آخرین اخبار

درد دنبالچه هنگام نشستن، علت و درمان تازه هاي سلامت

درد دنبالچه هنگام نشستن، علت و درمان

  بزرگنمايي:

چه خبر - دنبالچه چيست؟

دنبالچه بخش کوچکي از بدن ماست، اما وظايف زيادي را انجام مي دهد. اين عضو، تعادل بدن را در زمان نشستن حفظ مي کند و تاندون ها، عضلات و رباط هاي بسياري را در آن ناحيه اداره مي کند.

ممکن است از پزشک خود اصطلاح استخوان دنبالچه را شنيده باشيد، اما شايد ندانيد که نام ديگر اين عضو بدتان “کوکسيکس” است. اين کلمه از اصطلاح يوناني ”“فاخته گرفته شده است زيرا استخوان آن بسيار شبيه به منقار اين پرنده است. درد در استخوان دنبالچه را درد دنبالچه مي نامند.

علت درد دنبالچه چيست؟

درد دنبالچه معمولا پس از نشستن بر سطوح سخت و ناراحت کننده به مدت طولاني ايجاد مي شود. اما از دلايل ديگر درد دنبالچه مي توان به آسيب هايي که منجر به کبودي، جابجايي و يا شکستگي استخوان دنبالچه مي شوند، اشاره کرد.

آسيب مفاصل از حرکت هاي تکراري و يا سايش کلي و پارگي ناشي از پيري نيز مي توانند به درد دنبالچه کمک کنند. در طول سه ماهه آخر بارداري، رباط اطراف کوکسيکس به طور طبيعي نرم تر شده تا جاي کودک در محفظه رحم، راحت تر شود. به همين دليل زنان در حدود پنج برابر بيشتر از مردان احتمال ابتلا به درد دنبالچه را دارند.

همين ميزان احتمال ابتلا، مي تواند در صورت داشتن اضافه وزن نيز استخوان دنبالچه را تهديد کند. از طرفي کاهش ناگهاني وزن نيز، به دليل کاهش حجم چربي اطراف اين استخوان، مي تواند ايجاد درد دنبالچه کند. در موارد نادر هم، علت درد کوکسيکس ممکن است يک عفونت يا تومور باشد.

درد دنبالچه ناشي از جراحت، بسته به شدت آسيب، مي تواند از خفيف تا شديد متغير باشد. درد مي تواند زماني که مي نشينيد يا در حال نشستن روي صندلي هستيد بدتر شود. در اين شرايط حتي ممکن است در هنگام استفاده از حمام و يا داشتن رابطه جنسي نيز درد احساس شود.

برخي مواقع، زنان مبتلا به آسيب ها دنبالچه، در طي دوران قاعدگي خود، درد دنبالچه را احساس مي کنند. گاهي اين درد به قدري شديد است که در زمان نشستن، درد به پاها نيز سرايت مي کند، اما با ايستادن و راه رفتن به دليل کاهش فشار در استخوان دنبالچه، درد نيز کاهش مي يابد.

در زمان آسيب ديدن استخوان دنبالچه چه بايد کرد؟

اگر درد شديد است و يا بيش از چند روز ادامه دارد، به پزشک مراجعه کنيد. بيشتر مواقع درد دنبالچه جدي نيست. اما گاهي مي تواند نشانه اي از آسيب يا در موارد نادر، سرطان باشد.

پزشک با انجام تصوير برداري اشعه ايکس و يا اسکن MRI، به دنبال نشانه هايي از آسيب، مانند شکستگي استخوان يا توموري است که به استخوان فشار وارد مي کند. به دليل آن که ممکن است اين استخوان در موقعيت هاي مختلف ايجاد درد کند، پزشک معمولا تصوير برداري را هم به صورت نشسته و هم به صورت ايستاده تجويز مي کند.

درمان درد دنبالچه

متاسفانه درد دنبالچه ممکن است روزها و ماه ها ادامه داشته باشد. در اين شرايط مي توانيد تا بهبودي کامل و البته با تجويز پزشک از داروهاي ضد درد و ضد التهابي غير استروئيدي (NSAIDs)، براي از بين بردن درد استفاده کنيد. اين داروها شامل ايبوپروفن (موترين) يا ناپروکسن (Naprosyn) مي باشند. در مواردي استامينوفن (تيلنول) هم مي تواند درد را کاهش دهد.

براي درد شديد، ممکن است پزشک يک بي حسي موضعي تجويز کرده، تا عصب از کار افتاده و سپس دارو استروئيدي را به منطقه تزريق مي کند. در برخي از افراد نيز تنها روش تزريق بي حسي استفاده مي شود. داروي ضد افسردگي و يا داروهاي ضد تشنج نيز گاهي براي کاهش درد مفيد هستند.

استفاده از روش گرما درماني و سرما درماني نيز در زماني که درد داريد مفيد است. علاوه بر اين، گاهي شيوه نشستنتان را بر روي صندلي بايد اصلاح کنيد به طوري که صاف بر روي صندلي نشسته و کف پاها را کاملا بر روي زمين قرار دهيد. سعي کنيد وزن خود را به جاي قرار دادن بر روي استخوان دنبالچه به جلو هل دهيد.

به غير از اين موارد مي توانيد از بالشتک هايي که به شکل نيم دايره هستند نيز استفاده کنيد. طراحي اين بالشتک ها به گونه اي است که استخوان دنبالچه با نشيمن گاه تماس ندارد. اين موضوع باعث مي شود که فشار بر روي اين استخوان کم شود.

راه ديگر درمان درد دنبالچه، استفاده از حرکات اصلاحي است که با تقويت عضلاتي که از استخوان دنبالچه حمايت مي کنند، درد را تسکين مي دهند. اين ماهيچه ها عبارتند از ماهيچه هاي شکم و ماهيجه هاي کف لگن.

گاهي نيز با يک دستکاري کوچک مي توان محل قرار گيري اين استخوان را کمي تغيير داد. در اين حالت پزشک با استفاده از انگشت که از طريق مقعد وارد راست روده شده است، کمي اين استخوان را حرکت داده و باعث مي شود فشار بر روي آن کمتر شود.

در اکثر موارد درمان هاي ذکر شده موثر است، اما اگر هيچ کدام از اين روش ها نتوانست درد دنبالچه را تسکين دهد، عمل جراحي توصيه مي شود. در اين عمل جراحي که به عمل جراحي coccygectomy شناخته مي شود، قسمتي از استخوان دنبالچه برداشته مي شود. به اين ترتيب فشار بر روي اين استخوان کمتر مي شود.

البته به ياد داشته باشيد که عمل جراحي ممکن است عوارضي مانند عفونت را به همراه داشته باشد. توصيه مي کنيم به عنوان درمان خانگي از داروهاي ضد التهاب و گرما و سرما درماني استفاده کنيد و در صورتي که بهتر نشديد حتما به پزشک مراجعه کنيد.



منبع: salamati.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم