بزرگنمايي:
چه خبر - فنون درست انتقاد کردن را ياد بگيريد
هنر ما در انتقال پيام، استفاده به موقع از کلماتي است که بهترين تاثير را روي مخاطب بگذارد و به اين منظور بايد دايره لغات خود را گسترش دهيم. کلمات، تاثير شگرفي روي ضمير ناخودآگاه انسان دارند. ضمير"ناخودآگاه" بدون آنکه منظورمان را بداند هر چه بگوييم خوب يا بد را برايمان خلق ميکند، زيرا به منظور و مفهوم کاري ندارد، بلکه روي کلمات متمرکز ميشود.
برقراري ارتباط در هر سطحي نيازمند مهارت هايي است که بتواند پيام ها، خواسته ها، احساسات و تواناييهاي ما رابه ديگران انتقال دهد. بارها براي همه ما اتفاق افتاده که از رفتار يا برخورد مخاطب خود احساس خوشايندي نداشته ايم و به گونهاي خواسته ايم اين موضوع را به او گوشزد کنيم يا اصطلاحا از او "انتقاد" کنيم، اما مردد مانديم که چگونه اين موضوع را بيان کنيم که به وي برنخورد.
انتقاد کردن نيز مانند ساير کارها نياز به يکسري مهارتهاي ارتباطي دارد. در واقع يک ارتباط و مذاکره موثرنتيجه استفاده از مهارتهاي چندگانه در تبادل پيام و درک متقابل است.
قدرت کلمات را جدي بگيريم
لازم است براي دستيابي به موفقيت از کلماتي که داراي انرژي مثبت هستند، استفاده کرده و اجازه ندهيد گفته هايتان از احساسات منفي شما رنگ بگيرد در واقع بايد مواظب باشيد صدايتان بلند و لحن کلامتان خشن و طعنهآميز نباشد.
مرجان محمديان دکتراي روانشناسي عمومي نيز با اشاره به اين که انتقاد يک نوع نگرش از طرف مقابل هست که فرد ميخواهد آن را تغيير دهد، بيان کرد: بطور مثال من نوعي ممکن است کارهايي انجام دهم که بر خلاف شخصيت طرف مقابل، ايدئولوژي و استراتژيهاي او است و در نتيجه ميخواهد به من اطلاع دهد که من مخاطب از اين رفتار خوشم نميآيد و آن را تغيير بده.
وي افزود: انتقاد از نوعي تغيير کردن بر ميآيد و مغز انسان نيز نسبت به تغيير مقاوم است و به همين دليل همه افراد نسبت به انتقاد کردن مقاوم هستند.
وي انتقاد کردن را در حيطه ارتباط موثردانست و گفت: افرادي که بتوانند ارتباط موثر را به خوبي ياد بگيرند به راحتي ميتوانند انتقاد کنند، اما اين کار اصولي دارد که حتما بايد در هنگام انتقاد کردن آنها را به کار گرفت.
محمديان ادامه داد: يکي از تغييراتي که در جسم انسان ميتوان ديد، مقاومت نسبت به جراحي است که وقتي تيغ با بدن برخورد ميکند آن مقاومت خود را به صورت درد نشان ميدهد، بنابر اين پزشک ابتدا مريض را بيهوش يا محل عمل را بي حس ميکند تا فرد متوجه درد نشود و درنهايت محل جراحي را پانسمان ميکند.
اين دکتراي روانشناسي عمومي تصريح کرد: درخصوص روان هم "انتقاد" بخشي از افکار است که ميخواهيم به طرف مقابل بگوييم آن را تغيير دهد تا به شکلي صحيح براي من نوعي يا کل جامعه باشد.
چگونه تاثير گذار باشيم؟
معمولا در هر مذاکره و ارتباطي طرف مقابل برداشت و احساس خود را در چهره و بدنش نشان ميدهد و اگر بهترين حرفها با زبان بدن بد يا لحن پرخاشگرانه بيان شوند، اثربخشي خود را از دست ميدهند.
محمديان در خصوص بهترين حالت براي بيان انتقاد از طرف مقابل اظهار داشت: ابتدا بايد فرد را بي حس کنيم بدان معنا که آرامش او را به شدت بالا ببريم و اين کار با برجسته سازي نقاط قوت فرد و قدرشناسي از رفتارها و کارهاي مثبت او امکان پذير است.
وي ادامه داد: زماني که فرد آرام شد ميتوانيم بگوييم اگر تو اين شکل باشي براي من بهتر است و اگرانتقادمان در سطح جامعه کلان باشد بايد بگوييم مثلا اگر اين کارگردان يا فرد، کار را به اين شکل انجام دهد خيلي بهتر است ودر واقع با يک جمله خبري فرد را از اين حالت مطلع کنيم و، چون قبلش به او آرامش داده ايم به راحتي آن را ميپذيرد.
گفتگوي بالغانه را فراموش نکنيد
موضوعي را که ميخواهيد از آن انتقاد کنيد تا حدامکان واضح و مشخص بيان کنيد و فراموش نکنيد که لحن قاطع و مهربان معمولا باعث ايجاد اعتماد در طرف مقابل ميگردد.
بايد همواره اين نکته را به ياد داشته باشيم در هر زمينهاي که دانش ما قدرتمند باشد نوع بيان ما نيز تاثيرگذار خواهد بود و در يک گفتگوي بالغانه به گونهاي که عاري از انفعال يا پرخاشگري باشد بطور حتم نتيجه مطلوب حاصل ميشود.
منبع : yjc.ir