بزرگنمايي:
چه خبر - گفت و گو با سعيد سهيلي
سعيد سهيلي که آخرين ساخته اش «گشت 2» به تازگي توانست عنوان پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي ايران به خود اختصاص دهد، در جديدترين گفت وگوي خود با ستايش از سينماي اصغر فرهادي، فيلم هاي اين کارگردان معتبر را به عنوان نماينده شايسته سينماي ايران در عرصه هاي بين الملل معرفي مي کند و مي گويد فروش «گشت 2» از شايستگي فيلم هاي اصغر فرهادي کم نمي کند. او همچنين تاکيد مي کند که اگر فيلمش مثل «50 کيلو آلبالو» تيزرهاي ماهواره اي داشت، 25 ميليارد تومان ميفروخت.
با اکران «گشت 2» سعيد سهيلي در نوروز امسال، اين فيلم سينمايي در روزهاي اوليه نمايش خود توانست به فروش بسيار قابل ملاحظه اي دست يابد و رکوردهاي مختلفي را به خود اختصاص دهد. اما در هفته جاري، اين فيلم سينمايي توانست با عبور از «فروشنده» اصغر فرهادي به پر فروش ترين فيلم تاريخ سينماي ايران تبديل شود.
سعيد سهيلي کارگردان اين فيلم در گفت وگو با شرق در باره پيشبيني خود از فروش آخرين ساخته سينمايي اش، در سينماهاي تهران و شهرستان گفت:
«پيشبيني نميکردم فيلم رکوردشکن شود، البته پيشبيني ميکردم فيلم فروش خوبي در اکران داشته باشد و مخاطبان بسياري را جذب خواهد کرد. خوشحالم که «گشت 2» با تمام سنگاندازيها و کارشکنيها ديده شد و مورد استقبال قرار گرفت.»
اين کارگردان با يادآوري اتفاقاتي که براي فيلم «گشت ارشاد» در زمان اکران به وجود آمد، اضافه کرد:
«من در جريان اکران «گشت 1» به دليل شرايط نامطلوب اکران سيلي خوردم و اين سيلي را با فروش «گشت 2» پاسخ دادم. فروش اين فيلم سيلياي بود به بدخواهان؛ اما اميدوارم در ماههاي آينده فروش «گشت 2» نيز به واسطه فيلم ديگري شکسته شود. درست است که ما افتخار پرفروشترين فيلم تاريخ سينماي ايران را از دست خواهيم داد؛ اما طبعا مثل تمامي اهالي سينما، موفقيت اين حرفه را ميخواهيم و هر قدر فروش فيلمها بيشتر شود، ميتوان به موفقيتهاي بيشتر سينماي ايران اميدوار بود.»
کارگردان «کلاشينکف» درباره دليل موفقيت فيلم «گشت 2» در گيشه سينماهاي تهران و شهرستان نظر جالبي دارد:
«قطعا موفقيت اين فيلم يک دليل مشخص ندارد. گاهي بازيگري که در يک فيلم ديده ميشود و عاملي براي فروش فيلم محسوب ميشود، در فيلمي ديگر چندان موفقيتي کسب نميکند يا ساير مواردي که ميتواند يکي فيلم را به فروش بالايي برساند. عيد نوروز چند فيلم اکران شد و دراينميان تنها دو فيلم «گشت 2» و «خوب، بد، جلف» به فروش خوبي دست پيدا کرد؛ بههرحال هميشه ژانرها و گونههاي مختلفي از فيلمها ساخته و اکران ميشود؛ اما من معتقدم دو نوع فيلم وجود دارد. فيلمهايي که در کنار مردم هستند و فيلمهايي که در مقابل آنهاست. فيلمهايي که در کنار مردم است، از نظر من فروششان تضمينشده است و فيلمهاي مقابل مردم محکوم به شکستاند. فيلمهايي از جنس «گشت 2» که سعي کرده دغدغههاي مردم را نمايش دهد و در کنار آن فضاي شاد و مفرحي را ايجاد کند، طبعا بازخوردهاي خوبي هم از مخاطب خواهد گرفت؛ چراکه مخاطب با فيلم همذاتپنداري ميکند و دغدغههايش را در فيلم ميبيند و بُغضشان فروخورده نشده. «گشت 2» به مردم اميد و لبخند ميدهد و اين اتفاق خوشايندي است.»
اما فيلم سينمايي «گشت 2» با فروش چشمگير خود توانست رکورد آخرين ساخته اصغر فرهادي در گيشه سينماهاي کشور را از آن خود کند. سهيلي در پاسخ به اين پرسش که آيا هدفش از ساخت اين فيلم شکستن رکورد «فروشنده» بوده است، توضيح داد:
«حقيقتا هدفي که بر مبناي آن فروش فيلم خاصي را بشکنيم، نداشتيم. هدف اين بود که فيلم خوب ديده شود و فروش مناسبي داشته باشد. اگر اين فيلم در زمان اکرانش فروش خيلي از فيلمها را شکسته، به دليل استقبال تماشاچي بوده. حالا که صحبت از فيلم «فروشنده» شد، بگوييم که اگر هر فيلم ديگري رکورد فروش «فروشنده» را بزند يا اگر «فروشنده» با رقمي کمتر از چيزي که هست، ميفروخت؛ هيچچيز از شايستگي سينماي اصغر فرهادي و فيلم بينظيرش کم نميکرد. اينجا تنها بحث مخاطب مطرح است. سينماي اصغر فرهادي در سالهاي اخير نماينده شايسته سينماي ايران در عرصههاي بينالمللي است و فروش بالاي هيچ فيلمي در اکران از شايستگي فيلمهاي اصغر فرهادي کم نميکند.»
سعيد سهيلي در پايان صحبت هاي خود به نکات بسيار مهمي از جمله تبليغات تلويزيوني «گشت2» اشاره مي کند و مي گويد که اگر اين فيلم همچون «50 کيلو آلبالو» تيزرهاي ماهواره اي داشت، فروشش به رقم 25 ميليارد تومان مي رسيد:
« فروش بالاي «گشت 2» براي من مهم بود؛ به دليل اينکه اين فيلم مورد بيمهري بسياري از مسئولان فرهنگي و هنري کشور قرار گرفت و به حقش نرسيد. «گشت 2» بدون داشتن تيزر تلويزيوني و تبليغات ماهواره اکرانش را آغاز کرد؛ بنابراين مشخص است که اين فيلم پتانسيل خوبي براي فروش داشته. فيلمهاي ديگري که وارد عرصه رقابت نوروزي شدند، امتيازات ويژهاي داشتند؛ مثل فيلم «ماجراي نيمروز» که شايد روزي صد تيزر تلويزيوني داشت و مردم مدام نام اين فيلم را از رسانه ملي ميشنيدند يا فيلم «يک روز بخصوص» که تبليغات داشت. حتي سال گذشته فيلم «50 کيلو آلبالو» با پخش تيزرهاي ماهوارهاي توانست بسياري را متوجه اکرانش کند و فروش خوبي داشت؛ اما «گشت 2» امکان تبليغي مناسبي نداشت و به نظر من رسيدن به چنين فروشي جاي افتخار دارد. اگر فيلم ما به اندازه «50 کيلو آلبالو» تيزر ماهوارهاي داشت، قطعا با فروش بالاي 25 ميليارد تومان به اکرانش پايان ميداد و اين فيلم با تکيه بر پتانسيلش در اکران ميدرخشيد. متأسفم که «گشت 2» از شرايط مساوي تبليغات برخوردار نبود و پيشبيني من ردکردن رقم 20 ميليارد در پايان اکران است و رسيدن به همين رقم رکورد عظيمي در سينماي ايران خواهد بود.
منبع: روزنامه شرق