آخرین اخبار

رژيم مخصوص گروه هاي خوني آيا واقعيت دارد؟ تغذيه

رژيم مخصوص گروه هاي خوني آيا واقعيت دارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - پيدايش رژيم هاي مخصوص گروه هاي خوني

فردي به نام دکتر Peter D,Adamo خالق ادعاي رژيمهاي غذايي مخصوص گروه‌هاي خوني است. البته اين نظريه طرفداراني هم دارد. از جمله برخي ستاره هاي هاليوودي که ادعا مي‌کنند رعايت رژيم غذايي مخصوص گروه خوني شان باعث شده نه تنها احساس بهتري داشته باشند، بلکه سطح انرژي شان هم بالاتر برود و حواسشان بيشتر به غذاهايي است که مي خورند، نه براي اينکه لاغر بمانند بلکه براي اينکه خوب و سالم باشند. دکتر آدامو پزشک و متخصص درمان به روش هاي طبيعي و محققي بين المللي است.

اما منشا اين تئوري چيست؟

دکتر آدامو معتقد است که گروه خوني ما تعيين مي‌کند که بدن ما چطور با مواد مغذي مختلف مواجه شده و رفتار ميکند. تئوري وي بر اساس اين ادعاست که هر گروه خوني مارکر آنتي ژن مخصوص به خود را دارد و اين مارکر با برخي غذاهاي خاص واکنش هاي بدي نشان ميدهد که نهايتا منجر به مشکلات سلامتي ميشود. دکتر آدامو ميگويد، واکنشي شيميايي بين خون شما و غذاهايي که مي خوريد اتفاق مي افتد. اين واکنشها بخشي از ارثيه ي ژنتيکي شما هستند. علت اين واکنش فاکتوري به نام لکتين است.

لکتين ها پروتئينهاي فراوان و متنوعي هستند که در غذاها يافت ميشوند و خاصيت آگلوتيناسيون (اتصال آنتي ژن و آنتي بادي) دارند که بر خون تاثير ميگذارد. علاوه بر اين، دکتر آدامو معتقد است که سطوح اسيديته ي معده و آنزيمهاي گوارشي در ارتباط با نوع گروه خوني افراد است. همچنين وي معتقد است با رعايت رژيم غذايي مختص گروه‌هاي خوني خاص هر فرد, بدن مي‌تواند مواد غذايي را خيلي کارآمدتر از قبل هضم و جذب کند، بطوري که به کاهش وزن شما هم کمک خواهد کرد. اما اينجا همان جايي است که اين تئوري بسيار گيج کننده و عجيب و غريب بنظر مي‌رسد.

دکتر آدامو معتقد است چون گروههاي خوني انسان در طي تاريخ زندگي بشر به تدريج و طي دوره هاي زماني متفاوتي شکل گرفته اند، پس ما بايد رژيمي را رعايت کنيم که نياکان و اجداد ما در آن زمان که براي اولين بار آن گروه خوني خاص کشف شد, مصرف ميکرده اند!

گروه‌هاي خوني چه زماني شناسايي شدند؟

در سال 1901 ميلادي, کارل لاند اشتاينر, ايمونولوژيست آلماني براي نخستين بار، وجود آنتي ژنهاي گروه خوني را بر روي گلبولهاي قرمز و نيز آنتي باديهايي بر عليه همان آنتي ژن ها را در سرم انسان ثابت کرد. وي دريافت که سرم برخي افراد قادر به آگلوتينه کردن گلبول هاي قرمز برخي ديگر از افراد هستند. اما بر روي گلبولهاي قرمز همه ي افراد موثر نيستند. او در تجزيه و تحليل نتايج فهميد که ميتوان افراد را از نظر گروههاي خوني به گروههاي A,B,AB و O تقسيم کرد.

اما داستان رژيم‌هاي غذايي مختص گروه‌هاي خوني اين چنين است:گروه خوني O

طبق اين ادعا, گروه خوني O اولين نوع گروه خوني بود که شناخته شد. در واقع ميشود گفت ما درباره ي اجداد شکارچي مان صحبت ميکنيم! يعني 50000 سال قبل از ميلاد! با اين وجود دکتر آدامو معتقد است که چون نياکان ما که گروه خوني O داشته اند با رژيم غذايي پر پروتئين و بر پايه ي گوشت زندگي کرده و بقا داشته اند, لذا افراد داراي اين گروه خوني هم، بايد همين روند رژيمي را در پيش بگيرند.

گروه خوني A

سپس گروه خوني A پا به عرصه ي وجود گذاشت! حدود 15000 سال قبل از ميلاد. تا اين زمان, اجداد شکارچي ما به سمت کشاورزي روي آورده بودند و جوامع مزرعه بنيان را تشکيل داده بودند. شکل گيري و پيدايش گروه خوني A در اين زمان به آن معناست که نياکان ما به خوبي با رژيم غذايي گياهخواري زندگي شان را سپري ميکردند. دکتر آدامو توصيه ميکند که گروههاي خوني A بايد امروزه يک رژيم گياهخواري را در پيش بگيرند.

گروه خوني B

فرض بر اين است که گروه خوني B حدود 10000 سال قبل از ميلاد به لطف نياکان عشاير و چادرنشين ما شکل گرفته است! آنها مزارع را ترک کردند و شروع به گشتن در سرزمينها و کوچ کردن از سرزميني به سرزمين ديگر کردند و به دنبال آنها، تئوري دکتر آدامو هم حرکت کرد! لذا گروه خوني B امروزه ميتواند انواع متنوعي از رژيم هاي غذايي شامل اغلب غذاها مثل گوشت, لبنيات, سبزيجات, غلات و دانه ها را مصرف کند.

گروه خوني AB

و سرانجام گروه خوني AB از راه رسيد! که حدود يک هزارسال پيش شکل گرفت. دکتر آدامو فکر ميکند اين نوع گروه خوني به نياکان ما کمک کرد تا به سمت زندگي مدرن حرکت کنند و اين به آن معني است که مردم با گروه خوني AB ميتواند ترکيبي از غذاهاي مناسب براي هر دو گروه خوني A و B را مصرف کنند. لذا ميتوان گفت طبق اين نظريه, براي هر گروه خوني مجموعه اي از غذاهاي مفيد و ممنوعه وجود دارد.

کارشناسان و متخصصين در اين زمينه چه مي‌گويند؟

کارشناسان پزشکي در سراسر جهان اتفاق نظر دارند که اين تئوري غيرمنطقي است و معتقدند که مطلقا هيچ ارتباطي بين گروه خوني ما و رژيم غذايي که مصرف مي‌کنيم وجود ندارد. از طرفي نگراني هايي وجود دارد که رژيم توصيه شده براي گروه‌هاي خونيO و A بطور قابل ملاحظه اي محدود است و گروه‌هاي غذايي اصلي را در خود ندارد. در مدت زمان طولاني اين امر مي‌تواند منجر به دريافت ناقص مواد مغذي مورد نياز براي سلامتي شود. به عنوان مثال حذف لبنيات منجر به دريافت ناکافي کلسيم مي‌شود که نهايتا شما را در معرض خطر ابتلا به استئوپروز قرار مي‌دهد. يا اجتناب از مصرف گوشت که مي‌تواند منجر به دريافت پايين آهن و ابتلا به کم خوني شود.

پرسشي که براي برخي از افراد پيش مي آيد آن است که آيا اين رژيم به کاهش وزن ما کمک مي‌کند؟ تقريبا مي‌شود گفت که قطعا کمک ميکند، اما اين کاهش وزن بخاطر حذف گروه‌هاي خاصي از مواد غذايي در هر يک از انواع اين رژيم‌هاست (مثل گروه نان و غلات, محصولات لبني, گوشت و ماهي). دکتر آدامو هيچ نظري در مورد اينکه شما با اين رژيم‌ها چقدر وزن کم خواهيد کرد ندارد و اين امر بستگي به اين دارد که شما چقدر دريافت غذايي تان را محدود ميکنيد!

بر خلاف ادعاي طرفداران اين نوع رژيم‌ها، ژن O قبل از ژن A و B تشکيل نشده است. بلکه شواهد حاکي از آن است که ژنA اولين ژن شکل گرفته در گروه‌هاي خوني است و اگرچه بنظر مي‌رسد که فراواني گروه خوني O در جمعيت‌ها بيشتر است, ولي هيچ شاهدي مبني بر اينکه اين گروه خوني, گروه خوني اولين نياکان بشر بوده است, وجود ندارد.

در واقع مي‌توان گفت که نکات مثبت زيادي در مورد اين رژيم ها وجود ندارد و پايه و اساس اين رژيم‌ها بيشتر تخيلات علمي است تا واقعيت‌هاي علمي. مثلا تصور کنيد در خانواده‌اي که هر فرد گروه خوني متفاوتي دارد، بايد انواع رژيم‌هاي غذايي مختلف رعايت شود!

تبعيت از اين رژيم ها يا استفاده از آنها براي کاهش وزن در طولاني مدت، مي تواند سلامت شما را تهديد کند. با اين همه اگر باز هم شما مصمم به رعايت چنين رژيم‌هايي هستيد, بهترين کار اين است که تنها براي مدت کوتاهي آنها را در پيش بگيريد. مثلا يک هفته و يا کمتر, و از آن به عنوان ضربه ي شروع براي رعايت يک رژيم سالم و طولاني مدت کاهش وزن استفاده کنيد.

خلاصه اي از پروفايل رژيمي گروه‌هاي خوني مختلف :

نوع گروه خوني: O

پروفايل رژيمي: گوشت خوار

غذاهاي مجاز: گوشت, ماهي, ميوه و سبزيجات

نوع گروه خوني: A

پروفايل رژيمي: تقريبا گياهخوار

غذاهاي مجاز: سبزيجات, توفو, غذاهاي دريايي, دانه ها, لوبياها, حبوبات, ميوه

نوع گروه خوني: B

پروفايل رژيمي: همه چيزخوار

غذاهاي مجاز: گوشت (بجز جوجه), لبنيات, دانه ها, لوبياها, حبوبات, سبزيجات, ميوه ها

نوع گروه خوني: AB

پروفايل رژيمي: رژيم ترکيبي

غذاهاي مجاز: گوشت,غذاهاي دريايي, لبنيات, توفو, لوبياها, حبوبات, دانه ها, سبزيجات وميوه‌ها



منبع: zendegionline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها