسد را به وجود آورد کجا بوديد؟ چه کرديد؟

▪️ 3.8ميليارد پول مردم کجاست؟ با امضاي چه کساني اين پولها برده شد؟ شما سالها در سازمان بازرسي و قوه قضاييه بوديد چرا با اينها برخورد نکرديد؟

▪️چطور الان کوچکترين تخلفي رخ ميدهد سخنگوي قوه قضاييه بلافاصله اعلام مي کند که بسيار هم خوب است اما بايد عادلانه تخلفات همه را اعلام کند اما قوه قضاييه در دولت قبل کجا بود؟

▪️مي گوييد ما کشاورزان را به آينده حواله مي دهيم ما که در گندم خودکفا شديم. 21 ميليون تن مواد عذايي در اين دولت ذخيره شده، ما به آينده حواله مي دهيم؟

▪️نظارت ما بر بانکها با دولت گذشته اصلا قابل مقايسه نيست. آقاي قاليباف خودشان در جريان هستند. البته مصوبه شوراي عالي امنيت ملي و دستور رهبري و همه کمک کرده اند در اين زمينه.

▪️ 9هزار ميليارد تومان به وام ازدواج جوانان داديم. نبايد غيراخلاقي حرف بزنيم.

▪️آقاي قاليباف چرا کلام غيراخلاقي به کار مي بريد. در طول چهار سال هر روز عليه دولت تخريب کرديد. ساختمانهاي مجلل در شمال تهران گرفتيد و فيلم ساختيد و در روزنامه هايتان تخريب کرديد. به اندازه کافي تخريت کرديد. مردم در 29 ارديبهشت تصيم خودشان را اعلام خواهند کرد.

سوال از هاشمي طبا:

برنامه دولت شما براي رونق توليد و ايجاد اشتغال پايدار در صنعت، کشاورزي و خدمات به ويژه براي جوانان و فارغ التحصيلان دانشگاهي چيست؟

هاشمي‌طبا در پاسخ به سوال مطرح شده:

▪️همانطور که قبلاً هم عرض کردم زيربناي همه اينها حفظ ايران است. ايران، نفت، گاز، آب، خاک، جنگل، هوا و رودخانه خودش را در اختيار ما گذاشت و ما آن را تخريب کرديم.

▪️در اقتصاد مقاومتي چند بند مهم آمده است که يکي صادرات است، دوم جذب سرمايه‌گذاري خارجي و اصلاح قانون بانکداري، سوم استفاده از نيروهاي تلاشمندي که امروز در اصناف، کارفرمايان و کساني که امروز به طور بالقوه و بالفعل کار مي‌کنند.

▪️آنهايي که بالقوه کار مي‌کنند بايد گسترش دهيم و ممکن است جزء چهار درصدي ها هم باشند.

قاليباف در نقد سخنان هاشمي طبا:

▪️بحث توليد بحث مهمي است. در توليد نيازمند نيروي انساني کارآمد، تکنولوژي مناسب و نيازمند سرمايه مناسب هستيم.امروز وقتي نگاه مي‌کنيم در کشور در بخش‌هاي مختلف نيروي مناسب و آموزش ديده داريم.

▪️سرمايه‌داخلي ما اگر درست هدايت شوند، سرمايه خوبي هم داريم البته که بايد از سرمايه خارجي هم استفاده کنيم و بايد امنيت سرمايه داخلي را برقرار کنيم و بعد سرمايه خارجي جذب کنيم.

▪️هر روز بيکاري بيشتر مي‌شود و کارخانه‌هاي ما چند ده هزار تعطيل شده و روند تعطيلي چه کوچک و چه بزرگ ادامه‌دار است.

▪️چگونه مي‌توانيم يک ميليون شغل در سال ايجاد کنيم؟

▪️آيا اين‌ها ريشه در بحث 4 درصدي‌ها ندارد که فقط افراد خاصي بيايند و استفاده کنند و بقيه استفاده نکنند.

ميرسليم در نقد سخنان هاشمي طبا:

▪️علت واقعي که توليد خوابيده چيست.؟ مشکل ما بي توجهي به مساله توليد است. هشتاد درصد شهرکهاي صنعتي خوابيده.

▪️راهکار شما براي سرپا ايستادن توليد چيست؟ واردات بي رويه ما بيشتر از کشورهاي همسايه است. وارداتي که فرزند وزير اخيرا وارد کرده توليد را مي خواباند.

▪️در مورده بهره وري ضعيف چه کار ميخواهيد بکنيد؟ تمام سرمايه گذاري هايي که خوابيده به آن نمي پردازند به دنبال سرمايه گذاري خارجي هستند. اينها براي ما راه حل نيست.

تعاوني و توليد در کشور ما خوابيده. با اينها چه مي خواهيد بکنيد؟ 85 درصد توليد ما دولتي است. چگونه مي خواهيد اصل 44 را اجرايي کنيد؟ اين دولت هم مثل دولت گذشته نتوانست در اين زمينه کاري بکند.

روحاني در نقد سخنان هاشمي طبا:

▪️توليد نيازمند مواردي است که از جمله آن فناوري است. امروز در دولت يازدهم 300 شرکت دانش‌بنيان به خوبي فعاليت مي‌کنند.

▪️تصميم ما بر اين است که از پول نفت، گاز و ميعانات که اضافه مي‌شود که فروشمان نسبت به گذشته 2 برابر شده است، 20 ميليارد با همکاري بانک‌ها براي سرمايه‌گذاري بگذاريم.

▪️در کتاب برنامه دولت دوازهم گفتيم که از اين 20 ميليارد دلار که اضافه داريم 15 ميليارد دلار براي توسعه و سرمايه‌گذاري خواهيم گذاشت و 3 تا 5 ميليارد دلار براي حمايت از فقرا خواهيم گذاشت.

جهانگيري در نقد سخنان هاشمي طبا:

▪️توليد جهت گيري اصلي است. بخش خصوصي، مدار سرمايه گذاري است. بايد بخش خصوصي را حمايت کنيم.

▪️مي گويند چرا از دولت گذشته حرف ميزنيم، چون دولت گذشته امروز در جلسه نشسته. تمام تيم دولت گذشته امروز در ستادهاي آقايان هستند.

▪️آقاي ميرسليم شما که مهندس هستيد چطور آمار رسمي کشور را قبول نداريد؟ همينجوري آمار مي دهيد که 70 درصد کارخانه هاي کشور تعطيل است.

▪️ما مشکلات بزرگي را حل کرديم. قيمت ارز و کالاها لحظه اي تغيير مي کرد و گران مي شد. ما آرامش برقرار کرديم. سال 95 ده ميليارد دلار سرمايه خارجي ثبت شده. ماشين اقتصاد کشور را راه انداخته ايم.

▪️آقاي قاليباف يکبار نگفتم شما دروغ گفتيد.گفتم خلاف مي گوييد. هيچوقت در زندگي ام از رانتي استفاده نکرده ام، اگر روزي زمين گرفته ام به نرخ روز گرفته ام.

رئيسي در نقد سخنان هاشمي طبا:

▪️250 هزار کارگاه توليدي که تعطيل شده‌اند غير از آن اعدادي که از کار بي‌کار شده‌اند اين عدد و رقمي هست که وزراي همين دولت گفته‌اند.

▪️به مردم مي‌گويم تا حالا شده وام صفر درصد بگيريد؟ برخي 300 ميليارد وام صفر دردصد گرفتند يعني بدون آنکه ريال بهره روي آن بيايد. اين پول‌ها در توليد استفاده نمي‌شود.

▪️وارد کردن ميوه چه معنايي دارد؟ ما بهترين ميوه‌ها را در غرب کشور خودمان توليد مي کنيم.

▪️به جاي اين که از کف بازار، کف کشاورزي و کف روستا حرف بزنيم از بالادستي‌ها مي‌گوييم.

هاشمي‌طبا در سخنان تکميلي:

▪️آقاي ميرسليم استاد سئوال کردن هستند. ايشان 15 سال رئيس هيات مديره يک شرکت موتورسازي در شمال ايران بودند، بفرمايند در اين 15 سال چه تحولي در آن کارخانه ايجاد کرده‌اند؟

▪️چراغي که به خانه رواست چرا مي‌خواهيد به دست استکبار جهاني بدهيد؟ صنعت ما به جاي اينکه بر مبناي صادرات شکل بگيرد فقط بر مبناي رفع نيازهاي داخلي است.

▪️بنده به عنوان مهندس مي‌گويم که قبلاً يک دستگاه نساجي را به دو نفر مي‌دادند و امروز يک دستگاه را به 100 نفر مي‌دهند.

▪️ما در کشورهاي ديگر به خوبي مي‌توانيم توليد ساختمان کنيم با مصالح داخلي خودمان در ايران و الان هم در 15 کشور داريم کار فني انجام مي‌دهيم.

▪️تمام شرکت‌هاي ما يادشان باشند که نمي‌توانند در ايران محصولاتشان را بفروشند و بايد بازار جهاني پيدا کنند و صادر کننده وجود داشته باشد.

▪️از يک طرف مي‌گوييم سرمايه‌گذاري خارجي و از طرف ديگر با هرگونه سرمايه‌گذاري خارجي مخالفت مي‌کنيم. حرف‌هاي بيخود ميزنيم و انتظار داريم اقتصاد و کشاورزي و ... اصلاح شود.

سيد ابراهيم رئيسي به عنوان پنجمين نامزد انتخابات پشت تريبون مناظره سوم قرار گرفت

سوال از رئيسي: برنامه شما براي قانون هدفمند کردن يارانه ها چيست؟

رئيسي در پاسخ به سوال مطرح شده:

▪️ابتدا من عرض کنم قبل از پاسخ به سوال که با توجه به اينکه امروز روز نيمه شعبان است در سيره مهدوي داريم که دولت مهدوي دولتي است که دولتمردانش از دو ويژگي مهم برخوردار باشند، يکي تقوا و خدا ترسي و دوم کارآمدي و قدرت اجرايي براي مردم.

▪️انتظار مردم عزيزمان در اين ايام اين است که دولتي باشد که ويژگي خداترسي داشته باشد و هم ويژگي کارآمدي. توجه به مردم و توجه به ديگران از ويژگي دولت مهدوي است.

▪️قبلاً يارانه داشتيم ولي يک عده خاصي دريافت مي‌کردند.

▪️اين يارانه امروز توزيع مي‌شود با فراز و فرودهايي که داشته و شاهد هستيم وضعيت فقر با سياست‌هايي که داشته بيشتر شده و از 23 درصد به 33 درصد رسيده است.

▪️ما‌ مي‌گوييم که اين بايد افزايش پيدا کند و مي‌پرسند از کجا؟ منابع آب، برق، نفت، نفت، گاز و بسياري از حامل‌ها گران شد يعني 40 هزار ميليارد به 70 هزار ميليارد تومان رسيد و موارد ديگري براي تأمين آن وجود دارد.

▪️سفره مردم امروز کوچک‌تر شده و از مردم بپرسيد آيا اقلامي که تهيه مي‌کرديد اين اقلانم بيشتر شده يا ثابت مانده. اگر مسئوليت داريم نسبت به اين قضيه بايد حتماً دنبال شود.

▪️از 133 درصد تا 140 درصد قيمت‌ها افزايش پيدا کرده است. ما آنچه که در برنامه گفتيم هم مکتوب است و هم براساس منابعي است که کاملاً پيش‌بنيي کرديم.


هاشمي‌طبا در نقد سخنان رئيسي:

▪️آقاي رئيسي 2 بار فرمودند منابع ديگر پيش‌بيني شده و خواهش مي‌کنم بگوييد اين منابع ديگر چيست؟

▪️نفري 45 هزار تومن يارانه در دولت قبل داديم که همه چيز چند برابر شد ما گفتيم 45 هزار تومان مي‌گذاريم در جيبتان اما 500 هزار تومان به خاطر تورم از جيبشان بيرون آورديم.

▪️امروز هم اگر بخواهيم 2-4 برابر يارانه را افزايش دهيم مي‌شود به جاي 250 هزار تومان که مي‌دهيم 800 هزار تومان از جيبشان بر داريم.

▪️دولت فعلي تورم را کنترل کرده است. مگر قرار است که يارانه و منابع از آسمان نزول کند؟

قاليباف در نقد سخنان رييسي:

▪️ما بايد کار توليد کنيم. امروز کساني که مي خواهند توليد کار کنند مثل کارخانه داران و سرمايه گذاران ما تحت فشار هستند مثل کالاي قاچاق و ارز. واردات غيررويه اي در کشور وجود دارد.

▪️تجار و سرمايه دارهاي ما که با زحمت مي خواهند پول دربياورند رفته اند حاشيه و نگرانند چون چهاردرصدي ها مي خواهند بيشترين منفعت را از اموال عمومي ببرند. اين زالوصفها مانع هستند. آقاي رييسي در دولت شما برنامه مشخصي براي برخورد با اينها داريد يا خير؟

ميرسليم در نقد رئيسي:

▪️هنر دولت اين بوده که مثل دولت قبل پول يارانه را به مردم دادند، پس توليد چه شد؟

▪️اگر توليد درست شود و مردم کالا به وفور در اختيارشان باشد منافعش بسيار بيشتر از يارانه‌اي است که شما مي‌گوييد فلان قدر مي‌دهم. صادق باشيد با مردم، بگوييد براي توليد ما نداديم و بگوييد به چه دليل.

▪️توليد 4 سال است خسارت خورده و نتايجش رکود و بيکاري است.

روحاني در نقد سخنان رئيسي:

▪️بسيار مهم است که مردم بدانند يک عده دنبال بازگشت به قبل هستند. همانطور که آن زمان پول مي‌دادند به مردم اکنون هم پول بدهند.

▪️آن زمان براي پرداخت يارانه‌ها 42 هزار ميليارد تومان تخلف کردند و مدارکش هم هست. براي گازرساني به روستاها مي‌شود راه روستايي را متوقف و يارانه محرومان را متوقف کنيم و مي‌شود اين کار را کرد، برنامه ما اين نيست که اينها را قطع کنيم.

▪️برنامه يارانه تنها کافي نيست، ما دنبال يک نظام تامين اجتماعي جامع هستيم که در برنامه دولت دوازدهم آورديم. مستمري افراد کم درآمد را بيش از 3 برابر کرديم و با مجلس توافق کرديم و الان هم اجرا مي‌شود.

▪️براي افرادي که کف درآمدي‌شان مطلق است يک حقوق براي گذران حداقل زندگي پرداخت شود. افرادي که اشتغال ندارند بايد برايشان شغل درست کنيم. حداقل حقوق را بالاي يک ميليون برديم و بازنشسته‌ها را هم بالاي يک ميليون برديم.

جهانگيري در نقد سخنان رئيسي:

▪️متاسفانه يکي از اقدامات بدي که در دولت گذشته افتاد اين بود که دولت گذشته سفره مردم را کوچک‌تر کرد. 45 هزار تومان در جيب مردم گذاشتيم و 200 هزار تومان برداشت کرديم.

▪️عزت ملت ايران را حفظ کنيد. سرزده نرويد در خانه فقرا عکس و فيلم بگيرد و به عنوان تبليغات پخش کنيد.

▪️ما مي‌خواهيم معيشت و توانمندي ملت ايران را حفظ کنيم.

▪️سه راه تامين مالي براي 150 هزار تومان يارانه‌اي که شما مي‌گوييد يکي گران کردن حامل‌هاي انرژي است يا اينکه از هزينه‌هاي دولت کم کنيم، يا بايد بگويند مي‌رويم دست در بانک مرکزي مي‌کنيم و پول‌ها را برداريم، در هر روش 150 هزار تومان مي‌دهند و يک ميليون تومان بر مي‌دارند.

رئيسي در سخنان تکميلي:

▪️آقاي روحاني مي گويند ما يارانه مستمري بگيران را سه برابر کرديم. چه زماني کرديد؟ در روزهاي آخر منتهي به انتخابات اين کار را کرديد. چرا قبلا نکرديد؟
▪️آقاي روحاني مي گويند سايتي راه انداختيم تا فقرا ثبت نام کنند. چرا اين کار را در ايام تبليغات انتخاباتي کرديد؟

▪️به دهدارها گفته اند نفري ده ميليون مي دهيم. اينها کار تبليغاتي است. سازمانهاي حمايتي بايد کاري کنند که فقرا از تحت پوشش آنها بيرون بيايند.

▪️طرح سلامت از طرحهايي بود که با نيت خوب آغاز شد اما آن ميزاني که از جيب مردم داده مي شود و آنچه مي گوييد يکي است؟

▪️شما نقدينگي را هفتصد هزار ميليارد افزايش داده ايد. صداوسيما مناظره اي بين من و آقاي روحاني برگزار کند تا درخصوص اقشاري که صدايشان شنيده نمي شود من حرفهايم را بزنم و کاري هم به دولت قبلي ندارم.

▪️شما به عنوان دولت پرخرج چه کرديد؟ حقوق کارمندان را افزايش داديد؟ نداديد. 260هزار ميليارد تومان افزايش خرج داشتيد. چه کرديد؟

▪️ما آيا نسبت به قشر فقير مسووليتي داريم يا نداريم؟ اگر داريم چرا کاري نکرديد و فقط در ايام تبليغاتي مي گوييد اين کارها را کرديد و مي کنيد.

▪️ما مردم را عاقل و اهل فکر مي دانيم. مردم عقل دارند و بر اساس تعقل راي مي دهند.

قاليباف به عنوان آخرين نامزد انتخابات، پشت تريبون آخرين مناظره قرار گرفت

سوال از قاليباف: مهمترين اولويت‌هاي شما براي افزايش رشد اقتصادي کشور به منظور دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز 1404 چيست؟

قاليباف در پاسخ به سوال مطرح شده:

▪️با يک بحران اقتصادي روبه‌رو هستيم؛ بيکاري، رکود و گراني. در حوزه مربوط به گراني، مي‌گويند تورم کنترل شده ولي مردم مي‌دانند که گراني وجود دارد. مثلا شکر 1500 تومان،شده 3500 تومان.

▪️3.5 ميليون بيکار داريم و تا 7 ميليون هم وجود دارد. طبعا در چنين شرايطي وظيفه همه دولت‌هاست که تدبير بينديشد.

▪️من معتقدم دولت آقاي روحاني نتوانسته در اين زمينه موفق عمل کند. از قضا با افزايش هزينه‌هاي خود دست در جيب و سفره مردم کرده‌اند.

▪️در عملکرد دولت، افزايش قبوض را نگاه کنيد. فشار يکنواختي بر قشر محروم آمد. بايد به کارگاه‌هاي کوچک و متوسط معافيت يا تخفيف مالياتي بدهيم. براي کسبه هم همينطور.

▪️ما 40 درصد فرار مالياتي داريم. در ماليات بر ثروت و ثروتمندان کمترين سهم دريافت ماليات را داريم. در جريان نقدينگي و جهت‌گيري آن هم همينطور.

▪️بايد نيروهاي جوياي کار را شناسايي کنيم. البته با شکايت ايشان(روحاني) سايت ما را بستند. مهم نيست. بايد 250 هزار تومان به افراد بيکار بدهيم.

ميرسليم در نقد سخنان قاليباف:

▪️اگر مماشات کنيم و اصل 44 را اجرا نکنيم مثل دولت فعلي به هيچ جايي نمي رسيم. با اين شيوه به اهداف چشم انداز نمي رسيم.

▪️هسته هاي دانش بنيان را در کشور داريم اما حمايتي صورت نگرفته. ما آقاي روحاني را برديم از خودروي برقي رونمايي کردند اما هيچ حمايتي نکردند بلکه اجازه واردات از ژاپن را صادر کردند.

▪️اين دولت اقتصاد مقاومتي و اصل 44 را نفهميد. تا فساد اداري اصلاح نشود کاري صورت نمي گيرد. در زمينه دولت الکترونيک کاري نکردند و شفافيتي وجود ندارد.

جهانگيري خطاب به قاليباف: آقاي قاليباف شما تهران را گران اداره کرديد، شما بخش خصوصي را کم وارد پروژه هاي تهران کرديد. بيشتر با نهادهاي نظامي فعاليت کرديد.

روحاني در نقد سخنان قاليباف:

▪️سوال من از آقاي قاليباف اين است که ايشان درباره رشد اعلام کردند درآمد ملي کشور را 2.5 برابر مي‌کنند و معني اين، رشد 26 درصدي است و چنين چيزي را در کل دنيا سراغ نداريم. ايشان مي‌گويند پتروشيمي راه مي‌اندازيم و چند صد هزار شغل ايجاد مي‌کنيم. امروز 54 ميليون تن پتروشيمي توليد مي‌کنيم و حدود 9 ميليون تن در اين دولت اضافه شد ولي کجاست اين شغلي که ادعا مي‌کنيد؟ شغل مستقيم و غيرمستقيم پتروشيمي در دنيا 16 هزار نفر و در ايران 20 تا 30 هزار نفر است.

▪️رشد اقتصادي از طريق بهره‌وري و اشتغال و سرمايه فيزيکي ايجاد مي‌شود. براي اينها چه برنامه‌اي داريد؟ در اين دولت براي اولين‌بار به رشد بيش از 8 درصد رسيديم و مي‌توانيم اين راه را در دولت بعد ادامه دهيم؛ با رشد اقتصادي و کاهش تورم.

جهانگيري در نقد سخنان قاليباف:

▪️اگر ما کيک اقتصاد کشور را بزرگ کنيم، همه مردم از آن استفاده مي‌کنند.

▪️يکي از سياست‌ها، سياست خارجي است. آيا کانديداي موجود واقعاً در ديپلماسي وارد هستند؟ آيا اطرافيان شما طرفدار ديپلماسي هستند يا دنبال تنش‌زايي‌اند؟

▪️در قانون برنامه پيش‌بيني شده که 770 هزار ميليارد نياز است که رشد 8 درصد داشته باشيم.

▪️آقاي قاليباف با اين افرادي که در اطراف خود داريد مي توانيد 65 هزار ميليارد سرمايه خارجي جذب کنيد؟ شما شهر تهران را خيلي گران اداره کرديد. شما بخش خصوصي را کم وارد پروژه هاي تهران کرديد. بيشتر با نهادهاي نظامي فعاليت کرديد. آقاي قاليباف تمام کساني که در راس امور هستند در شهرداري از نظامي‌ها هستند.

▪️يک سري جاها در بحث خصوصي‌سازي در دولت قبل به يک سري نهادهاي قدرتمند واگذار شد که ما نتوانستيم آن را پس بگيريم.

رئيسي در نقد سخنان قاليباف:

▪️رشد اقتصادي، 7 درصد است ولي حقيقت اين است که 6 درصدش مربوط به نفت است و بنابراين رشد بين 1 تا 1.5 درصد قابل قبول است. 129 شرکت آماده کار در اصل 44 بودند که اين روند به شدت کاهش يافت. اگر خصولتي‌ها گرفته‌اند، شما بايد جلوي آن را مي‌گرفتيد آقاي روحاني چون شما دولت هستيد.

▪️رکود در کشور ما رکورد زده است. بارها گفته‌ايد رکود رفع شده است. آيا مردم هم همين را مي‌فهند؟ با ديپلماسي عزتمندانه تمام اين مسائل قابل حل است و اول، با کشورهاي همسايه. بايد پيشرانه‌هاي اقتصاد و توليد را فعال کنيم. مبارزه بي‌امان با قاچاق و فساد و کنترل واردات مي‌تواند زمينه اشتغال را فراهم کند.

هاشمي‌طبا در نقد سخنان قاليباف:

▪️برنامه 1404 اهدافش اهداف بسيار والايي است.

▪️ما به حرف آدم‌هاي عاقل اقتصاددان که راه‌حل علمي نشان مي‌دهند گوش نمي‌کنيم و براساس داده‌هايي که به ما مي‌رسد مي‌خواهيم علم را تغيير دهيم. در مقابل تحريم بايد کمربندمان را محکم ببنديم.

▪️توسعه، توليد، پيشرفت غير از تمرکز سرمايه، غير از تلاش ، غير از کوشش راه ديگري ندارد. با رنگ روغن زدن به جامعه يا بالعکس سياه‌نمايي جامعه، توسعه‌اي ايجاد نمي‌شود.

▪️کارگردان فيلم مي‌سازد و مي‌رود آن طرف مرز جايزه مي‌گيرد مي‌گويند سياه‌نمايي کرده؛ از اين تريبون بدترين سياه‌نمايي را در کشورمان داريم انجام مي‌دهيم.

▪️به اقتصاددانمان، به بازرگانانمان توجه کنيم. اگر مي‌خواهيم توسعه پيدا کنيم بايد از همه چيزمان بزنيم و در راه توسعه بزنيم. با راحت‌طلبي و شعار راحت‌طلبي يقيناً در 1404 که هيچ در 1424 هم به 1404 هم نمي‌رسيم.

قاليباف در سخنان تکميلي:

▪️وعده هايي که داده ام از جنس عدد و رقم است. بنده مدير اجرايي بوده و سابقه کافي دارم. وعده هاي ما حرف و شعار نيست.

▪️من هيچ وقت خلف وعده نکرده ام. مطمئن باشيد 5 ميليون شغل را در دولت مردم اجرا خواهيم کرد. 1.2 اين شغل را در روستاها ايجاد خواهيم کرد. در حوزه صنايع سنگنين، پتروشيمي و صنايع مادر و توجه به صنايع پايين دستي و جلوگيري از خام فروشي اقدام اساسي خواهيم کرد.

▪️حتما در جهت دهي به نقدينگي براي کارگاههاي تعطيل اقدام خواهيم کرد. در حوزه گردشگري و آي تي برنامه داريم. ماهانه و سالانه گزارش کار خواهيم داد.

▪️جناب آقاي روحاني در صحبتها به گونه اي بيان کردند که امروز مشکل اقتصادي وجود ندارد. هر چقدر هم بگوييد نمي توانيد از کارنامه اقتصادي دولت دفاع کنيد. ما برنامه داريم. ما در دولت مردم متعهديم برنامه ششم را اجرا کنيم. حتما افزايش درامد دو ونيم برابري در کشور امکانپذير است.

▪️در کشور سابقه رشد دو رقمي داشتيم. ما بايد به بخش خصوصي و تعاوني اعتماد کنيم. رفتار دولت چهاردرصدي ها طوري شده که ببينيد بانکها و سرمايه ها دست چه کساني است.

▪️وقتي نمي توانيد امنيت سرمايه گذاري را مثل کاسپين تامين کنيد چگونه مي توانيد جذب سرمايه گذاري کنيد؟

▪️امروز دبيرخانه همه کشورها در تهران برقرار است و ديپلماسي ما موفق بوده است.

▪️آقاي جهانگيري درباره املاک نجومي دروغ گفتيد و بايد ثابت کنيد. هم شما و هم آقاي روحاني از املاک نجومي بهره مند شده ايد.


پايان بخش اول مناظره سوم نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري دوازدهم

بخش دوم مناظره سوم نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري شروع شد

سوال از محمدباقر قاليباف: برنامه دولت شما براي ارتقاي بهره وري در بخش کشاروزي و توسعه صنايع تبديلي در شهرها و روستاها چيست؟

قاليباف در پاسخ به سوال بخش دوم:

▪️چون در جلسه قبل به مردم قول دادم و گفتم که خوب است همه ما نامزدها ميزان دارايي مان را به اطلاع مردم برسانيم. من کل دارايي خودم و بستگانم را در کانال تلگرامي ام گذاشته ام تا معلوم شود دارايي من چقدر است.

▪️بايد به سمتي برويم که در اقلام کشاورزي خودکفا شويم. ما در دولت مردم، برنامه ششم و سند چشم انداز را دنبال مي کنيم. در روستاها با نگاه کشاورزي و صنايع کوچک و خانگي پيش خواهيم رفت.

▪️تا زماني که مبارزه با فساد و رانت حل نشود چه در حوزه کشاورزي و چه در حوزه صنعت حتما موفق نخواهيم شد.

▪️در حوزه شفاف سازي نکاتي را به اطلاع مردم خواهم رساند.

سوال از رئيسي: برنامه موثر شما براي مقابله با فساد اداري به ويژه فساد سازمان يافته چيست؟

هاشمي طبا: من مخالف اعلام ليست اموال هستم، ربطي ندارد که کسي پولدار است يا بي پول. ممکن است کسي فقير باشد،‌اما کيسه بدوزد. اما پيشنهاد مي کنم نامزدها منابع مالي ستادهاي انتخاباتي شان را اعلام کنند

جهانگيري: آقاي قاليباف ظاهرا امده بوديد تخريب کنيد، امروز امده بوديد عده اي را تخريب کنيد،‌ من بازهم نمي گويم دروغ مي گوييد، اما خلاف به شما گفته اند. من يک خانه دارم ان هم در تهران، ان هم براي شما. من عين اين کاغذ، کارنامه ام سفيد است. ملت ايران، من، 8 سال از همه دستگاه هاي دولت بيرون بودم، زندگي من را زير و رو کردند،‌هيچ چيز پيدا نکردند. نه خيريه اي دارم که در ان کمک بگيرم.

روحاني: آقاي رئيسي، شما هنوز قاضي محترمي هستي، چطور به مردم تهمت ميزنيد؟

▪️آقاي رئيسي مي‌گويد من چرا در ماه‌هاي آخر براي افتتاح به استان‌ها رفتم و به جايش مي‌گويند رفتيد و مصوبه را گذرانديد. ما مصوبه را چهار سال پيش گذاشتيم، شما ظاهراً با مسائل قانوني آشنا نيستيد. 4 سال براي اين پروژه ها کار کرديم. مصوبه دم انتخابات نبوده، از شهريور پارسال مجلس تصويب کرده.

▪️شما هنوز يک قاضي محترم هستيد، شما اينطوري به مردم تهمت مي‌زنيد؟ چرا اتهام مي‌زنيد بدون دليل، بدون دادگاه؟ هرکس هر تخلفي کرده بايد با اشد مجازات با آنها برخورد کرد. من با هيچ کس عقد اخوت نبسته ام.

▪️شما اگر با فساد مخالفيد در پرونده 12 هزار ميلياردي که يک طرفش آن قاضي بود که عزل شد يه طرفش همکار شما بود که فرار کرده و يک طرفش هم الان در ستاد انتخاباتي شما هستند. من نمي‌خواستم اينها را بگويم ولي شما اين مسئله را آغاز کرديد.

رئيسي: مهم نيست اين فساد زير عمامه من يا عمامه آقاي روحاني باشد يا زير کت آقاي جهانگيري يا قاليباف

ابراهيم رئيسي در پاسخ به پرسشي درباره مبارزه با فساد اقتصادي و رانت‌خواري و فساد سازمان‌يافته:

▪️امنيت يک کشور در گرو مبارزه با فساد است. ساختارهاي فسادزا بايد اصلاح شود. فساد در کشور فراجناحي شده است. زيبنده نظام اداري ما نيست که هر روز يک فساد بروز کند. دوم، انتخاب افراد صالح در دستگاه‌ها است.

▪️مهم نيست اين فساد زير عمامه من يا عمامه آقاي روحاني باشد يا زير کت آقاي جهانگيري يا قاليباف. اينکه به آقاي روحاني اعلام کنند نزديک‌ترين فرد به شما بصورت ميليوني دارد فساد مي‌کند ولي ترتيب اثر داده نشود، اينجوري نظام اداري اصلاح نمي‌شود.

▪️در دولت بعد عزم جدي داريم که اجازه ندهيم فساد در هيچ‌جا رخنه کند. آسيب‌زدايي مهم است و اگر کسي فاسد است بايد گوشش را بگيرند و بيرون بياندازند.

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد