آخرین اخبار

لحظه به لحظه با مناظره رياست جمهوري سياسي

لحظه به لحظه با مناظره رياست جمهوري

  بزرگنمايي:

چه خبر - دومين مناظره کانديداي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري

دومين مناظره کانديداي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري با موضوع سياسي و فرهنگي آغاز شد.


دومين مناظره کانديداي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري با موضوع سياسي و فرهنگي آغاز شد.

قرار است در اين مناظره اسحاق جهانگيري ، حسن روحاني، ابراهيم رئيسي، محمد باقر قاليباف ، سيد مصطفي ميرسليم و مصطفي هاشمي طبا در زمان هاي تعيين شده به بيان برنامه هاي خود در زمينه هاي سياسي و فرهنگي مي پردازند. هر نامزد در برنامه مناظره فرصت 24 دقيقه اي براي اظهار نظر دارد. لحظه به لحظه با مناظره رياست جمهوري ترتيب نشستن نامزدها متن اين مناظره در زير مي آيد: نامزد اول براي پاسخگويي به سوالات آقاي قاليباف سوال اول از قاليباف درباره شتاب علمي، وضعيت اموزش و پرورش و پژوهش قاليباف: محموله ي مشکوکي که پوشاک بود در ويلايي پيدا شد که متعلق به يکي از وزرا بود/ اين پرونده رسيدگي شد / سئوال اين است که در يک وزارتخانه اي که اموزش و پرورش است، دارند واردات انجام مي دهند، حالا قانوني يا غيرقانوني ميرسليم خطاب به قاليباف: شما پاسخ دقيقي به سئوالات نداديد . ميرسليم ضمن انتقاد مجدد از قاليباف گفت: شما اصلا به مسئله پژوهش اشاره نکرديد. از اينکه هواپيما وارد مي کنند خوشحال مي شوند و براي جوانان ديگر کشورها کار درست مي کنند روحاني: ما اگر مي خواهيم مسئله ي فرهنگ و اموزش را بالا ببريم، بايد به زير بناها توجه کنيم، اولين زير بنا اخلاق است، بايد حق الناس را رعايت کنيم. فرض کنيم فردي تخلف کرده، ان کسي که بايد بگويد که تخلف کرده کيست؟ . اقاي قاليباف چطور در مصاحبه تلويزيوني به يک وزير اتهام ناروا مي زند. اگر ازادي نباشد، چطور جوانان مي تواند به ازادي برسد. آقاي قاليباف دوستان شما، به فرزند شهيد مطهري در دانشگاه شيراز حمله کردند. نمي گذاريد ربنا پخش شود، ان وقت چطور دنبال اموزش عالي و تعالي هستيد؟ نقد هاشمي طبا به قاليباف:
من به خود تذکر ميدهم که در مورد سوال پاسخ دهم و به حاشيه نروم. نقد جهانگيري به قاليباف:
ما بايد به آموزش و پرورش يه طور جدي توجه کنيم. در دولت يازدهم وضع معيشت فرهنگيان بهتر شد اما هنوز در وضعيت مناسبي نيستند.مظلوميت دولت و ملت را ببينيد/يه دفعه گفته مي شود در خانه ي وزيري قاقچاق بوده/ دويست ميليون کل ارزش پوشاکي بوده که وارد کرده به طور قانوني از طريق گمرک/ اين وضعيت است. رئيسي: رئيسي ضمن انتقاد غير مستقيم از قاليباف خواست که او وارد مسائل حاشيه اي نشود .صندوق فرهنگيان به يغما برده شده/اين به شدت فرهنگيان را عذاب مي دهد. امروز اقاي روحاني بعنوان رئيس جمهور مستقر پاسخگوي اين سئوالات باشند. قاليباف: من واقعا متعجم جناب اقاي روحاني، من دارم درد مردم را مي گويم، اخلاق را رعايت نمي کنم، اما شما جابعالي از کسي دفاع مي کنيد که پاسخگوي اين مشکلات نيست.
وقتي ميگويم دولت 4 درصدي ها براي همين است. وزير اموزش ما چطور درست مي شود از ايتاليا لباس کودک وارد مي کند. اصل اين واردات خطا است. واقعا اين شرم اور است که براي يک جامعه ي فرهنگي که اين وضع معيشتي معلمين باشد، بعد وزير برود واردات انجام دهد. علت ايجاد نشدن پنج ميليون شغل اين است. وارداتچي را مظلوم مي گوييد، بعد هم اگر درد مردم را بگوييم، ميگويند قاليباف بداخلاق است. مردم بايد تصميم بگيرند، نه 4 درصد در اين دولت. قرعه کشي براي نامزد دوم : آقاي مير سليم سوال از ميرسليم: با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملي و انسجام اجتماعي چه تعاملاتي را با گروه هاو احزاب مخالف دولت خود قائل هستيد؟ ميرسليم انتقادپذيري دولت يازدهم را در قبال مخالفان خود اندک دانست و به برخي واژگان روحاني استناد کرد. روحاني: ما اگر مي خواهيم در مسائل سياسي و اجتماعي به اهدامان برسيم، بايد به افکار مختلف را به رسميت بشناسيم. در همين انتخابات، چه کساني هستند که در فضاي مجازي کاري به انها ندارند، و چه کساني هستند که هروز کارشان دارند به بهانه هاي مختلف.
اگر ميخواهيم به شرايط مناسب برسيم بايد حقوق مساوي را براي احزاب و گروه ها را رعايت کنيم. وقتي خانمي از اهل سنت منصوب مي کنيم، مورد حمله قرار ميگيريم که چرا يک خام و يک نفر از اهل سنت منصوب شده . حقوق شهروندي انشا نيست، ما يک ايران داريم و همه بايد از حقوق مساوي برخوردار باشيم هاشمي طبا:
گواهي ميدهم که بزرگترين هجمه ها عليعه اين دولت اتفاق افتاده است. درآمد و هرينه ها مشخص است
وعده هايي که ميدهيم با توجه به بودجه محدود. در وسط کار ميمانيم. جهانگيري:
انتقاد يکي از بزرگترين نعمت ها براي مسولان است . همه موظف هستيم از انتقاد استقبال کنيم . ما خانه احزاب را در دولت يازدهم احيا کرديم / ما 8 هزار سازمان مردم نهاد را مجوز داده ايم / ما از ازادي مطبوعات به طور کامل حمايت کرده ايم/از فضاي مجازي با تمام قدرت دفاع کرديم، جلوي تمام کساني که مي خواستند شبکه هاي اجتماعي را فيلتر کنند، ايستاديم. با تمام توان تخريب مي کنند دولت را و احدي هم به انها کاري ندارد. رئيسي: بهترين دوست من کسي است که ايرادهاي من را بگويد. حقوق شهروندي عبارت نيست از رونمايي از يک سند، حقوق شهروندي حق کار کردن است. من در رسانه ها ديدم که وزير با خبرنگار برخورد ميکند . قاليباف: به گونه اي صحبت نکنيم که امروز انقلاب مانع حقوق شهروندي افراد است/همه بايد از حقوق برخوردار باشند/نمي دانم منظور روحاني چه بود؟ امروز دانشگاه هاي ما در دولت شما، دانشگاه هاي ما سياسي نيستند ميرسليم:
وقتي وزير با خبرنگار برخورد ميکند اين يعني حقوق شهروندي؟ اصل هشتم قانون اساسي چرا اجرا نميشود. ردم قول و قرارهاي دولت را شنيده اند و عملکرد را ديده اند، نتايج ان را با تحمل سختي و حق کشي و اثار درداور تخلفات و رشوه ها لمس کرده اند. نمي توان با لفظي بازيگري کنيم و مردم را فريب دهيم؟ پذيرش انتقاد کار ساده اي نيست. کار هر کسي نيست. برخي از وزرا از اطلاعات استفاده مي کنند و کاسبند. قرعه کشي براي انتخاب نامزد سوم: آقاي رئيسي سوال: چه راهکار موثري براي حفظ حقوق ملت ايران در موضوع هسته اي و رفع تحريم ها با توجه به توافق برجام خواهيد داشت و چگونه مي توانيد با بد عهدي آمريکا مقابله کنيد رئيسي: برجام يک توافقي است که براساس مذاکرات و براساس انچه دولت و فرايندي که طي شده با همه ي اشکالاتي که اين قرارداد دارد، شکل گرفته . تاکيد مي کنم برجام اشکالاتي دارد. در حين مذاکره، نکاتي مطرح شد، اينکه گفته شود از ناحيه دولت و جناب روحاني که خزانه خالي است، اين پيامي بسيار بد از جانب جمهوري اسلامي است / اينکه گفته شده باشد، اگر ما توافق نکنيم، ممکن است با يک اقدام تاسيسات ما را مورد هجوم قرار دهد، اين بد است. مثل اين ماند که بگوييم ما نيرو نداريم، بسيار اتفاق بدي است. ما در اين سند، ما در اجرا هم پيشگام شديم، هم به صورت تمام اجرا کرديم. دولت توانايي نقد کردن چک برجام را به هيچ عنوان ندارد. پيام هايي که داده شده يراي ما مشکل ايجاد کرده است. هيچ اتفاقي با برجام در سفره مردم اتفاق نيافتاد. قاليباف: در اجراي برجام، اثارش براي مردم ما چه بوده؟ برجام مشکل مردم را حل نميکند چون ايراد از سيستم اداري دولت است. حتي اگر برخي مسائل در برجام حل شود، چون اشکالات ما در سيستم اجرايي دولت است/اين دولت با نگاه و روشي که دارد، وقتي جلوگيري از قاچاق اتفاق نمي افتد، اگر امکاني هم بيايد، باز 4 درصدي ها بهره مند مي شوند ما بايد حق مان را از 4 درصدي ها و برجام بگيريم. ميرسليم: اقاي رئيسي نفرموديد که برجام صداي مظولميت را به جهان رساند، و جهان فهميد که دنبال سلاح هسته اي نيستيم. چطور مي شود قبل از مذاکرات دانش بالند خود را داريم، تحريم ها هم برقرار است، بعد از مذاکرات تحريم ها تشديد مي شود، اما محدوديت ها براي پيگيري تکنولوژي هسته اي برقرار مي ماند.

سئوال ميرسليم از رئيسي: چگونه ميتوانيد حقوق ايران را در برجام از طرف مقابل بگيريد؟و راهتان چيست؟

روحاني: افرادي که امروز کانديدا هستند، بايد بگويند با برجام چه ميخواهند بکنند و براي اجراي برجام اگر توافقي مورد قبول است، پس چرا اين همه بيلبورد زديد و فحاشي کرديد به انهايي که در حين مذاکرات بودند؟ پشت تريبون، حين مذاکرات، برخي همانند مخالفين مردم ايران به مذاکره کنندگان حمله کردند حريم هاي هسته اي تماما برداشته شد؟ اگر برجام نبود الان صدور نفت ما 200 هزار بشکه بود؟ و اگر برجام نبود چطور اينچنين وعده مي داديد؟ وقتي ترامپ امد، شماها خوشحالي کرديد که اين برجام را نابود مي کند. روحاني به رئيسي: شما چه اطلاعاتي داريد که در زمينه هسته اي سخن مي گوييد هاشمي طبا: درحاليکه ما تحريم شده بوديم، چون کبک بعضي ها سر خودشان را زير برف بردند و گفتند تحريم اثر ندارد . 50 درصد اتومبيل هاي سوپرلوکس را با همان پولي که نفت را در ان دوره با واسطه مي فروخفتند، خريدند، يک چنين ميراثي به اين دولت رسيده است. وقتي براي پز دادن خزانه را خالي کردند برخي از دوستان کف ميزدند . جهانگيري: يکي از مهمترين موفقيت هاي تاريخ مان، برجام بود/ما حق هسته اي را به ثبت رسانديم/ما ايران هراسي را به ايران دوستي تبديل کرديم، چرا فراموش کرديم؟ ما به جاي يک ميليون بشکه نفت، الان دو نيم ميليون بشکه نفت صادر ميکنيم اگر وضع دولت سابق ادامه داشت صادرات نفت متوقف ميشد. کشور امروز آماده توسعه است رئيسي: من اطلاعاتم راجع به برجام زياد است، من درجلسات زيادي شرکت کردم قرار بود با برجام چه اتفاقي بيافتد، روحاني گفت هم چرخ سانتريفيوژ بچرخد و هم چرخ کارخانه ها/ الان رکود در کشور وجود دارد ليخند روحاني و جهانگيري پس از سخنان رئيسي در مورد برجام خودشان مي گويند تحريم را برنمي داريم، اما من معتقدم در مقابل دشمن نبايد ضعف نشان دهيم اگر طرف مقابل ببيند که از با دولتي روبرو هستند که از حقوق مردم نمي گذرد، اين چنين برخورد نمي شود 500 خانواده ي ما در منا جان دادند، چند روز جنازه ها را انها تحويل نمي دادند

نگاه دولت در سياست خارجي را ملتمسانه توصيف کرد

سيدمصطفي هاشمي طبا به عنوان چهارمين نامزد پشت تريبون قرار گرفت سوال از هاشمي طبا: مهمترين اولويت هاي سياست خارجي شما چيست؟ بويژه چه سياست و برنامه اي براي تقويت جريان مقاومت و مقابله با جريان تروريست داريد؟ اگر در سياست خارجي دقت و استراتژي صحيح نداشته باشيم؛ به نتيجه نمي رسيم. قاليباف: اگر دولت فعلي مي گويد من در مذاکره موفق بوده ام، دليلش اين است که در ديپلماسي قدرت موفق بوده ايم برنامه ام اين است که وزارت خارجه و تجارت بين الملل داشته باشيم روحاني: ما با ديپلماسي است که درحال مذاکره در مورد امنيت سوريه هستيم
بسيار مهم است که ما بتوانيم از قدرت ديپلماسي هم براي امنيت خودمان و ثبات منطقه استفاده کنيم و هم قدرت خود را از لحاظ سياسي و اقتصادي بالا ببريم.
در اين دولت از روز اول از اهرم سياست خارجي استفاده شد. سال‌ها بود که اين اهرم کنار گذاشته شده بود و به خوبي از اين اهرم بهره‌برداري نمي‌شد.
در اين مذاکرات هسته‌اي توانستيم حق خودمان را به کرسي بنشانيم.
همه مي‌گفتند بر فرض روزي توافق هسته‌اي به ثمر برسد، پي‌ام‌دي را مي‌خواهيد چه کار کنيد؟ چون ما در آن متهم شده‌ايم. ما اين مسئله را حل کرديم. آژانس اعلام کرد همه مسائل گذشته با ايران بسته شده
با همين قدرت ديپلماسي امروز براي سوريه مذاکره مي‌کنيم.
اگر ما مي‌خواهيم از مسائل منطقه درست استفاده کنيم بايد بتوانيم در ميز مذاکره حل کنيم.
من مسئوليت‌هايي در دفاع مقدس داشتم و در مذاکرات سياسي حضور داشتم.
دفاع مقدس ما تمام شد، آيا همه حقوق ما استيفاء شد؟ خب ديپلمات‌هاي ما بايد اين را حل کنند.
ميرسليم در نقد هاشمي طبا:

چگونه مي خواهيد از حق اين شهدايي که داديم و دنيا مديون آن است دفاع کنيد
حق ما از رود هيرمند را چطور مي گيرد کاري که دولت يازدهم نکرده است
چگونه در ترکيه مذاکره مي کنيد که مانع سدها بر سرچشمه ها شويد
چطور با قطري ها مذاکره مي کنيد
چطور ميخواهيد از حيثيت ايرانيان دفاع کنيد، ايرانيان را ماموران ترک کتک مي زنند و زنان ما را تفليسي ها لخت مي کنند. هاشمي طبا: شعارهاي برخي دوستان بر حل همه ي مسائل کشور با يک جرقه است نگوييم سرمايه دار زالوصفت؛ بايد سرمايه دار خارجي را بپذيريم وحاني در پاسخ به رئيسي: مگر نمي گوييد که مذاکره صحنه جنگ هست، شما عليه ديپلمات هاي ما که در ميدان جنگ بودند چه حرف هاي نامربوطي زديد؟ اسحاق جهانگيري به عنوان پنجمين نامزد پشت تريبون قرار گرفت کشور عزيز ما ايران، امن ترين و قدرتمندترين کشور منتطقه است، برنامه دولت شما براي استمرار و تقويت اين قدرت چيست؟ جهانگيري: ماشين اقتصاد از دره بيرون امده بعنوان يک فرزند پدر معدنکار، مسايل و درد و نگراني خانواده قربانيان حادثه اخير را مي داند. من يک اصلاح طلبم و ماشين اقتصاد و فرهنگ کشور از ته دره درآمده و بايد با فرهنگ غني خود و برجام قدرت ها را تضعيف کنيم. بايد جلوي ماجراجويي و خامي دوباره در اين کشور را گرفت. جايگاه رياست جمهوري، جايگاه سياستمداران کاراموز نيست مردم ايران محدوديت ميخواهيد يا ازادي/عزت مي خواهيد يا انزوا / تنش ميخواهيد يا ارامش رئيسي در مورد سياست خارجي و امنيت: اگر کشور شاهد دانشجويان بسياري که مدرک به دستند و اماده حوزه کار هستند، اين ها مي تواند زمينه هاي بحران در حوزه امنيت را فراهم کند. قاليباف:اگر ديپلماسي قدرت در حوزه دفاعي و اگر نبود شهداي مدافع حرم و دفاع مقدس، هرگز امکان مذاکره نبود اقاي جهانگيري شما طوري صحبت ميکنيد که يک طايفه اي فقط انها تخصص دارند و سياست ميدانند، بقيه يا تند هستند يا بلند نيستند، لذا اگر انها بيايند دوباره شما را ته دره مي بريد. دولت احمدي نژاد به مستضعفين رسيد، دولت قبل به جوان ها و انقلابيون رسيد و ان ها را وارد ميدان کرد. ميرسليم: اقتدار ما مستلزم تجهيزات است، شما شعار زيبايي دايد اقاي جهانگيري. اگر اقاي جهانگيري امروز مي بينيم امروز حرفي براي گفتن داريم، و نگراني امريکا هم از اين است، اين به پشتوانه 30 سال کار تحقيقاتي است. اقاي جهانگيري فرصت هاي مهمي را از دست داده ايد، ديگر نمي توانيم به شما اعتماد کنيم. روحاني: بايد ببينيم قدرت مان امروز از 4 سال پيش کمتر است يا نه امروز در شرايطي هستيم که ايران بعنوان يک قدرت بزرگ در منطقه از ديد جهانيان است، اين مهم است که ايران ، روسيه و ترکيه بار اصلي مذاکرات سوريه را بر دوش دارند؟ کي بوده تا به حال که ايران در مذاکرات بين المللي چنين نقش مهمي داشته باشد؟ اگر وضع جوانان خوب بود، پس چرا اشتغال در 10 سال صفر بود هاشمي طبا: ما در درون تهديد جدي سرزميني داريم، پيش بيني مهاجرت 10 ميليون مهاجر مي شود. حرف هايي مثل توليد انرژي هسته اي در زير زمين شايسته ملت ما نيست، بايد کارها را براساس منطق و عقل پيش ببريم. گداصفت خواندن مردم و تقسيم پول بين آنها را تحقير مردم خواند و از بحران هاي جدي و نزاع بر سر آب در استان ها خبر داد.

جهانگيري: مردم عزيز يادتان مي ايد وضعيت اقتصادي چه بود؟

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد