آخرین اخبار

حاشيه هاي فرهنگي مناظره دوم از اسکار فرهادي تا ... سياسي

حاشيه هاي فرهنگي مناظره دوم از اسکار فرهادي تا ...

  بزرگنمايي:

چه خبر - اگر انعطاف و اخلاق خوش داريم استقامت هم داريم

هاشمي طبا در پاسخ به سوال مهمترين اولويت هاي سياست خارجي دولت شما چيست؟ چه سياستي در برابر مقابله با جريان تروريسم داريد؟ تصريح کرد: طبيعي است که نگهداري شان جمهوري اسلامي در همه دنيا از يک سو و ارتباطات حسنه و تعامل في ما بين دولت جمهوري اسلامي با دولت هاي ديگري که به رسميت شناخته شده اند در تمام زمينه ها مورد نظر هست. اين البته بستگي دارد به عملکرد و نگاه دولت هاي طرفهاي مقابل. اما تدبير در زمان‌هاي مختلف بايد متفاوت باشد با دولت‌هاي مختلف بايد متفاوت باشد. طبيعتا ما همسايگاني داريم که با حفظ عزت و همينطور اقتدار خودمان بايد با آنها در تعامل باشيم.

فرهنگ ارتباطي بر اساس آنچه که در تاريخ اسلام و آموزه هاي اسلام گفته شده بايد باشد. طبيعي است حذف همين ايه شريفه قرآن که ولاتحسبوا الذين ... ما از هرزه گويي، دشنام گويي و کلماتي که فقط دل خودمان را خنک مي کند بايد دوري کنيم. طبيعي است که ما همواره در مقابل

عناصري که از صهيونيست‌ها دستور مي‌گيرند از استکبار جهاني دستور مي‌گيرند بايد استقامت داشته باشيم. اگر انعطاف و اخلاق خوش داريم استقامت هم داريم. در مورد کمک هاي فرهنگي مستشاري و روابطي که با آنها داريم در ارتقاء توان آنها براي استقامت بايد تلاش کنيم و در عين حال با ديپلماسي مثبت با عناصري که حمايت مي کنند از تروريسم بايد تعامل داشته باشيم تا آنها را هم تحليل کنيم. اما يادمان نرود ما اگر بخواهيم موضوع را به سادگي ببينيم و در هر مورد دقت لازم براي پيشرفت کار نداشته باشيم ضربه خواهيم خورد و آن اين است که بايد با يک استراتژي صحيح که مورد تاييد نظام است، تصميمات لازم را به اجرا در بياوريم در اين مورد ما حتما نيروهاي دفاعي خود را به بهترين وجه بايد تقويت کنيم و خودمان عناصرمان را مورد توجه قرار بدهيم که بتوانند بهتر عمل کنند.

** جهانگيري در نقد سخنان هاشمي طبا:

فکر مي‌کنم که ما در زمينه سياست خارجي نيازمند اين هستيم که از تمام ظرفيتي که در کشور وجود دارد استفاده کنيم. هم وزارت خارجه به عنوان مرکز اصلي که مسئوليت تنظيم روابط خارجي کشور برعهده اوست بر اساس جهت گيري‌هايي که اين جهت گيري ها مرتبط با امنيت ملي و منافع ملي ايران بايد سياست خارجي و راهبرد خارجي ايران عمل کند.

در کنار ديپلماسي رسمي کشور بايد ما به ديپلماسي عمومي کشور هم توجه کنيم. به اين معني که در اقشار مختلف جامعه که قادر هستند در جامعه بين المللي چهره دقيقي از ايران ترسيم کنند بايد به ديپلماسي عمل کنيم. هنرمندان ما بايد در اين عرصه بدرخشند. به آنها افتخار کنيم.

فرهادي يک فرد است در اسکار جايزه مي گيرد تبديل مي شود به يک فرهنگ که ملت ايران چنين جايگاهي دارد با همه محدويت ها مي تواند فيلم توليد کند و عرضه کند. ورزشکاران ما مي توانند جايگاه کسب کنند ،توريسم يکي از مهمترين ديپلماسيهاي عمومي است. با تقويت با ملت ها و کشورهاي ديگر مي توانند اين روابط را تقويت کنيم.

مهمترين قدرت نرم جمهوري اسلامي انسجام داخلي کشور است و قدرت اقتصاد و اقتدار کشور است من راجع به سوالات اقتصادي چون دوستان مطالب زيادي فرمودند من در جلسه آينده به طور مشروح صحبت مي کنم که چه اتفاقاتي افتاده است.

** رئيسي در نقد سخنان هاشمي طبا:

ما در ديپلماسي عمومي بايد با توجه به اولويت هاي کشور بايد اين نقش را بخواهيم. اولويت کشور الان اقتصاد مقاومتي است و ديپلماسي ما هم بايد متاثر از اين موضوع باشد.

ما امروز در منطقه دو هزار و 300 ميليارد دلار تجارت داريم. سهم جمهوري اسلامي چقدر است از اين مبلغ، اگر بتوانيم سهمي داشته باشيم ولو 10 درصد اين چند برابر پول نفت ماست؟ اين نقش فعالي براي جمهوري اسلامي مي طلبد.

در ارتباط با ترانزيت کالا نقش بسيار بالاست. در موضوع همسايگان خود ما بايد روابط بسيار خوبي از اين حيث داشته باشيم. عراق اينقدر وابط خوب با هم داريم اما سهم در خصوص تجارت کالا و واردات و صادرات چقدر است؟ با ترکيه چقدراست؟ آيا آن نقشي که با عراق بايد داشته باشيد به عنوان يک دوست داريم يا خير؟ با کشورها يديگر هم همينطور. الان مسئله اقتصادي، فقر، بيکاري که مسائل مهم کشور هستند مسائل ديپلماسي بايد متاثر از اين مسائل باشد.

شان جمهوري اسلامي در سراسر علم، حفظ شان شهروندان ايراني، ما نمي توانيم مقابل مسئله اينکه يک شهروندي ايراني مورد بي حرمتي در کشوري قرار مي‌گيرد، بايد حساس باشيم و اجازه ندهيم که اين پاسپورت مورد بي حرمتي قرا ر بگيرد که متاسفانه اين موضوعات به صورت عديده اتفاق افتده است.

** قاليباف در نقد سخنان هاشمي‌طبا:

سياست خارجي يکي از مهمترين موضوع هر حکومتي است. دولت ها همانطور که به مسائل داخلي توجه دارند با توجه به اتفاقاتي که در جهان مي افتد يک ضرورت اجتناب ناپذير است که اشراف داشته باشند. هم بايد به قدرت و ديپلماسي توجه بکنيم، هم به ديپلماسي مذاکره و عمومي توجه کنيم و هم به ديپلماسي اقتصادي توجه کنيم. دولت مردم در سياست خارجي خود در اين شرايط موجود اولويت را به ديپلماسي اقتصادي داده است.

اگر دولت يازدهم امروز به حق مي گويد من در ديپلماسي مذاکره موفق بوده ام دليلش اين بوده که ما در ديپلماسي قدرت قبلا ما موق بوديم اين اقتدار را دشته ايم که آنها در ديپلماسي مذاکره پاي مذاکره آمده اند.

يکي از اشکالات امروز ما در دولت اين است که انسجامي در حوزه تجارت بين الملل نداريم اين کار در وزارتخانه هاي مختلف توزيع شده است و اشکال دارد ما انشاءالله در برنامه مدون ماست که ما وزارت امور خارجه و تجارت بين الملل داشته باشيم با اولويت ديپلماسي خارجي براي همسايگان و کشورهاي منطقه ما 400 ميليون نفر بازار منطقه ماست که بايد به آن توجه کنيم و رويکردمان را نيز عوض کنيم کشور ما از ابتدا قبل و بعد از انقلاب رويکردش واردات است ما بايد اين را تغيير بدهيم به صادرات و همه سفارتخانه هاي ما در خدمت تجار و صنعتگران و کارافرينان ما و هر کدام از آنها نماينده فروش کالاي ايراني براي اشتغال و توليد براي جوانان عزيزمان باشند انشاءالله.

** ميرسليم در نقد سخنان هاشمي‌طبا:

مهندس هاشمي نفرموديد چطور مي خواهيد از حق اين شهدايي که داديم و دنيا مديون آن است چون ما امنيت را در جهان بهبود بخشيديم در مبارزه با اين جاهلان تکفيري، چطور مي خواهيد جبران اين ضعف دولت يازدهم که از خود نشان داد در مذاکره با کشور افغانستان و گرفتن حقمان از رود هيرمند، منطقه سيستان ما بيابان شده است، چطور مي‌خواهيد دفاع کنيد، چطور مي خواهيد در خصوص مسئله ريزگردها برخورد کنيد؟

اين چه سياست خارجي است چه مي خواهيد بکنيد چطور مي خواهيد از حيثيت ايراني ها دفاع کنيم ايراني ها را ماموران ترکيه کتک مي زديد، چطور مي خواهيد با گرجستاني ها که زن ايران را لخت مي کنند؟ چقدر ايد اين ضعف ها را تحمل کرد. سياست خارجي فقط اين نيست که بگوييم ما در مذاکرات شرکت کرده ايم. 4 سال مذاکره کرديم اما حقمان احقاق نشده است. چه کار بايد کرد؟

** روحاني در نقد سخنان هاشمي‌طبا:

بسيار مهم است ما بتوانيم از قدرت ديپلماسي هم براي امنيت خودمان و ثبات منطقه استفاده کنيم و هم بتوانيم قدرت خودمان را از لحاظ اقتصادي، سياسي بالا ببريم. در اين دولت خوب از روز اول از اهرم سياست خارجي استفاده شد.

سالها بود که اين اهرم کنار گذاشته شده بود به خوبي از اين اهرم بهره برداري نمي شد ما ديديدم در اين مذاکرات هسته اي با دولت هاي شش گانه و قدرتمند ما توانستيم حق خودمان را به کرسي بنشانيم چيزي که باورش نمي کرد همه به ما مي گفتند اگر هم بر فرض روزي هم توافق هسته‌اي به ثمر برسد پي ام دي را چه مي کنيد؟ ما متهم هستيد اين اتهام را چه مي کنيد؟ ما اين مسئله را حل کرديم آژانس آمد و گفت که همه مسائل با ايران حل شده است.

اين قدرت ديپلماسي ايران است فکر نکنيم اين قدرت کم است با همين قدرت است که ما داريم براي سوريه مذاکره مي کنيم. در سوريه رفته اند عزيزاني به عنوان مستشار نظامي تلاش کرده اند و شهيد داده ايم. ما بايد بتوانيم اين مسائل را در ميز مذاکره حل کنيم. من در دفاع مقدس و در مذاکرات سياسي حضور داشته ايم. خوب ؛دفاع مقدس تمام شد آيا تمام حقوق ما استيفا شد. بايد ديپلماسي بقيه حقوق احقاق شود. در ديپلماسي است که داريم در مورد امنيت منطقه و مسئله سوريه بحث مي کنيم.

** هاشمي طبا در سخان پاياني:

من تشکر مي‌کنم از تذکراتي که برادران عزيز دادند و موضوع را بسط دادند و باز کردند. چند مسئله هست که ما مي توانيم ارتباطاتمان را با همسايگانمان به خوبي انجام بدهيم. به جاي آنکه با همسايگانمان به تضاد برسيم بايد به تعامل برسيم.

يکي دفاع از آنچه که ما داريم و ديگران هم به صورت مشترک از ما بهره برداري مي‌کنند مثل مخازن گاز که امروز برداشت‌مان با قطر به حد تساوي رسيده است يا مخازن مشترکي که با عراق داريم. يادمان باشد که ما اگر همه چيز را بخواهيم

دفعتا واحدتا حل کنيم يک چراغ جادويي علاءالدين مي خواهد که همه مسائل را به صورت معجزه آسا حل کنيم. کما اينکه شعارهاي برخي از دوستان حل همه مسائل کشور با يک جرقه و يک شجاعت بي نظير است. در حالي که اعتباراتي که مجلس تصويب مي کند براي بودجه ما کفاف امروز کار دولت را نمي دهد خرج تراشي هاي اينده را از همين بودجه داريم انجام مي دهيم. در سياست خارجي هم اگر ما ادعا داشته باشيم که با سرپنجه قدرت خود مي توانيم حل کنيم طبيعتا اشتباه است.

وجود ما به عنوان يک نيروي پر استقامت در منطقه معني مي دهد. من عرض کردم در آنجا که چند دقيقه پيش که نشسته بودم اگر ما تحريم شده بوديم و استقامت مي کرديم و هزينه کم مي کرديم کشور خودمان را تجهيز مي کرديم مقابل آن تحريم آنها به مراتب نقطقه ضعفان کم مي شد. ولي وقتي هر چه داشتيم خورديم و پز داديم با دارايي هاي خودمان آنها فهميدند. آنها با اطلاعاتي که در داخل مملکت به طريق اولا دارند، اين مسائل را مي بينند.

صادرات، اعتماد به مردم، اصناف، تجار، دولت نمي‌تواند اين کار را بکند. ما نگوييم صادر کننده زالو صفت سرمايه دار زالو صفت، دوم اينکه سرمايه گذاري خارجي در کشور را بپذيريم. اعتراف مي کنيم که ظرفيت پذيرش سرمايه پذيري در ادارات و دستگاههاي ما نيست. ما بايد تلاش کنيم که تهديدات سرمايه گذاري در کشور به طريق اولا کم شود و فضاهاي فرهنگي در کشور، نيروهايي که به بايد به آنها اعتماد کنيم که ايران را به عنوان يک قدرت برتر فرهنگي صادراتي صنعتي بشناسند عمل بکنيم.

امروز اگر يک ماشين آلات ايراني به عنوان جمهوري اسلامي ساخته شود و صادر شود کشورهاي مسلمان مردم مسلمان کشورهاي ديگر آن شي را به عنوان دستاورد انقلاب مي دانند مي فهمند که در کشور ما چه اتفاقي افتاده است در کشورمان در اصناف در صادرکنندگان در نيروهاي سرمايه گذار نيروهاي بسيار خوبي هستند اما احتياج به اين دارند که تضميني براي اينده شان داده شود و اين کار را هر چه بهتر انجام بدهيم زير نظر اقتصاد مقاومتي مي تواند مفيد و بهتر واقع شود. آنچه از من سوال شد که من چه مي کنم اگر ديگران جواب بهتري دارند، سپاسگزارم.

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد