آخرین اخبار

ميرسليم: ميتوان زمين مجاني در اختيار مردم قرار داد سياسي

ميرسليم: ميتوان زمين مجاني در اختيار مردم قرار داد

  بزرگنمايي:

چه خبر -

خبرگزاري تسنيم: سيدمصطفي ميرسليم کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري عصر امروز در شبکه چهارم سيما و در پاسخ به سؤالات کارشناسان، با اشاره به برنامه‌هايش درباره دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، گفت: توجه به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها دو دليل خاص و عام دارد، دليل عام آن اين است که مسلمان هستيم و در اسلام اهميت زيادي به بحث علم داده شده است. همچنين در قرآن آيات بسياري درباره اهميت علم آمده و وظيفه همه مردان و زنان مسلمان است که به دنبال علم بروند.

وي افزود: دليل خاص آن هم اين است که کشور ما امروز در شرايطي قرار دارد که به لحاظ اقتصادي مشکلاتي داريم، به لحاظ اجتماعي مسائلي وجود دارد و به لحاظ سياسي تهديداتي مواجه ماست و همه اينها ما را وادار مي‌کند که به فکر راه‌حل مناسب باشيم که راه‌حل مناسب نيز بايد مبناي علمي داشته باشد.

ميرسليم با اشاره به اينکه کار غيرعلمي ضرري به نسبت بالاتر از کار نکردن دارد، گفت: ممکن است ما فعاليتي انجام دهيم، ولي فقط آن فعاليت هزينه‌بر باشد و ثمره‌اي نداشته باشد، زيرا آن حرکت علمي نبوده و طبيعتاً نتيجه‌اي هم ندارد؛ بنابراين قدم اول شناخت مشکل است. ما بايد ابتدا با پژوهش ببينيم که مشکلات چگونه پيش آمده و سپس به دنبال راه‌حل مناسب آنها، آن هم راه‌حل‌هاي علمي موجود بگرديم.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: خيال‌پردازي در هنر خوب است، اما براي ما که مي‌خواهيم براي حل مسائل چاره‌جويي کنيم، بحث پژوهش واقع‌نگرانه اولويت دارد.

وي در پاسخ به سوالي درباره ساده‌زيستي مسئولان، اظهار داشت: يکي از آفت‌هايي که گريبان‌ انقلاب‌ را گرفته و خيلي از مسئولان در دام آن افتاده‌اند، آفت اشرافي‌گري و زندگي تجملاتي است، البته اين آفت نه تنها در انقلاب ما، بلکه در انقلاب‌هاي بزرگي مانند انقلاب فرانسه نيز وجود داشته به طوري که کساني که به وجود آورنده انقلاب بودند و در ابتدا نيز ساده‌‌زيست بودند وقتي به قدرت دست پيدا کردند، اين قدرت به تدريج آنها را وسوسه کرد و به مرور درگير ثروت و تجمل شدند.

ميرسليم افزود: از نظر ما، مسئولان بايد همانند عامه مردم زندگي و تا حد لزوم از تشريفات دوري کنند. دليلي ندارد که ما هنگامي که حتي مسئوليتي نداريم همراهاني را در کنار خود داشته باشيم که تنها هزينه‌هاي ما را افزايش دهند، البته از لحاظ امنيتي بايد جوانبي در نظر گرفته شود، ولي نبايد به بهانه امنيت خود را از مردم جدا کنيم. ما بايد توجه داشته باشيم که مسئولاني که ادعاي انقلابي‌گري دارند در راه اشرافي‌گري قدم نگذارند، چرا که مسئولان الگوي مردم هستند و در صورتي که الگوي دنياطلبي در بين مردم رواج پيدا کند، نتيجه‌اي جز فقر در جامعه نخواهد داشت.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به وضعيت کنوني دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: وضعيت کنوني دانشگاه‌ها که در آنها دانشجويان خود را در دانشگاه محبوس مي‌کنند و توجهي به اينکه در جامعه و در صنعت چه مي‌گذرد، نداشته باشند و فقط مانند شيوه‌اي که در دبيرستان‌ها برقرار است و دانشجويان در پايان ترم نمره‌اي مي‌گيرند و در نهايت مدرکي به دست مي‌آورند، نتيجه‌اي نمي‌تواند براي کشور داشته باشد.

وي در همين زمينه افزود: بايد در دانشگاه‌ها بر مبناي درک مسائل روز کشور و آشنايي با نيازهاي جامعه و صنعت به تدريس علم پرداخته شود و با دسته‌بندي و عرضه اين نيازها و تشويق دانشجويان به پژوهش حول اين نيازها مسائل موجود در کشور را حل و فصل کرد.

ميرسليم در ادامه گفت: ما بايد امروز بيش از هر چيز به پژوهش بها دهيم، اقدام عجولانه هيچ‌گاه به نتيجه نمي‌رسد، البته من نمي‌گويم اعتبارات در پژوهش تاثيرگذار نيست، اما ابتدا بايد به شناسايي مسائل پرداخته شود و دانشجويان را در شناسايي مشکلات روز جامعه تشويق کرد، آنگاه از امکاناتي نيز براي رسيدگي به مسائل روز کشور استفاده کرد.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به سياست‌هاي آمريکا در قبال ايران، اظهار داشت: زورگويي‌هاي آمريکا محدود به 4 دهه انقلاب اسلامي نمي‌گردد و قبل از انقلاب هم آمريکايي‌ها نسبت به ايران زورگويي مي‌کردند. ما بايد تا آنجا که مي‌توانيم براي بازداشتن دشمنان از هرگونه اقدامي عليه کشورمان عمل کنيم که به حمد خدا نيروهاي مسلح ما در اين راستا به خوبي وظيفه خود را انجام داده‌اند، چرا که آمريکا از امکانات نظامي ما هراس دارد.

وي با اشاره به اينکه راهبرد دوم براي مبارزه با آمريکا اين است که ما نگاه صلح‌طلبي خود را از طريق کشورهاي دوست به آمريکا برسانيم، تصريح کرد: آمريکا بايد بداند که ما مي‌خواهيم با سياست‌هاي خود کاري کنيم که همه بشريت در صلح و آرامش زندگي کنند و در همين راستا ما از حق فلسطينيان مبني بر زندگي کردن آنها در آرامش دفاع مي‌کنيم.

ميرسليم افزود: نکته سوم اين است که ايران براي اينکه نگذارد تکفيري‌ها در دنيا قد علم کنند، چه شهدايي در اين چند ساله تقديم کرده و کشورهاي غربي بايد قدرشناس اين اقدامات ايران باشند، چرا که ايران اگر اين اقدامات را انجام نمي‌داد، امروز خطرات بي‌شماري کشورهاي اروپايي را تهديد مي‌کرد.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: امروز چند هزار ايراني در دنيا و همچنين در آمريکا زندگي مي‌کنند که به ايران عشق مي‌ورزند و حضور اين ايرانيان وطن دوست دليلي است که رجزخواني‌هاي دشمنان ما به جايي نمي‌رسد.

وي با اشاره به موضوع مسکن و راهکارهاي او براي حل مسکن خانواده‌ها، گفت: روش ما اين است که ارزش دادن بيهوده به زمين را حذف کنيم. ما بايد زمين را در جايگاه مناسب خودش شناسايي کنيم، يعني بايد مجموعه عوامل تاثيرگذار بر روي زمين و امکانات رفاهي را مدنظر قرار دهيم و زمين مجاني يا با قيمت کم در اختيار مردم قرار دهيم.

ميرسليم در همين زمينه افزود: مسکن ايده‌آل به معناي مسکن بي‌کيفيت نيست و روش‌هاي روز به ما کمک مي‌کند که علاوه بر ساخت مسکن با کيفيت و آبرومندانه براي مردم اين مسکن‌ها فاقد هرگونه تجملاتي نيز باشد. به طور مثال نماي ساختمان‌ها مهم نيست که چگونه ساخته شود و نماي ساختمان براي کم کردن هزينه‌ها مي‌تواند ساده باشد، بنابراين با زمين ارزان، طراحي مهندسي، استفاده مناسب از مصالح و روش مناسب اقتصادي براي اينکه امکان تملک براي مردم فراهم شود، مي‌تواند عواملي باشد که مشکل مسکن را حل و فصل کند.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به موضوع تورم، تصريح کرد: در اقتصاد دو نوع تورم داريم؛ تورمي که درصد آن به 20، 30 و يا 40 برسد، به اين معني که ساعت به ساعت نرخ اجناس تغيير کند، قطعاً ويران‌کننده است و اقتصادي که به اين نوع تورم دچار شده باشد، اقتصاد بيمار است و بايد به شکل قاطعانه براي حل اين بيماري حرکت کرد.

وي در همين زمينه افزود: اما تورمي که به دنبال توسعه باشد و ميزان آن 3 يا 4 درصد تورمي معقول است که نه تنها به سلامت زندگي مردم لطمه نمي‌زند، بلکه انگيزه‌ ايجاد مي‌کند براي تحرک بيشتر در صحنه اقتصادي کشور.

ميرسليم با اشاره به موضوع اشتغال، گفت: اين مسئله از انتهاي دولت دهم ظاهر شد و بعد در دولت يازدهم تشديد شد، از نظر بنده مشکل بيکاري از تورم مهمتر است، چرا که بيکاري به همراه خود ناهنجاري‌هاي اجتماعي از قبيل افزايش سرقت را به همراه خواهد داشت، بنابراين براي ايجاد تعادل در کشور بايد ابتدا به دنبال ايجاد شغل باشيم و سپس راهي براي کاهش تورم پيدا کنيم.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري افزود: ما کارگاه‌هاي بسياري داريم که فعال بوده‌اند و مجهز به دستگاه‌هاي خوبي نيز بودند، اما برخي جنبه‌هاي اداري باعث شد که مجال و فرصت کار از اين کارگاه‌ها گرفته شود و ما براي برگرداندن اين کارگاه‌ها به عرصه توليد بايد مشکلات بانکي و اداري‌ آنها را حل کنيم.

وي با اشاره به شعارهايي که براي دولتش انتخاب کرده گفت: شعار من اين است که آن دسته از حقوق مردم که تا به حال احقاق نشده را احقاق کنم. مانند حق مسکن، تامين اجتماعي، شغل، بهداشت و فعاليت‌هاي آزادانه سياسي، البته بنده منکر خدماتي که دولت‌هاي گذشته تا به حال کرده‌اند، نمي‌شوم، ولي از نظر بنده اين خدمات کافي نبوده و ما بايد در تکميل حرکت‌هاي دولت‌هاي گذشته اقدام کنيم.

ميرسليم افزود: امروز بايد به فکر احقاق حقوق باقيمانده مردم با کمک خودشان باشيم، روش اين کار نيز راستي و درستي با مردم است. اگر ما مي‌خواهيم آمار بدهيم، بايد آمارهاي‌مان صادقانه باشد، چرا که همواره راستي با مردم نتيجه بهتري دارد تا اينکه براي مردم شعارهاي موفقيت‌آميز دهيم.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: دولت درست، يعني وزراي آن هم از شايستگي برخوردار باشند و هم داراي آگاهي‌هاي لازم باشند، البته علاوه بر اين ويژگي‌ها بايد داراي تجربه مفيد نيز باشند و بايد بررسي شود که در کارنامه آنها تا چه حد موفقيت وجود دارد، در يک کلام کساني بايد سر کار بيايند که داراي سابقه خوب در مديريت باشند.

وي افزود: اگر مدير از وجدان اخلاقي برخوردار باشد، قطعاً کارمندان او نيز مجبور مي‌شوند خوب عمل کنند.

ميرسليم با اشاره به مسائل اقتصادي و کاهش هزينه ازدواج جوانان، گفت: ازدواج از مسائل مهم است که البته واجب نيست، مگر براي برخي افراد که آنها به آلودگي کشيده مي‌شوند. در جامعه معتدل بايد به شکل طبيعي به نيازهاي جوانان پاسخ دهيم و نبايد اين نيازها را معطل بگذاريم که چون شغل داشته باشد و يا مسکن داشته باشد.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري خاطرنشان کرد: از نظر بنده جواني که موفق به ازدواج شده، راحت‌تر مي‌تواند به تحصيل علم بپردازد، بنابراين ما نبايد ازدواج را به بعد از حل مشکلات جوانان موکول کنيم. براي حل مشکل ازدواج جوانان دولت مي‌تواند وام‌هاي قرض‌الحسنه بدهد که راه درست آن اين است که در هر محله‌اي امناي محل امکاناتي را براي دادن وام به جوانان فراهم کنند.

وي گفت: ما بايد به سازمان‌هاي مشاوره‌اي خانواده بها دهيم، چرا که اگر خانواده به شکل محکم و بر مبناي درايت شکل بگيرد، خداوند نيز از اين خانواده پشتيباني خواهد کرد. به اعتقاد بنده کاهش نرخ جمعيت نيز نتيجه سست شدن بنياد خانواده‌هاست. متاسفانه امروز فضاي مجازي در حال فعاليت گسترده در زمينه سست کردن پايه‌هاي فرهنگي خانواده‌هاست و هدف دشمنان اين است که خانواده را بي‌اهميت جلوه دهند و تقدس آن را از بين ببرند.

ميرسليم در پاسخ به سوالي درباره توان کار با منتقدان در صورت پيروزي در انتخابات، گفت: به طور اصولي پايه مردم‌سالاري در اين مبنا نهادينه شده که اکثريت پيروز مسئوليت را بپذيرند، ولي اقليت را سرکوب نکنند که راهش اين است که اقليت براي تحقق نيت خودشان به تجزيه و تحليل عملکرد اکثريت بپردازند و آنجايي که ضعفي در اداره امور مشاهده کردند به انتقاد سازنده بپردازند.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري افزود: البته انتقاد سازنده با فحاشي و دروغ گفتن فرق مي‌کنند و از نظر بنده اين‌گونه نقد کردن جرم محسوب مي‌شود.

وي گفت: اگر ما از انتقاد نقادها استفاده کرديم، آن وقت است که در مسير کمال حرکت مي‌کنيم، البته بايد شيوه‌هاي نقد کردن آموزش داده شود، چرا که برخي اوقات همين نقد‌ها هستند که باعث انحراف مسائل مي‌شوند و به جاي درست کردن مشکلات به تشديد شدن آنها نيز کمک مي‌کند.

کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به راه‌حل برون رفت از وضعيت کنوني کشور، گفت: نظام ما داراي برنامه‌هاي 5 ساله‌اي است که در اين برنامه‌ها سياست‌هاي کلي تبيين شده که اين سياست‌ها بايد در سايه چشم‌انداز 20 ساله قرار گيرد که ما امروز 12 سال از اين چشم‌انداز را گذرانده‌ايم، اما آيا توانسته‌ايم در اين 12 سال در اجراي اين سياست‌ها موفق باشيم؟ از نظر بنده خير.

ميرسليم در پايان خاطرنشان کرد: امروز ما انحرافاتي در پياده کردن برنامه‌ها و در تخصيص بودجه به اين برنامه‌ها را داريم که بايد با همکاري سازنده ميان مجلس و دولت در راستاي متوازن شدن بودجه و اهداف مشخص شده در برنامه حرکت کرد تا به نتايج مطلوبي که در چشم‌انداز مشخص شده، برسيم.

منبع: تسنيم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد