آخرین اخبار

رد صلاحيت‌ها با عدالت انتخاباتي مغايرت دارد سياسي

رد صلاحيت‌ها با عدالت انتخاباتي مغايرت دارد

  بزرگنمايي:

چه خبر - تلاش مي‌کنند با مهندسي انتخابات آراي ما را کاهش دهند

پرويز سروري رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت ساعتي قبل در نشست خبري به تشريح آخرين وضعيت فعاليتي اين ستاد پرداخت.وي با بيان اينکه در پي انتخابات دوره قبل مجلس شوراي اسلامي آسيب شناسي‌هايي مختلفي انجام داديم، ادامه داد: براين اساس برنامه‌اي شکل گرفت که بتوانيم انتخابات شوراي شهر را براساس هم افزايي نيروهاي انقلاب شکل دهيم.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت با بيان اينکه رسيدن به يک ليست واحد سخت و دشوار است، گفت: پس از بررسي‌هاي لازم به اين جمع بندي رسيديم که ليستي واحد ارائه کنيم نمي‌خواهم ادعا کنم که همه نيروهاي انقلابي درا ني فهرست جمع شدند اما بيشتر احزاب و جمعيت هاي بزرگ و موثر در ليست خدمت حضور دارند و با هدف داشتن ليست واحد فرآيندهاي لازم طراحي شده است.

سروري در خصوص انتخاب افراد براي حضور در ليست خدمت گفت: افرادي که براي شوراي شهر مناسب بودند رزومه‌هايشان گرفته شد و نهايتا هدفگذراي شد که از همه اين افراد شايسته ليستي 63 نفري را براي دستيابي به ليست نهايي 21 نفره آماده کنيم.

وي با تأکيد براينکه مدلي را طراحي کرديم که شايد براي نخستين بار در شوراها انجام شده است و آن اينکه مشارکت مردم در سطح محلات را جمع‌بندي اين فهرست داشته‌ايم، گفت: ما از همه محلات به نمايندگي از تمام مردم ظرفيت‌سازي کرديم و رزومه اين 63 نفر در قالب کتابچه در اختيار آنها قرار گرفت و از اين تعداد 21 نفر انتخاب مي‌شوند.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت ادامه داد: البته پيگير آن بوديم که علاوه بر انتخابات داخلي نظرسنجي عمومي هم انجام دهيم.

به گفته سروري ليست خدمت در مراحل نهايي است اما نهايي شدن اين ليست با مشکلاتي مواجه است که مانع اعلام فهرست نهايي شده است.

سروري با بيان اينکه تلاش داريم شوراي شهري را داشته باشيم که سياسي نباشد و مبتني بر تخصص‌هاي مورد نياز شهر باشد و تلاش شد افراد اين ليست افرادي کارشناس و متخصص باشند، گفت: اين فهرست نمايندگي تمام نيازهاي شهر را بر عهده دارد.

وي تأکيد کرد: با اعلام ليست خدمت متقاعد خواهيم شد که ليستي فني و کارشناسي است.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت همچنين تصريح کرد: براي شوراي پنجم تلاش داريم با برنامه‌اي مناسب وارد شويم.

سروري با تأکيد بر اداره همه حوزه‌هاي فني و تخصصي شوراي شهر برنامه داريم، گفت: برنامه هايمان را از الان اعلام مي‌کنيم که مردم بدانند که براي شهر چه چشم اندازي داريم.

وي همچنين تأکيد کرد که به جاي فرد محور کردن ليست تلاش کرده‌ايم ليستمان برنامه محور باشد و در اين خصوص گفتمان شوراي شهر پنجم را تدوين کرده‌ايم و تلاش کرده‌ايم شهر کار را به شهر زندگي تبديل کنيم.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت رنگ انتخاب شده براي ليست خدمت را رنگ آبي که نشانگر آسمان آبي و هواي پاک است اعلام کرد.

سروري در خصوص لوگوي انتخاب شده براي ليست خدمت نيز گفت: اين لوگو از 4 برگ تشکيل شده است ما مبتني براينکه شوراي شهر اول شوراي سياسي بود و به انحلال کشيده شد براي سه شعبه بعدي يک برگ انتخاب کرده‌ايم و برگ چهارم را نيز به عنوان تجلي ارائه خدمت براي پنجمين شوراي شهر تهران انتخاب کرده ايم.

وي شعار مورد نظر براي ليست خدمت را نيز «در خدمت شهرمان هستيم» اعلام کرد.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت در ادامه اين نشست خبري به موضوع افراد ليست خدمت پرداخت و گفت: يک بي عدالتي انتخاباتي در حال شکل گيري است و اين بي عدالتي هيچ گاه در تاريخ انقلاب نبوده است، تصوير آقاي حبيب کاشاني را که در جشن پيروزي تيم پرسپوليس حضور پيدا کرده است را صداوسيما از تصاويرش حذف کرده اما ديروز و در روز کارگر که آقاي محسن هاشمي در جمع کارگران حضور پيدا کرده است در برنامه هاي مختلف تصوير وي را پخش کرده است. صداوسيما عدالت را در انتخابات مراعات کند.

سروري همچنين گفت: رئيس‌جمهور و معاون اول ايشان از هواپيما و امکانات دولتي استفاده مي کند و درحالي که در سه سال نخست دولت شاهد افتتاحيه هاي پرتعداد نبوديم حالا شاهد افتتاح تعداد زيادي از پروژه ها توسط ايشان هستيم.

وي تأکيد کرد: اين يک تخلف انتخاباتي است که شکل مي‌گيرد و يک بي عدالتي است کسي که قانون اساسي مبتني بر بند د ماده 26 قانون انتخابات رد صلاحيت کردند و به او اعلام نمي‌کنند مصداق اين التزام به قانون اساسي چه بوده است. دوستان ما در هيئت نظارت توجه کنند که هيئت نظارت جناح‌ها نيستند.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت در ادامه به عملکرد خود در قالب هيئت نظارت بر انتخابات شوراهاي سوم پرداخت و گفت: در دوره اي که عضو هيئت نظارت شوراي سوم بودند افرادي مانند آقاي مسجد جامعي و خانم ابتکار رد صلاحيت شده بودند اما ما صلاحيت آنها را تأييد کرديم.

سروري با طرح اين سوال که براي بستن ليستمان بايد چه کنيم، گفت: افرادي را که عضو نفرات برتر انتخابات دوره چهارم شوراي شهر تهران بوده اند رد صلاحيت کرده‌اند. خانمي که با ليست آنها عضو شورا شده چون به گزينه آنها رأي نداده است رد صلاحيت مي‌شود.

وي تأکيد کرد: ما به قانون تمکين مي‌کنيم و آنچه را که قانون بر آن دست بگذارد سمعا و طاعتا رعايت مي‌کنيم. اما برخي بي قانوني مي‌کنند مي‌خواهند تا شب انتخابات تأخير در تأييد صلاحيت‌ها را طول دهند تا ليست ما تکميل نشود.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت پرسيد که چرا مجلس سکوت کرده است؟ چرا رياست مجلس دخالت نمي‌کند؟ اين رد صلاحيت‌ها چه معني دارد؟ دلايل رد صلاحيت را نمي‌گويند.

سروري با بيان اينکه يکي از مشکلات ما در حال حاضر روي تأييد صلاحيت هاست که هنوز تعيين و تکليف نشده است گفت: دوستاني که در گذشته به بسياري مسائل اعتراض داشتند امروزه تماميت خواه هستند.

وي تأکيد کرد: دروغ گويان به بهشت نمي‌روند، راست گويان به بهشت مي‌روند.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت همچنين با تأکيد براينکه رفتار ايشان در شأن رفتار نمايندگان مجلس نيست، گفت: با همه وجودمان به قانون تمکين مي‌کنيم. دوستانمان که رد صلاحيت شده‌اند با متنانت رفتار کردند و حتي مصاحبه هم نکردند و ساختارشکني نکردند. اما درخواستشان اين است که تکليف رد صلاحيت‌ها روشن شود. اين موضوع با عدالت انتخاباتي مغايرت دارد.

سروري همچنين از پيگيري انجام شده براي مذاکره با رئيس مجلس شوراي اسلامي با حضور جمعي از اعضاي شوراي شهر تهران خبر داد.

وي در بخش ديگري از اين نشست خبري در خصوص برخي افراد که با وجود سابقه محکوميت تأييد صلاحيت شده‌اند، گفت: قانون تصريح دارد که کساني که محروميت موثر دارند امکان حضور در عرصه‌هاي رأي گيري ندارند اما براساس تصريحي که دادستان محترم داشته است در ميان تأييد صلاحيت شدگان افرادي را داريم که محکوميت دارند و حتي مدتها در زندان بودند. درحاليکه برخي از افرادي که رد صلاحيت شدند بيشترين تقصيرشان خدمت به مردم بوده است.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت همچنين با ابراز تعجب از تأييد صلاحيت برخي افراد مرتبط با فتنه سال 88 نيز گفت: اگر اين باب شود که هر کس رأي نياورد و تمام فصل الخطاب‌هاي قانوني را منکر شود، مردم لطمه مي‌خورند و با تنش و درگيريهاي خياباني مواجه مي‌شوند.

در ادامه اين نشست سروري با بيان اينکه يک مهندسي انتخابات شکل مي‌گيرد که به نوعي رقيب موثر را در فرازوفرودهاي به ظاهر قانوني گرفتار کنند، گفت: مي‌خواهند امکان ارائه ليست و فعاليت‌هاي انتخاباتي را از ما بگيرند و ما از روز آغاز به کار هيئت اجرايي شاهد اين روند هستيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در دوره انتخابات گذشته مجلس شوراي اسلامي تمامي کانديداهاي تهران از ليست اصلاح طلبان انتخاب شدند و احتمال اينکه در اين دوره شوراي شهر نيز اين موضوع تکرار شود، گفت: اگر شانسي براي انتخابات شوراها نداريم چرا اين همه بلا برسرمان مي‌آورند. از سوي دگر دقت کنيد مردم چه استنباطي از ليست اميد که وارد مجلس شد دارند، از زمان قاجاريه بررسي کنيد آيا اين قدر تهران در مجلس ساکت و بي تأثير بوده است. چه تعداد نطق و سوال و تذکر از نمايندگان مردم تهران در مجلس داشته‌ايم. مردم سوال مي کنند که اميدما کجاست!

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت همچنين گفت: هنرمنداني که از ليست اميد حمايت کرده بودند اعلاميه مي‌دهند که از اين ليست ناراضي هستند و احساس مي‌کنند ورق در حال برگشتن است لذا تلاش مي‌کنند با مهندسي انتخابات آراي ما را کاهش دهند.

سروري در خصوص انتخاب شهردار توسط ليست خدمت نيز گفت: در خصوص انتخاب شهردار به اجماع نرسيده‌ام و احتمالا انتخاب شهرداري را به زمان فعاليت شوراي پنجم بسپاريم.

وي در خصوص سهميه بندي احزاب و گروه‌ها از ليست خدمت نيز گفت: با گروه‌ها و مجموعه‌هاي تأثيرگذار فرآيند را تعريف کرده‌ايم اما مطلقا سهميه بندي نکرديم و با هيچ حزب و شخصيتي وارد سهميه بندي نشديم و شاخص گذاري کرديم و برهمين اساس در آخرين جمع بندي 63 نفر را انتخاب کرديم تا از بين ايشان به ليست نهايي برسيم.

رئيس ستاد انتخابات ليست خدمت در خصوص سرليست خدمت نيز گفت: آقاي مهندس چمران اگر در ليست ما قرار گيرند حتما سرليست ما خواهند شد.

سروري در بخش ديگري از اين نشست خبري به موضوع بلندمرتبه سازي در تهران پرداخت و گفت: اساسا جزو اختيارات شوراي شهر نيست بلکه اين موضوع توسط شوراي عالي شهرسازي و معماري تعيين مي‌شود که در اين شورا غلبه صاحبان رأي با دولتي‌هاست و رئيس شوراي شهر تهران نيز که در اين شورا حضور دارد حق رأي ندارد و از مديريت شهري تهران تنها فرد صاحب رأي تعلق به شهردار دارد و شهردار هم کاري جز اجراي طرح تفصيلي نمي‌تواند انجام دهد.

وي تأکيد کرد: اگر مي‌خواهيد در خصوص بلندمرتبه سازي اصلاحي انجام شود بايد در قالب شوراي عالي شهرسازي مطرح شود و در شوراي شهر تهران اقداماتي در اين خصوص انجام شده و مي‌دانم که موضوع بلندمرتبه سازي مورد اعتراض اعضاي شوراي شهر بوده و به مديريت شهري نيز اعلام شده است.

اين خبر در پورتال خبري سيمرع فقط جهت نشر اخبار منتشر شده سيمرغ مطالب اين خبر را نه تاييد ميکند نه تکذيب

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد