آخرین اخبار

انواع مسموميت هاي خانگي را بشناسيد بيماري ها و پيشگيري

انواع مسموميت هاي خانگي را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - با انواع مسموميت هاي خانگي آشنا شويد

تا به حال چند بار به اين مساله فکر کرده‌ايد که داروهاي خود را در يک جاي امن قرار دهيد؟ بله؛ درست خوانديد جاي امن براي جلوگيري از مسموميت، البته مسموميت‌هاي خانگي به دارو ختم نمي‌شوند و طيف نسبتا گسترده‌اي دارند، دکتر بابک مهشيدفر متخصص طب اورژانس و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران شما را با برخي از اين مسموميت‌ها آشنا مي‌کند.

مسموميت با شوينده ها

يکي از مسموميت‌هاي خانگي، مي‌تواند در اثر خوردن شوينده‌ها يا استنشاق گاز متصاعد شده از آنها باشد که معمولا استنشاق گاز، در خانم‌هاي خانه‌دار بيشتر ديده مي‌شود. حتما در زمان استفاده از شوينده ها و ضد عفوني کننده ها درب محل مورد نظافت و شستشو را باز بگذاريد که تهويه هوا انجام شود و از بکار بردن آب داغ که باعث بخار کردن شوينده ها و مسموميت با گاز و بخار متصاعد شده از آنها مي گردد، خودداري کنيد

مسموميت با الکل

برخي از افرادي که الکل مصرف مي‌کنند، به دلايل مختلفي، به استفاده از الکل سفيد روي مي‌آورند، الکل سفيد شايد در کوتاه مدت اين دسته از افراد را به مسموميت دچار نکند ولي به دليل ترکيبات آن، مي‌تواند سبب نارسايي کليوي و کبدي شود و افراد را دچار بيماري‌هاي قلبي کند، علاوه بر اين، احتمال ابتلا به سرطان را نيز افزايش مي‌دهد. مصرف همزمان هر نوع الکل و مخدر با هم، مي‌تواند باعث مسموميت‌هاي جدي شود و فرد را تا حد کما و مرگ پيش ببرد.

رابطه محل زندگي با مسموميت

مسموميت به محل زندگي افراد و فرهنگ آنها تا حدود زيادي وابسته است. براي‌ مثال، مسموميت با سموم کشاورزي در روستاها بيش از شهرها ديده مي‌شود. البته با توجه به افزايش سطح آگاهي مردم، احتمال مسموميت با سموم و داروها به نسبت گذشته، کمتر شده است. مسموميت با داروها، مواد مخدر، الکل و سموم معمولا جزو مسموميت‌هاي خانگي به شمار مي‌آيند.

مسموميت غذايي

مسموميت‌هاي غذايي، چندان کشنده نيستند و بيشتر به دليل تهيه نادرست غذا يا نگهداري نامناسب آن، ايجاد مي‌شوند. ولي مسموميت در اثر مصرف مواد غذايي کنسرو شده که در آنها باکتري «بوتولينوم» وجود دارد، مي‌تواند منجر به مرگ افراد شود به همين دليل براي پيشگيري از اين نوع مسموميت غذايي، بايد از مصرف مواد کنسروي تاريخ گذشته يا کنسروهايي که در قوطي آنها باد کرده است، خودداري کرد. ضمن اين‌که قوطي کنسرو را قبل از بازکردن، حتما بايد20 دقيقه در آب جوشاند.

مسموميت با داروها

مسموميت با دارو، مي‌تواند طيف وسيعي داشته باشد به همين دليل در بحث مسموميت با داروها، پيشگيري از مسموميت، مساله بسيار مهمي محسوب مي‌شود. داروها بايد دور از دسترس کودکان و سالمندان قرار بگيرند. همچنين داروها را نبايد در دسترس افرادي که به عقب‌ماندگي ذهني، اختلال در عملکرد مغز يا افسردگي مبتلا هستند، قرار داد. گاهي ديده مي‌شود که خانواده‌ها تمام داروهايي که پزشک براي فرد افسرده تجويز کرده را در اختيار خود بيمار قرار مي‌دهند که انجام اين کار اشتباه است و داروها بايد سر ساعت و به تعداد مورد نظر در اختيار فرد قرار بگيرند، چون احتمال خودکشي در افراد مبتلا به افسردگي شديد، بالاست.

مسموميت با مواد مخدر و اعتياد آور

افرادي که به اعتياد مبتلا هستند، معمولا افراد مسئوليت‌پذيري نيستند و به همين دليل ممکن است مواد مخدر را در جايي قرار بدهند که کودکان در خانه به آن دسترسي پيدا کنند و دچار مسموميت شوند. علاوه بر اين، برخي از والدين معتاد، به کودکان خود شربت متادون مي‌دهند که اين مساله نيز مي‌تواند منجر به مسموميت جدي کودک، کاهش هوشياري، سرکوب تنفسي، نرسيدن اکسيژن به مغز و... شود.

مسموميت با سموم

خوشبختانه در سال‌هاي اخير، ظروف سموم، به گونه‌اي ساخته مي‌شوند که احتمال مصرف آنها به اشتباه، کاهش يافته است. سموم را بايد در جايي قرار داد که دور از دسترس کودکان و افرادي که شرايط عادي ندارند، باشد. سموم را نبايد در ظروف خوراکي مانند ظرف آب معدني ريخت چون انجام اين کار مي‌تواند افراد را دچار خطا کند. يکي از مهم‌ترين سمومي که مي‌تواند منجر به مرگ افراد شود، قرص برنج است. قرص برنج، به قدري خطرناک است که مي‌تواند در اثر تماس با آب، گازي از خود متصاعد کند که باعث از بين رفتن تمام بافت‌هاي بدن شود. خوشبختانه قرص برنج از فروشگاه‌ها جمع‌آوري شده و قرص سير که بي‌خطر و گياهي محسوب مي‌شود، جايگزين آن شده است. در مناطق روستايي و در جاهايي که کشاورزي رونق دارد، از سم «پاراکوآت» (Paraquat) استفاده مي‌کنند که اين سم يک علف‌کش قوي محسوب مي‌شود. اين سم را بايد حتما در جايي قرار داد که دور از دسترس همه افراد باشد، ترجيحا کمدي که بتوان آن را قفل کرد. اين سم در صورت مصرف، در دو مرحله عوارض خود را بروز مي‌دهد، در وهله اول باعث مشکلات گوارشي، تهوع، درد شکم و... مي‌شود و بعد از چند ساعت، تمام بافت‌هاي بدن را از بين مي‌برد. سموم ارگانوفسفره يا کاربامات که جزو سموم کشاورزي هستند نيز، مي‌توانند باعث ايجاد مسموميت‌هاي جدي شوند.

هنگام مسموميت چه کنيم؟

چنانچه فردي دچار مسموميت استنشاقي شده باشد، بايد او را از محيط خارج کرد، چنانچه علائم ناشي از اين مسموميت از بين نرفت، بايد فرد را به مراکز درماني منتقل کرد. تماس فوري با 115 در تمامي مسموميت‌ها ضروري است. در زمان مسموميت با داروها بايد بسته‌بندي آنها را در اختيار متخصصان اورژانس قرار داد همچنين ظروف سموم و ظروف شوينده‌اي که احتمال مي‌دهيد فرد آنها را مصرف کرده است در اختيار متخصصان اورژانس قرار بدهيد تا بتوانند سريع‌تر اقدامات درماني لازم را انجام بدهند و مانع مرگ فرد شوند.



منبع: jamejamonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي