آخرین اخبار

حضور «جهانگيري» پرچم ناتواني و ضعف «روحاني» است سياسي

حضور «جهانگيري» پرچم ناتواني و ضعف «روحاني» است

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش گروه سياسي خبرگزاري دانشجو، پرويز اميني تحليلگر مسائل سياسي و عباس عبدي فعال سياسي اصلاح‌طلب با حضور در خبرگزاري فارس در مورد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با هم به مناظره پرداختند.

پرويز اميني در اين مناظره گفت: بنده پنج الي شش سال است که ذيل ادبيات سياسي در فضاي سياسي ايران بحث و به پژوهش مي‌پردازم و معتقدم در انتخابات اخير، مدل سياست‌ورزي در دو قطب «دولت مستقر و رقباي دولت مستقر» حاکم است.

وي مي‌گويد که قطب منتقد دولت مستقر، سياست‌ورزي بهتري نسبت به دولت مستقر داشته است.

*حضور جهانگيري پرچم ناتواني و ضعف آقاي روحاني است

اميني کانديداتوري اسحاق جهانگيري (معاون اول رئيس‌جمهور) تحت عنوان نامزد مکمل و پوششي را يک خطاب استراتژيک دانست و گفت: حضور آقاي جهانگيري پرچم ناتواني و ضعف آقاي روحاني است.

اين تحليلگر مسائل سياسي در همين رابطه مي‌گويد: کانديداتوري جهانگيري به لحاظ ذهني و رواني در بازيگري آقاي روحاني اثر منفي دارد و ما در مناظره اول اين نکته را لمس کرديم و در مناظره دوم سعي شد جهانگيري نقش فرعي‌تري را ايفا کند تا زمينه‌هاي ضعف رواني آقاي روحاني پيدا نشود.

*ادبيات پرخاشگرانه روحاني؛ ضعف سياست‌ورزي است

اميني به ادبيات انتخاباتي رئيس‌جمهور مستقر طي روزهاي اخير مبني بر ديوارکشي در خيابان اشاره و تصريح کرد: اين نوع ادبيات آقاي روحاني جزو ضعف سياست‌ورزي محسوب مي‌شود، چرا که عصبانيت و پرخاش در آن موج مي‌زند.

به باور وي، آقاي روحاني در حال طرح گزاره‌هايي است که صحنه سياست را از نُرم فعلي دور مي‌کند و اينکه ايشان بخواهد رقيب‌تراشي و هراس‌انگيزي کند و از ديوارکشي سخن بگويد با استايل (شخصيت) رئيس‌جمهور مستقر در تضاد است، چرا که اين نوع سخن گفتن بيشتر در افرادي به چشم مي‌خورد که براي نخستين بار پا به عرصه رقابت مي‌گذارد.

*معدل سياست‌ورزي دولت مستقر از جناح رقيب پايين‌تر بود

اين تحليلگر مسائل سياسي با اشاره به مناظرات کانديداي رياست جمهوري گفت: آنچه که در مناظرات رخ داد، معدل سياست‌ورزي دولت مستقر از جناح رقيب پايين‌تر بود و در مناظره نخست، قاليباف چهره بهتري از خود به نمايش گذاشت و برجسته شد و در مناظره دوم نيز آقاي روحاني نتوانست جبراني که نسبت به مناظره اول نياز بود را صورت دهد.

*مناظره سوم از دايره اقتصاد خارج مي‌شود

اميني به پيش‌بيني خود از مناظره سوم با موضوع اقتصادي پرداخت و خاطرنشان کرد: مناظره سوم علي‌رغم اينکه موضوع اقتصادي است، اما چون مناظره پاياني محسوب مي‌شود و مسائل اقتصادي ظرفيت لازم را براي تهديد اجتماعي و شکل‌ دادن به آرا به معناي مستقيم ندارد و با ادبيات راديکاليسمي که آقاي روحاني در پيش گرفته، موضوعات از دايره اقتصاد خارج خواهد شد و نزاع به سمت سياست تغيير جهت مي‌دهد.

به اعتقاد وي، قطب «دولت مستقر» و «رقباي دولت مستقر» با وضعيت نسبتاً پاياپا جلو مي‌برد و اکنون آرايي بين 35 تا 40 درصد را به خود اختصاص داده است که البته اين براي پيروزي دور نخست انتخابات کافي نيست.

اين تحليلگر مسائل سياسي به استراتژي رقبا و دولت فعلي در مناظره‌ها اشاره و تصريح کرد: استراتژي مناسب براي دولت مستقر، تند کردن فضاي سياسي و تيک اف در صحنه سياسي و اجتماعي براي به دست آوردن آرا خواهد بود.

اميني در همين زمينه بر اين باور است که بهترين استراتژي براي رقباي «دولت مستقر» کشاندن انتخابات به مرحله دوم است تا فضاي اجتماعي به صورت اساسي مديريت شود و آراي آقاي روحاني را زير 50 درصد نگه دارد.

وي در عين حال مي‌گويد که شرايط موجود براي قاطعانه سخن گفتن در مورد اينکه انتخابات دو مرحله‌اي يا يک مرحله‌اي خواهد بود، کافي نيست، اما قرائن، شواهد و نُرم آرايي که هر دو طيف نامزدها در انتخابات دارند، نشان مي‌دهد کسب آراي جديد به دليل اينکه آقاي روحاني رئيس‌جمهور مستقر بوده پديده نوظهوري نيست و از سمت ديگر، جناح رقيب نيز متکثر است و گزينه اصلي ندارد، به همين دليل، احتمال دو مرحله‌اي شدن انتخابات وجود دارد.

اين تحليلگر مسائل سياسي دو مرحله‌اي شدن انتخابات را ناظر به مناظره سوم کانديداهاي رياست جمهوري دانست و تأکيد کرد: فضايي که بعد از مناظره سوم در فضاي اجتماعي شکل مي‌گيرد، ما را از لحاظ اجتماعي و سياسي تغيير خواهد داد و اولويت رسانه در هفته آخر به سمت فضاي اجتماعي شيفت پيدا خواهد کرد.

اميني افزود: هر کس در کار ميداني و اجتماعي، فضاي بهتري ايجاد کند، ظرفيت بهتري براي کسب آرا خواهد داشت.

وي معتقد است که هفته آخر انتخابات نياز به ابتکارات جديد دارد و نامزدهاي انتخابات بايد در ادبيات و محتوا 30 درصد تغيير دهند و تکرار ادبياتي که در روزهاي نخست انتخابات شروع کرده‌اند، فضاي کافي در انتخابات براي پيروزي ايجاد نمي‌کند.

گفتمان «توسعه، آزادي، پيشرفت و عدالت» را چهار گفتمان در جامعه ايران از نظر اين تحليلگر مسائل سياسي است که حسن روحاني گفتمان «توسعه» سيدابراهيم رئيسي گفتمان «عدالت» و محمدباقر قاليباف گفتمان «پيشرفت» را نمايندگي مي‌کنند.

*گفتمان آزادي توسط هيچ يک از کانديداها در اين انتخابات نمايندگي نمي‌شود

اميني در عين حال مي‌گويد که هر چهار گفتمان نمايندگان بالفعل و درجه اول دراختيار ندارد و ما با تسامح و در اولويت‌هاي بعدي براي اين گفتمان‌ها نمايندگاني را قرار داده‌ايم که البته گفتمان آزادي توسط هيچ يک از کانديداها در اين انتخابات نمايندگي نمي‌شود.

اين تحليلگر مسائل سياسي در همين رابطه تأکيد کرد: اين گفتمان‌ها (ناظر به گفتمان‌هاي فوق) چون در دوره‌هاي مختلف و در طي اين چهل سال مصرف شده‌اند و نمايندگان مختلفي و به عبارتي دوران تجربه‌شده سياسي و اجتماعي داشته‌اند، آنگونه که بايد و شايد ظرفيت‌ها يا TAK OFهاي (زمينه‌هاي بالا) فعال ندارند.

وي افزود: با همين تعبير اين گفتمان‌ها فقط پايگاه اجتماعي نسبي را متوجه فضاي خود مي‌کنند و گفتماني که مي‌خواهد به صورت استعاري ظهور کند و خود را پاسخگوي همه مسائل کشور بداند و جامعه را متقاعد کند، وجود ندارد.

*فضاي اجتماعي ايران به‌گونه‌اي است که راديکاليسم در آن جواب نمي‌دهد

به گفته اميني، فضاي اجتماعي ايران به طوري است که راديکاليسم در آن جواب نمي‌دهد و اين فارغ از خوب يا بد بودن راديکاليسم است، چرا که به لحاظ اجتماعي، جامعه ما استعداد پذيرش و ري‌اکشن (عکس‌العمل) مثبت به راديکاليسم ندارد.

وي مي‌گويد که به دليل نبودن عکس‌العمل مثبت به راديکاليسم در اجتماع ايران، آقاي روحاني دچار خطاي سياسي شده و دليل اين خطا نيز احساس ناتواني و ضعف اجتماعي ـ سياسي در آقاي روحاني است.

اين تحليلگر مسائل سياسي افزود: در اين شرايط برخي از تکنسين‌هاي (متخصصين) انتخاباتي، ظرفيت پيدا مي‌کنند که با سمت و سو و توجيه رأي‌آوري، مشورت‌هايي دراختيار نامزدها قرار دهد، چرا که اين مسير دفعتاً در آقاي روحاني تغيير مي‌کند و ما اين را در ادبيات اخير آقاي روحاني شاهد هستيم.

*هراس ايجاد کردن روحاني به نفع رقباست

اميني، هراس ايجاد کردن توسط آقاي روحاني را به نفع رقباي وي مي‌داند و معتقد است که رقبا با اين استراتژي در موقعيت بهتر اجتماعي و سياسي قرار مي‌گيرند، بنابراين اين ادبيات رئيس‌جمهور مستقر جواب نخواهد داد.

وي با بيان اينکه نمي‌دانم اين ادبيات تا پايان انتخابات تعديل يا مديريت خواهد شد يا خير، گفت: احتمال مي دهم بازخوردهاي اجتماعي، حسن روحاني را به اين جمع‌بندي برساند که مسير را تغيير دهد و از اين ادبيات خارج شود.

اين تحليلگر مسائل سياسي گفت: در سياست‌ورزي و کار سياسي همواره تلاش مي‌شود که در انتخابات قاعده‌گذاري‌هايي صورت بگيرد و چارچوب‌هاي امتيازات شما، طرف مقابل را برجسته کند.

اميني با اشاره به پيشنهاد مناظره بين احمدي نژاد و روحاني گفت: اين به اين منظور مطرح شده چون آقاي روحاني مسيري در سياست‌ورزي دنبال مي‌کند که عمده‌ترين توجيه وي براي تکرار دولت يازدهم، خود تعريفي و قياس با دولت احمدي نژاد است.

*رئيسي و قاليباف نمي‌توانند مسئوليت اجتماعي دولت قبل را برعهده بگيرند

وي اضافه کرد: وقتي اين گزاره‌ها بخواهد طرح شود، يعني بدلي در انتخابات فعلي وجود دارد و آقاي رئيسي و قاليباف نمي‌توانند مسئوليت اجتماعي آن دولت را برعهده بگيرند و يا از زبان و نمايندگي از او به اين چالش‌ها پاسخ بگويد که البته فردي که مسئول ارشد آن دولت بوده نيز بايد در اين گفت‌وگو قرار بگيرد.

اين تحليلگر مسائل سياسي در پاسخ به اظهارات عباس عبدي مبني بر اينکه بخشي از دولت احمدي نژاد در ستاد رئيسي حضور دارند، گفت: اين استدلال براي آقاي رئيسي مسئوليت ايجاد نمي‌کند که مسئول پاسخگويي دولت گذشته باشد و البته آقاي احمدي نژاد نيز اجازه نمي‌دهد شخصي به جاي وي درباره دولتش نظر بدهد.

اميني خاطرنشان کرد: اينکه آقاي عبدي بگويد احمدي نژاد خلاف قانون کرده و حق حرف زدن ندارد، منطقي و معقول نيست. اگر ما در مورد عملکرد او قضاوت و نظري داريم، بايد يک حق مدني براي وي قائل باشيم تا او فرصت داشته باشد درباره گزاره‌هاي شما صحبت کند.

وي درباره اعلام ليست اموال کانديداي رياست‌جمهوري گفت: اين پيشنهاد خوبي است چون قطب دولت مستقر فضايي دارد که اين ميدان، ميدان مناسبي براي رقابت براي او نيست.

اين تحليلگر مسائل سياسي با تأکيد بر اينکه اصل شفافيت اطلاعات اقتصادي و درآمدها بايد امري عمومي باشد، گفت: همه شهروندان ايراني در طبقات مختلف اجتماعي و اقتصادي مي‌توانند اين کار را انجام بدهند و برايشان مشکل‌سازي نيست، اما براي مسئولان اين امر يک اهميت مضاعف دارد، چون آنها منابع عمومي را دراختيار داشتند و از رانت اطلاعاتي هم برخوردار بودند.

اميني افزود: شفافيت مضاعف است که تمامي دولتمردان که فقط قوه مجريه مدنظر نيست، بايد اين امر مثبت را انجام دهند، البته در مجمع تشخيص مصلحت نظام، بحث اعلام اموال و دسترسي اين اطلاعات مطرح شد، اما باز نشد، بلکه آن را مجرمانه هم تلقي کردند که اين خطايي در حکومت‌داري است و زيان آن کاهش اعتماد جامعه به حکومت خواهد بود.

*رئيس‌جمهور و اطرافيانش نبايد مصونيت داشته باشند

اين تحليلگر مسائل سياسي در پاسخ به پرسش مجري مبني بر اينکه آيا بحثي که در مورد اطرافيان رئيس جمهور مطرح است مي‌تواند پاشنه آشيل آقاي روحاني باشد و ارزيابي شما از پاسخ جهانگيري به مسأله واردات دختر وزير آموزش و پرورش چيست، گفت: من معتقدم که رئيس جمهور و اطرافيان ايشان نبايد هيچ مصونيتي داشته باشند و مثل بقيه شهروندان با آنها برخورد شود.

اميني تأکيد کرد: من معتقدم که چنين مباحثي نمي‌تواند يک موضوع يا پاشنه آشيل فعال در فضاي سياسي و اجتماعي باشد چرا که بنده با چنين ادبياتي در رقابت‌هاي انتخاباتي موافق نيستم.

وي، گفت: ورود آقاي قاليباف به آن موضوع (واردات دختر وزير آموزش و پرورش) در مرحله اول مناظره قابل توجه بود اما بنده به لحاظ سياست‌ورزي از ايشان دفاع نمي‌کنم اما بايد توجه داشت که توضيحات آقاي جهانگيري کمکي به آقاي قاليباف بود تا بتواند از آن مسأله عبور کند و گر نه آن مسأله مي‌توانست به پاشنه آشيل آقاي قاليباف تبديل شود.

*جهانگيري احتمالاً در مناظره دوم عامدانه حضور ضعيفي داشت

اين تحليلگر مسائل سياسي با بيان اينکه جهانگيري در مناظره دوم شايد عامدانه و يا ذاتي حضور ضعيفي داشت،اظهار داشت: جهانگيري نتوانست بدنه اصلاحات را خوب نمايندگي کند.

*مناظره پاياني مي‌تواند تعيين‌کننده تک مرحله‌اي و يا دومرحله‌اي بودن انتخابات باشد

به باور اين تحليلگر مسائل سياسي مناظره سوم و هفته پاياني انتخابات مي‌تواند تعيين‌کننده تک مرحله‌اي و يا دومرحله‌اي بودن انتخابات باشد و دو استراتژيک از سوي دولت مستقر و رقبا مي‌تواند وجود داشته باشد.

اميني تأکيد کرد که اگر مناظرات سوم بين کانديداي انتخابات بخواهد صرفاً اقتصادي و در دايره عدد، رقم، تورم، رکود و گراني چرخش کند زمينه تهييج و بسيج اجتماعي را نخواهد داشت اما مناظره در حوزه اقتصادي باقي نخواهد ماند. بنابراين مي‌توانيم منتظر يک مناظره غيراقتصادي باشيم.

*بدنه ايدئولوژيک اصلاح‌طلبان از روحاني عبور نکردند

وي با بيان اينکه بدنه ايدئولوژيک اصلاح‌طلبان از روحاني عبور نکردند، گفت: اينکه بدنه ايدئولوژيک داوطلبانه و پرانگيزه فضاي اجتماعي را به نفع روحاني پر کند و مناسبات فعال اجتماعي داشته باشند نسبت به گذشته در آنها وجود ندارد.

اين تحليلگر مسائل سياسي با تأکيد بر اينکه وظيفه بدنه ايدئولوژيک رأي دادن نيست بلکه رأي‌سازي است، اظهار کرد: وظيفه بدنه ايدئولوژيک توليد فضاي اجتماعي محسوب مي‌شود، اما چنين بازخوردي را در بين اصلاح‌طلبان نمي‌بينيم اما آقاي رئيسي توانسته پايگاه ايدئولوژيک را فعال کند و باشکوه‌ترين اجتماعات انتخاباتي متعلق به ايشان است که اين محصول بدنه ايدئولوژيک محسوب مي‌شود.

اميني، عدم فعال‌سازي پايگاه ايدئولوژيک توسط روحاني را يکي از ضعف‌هاي وي مي‌داند و باور دارد که يکي از دلايل پناه بردن روحاني به مسائل راديکال، چنين مسئله‌اي باشد و مي‌خواهد زمينه رأي‌آوري خود را از طريق اين ادبيات فراهم کند.

وي با تأکيد بر اينکه بنده رقيب‌هراسي را به طور مطلق منفي نمي‌دانم، گفت: اگر تمام تمرکز و استراتژي انتخاباتي شما متمرکز بر هراس از رقيب باشد، اين به معناي اين است که زمينه‌هاي ايجابي قابل توجهي در مجموعه مورد تعلق شما وجود ندارد.

اين تحليلگر مسائل سياسي تأکيد کرد: اين رقيب‌هراسي که‌ آقاي روحاني در اين چند روزايجاد کرده من را ياد رقيب‌هراسي آقاي ناطق نوري در سال 76 انداخت، چرا که ايشان همين رقيب‌هراسي را نسبت به آقاي خاتمي انجام دادند، البته محتواي اين رقيب‌هراسي متفاوت است.

اميني ادامه داد: بين رفتار آقاي ناطق و آقاي روحاني از رقيب‌هراسي در سال 76 و 96 شباهت وجود دارد.

*طرح مسائلي چون ديوار بندي پياده‌رو ها مرغ پخته را مي‌خنداند

وي مي گويد که طرح مسائلي مثل ديواربندي پياده‌روها و زنانه و مردان کردن آن اگر جلوي مرغ پخته هم قرار داده شود مي‌خندد که اگر آقاي رئيسي يا هر شخص ديگري به جاي ما رئيس‌جمهور شود مي‌خواهد در پياده‌روها هم ديوار بکشد.

اين تحليلگر مسائل سياسي افزود: اگر آقاي روحاني در دولت مستقر در مسکن مهر کار کرده بود و مي‌دانست هزينه يک ديوار ساختن چقدر است، چنين حرف‌هايي را نمي‌زد.

اميني بر اين باور است که اگر بخواهد فضا کانديداها به مسائل شخصي ورود يابد به طراح اين مسائل ضربه مي‌زند، بر همين اساس، اشاره آقاي قاليباف به مسئله واردات پوشاک دختر يکي از وزرا جواب نخواهد داد، به عبارتي بايد وجه سلبي و ايجابي توأمان داشته باشيم.

*جامعه حساسيت خود نسبت به فساد را از دست داده است

وي با بيان اينکه امروز دو گزاره فساد فراگير و عدم انگيزه در مبارزه با فساد در اين مقوله وجود دارد، گفت: بايد نامزدها اين ايمان را به کانديداها بدهند که من اگر انتخاب شوم با فساد مبارزه مي‌کنم و البته جامعه ما نيز کمي حساسيت خود را نسبت به فساد از دست داده است.

اين تحليلگر مسائل سياسي تصرح کرد: در هفته پاياني انتخابات، گزاره‌هاي سلبي تأثيرگذار نخواهد بود، ديگر موفقيت‌آميز نخواهد بود و ما بايد براي مخاطبان سطح گزاره‌هاي ايجابي برويم و ادبيات انتخاباتي بايد30 درصد تغيير کند و ايجاب اجتماعي را دردستور کار قرار دهيم و حرف‌هاي ما در جامعه باورپذير باشد.

اميني معتقد است که کيفيت برنامه‌هاي صدا و سيما در قالب انتخابات بايد تغيير کند، يعني مناظره‌ها به سمتي برود که کارکرد تعيين‌کننده از نظر توانايي نامزدها براي اداره کشور داشته باشد که در حال حاضر اينگونه نيست.

*نگراني در خصوص پذيرش نتيجه انتخابات از سوي اصلاح طلبان

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا اصلاح‌طلبان از پيروزي تمکين مي‌کنند گفت: با توجه به ادبيات آقاي روحاني و احتمال چنين ادبياتي در فضاي عمومي دولت مستقر مي‌توان در اين زمينه نگراني‌هايي داشت.

اين تحليلگر مسائل سياسي به پاسخ برخي وزراي دولت مستقر در مورد اظهارنظر نامزدهاي رياست‌جمهوري اشاره و تأکيد کرد: نمي‌دانم چقدر سابقه داشته که وزرا پاسخ نامزدهاي رياست‌جمهوري را بدهند، اما اين مسائل نگران‌کننده است.

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد