بزرگنمايي:
چه خبر - مشخصات فني پژو 2008
در دوراني که برجام به امضا ميرسيد برخي دلواپس شدند و ميگفتند که اين توافق تنها روي کاغذ است و عملي نخواهد شد؛ ميگفتند هواپيما و خودرويي که در توافق آمده "کاغذي" است. اما امروز تحريم خودروسازي برداشته شده، سرمايهگذاري مشترک به انجام رسيده و خودروي جديد توليد شده است.
توليد انبوه پژو 2008 با حضور رئيس جمهور در سايت مرکزي گروه صنعتي ايران خودرو آغاز شد.پژو 2008 را ميتوان اولين محصول مونتاژ داخلي بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ايرانخودرو و پژو است.
با تجهيز خطوط پژو 2008 توليد اين محصول در شرکت ايران خودرو آغاز شده و روي خط توليد قرار گرفته است.اين مدل خودرو 2008، نمونه محصولي است که توليد آن کمتر از شش ماه گذشته در اروپا شروع شده است. اما پژو 2008 چه مشخصات فني دارد؟
پژو 2008 به عنوان اولين محصول مونتاژ شده در شرکت سرمايهگذاري مشترک ايرانخودرو و پژو يا همان شرکت ايکاپ است. اين خودرو بهعنوان اولين کراس اوور شرکت پژو در ايران شناخته ميشود.
نسخه پايه پژو 2008، داراي پيشرانه تنفس طبيعي با توان خروجي 82 اسب بخار در 5750 دور در دقيقه است. اين خودرو داراي دو جعبه دندهي خودکار و دستي است که هر دو 5 سرعته هستند. براي افرادي که به دنبال خودرويي با مصرف سوخت اندک هستند، نسخه پايه 2008 يکي از گزينههاي مطلوب در بازارهاي جهان است. مصرف سوخت ترکيبي اين خودرو در هر نسخه مجهز به جعبهدنده دستي و خودکار کمتر از 5 ليتر در 100 کيلومتر است که آمار فوقالعادهاي است و با باک پر ميتوانيد مسافتي نزديک 1000 کيلومتر طي کنيد.
پژو 2008 از المانهاي طراحي برادر کوچکتر خود، پژو 208 بهره گرفته است. البته اين خودرو با اين که در کلاس بدنه کراس اوور قرار دارد، اما تفاوت چنداني در وزن بدنه با هاچبک 208 ندارد. بدنه سبک 2008، استفاده از پيشرانه 1.2 ليتري PureTech را منطقي ساخته است.
هر چند پژو 2008 در کلاس بدنه کراساوورها قرار ميگيرد؛ اما طراحي عضلاني آن باعث شده است خود را خودروي شاسيبلند و جاداري معرفي کند؛ اين نشان از طراحي هوشمندانه پژو دارد. پژو در سالهاي اخير تغييرات عمدهاي در بخش طراحي خودروهاي خود ايجاد کرده است که 2008 مدل 2017 نيز از همين روند پيروي ميکند.
طراحي خارجي پژو 2008
پژو 2008 از خطوط طراحي قوسي و عضلاني بهره ميبرد تا خود را بهعنوان محصولي جذاب و اسپرت معرفي کند. جلو پنجره اين خودرو نسبت به طراحي قبلي افزايش اندازه تجربه کرده و ظاهر زيبايي در بخش جلوي خودرو به ارمغان آورده است. اين تغيير در طراحيهاي جديد هيونداي کيا و در محصولات 2016 اين شرکتها نيز مشاهده شده است. برجستگيهايي کاپوت، به همراه فرورفتگي درب پشت اين خودرو نماي بسيار زيبايي به آن ميدهد. چراغهاي قوسي به همراه فرورفتگي در بخش مياني آنها، اکنون به امضاي استوديوي طراحي پژو تبديل شده است. زههاي مشکي دور تا دور خودرو بهخصوص در زير درها، سپر و گلگير نماي خارجي را جذابتر کرده است. سپر جلو به همراه ورودي عظيم هوا نيز بخش جلوي خودرو را بيش از پيش جذابتر کرده است.
در کابين خودرو اولين چيزي که توجه افراد را به خود جلب ميکند، طراحي زيباي داشبورد است. نورپردازي آبيرنگ دور نشانگرهاي وضعيت سرعت و دور موتور، فرمان حجيم و طراحي ساده داشبورد و کنسول وسط باعث ميشوند تلاش پژو براي اسپرت نشان دادن 2008 بيش از پيش مشهود باشد.
نماي داخلي پژو 2008
کابين پژو 2008
در داخل، طرح صاف و افقي داشبورد، اين حس را که در کابيني جادارتر جاي گرفتهايد تقويت ميکند. کابين اين خودرو با پوششي از چرم آراسته شده و تريم مشکي پيانو و يک صفحه نمايشگر اطلاعات (برجسته) در آن خودنمايي ميکنند. البته اينها تنها موارد ناشي از طراحي اين کابين نيستند، بلکه اين کابين از فضايي کافي براي سرنشينان جلو و عقب خود برخوردار است که همين امر تضمينکننده يک محيط راحت و کاربردي در آن ميباشد.
مهندسي پژو 2008
نکته کليدي که در پژو 2008 به چشم ميآيد راحتي اين خودروست و اين امر با نوآوريهايي که در کابين آن صورت گرفته کاملاً مشهود است؛ از جمله اين موارد هم ميتوان به موقعيت مناسب راننده در پشت فرمان و نيز دسترسي آسان او به ابزار و ادوات موجود در داشبورد اشاره نمود و يا وجود يک صفحه نمايشگر لمسي در بخش مياني کنسول، که به شما اين امکان را ميدهد که به راحتي به اطلاعات موجود در آن دسترسي يابيد بدون آنکه حواستان از آنچه در پيشرويتان است، پرت شود.
آنچه در اين خودرو ارائه ميشود
اين خودرو از يک پيشرانه 4 سيلندر به حجم 1.6 ليتر و با تنفس طبيعي نيرو ميگيرد که توان خروجي آن معادل 120 اسب بخار و گشتاور توليدي آن برابر با 160 نيوتن متر است. نيروي حاصل از اين پيشرانه بهوسيله يک جعبهدنده 4 سرعته اتوماتيک به چرخهاي جلوي آن منتقل ميگردد. شتاب اعلام شده براي اين خودرو، از صفر تا صد معادل 11.5 ثانيه و حداکثر سرعت آن نيز معادل 190 کيلومتر بر ساعت است. فضاي کابين از لحاظ حجم براي سرنشينان مناسب است و فضاي خوبي براي آنها تعبيه شده است. پژو 2008 را از لحاظ فضاي داخلي ميتوان مناسب براي جوانان و خانوادههاي کمجمعيت دانست. بخش عقبي خودرو نيز براي حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود 410 ليتر حجم دارد که با خواباندن صندلي سرنشينان عقب اين حجم را تا 917 ليتر افزايش مييابد. پژو 2008 در 9 رنگ متفاوت عرضه ميشود. طراحي جذاب و هيجاني در بخش بدنه و کابين باعث شده است با خودرويي بهروز و مناسب براي اقشار جوان روبرو باشيم. 2008 در بازار داخلي مملو از خودروهاي چيني و با طراحيهاي کسلکننده و نامتناسب، ميتواند بهخوبي بدرخشد.
امکانات رفاهي پژو 2008
پژو 2008 مدل 2017 از امکانات رفاهي نسبتا مناسبي استفاده ميکند. اين امکانات به دو بخش تقسيم ميشوند؛ برخي از آنها در تمامي تيپهاي پژو 2008 ارائه ميشود. اين امکانات عبارتند از کروز کنترل، صندلي الکترونيکي راننده، کنترل ارتفاع صندلي راننده، سوکت برق 12 ولتي، پورتهاي USB و 3.5 ميليمتري، بلوتوث، 6 اسپيکر (2 عدد جلو، 2 عدد عقب و 2 توييتر)، کامپيوتر سفري، باربند، قفل مرکزي، نمايشگر وضعيت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگي در روز.
اما ديگر امکانات رفاهي 2008 که براي برخي از تيپهاي اين خودرو بهصورت سفارشي ارائه ميشوند، عبارتند از دوربين عقب، سيستم تهويه اتوماتيک، آينه با گرمکن برقي، شيشهي دودي، سيستم ناوبري، صفحه نمايش لمسي، صندليهاي تمام چرم، سيستم کمکي پارک، بالابر خودکار پنجرهها، نورپردازي الايدي کابين و تنظيم ارتفاع صندلي سرنشين.
ايمني پژو 2008
موسسه تست تصادف اتحاديه اروپا هنوز اطلاعاتي در مورد ايمني پژو 2008 مدل 2017 اعلام نکرده است؛ اما نسخه قبلي اين خودرو در سال 2013 توانست 5 ستاره ايمني از اين مؤسسه دريافت کند. کراساوور پژو 2008 در تجهيزات ايمني از سيستمهاي کمکي راننده ABS، EBFD،EBA استفاده کرده است و ميتوان در اين بخش به فقدان TCS اشاره کرد که ميتواند از نقاط ضعف يک کراس اوور به شمار برود.
پژو 2008 امکانات ايمني ديگري اعم از ايربگهاي کنسول جلو، ايربگهاي کناري براي سرنشينان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، سنسور نشانگر فشار باد لاستيک، نشانگر اخطار کمربند ايمني و ايموبلايزر دارد.
تجربه رانندگي پژو 2008
پژو 2008 را ميتوان کراس اوور چابک دانست که البته اين موضوع تنها در انواع مجهز به پيشرانههاي توربوشارژ 110 و 130 احساس ميشود. 2008 از فرمان نرمي برخوردار است؛ اما عملکرد اين بخش در مسيرهاي ناهموار و آفرود افت محسوسي خواهد داشت. سيستم تعليق اين خودروي شاسيبلند شهري را نميتوان با انواع مطرح SUV بازار اعم از سانتافه مقايسه کرد، اما اين بدين معنا نيست که با سواري خشک و خستهکنندهاي روبرو هستيد. پژو 2008 با توجه به ذات اسپرت خود به سيستم تعليق بهينهشده براي بهبود فرمان پذيري و رانندگي شهري مجهز شده است که اين موضوع باعث ميشود در جادههاي ناهموار تا حدودي از راحتي سرنشينان کاسته شود. با اين حال در کاربري اصلي اين خودرو (رانندگي شهري) تجربهي خوب و راحتي براي سرنشينان به ارمغان خواهد آمد.
هر چند استفاده از بدنه سبک اين ذهنيت را به وجود ميآورد که 2008 از چسبندگي نامناسبي برخوردار است؛ اما پس از رانندگي با اين خودرو عملکرد حرکتي و فرمان پذيري آن شما را شگفتزده خواهد کرد.
در نهايت بايد گفت تجربه سواري با پژو 2008 شباهت زيادي به نيسان جوک و ذات اسپرت اين خودرو دارد.اگر براي رفتوآمدهاي درونشهري به همراه چند سفر در سال به دنبال خودرويي جادار و جذاب هستيد، 2008 محصولي مناسب است.
منبع: khabaronline.ir